پیام خوزستان

آخرين مطالب

گفتگو با کارگردان اولین سریال ترسناک ایرانی فرهنگي

گفتگو با کارگردان اولین سریال ترسناک ایرانی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - رامین عباسی‌زاده که تهیه‌کنندگی و کارگردانی سریال «احضار» در شبکه نمایش خانگی را برعهده دارد، در گفت‌وگویی از ریسک‌های ساخت آثار وحشت، جایگاه این ژانر در آثار نمایشی ایران، ایده اولیه سریال «احضار» و ... سخن گفته است
سریال «احضار» در شبکه نمایش خانگی
ژانر وحشت در آثار نمایشی کشور ما جایگاه چندان مطلوبی ندارد. بسیاری از کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان سینمایی و تلویزیونی به دلیل ریسک‌های بالای این ژانر، رغبت زیادی به تولید آثار در ژانر وحشت ندارند. در این میان رامین عباسی‌زاده از جمله تهیه‌کنندگان و کارگردان‌هایی است که به تولید آثار در ژانر وحشت علاقه‌مند است. او که پیشتر تهیه‌کنندگی سریال‌های ماورایی همچون «او یک فرشته بود» و «سقوط یک فرشته» را در تلویزیون بر عهده داشت، با سریال «احضار» به شکل جدی‌تری ژانر وحشت را تجربه کرده است. عباسی‌زاده که تهیه‌کنندگی و کارگردانی سریال «احضار» در شبکه نمایش خانگی را برعهده دارد، در گفت‌وگویی از ریسک‌های ساخت آثار وحشت، جایگاه این ژانر در آثار نمایشی ایران، ایده اولیه سریال «احضار» و ... سخن گفته است.

سریال «احضار» در شبکه نمایش خانگی
بیشتر بدانید : نخستین سریال ترسناک ایرانی به زودی در شبکه نمایش خانگی + عکس
او در پاسخ به این پرسش که چرا با توجه به ریسک‌های موجود در این زمینه، به سراغ این ژانر رفته است، اظهار کرد:
سال‌ها قبل در تلویزیون تجربه‌ای به نام «او یک فرشته بود» را در ژانر وحشت به عنوان تهیه‌کننده به ثبت رساندم؛ تجربه جذاب و موفقی بود که توانست جزو آثار خوب و ماندگار مناسبتی در ذهن مخاطبان باقی بماند؛ البته جنس ترس این سریال نه از جنس آثار هالیوودی بلکه بسیار نزدیک به فرهنگ ما ایرانی‌ها بود. بعدها این تجربه در سریال «سقوط یک فرشته» نیز دنبال شد که آن سریال هم پاسخ مثبتی از مخاطبان گرفت.

نخستین سریال ترسناک در شبکه نمایش خانگی
عباسی‌زاده ادامه داد:
در تمامی این سال‌ها به دنبال شرایطی بودم تا ژانر وحشت را با آزادی عمل بیشتری در قالب یک اثر طولانی ـ سریال ـ تجربه و دنبال کنم. اما این تجربه در تلویزیون میسر نبود، چون رسانه تلویزیون به عنوان رسانه‌ای عام، مخاطبان فراوانی دارد و گاهی نوجوانان و حتی کودکان نیز به تماشای سریال‌ها می‌نشینند و اثری نمایشی را دنبال می‌کنند. بنابراین امکان درجه‌بندی سنی برای آثار پخش شده از این رسانه وجود ندارد و بر همین اساس هم برای ساخت سریال «احضار» به سراغ شبکه نمایش خانگی رفتم.
تهیه‌کننده سریال‌های «شمس‌العماره» و «میلیاردر» همچنین درباره علت گرایش پایین کارگردان‌ها به تولید آثار نمایشی در ژانر وحشت، با بیان اینکه قطعا «بخش مهمی از این مساله به علت عدم وجود فیلمنامه‌های قوی و با کیفیت است»، گفت:
مهمترین و موفق‌ترین آثار ترسناک سینمای جهان و فیلم‌های ژانر وحشت هم آثاری بوده‌اند که ترس آنها نه متکی بر جلوه‌های ویژه بلکه متکی بر مفهوم ذهنی ترس بوده است.
عباسی‌زاده با بیان اینکه «اصولا ما انسان‌ها با ترس زاده می‌شویم و ترس بخشی از هویتمان را تشکیل می‌دهد»، خاطرنشان کرد:
انسان قرن‌ها به عنوان شکار یا شکارچی در حال تعقیب و گریز و هر روز مجبور بود انواع جانوران یا هم‌نوعان خود را بدرد تا سیر شود و حتی بعدها نیز مجبور شد با همین خونریزی‌ها و شکار، خدایان خود را هم نیز سیر کند، چون در غیر این صورت باید منتظر غیرقابل کنترل‌ترین عواقب می‌بود.

سریال «احضار» در شبکه نمایش خانگی
تهیه‌کننده سریال‌های «انقلاب زیبا»، «پلیس جوان» و «پریدخت» ادامه داد:
حالا همان انسان (کمی باهوش‌تر) در جامعه امروز مجبور است کت و شلوار بپوشد، قبض‌هایش را بپردازد و به جای نیزه و شمشیر، خودکار یا موس کامپیوتر به دست بگیرد. اما خاطره آن قرن‌ها در ذهن انسان از بین نرفته، بلکه فقط سرکوب شده است. یکی از مهمترین دلایل اینکه مسابقات رزمی خشن تا این اندازه در میان انسان‌ها طرفدار دارد این است که ما را به یاد آن روزهایمان می‌اندازد. شاید به خاطر همین هم از سینمای وحشت لذت می‌بریم. چون عمیق‌ترین ترس‌هایمان را در محیط امن تجربه می‌کنیم. در حالی که می‌دانیم تماشای آن برای ما خطری ندارد، عمیقا آن را باور می‌کنیم. حتی مهم نیست زبان فیلم چیست زیرا ترس نیاز به زبان ندارد؛ تاریکی در تمام فرهنگ‌ها منشأ ترس است. در واقع اگر بخواهم صحبت‌هایم را خلاصه کنم، باید بگویم یک فیلمنامه خوب در ژانر وحشت حتی بدون جلوه‌های ویژه خاص می‌تواند موفق باشد.
او همچنین درباره ایده و طرح اولیه سریال «احضار»، توضیح داد:
ایده و طرح اولیه متعلق به خودم بود. من این سینما را دوست دارم. علتش هم این است که سینمای ترس سرشار از نوآوری‌ها و شگفتی‌های بدیع است. در حالی که بعضی ژانرهای سینما در حال کمرنگ شدن یا تحول کامل هستند، ژانر ترس در سینما به نسبت کمترین تغییرات را به خود دیده و هنوز هم در گروه محبوب‌ترین‌هاست. اکثر کارگردانان مهم تاریخ سینما این ژانر را تجربه کرده‌ و اتفاقا موفق هم بوده‌اند. چه کسی است که فیلم «درخشش» را دیده و فهمیده باشد و سال‌ها به آن فکر نکرده باشد؟! و یا در همین ایران خودمان کیست که وقتی صحبت از سینمای ترس می‌شود یاد «شب بیست و نهم» نیفتد.

سریال «احضار» در شبکه نمایش خانگی
عباسی‌زاده در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا برخلاف روال کلی تولید سریال‌ در شبکه نمایش خانگی، برای «احضار» از بازیگران چهره استفاده نکرده است، گفت:
در سینمای وحشت بازیگر شناخته‌شده جزو الزامات تولید فیلم نیست. ممکن است برخی آثار با حضور یک یا چند چهره‌ شناخته‌شده تولید شده باشند، اما فیلم‌های زیادی هستند که با بهره‌گیری از چهره‌های ناشناخته ساخته شده‌اند. این مسئله باورپذیری آثار ترسناک را بیشتر می‌کند. وقتی بازیگری برای اولین بار مقابل دوربین قرار می‌گیرد و در اثری ترسناک نقش‌آفرینی می‌کند، قطعا باورپذیری مخاطب نسبت به او بیشتر از بازیگری است که بارها و بارها در نقش‌های مختلف دیده شده است.

اولین سریال ترسناک در شبکه نمایش خانگی
این تهیه‌کننده خاطرنشان کرد:
امیدوارم پخش این سریال باعث شود دیگر کارگردان‌ها نیز به ساخت چنین آثاری تمایل نشان بدهند تا شبکه نمایش خانگی فضاهای جدید دیگری را هم به جز آثار طنز و ملودرام تجربه کند. البته ساخت این آثار چالش بزرگی است. می‌توان به قصه گویی بصری در سینما مسلط نبود و فیلم متوسط ساخت ولی غیر ممکن است که به قصه گویی بصری مسلط نبود و فیلم ترسناک ساخت. فیلم ترسناک متوسط وجود ندارد. یا ترسناک است یا افتضاح و شاید این همان دلیلی است که فیلمسازان ایرانی کمتر ریسک ژانر وحشت را قبول می‌کنند.

سریال ترسناک «احضار»
عباسی‌زاده در پایان یادآور شد:
به هر حال باید یک جایی این تابوی تجربه نکردن با ژانر ترس بشکند و راهی آغاز شود تا شاید تجربه آن چراغی در تاریکی باشد برای زنده کردن ژانر ترس در ایران. سریال «احضار» هم تجربه‌ای در همین جهت است که بدون استفاده از بازیگر چهره که به همذات‌پنداری بیشتر بینندگان با شخصیت‌ها کمک کند، وارد این مسیر شده است. تجربه‌ای که امید دارد مسیری بسازد که در امتداد آن هیچ وقت هیچ سانسی از سینما بدون فیلم ترسناک ایرانی نماند.
در خلاصه داستان «احضار» آمده است:
اغلب ترس‌ها با شناخت ما از بین می‌روند، اما ترس‌هایی که تا مرگ ناشناخته می‌مانند، رهایت نمی‌کنند.

سریال «احضار» در ژانر وحشت
بازیگران سریال احضار
الهه جعفری، شهریار ربانی، کیمیا ملایی، بنیامین پیروانی، حسین سیفی، ریحانه رضی، یاسمن همتی، نرگس امینی، نوش آفرین رحمانی، شیما مرزی، بهار خانی، محمد توکلی و سلیمه رنگزن از جمله بازیگران بازیگران این سریال هستند.
بیشتر بدانید : فیلم ترسناکی که اکران آن ممنوع شد!
بیشتر بدانید : پوستر ترسناک سریال ایرانی احضار در ژانر وحشت
بیشتر بدانید : تاریخچه سریال های ترسناکی که دوستشان داریم
منبع: isna.ir





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نقد فیلم ترسناک The Nun؛ سومین اثر از مجموعه‌ فیلم‌های The Conjuring

ساخت مدرسه جایگزین آخرین فضای کانکسی هندیجان آغاز شد

دستگاه های اجرایی در وقت نماز جلسات اداری برگزار نکنند

سینما هلال اهواز بازگشایی شد

اما و اگرهای انتخابات جدید اتاق بازرگانی ایران و خوزستان

پروفروش‌های داستان، فلسفه و تاریخ کتاب‌فروشی رشد اهواز در دی 97

ساماندهی و مرمت محوطه چشمه ‎سوزنگر و توکمری در شوشتر آغاز شد

پروفروش‌های شعر کتاب‌فروشی رشد اهواز در دی 97

راهیابی اثر خوشنویس خوزستانی به جشنواره بین‌الملی هنرهای تجسمی فجر

پرفروش‌های شعر کتاب‌فروشی رشد اهواز در دی 97

پایگاه های فرهنگی کانون در مناطق محروم اهواز فعال شدند

نکات جالب تریلر فصل هشتم Game of Thrones؛ از پَر مرموز تا رازهای استارک ها

نکات جالب از زندگی سوفی ترنر بازیگر نقش «سانسا استارک» + عکس کودکی

تهیه کننده «ترمیناتور» درگذشت + پیام تسلیت آنتونیو باندراس و آرنولد

گلشیفته فراهانی همبازی کریس همسورث شد + عکس

قدس آنلاین : تاریکی امنیت اهوازرا می کشد

هدف دشمن نا امید کردن مردم است

دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال استان خوزستان برپا می‌شود

دستگاه‌های اجرایی جدی‌تری به مقوله فرهنگ بپردازند

نمایشگاه صنایع دستی با نام «اهواز در سایه هنر» برپا می‌شود

طرح سفرکارت اقامت در هتل‌ها را افزایش می‌دهد

برنامه‌های فرهنگی بومی‌سازی شوند

سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در خوزستان برگزار می‌شود

این فیلم ها جایی در جشنواره فجر ندارند/ از ژن خوک تا مصائب شیرین 2

10 فیلم برتر مت دیمون +عکس

نقش های جدی حسین محب اهری در تلویزیون/ از سربداران تا معمای شاه

عکس و خاطره پوران درخشنده از روزی که مجبور شد جوانِ اول فیلم را بکشد!

صورت گریان فاطمه معتمدآریا در فیلم جدید «جان دار»

230میلیاردریال برای نوسازی و تجهیز مدارس خوزستان اختصاص یافت

مرمت سه خانه تاریخی در شوشتر در حال انجام است

رسول‌ حق‌جو با سه اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

دلیل کم کاری لیلا بلوکات: می خواستم خودم را تنبیه کنم

کارگردان های زن هالیوود که لیاقت نامزدی اسکار را دارند

اشتباهات تاریخی بزرگ در فیلم های مشهور هالیوود!! (قسمت 3)

بازیگر مرد مسلمان در امریکا: من و همسرم همزمان وضع حمل کردیم!!

این سلبریتی ها فداکارترین پدر و مادرهای هالیوود هستند!

آخرین پلان بازی حسین محب اهری + فیلم

واکنش جالب ارژنگ امیرفضلی به شایعه مرگش! + عکس

اولین تصویر منتشر شده از هیولای شاخدار قرمز هالیوود!

یک هزار و 540مدرسه غیردولتی درخوزستان فعالیت می کنند

31 مدرسه در سه شهرستان اهواز، باوی و کارون در دست ساخت است

هویت فرهنگی یک منطقه را به خاطر اغراض شخصی زیر سوال نبریم

رهیاب: شاید ما آخرین نسل برای نجات کارون باشیم

جشنواره شعر سپید عربی به روایت شاعران خارجی مهمان

جشنواره شعر سپید عربی در حال پیدا کردن شکل خود است

حضور «از ما» در جشنواره‌ ملی تسنیم

راه‌اندازی باغ هنرمندان اهواز با مجسمه‌های سنگی

ملافاضل سکرانی در پیشبرد شعر شعبی خوزستان مؤثر بوده است

سومین جشنواره نرگس ارغون بهبهان برترین‌های خود را شناخت

شعر عربی ایرانی عامل همگرایی همه اقشار مردم است