پیام خوزستان

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا مطرح شد/

احیای گنجینه بافت قدیم دزفول نیازمند فرهنگ سازی فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - دزفول - شهر دزفول علاوه بر داشتن مناطقی مدرن و نوساز حدود 244 هکتار بافت قدیم و آجری در دل خود دارد که بنا به گفته کارشناسان و فعالان فرهنگی، فرهنگ سازی یکی از مولفه های بسیار مهم و تاثیرگذار در حفظ و احیای این بافت تاریخی است.
به گزارش ایرنا بافت قدیم دزفول با داشتن خانه های تاریخی باصفا، کوچه ها و سابات بی نظیر همراه با معماری کهن خود منظره ای زیبا در چشم بیننده تداعی می کند که با قدم زدن در آن می توان به نحوه زندگی پیشینیان پی برد.
بافت قدیم دزفول نقطه اتصال زندگی مدرن و زندگی پیشینیان است؛ در زمانی که روز به روز بر ساخت و سازهای بتنی و سنگی زندگی شهری افزوده می شود وجود چنین بافتی می تواند به عنوان گنجینه ای معنوی مطرح باشد چراکه گذشته هر نسل هویت آن نسل را نشان می دهد.
قرار گرفتن بافت قدیم دزفول با وجود منظره پل یکهزار و 700 ساله ساسانی و رودخانه خروشان دز تداعی زیباترین مناظر برای دوستداران میراث فرهنگی و علاقه مندان به تاریخ و تمدن است.
افزون بر 244 هکتار بافت قدیم دزفول با بناها و آثار معماری منحصر بفرد، این شهر را به شهر آجر معروف کرده است.
شهر دزفول از جمله مراکز مهم شهری و تاریخی استان خوزستان است که با پیشینه تاریخی چندهزار ساله از قدیمی ترین شهرهای کشور محسوب می شود.
این شهر دارای بافت قدیم، مساجد و سایر مراکز تاریخی است که در نوع خود، ارزش های بسیاری برای نشان دادن فرهنگ، آداب و رسوم قدیمی منطقه به شمار می رود.
بافت آجری دزفول در این میان به عنوان یک سرمایه ملی دارای بیش از 300 اثر تاریخی است که برخی از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.
این بافت تاریخی با سرمایه گذاری هدفمند می تواند بیش از پیش در رونق گردشگری این شهرستان موثر باشد.
این بافت اصیل با وجود تلاش های مجموعه شهرداری و میراث فرهنگی در سال های اخیر دستخوش تغییرات خواسته یا ناخواسته ای شده است که اگر به همین منوال پیش رود، روزانه شاهد تخریب یا ریزش بخشی از این بافت زیبا خواهیم بود و شاید تا چند سال دیگر اثری از این گنجینه تاریخی نباشد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر دزفول به منظور ضرورت حفظ و احیای این بافت کهن میزگردی خبری با حضور کارشناسان و صاحب نظران این حوزه برگزار کرده که مشروح آن در ادامه آمده است.
** نخستین متولیان بافت قدیم دزفول ساکنان آن هستند
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول در این میزگرد خبری گفت: با توجه به پیگیری کارشناسان میراث فرهنگی در سال 1397 بالاترین میزان اعتبار برای بازسازی بافت قدیم به دزفول اختصاص داده شده تا در 28 محله بافت قدیم هزینه شود.
حجت اله آریایی افزود: دزفول قدیمی ترین بافت آجری ایران را در خود جای داده که در نوع خود بی نظیر است.
وی نخستین متولیان بافت قدیم را ساکنان آن دانست و اظهار داشت: میراث فرهنگی متعلق به یک شخص یا نهاد خاصی نیست بلکه متعلق به همه انسانها است.
وی با تاکید بر لزوم همکاری سایر نهادها در حفظ و نگهداری این بافت کهن افزود: اگرچه اعتبارات بافت دزفول در سطح استان بالاترین است ولی با توجه به وسعت بافت نمی توان کار زیادی با این اعتبار انجام داد.
** نبود امکانات شهری ساکنان بافت را فراری می دهد
آریایی گفت: کمترین خدمات شهری از جمله آب و فاضلاب، خدمات تردد، پارکینگ و فضای سبز در بافت قدیم به ساکنان داده می شود به همین دلیل مالکان مجبور هستند خانه ها را رها و به مناطق پیشرفته شهر نقل مکان کنند از طرفی میراث نیز توانایی خرید تمام املاک بافت را ندارد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول اظهار داشت: بافت قدیم دزفول از چهار راه روستا آغاز می شود و تا میدان حاج مرادی ادامه دارد که حدود 50 درصد آن به دلایل مختلف در طول سال های گذشته از بین رفته است و باید برای حفظ باقی مانده آن چاره اندیشی کرد.
وی افزود: مصالح به کار رفته در بافت قدیم دزفول گل و خشت است که به طور طبیعی باید بین 300 تا 500 سال عمر کنند ولی برخی عوامل چون نشت فاضلاب و ایجاد مشکل توسط ساکنان منجر به تخریب های عمدی در بافت قدیم شده است.
آریایی اضافه کرد: برخی ساکنان، خانه های قدیمی را یک تهدید به حساب می آورند در صورتی که باید این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد.
وی با انتقاد از اجرای طرح های عمرانی نظیر احداث پارکینگ دروازه و طرح قائم در بافت قدیم گفت: متاسفانه اجرای این طرح ها منجر به تخریب 80 خانه تاریخی شده است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود: احداث پارکینگ طبقاتی راهکار مناسبی برای حل مشکل پارکینگ نیست و باید از سازه فلزی در مکان هایی که از نظر میراث مشکل ندارند برای رفع این مشکل استفاده کرد.
وی اظهار داشت: مخالف ساخت پارکینگ یا ارائه خدمات و امکانات در بافت قدیم نیستیم ولی توسعه نباید به قیمت تخریب در بافت قدیم باشد.
** نشت فاضلاب بیشترین آسیب را به بافت قدیم دزفول وارد کرده است
آریایی گفت: محله لوریان یکی از محله های بافت قدیم بر اثر نشت فاضلاب بیشترین آسیب ها را در سال های اخیر متحمل شده که در این خصوص مکاتباتی با امور آب و فاضلاب دزفول انجام شده است ولی رفع این مشکل به اتخاذ راهکارهای اساسی نیاز دارد.
وی افزود: محله های سیاه پوشان، لوریان و شاه رکن الدین در طرح بازآفرینی شهری دزفول آورده شده اند و قرار است با اعتباراتی که از این طریق جذب می شوند این محله ها را سامان دهیم.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول آموزش راهنمایان گردشگری را ضروری دانست و گفت: باید دید گردشگران نسبت به بافت قدیم دزفول عوض شود که این امر با تلاش راهنمایان گردشگری امکان پذیر است.
وی با تاکید بر لزوم برخورد میراث فرهنگی با متخلفان افزود: باید از ظرفیت رسانه ها در آشنایی و آگاهی بخشی مردم نسبت به بافت قدیم استفاده شود.
یکی از فعالان فرهنگی شهرستان دزفول و نماینده انجمن دوستی نیز در این میزگرد خبری با اشاره به استفاده از ظرفیت های گردشگری برای جذب گردشگر در سال های اخیر گفت: این اقدامات کافی نیست و باید تلاش بیشتری برای توسعه گردشگری دزفول انجام شود.
علیرضا قادرپناه وقوع جنگ هشت ساله را از دلایل نابودی بخشی از بافت قدیم دزفول عنوان کرد و افزود: توسعه گردشگری می تواند بسترساز اشتغال شود لذا باید با فرهنگ سازی و ایجاد حساسیت در مردم نسبت به بافت قدیم، آنها را با راه های کسب درآمد از این بافت آگاه کرد.
**حرمت بافت قدیم دزفول در ساخت و سازها حفظ شود
این فعال فرهنگی اظهار داشت: متاسفانه مردم مدرن سازی را با حفظ بافت قدیم اشتباه گرفته اند در حالی که باید حرمت بافت حفظ شود.
وی افزود: نباید با کاشی و سرامیک چهره کهن این بافت آجری را از بین برد بلکه باید نمای ظاهری خانه های تازه ساز واقع در بافت قدیم متناسب با معماری این بافت باشد.
نماینده انجمن دوستی دزفول گفت: خوشبختانه اخیرا جوانان نیز به بافت کهن علاقه نشان داده اند و این بافت را درک می کنند لذا پیشنهاد می شود برای حفظ بافت و آگاهی بخشی به مردم و مسئولان یک سازمان مردم نهاد با مشارکت جوانان در دزفول تشکیل شود.
وی با بیان اینکه این تشکل می تواند به حفظ بافت قدیم کمک کند، افزود: مشکلات گردشگری دزفول با حفظ بافت قدیم رفع می شوند.
این دوستدار میراث فرهنگی گفت: برای فرهنگ سازی در خصوص حفظ، نگهداری و ساخت و ساز در بافت قدیم دزفول باید از ظرفیت مساجد، بزرگان و معتمدان محل استفاده کرد.
** مردم، بافت قدیم را فرصت بدانند
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول نیز در میزگرد خبری ایرنا گفت: مردم دزفول باید به بافت قدیم نگاهی اقتصادی داشته باشند و به این نتیجه برسند که از طریق این بافت می توان درآمدزایی کرد.
مهدی چناری با تاکید بر اینکه مردم باید بافت قدیم را به یک فرصت تبدیل کنند، افزود: میراث فرهنگی در این زمینه ورود کرده و سرمایه گذارانی برای توسعه گردشگری در بافت قدیم جذب کرده است.
وی اظهار داشت: قرار است در خانه صنیعی یک سفره خانه سنتی ساخته شود ضمن اینکه ساخت اقامتگاه بوم گردی نیز در کمیته اشتغال شهرستان دزفول تصویب شده است.
وی افزود: این طرح پنج میلیارد و 380 میلیون ریال تسهیلات نیاز دارد که ملک مورد نیاز آن توسط بخش خصوصی خریداری شده و طرح در مرحله اجرا است.
** کمبود اعتبارات از دلایل عدم توسعه گردشگری در دزفول است
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: با وجود تلاش هایی که برای جذب اعتبار در دزفول شده این اعتبار جوابگوی 244 هکتار بافت قدیم نیست لذا برای جلوگیری از آسیب ها ورود بخش خصوصی ضروری است.
وی با اشاره به ریزش برخی بناها در بافت قدیم دزفول گفت: اگر مردم ببینند سرمایه گذاری آنها در توسعه گردشگری بافت قدیم درآمدزایی دارد به طور قطع بیشتر استقبال می کنند.
چناری افزود: خانه های تاریخی نیلساز، تیزنو و سوزنگر آمادگی واگذاری به بخش خصوصی در راستای توسعه گردشگری را دارند.
وی با بیان اینکه مشکلات میراث درخصوص روند اداری واگذاری این خانه ها رفع شده است، اظهار داشت: سرمایه گذاران می توانند در حوزه های 16 گانه گردشگری ورود کنند.
وی افزود: با قراردادهایی که درخصوص توسعه گردشگری امضا می شود بهره برداری در مدت معین به بخش خصوصی داده می شود ولی مالک اصلی میراث فرهنگی خواهد بود.
** ساخت و ساز در بافت قدیم ضوابط دارد
این کارشناس گردشگری گفت: نحوه طراحی و ساخت و ساز در بافت قدیم دزفول در 10 تا 13 آیتم ذکر شده که در پروانه ساخت آمده است و متقاضیان ملزم به اجرای این آیتم ها هستند؛ با این وجود ظرفیت نیروی انسانی میراث فرهنگی و همکاری نکردن سایر ادارات باعث شده اجرای آن ضعیف باشد چراکه برخی مالکان تخطی می کنند.
وی افزود: اکنون ضوابط ساخت و سازهای جدید در بافت قدیم بطور کامل رعایت می شود و در بافت جدید خانه های سنتی ساخته می شود که جای تقدیر دارد.
** ورود خیرین گردشگری در دزفول ضروری است
چناری با بیان اینکه شهرستان دزفول ظرفیت بالایی در زمینه خیرین دارد، گفت: خیرین در تمام زمینه ها ورود کرده اند که تقاضا می شود با ورود به مقوله بافت قدیم و گردشگری در توسعه گردشگری شهرستان سهیم باشند.
وی افزود: میراث فرهنگی دزفول آمادگی تشکیل مجمع خیرین بافت در این شهرستان را دارد و متقاضیان می توانند برای مرمت، خریداری املاک و سرمایه گذاری در بافت قدیم دزفول ورود کنند.
** کل بافت قدیم دزفول باید ثبت ملی شود
صدرا وفایی یکی دیگر از فعالان فرهنگی دزفول نیز اظهار داشت: با وجود تشویق هایی که برای حفظ بافت قدیم شده به دلیل گرایش مردم به تجددگرایی به جای توسعه بافت شاهد کاهش آن هستیم.
وی افزود: اجرای طرح تغییر لباس، حجاب و ساختمان ها از اردیبهشت ماه سال 1350 توسط ساواک در کشور موجب روی آوردن مردم به سمت تجددگرایی شد.
این فعال فرهنگی بر ضرورت تغییرنام بافت قدیم تاکید کرد و گفت: نام این بافت با عنوان بافت قدیم موجی از ترس و دلهره در بین مردم ایجاد می کند که هر لحظه ممکن است بافتی فرسوده فرو ریزد ولی می توان برای رفع این مشکل و تغییر نگرش در بین شهروندان، نام این بافت را از قدیم به بافت آرامش، گردشگری و یا فرهنگی تغییر داد.
وی با انتقاد از تناسب نداشتن نقشه های جدید با بافت آجری دزفول افزود: همه گرایش ها به سمت تجددگرایی است لذا باید علاوه بر تشویق اهالی، برای اجرای نقشه های تاریخی اجبار نیز در دستور کار باشد.
وفایی اظهار داشت: همیشه صحبت از تلاش برای ثبت ملی برخی از آثار بافت قدیم است در صورتی که باید کل بافت قدیم ثبت ملی شود.
وی افزود: باید قوانین خاصی برای گودبرداری و دیگر اقدامات در بافت کهن دزفول در نظر گرفته شود تا با یک گودبرداری سایر آثار تاریخی دچار ریزش نشوند.
** آموزش نحوه زندگی در بافت قدیم برای ساکنان ضروری است
کارشناس فنی نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول نیز در این میزگرد خبری گفت: باید نوع و استفاده از یک خانه تاریخی برای ساکنان آنها آموزش داده شود چراکه بافت این محله ها نیازمند مراقبت و حفاظت بیشتری است.
حسین حاتمی نیا افزود: خالی از سکنه شدن خانه ها به دلیل کمبود امکانات در بافت قدیم موجب ساکن شدن مهاجران و عشایر در این مناطق شده است.
وی اظهار داشت: این مهاجران با کمترین قیمت اجاره در خانه های قدیمی مستقر می شوند و آنها را به چند قسمت تقسیم می کنند که همین همنشینی چند خانوار در یک خانه تاریخی باعث آسیب به بافت می شود.
** وجود شوادون در خانه های تاریخی دزفول در نوع خود بی نظیر است
کارشناس فنی نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول گفت: مرحله نخست طرح راهبردی بافت قدیم آغاز شده که تاکنون از 244 هکتار بافت قدیم 186 هکتار آن مصوب شده و مابقی آن بافت میانی (دوره پهلوی) است.
وی افزود: هر محله به طور قطع نیازمند فضای سبز یا پارک محله ای است که در این خصوص یک پارک در بافت قدیم دزفول احداث شده که با استقبال زیاد مردم همراه بوده است.
وی وجود شوادون در خانه های تاریخی را یک ویژگی منحصربفرد دانست و اظهار داشت: برخی تخریب ها در بافت قدیم به خاطر فرونشست شوادون ها صورت گرفته است.
** گودبرداری غیراصولی یکی از عوامل فرونشست در بافت قدیم است
حاتمی نیا گودبرداری غیرکارشناسی برای اجرای طرح های فاضلاب را یکی از دلایل تخریب در بافت قدیم دزفول عنوان کرد و گفت: نبود نظارت کافی بر انجام عملیات ها باعث چندین ریزش در بافت قدیم شده است.
وی افزود: وجود آب خام با لوله های فرسوده نیز دلیل دیگری برای تخریب های اخیر عنوان شده است که در مورد اخیر شکسته شدن لوله آب منجر به ریزش خانه تاریخی فیروزی (آرامش) شد.
این کارشناس شهرداری خالی از سکنه شدن را یکی دیگر از دلایل ریزش و تخریب در بافت قدیم عنوان کرد و اظهار داشت: باید از مدارس برای آموزش نحوه زندگی و مزیت های زندگی در بافت قدیم آغاز کرد چراکه بیشتر ساکنان بافت قدیم مسن بوده و نحوه نگهداری از این بافت کهن را نمی دانند.
وی افزود: متاسفانه ساکنان بافت قدیم دزفول به دلیل ذهنیتی نادرست، برای مرمت خانه های تاریخی همکاری لازم را با دستگاه های اجرایی ندارند و تصور می کنند بعد از مرمت، دستگاه های اجرایی مالک ملک آنها می شوند در حالی که هدف این دستگاه ها فقط حفظ بافت است.
حاتمی نیا کم شدن مقاومت مصالح در خانه های موجود بافت قدیم را از دیگر دلایل تخریب ها عنوان کرد و گفت: کم شدن مقاومت مصالح بر اثر فرسوده شدن بافت یا نشت آب و فاضلاب موجب تخریب بافت شده است.
وی افزود: اگر خانه ای ثبت ملی شده باشد بعد از تخریب باید با سبک و سیاق و تزئینات متناسب بازسازی و احیا شود که استادکار ماهر در این خصوص در دزفول وجود دارد.
وی ادامه داد: برای مرمت و بازسازی خانه هایی که ثبت ملی نیستند ولی ارزش تاریخی دارند نیز باید از مصالح همگن و یا مشابه استفاده کرد.
** چاه های فاضلاب به بافت قدیم آسیب می زنند
احمد افشاریان یکی دیگر از فعالان فرهنگی دزفول نیز اظهار داشت: متاسفانه هنوز فرهنگ پذیرش گردشگر در دزفول نهادینه نشده است و گاهی اوقات گردشگران با بی مهری اهالی روبرو می شوند در حالی که باید به آنها آموزش داده شود که ورود هر گردشگر با ورود سرمایه و درآمدزایی برابر است.
وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی برای حفظ بافت قدیم دزفول افزود: چاه های عمیقی در بافت قدیم ایجاد شده است که گاز و رطوبت این چاه ها موجب تخریب بافت می شود.
این فعال فرهنگی با اشاره به تاریخچه ای از بافت قدیم دزفول گفت: احداث خیابان هایی نظیر شریعتی، منتظری و طالقانی و همچنین احداث میدان مثلث در گذشته منجر به تخریب خانه ها و حمام های تاریخی فراوانی در بافت قدیم دزفول شد و این روزها نیز اجرای طرح های عمرانی نظیر پارکینگ و مجتمع تجاری منجر به تخریب این میراث ارزشمند شده است.
7278/3022

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/101503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!

کاپیتان خوزستانی‌ها مرد بازی‌های خاص!

پنج ماموریت اسرائیل برای مقابله با ایران و مقاومت

حمله موشکی مقاومت به جنوب فلسطین اشغالی