پیام خوزستان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد

خانه های روستای دراویزه در معرض ریزش/ زندگی با طعم دلهره سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز- دراویزه نام روستایی از توابع شهرستان باوی در استان خوزستان است. روستایی چسبیده به رودخانه کارون که خانه های آن در معرض ریزش هستند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان ها- جنس خاک روستای دراویزه و مجاورت آن با رودخانه کارون، باعث شده زمین این روستا دچار ریزش شود. روستایی که به گفته ساکنانش حدود صد سال قدمت دارد.
تَرک هایی به عمق سال های طولانی!
ظهر است اما هوای زمستانی چند کودک را به خیابان های خاکی این روستا کشانده و کودکان مشغول بازی هستند. با زدن درب یکی از خانه های مجاور رودخانه، زنی جوان درب را باز می کند. از او در خصوص شرایط خانه و خطرات آن می پرسم که پس از راهنمایی کردن به داخل توضیح می دهد: چند سالی است خانه های ما در معرض خطر جدی ریزش هستند.
فرزندش را در بغلش جابجا می کند و ادامه می دهد: حیاط خانه هر سال بیشتر از گذشته نشست می کند و نشست زمین باعث شده تَرک های بزرگ و عمیقی در اتاق ها به وجود آید.

این زن می گوید علاوه بر خانه ها، تنها مدرسه این روستا هم در معرض تخریب قرار دارد. مدرسه ای که هنوز تعدادی از بچه ها دوره دبستان خود را در آن می گذرانند.
خطر ریزش جدی است
آقای حمیدی یکی دیگر از ساکنان روستای دراویزه است که پس از خداحافظی ما از زن جوان، در یکی از خیابان های خاکی با ما هم کلام می شود و می گوید: خطر ریزش زمین به طور جدی خانه ها را تهدید می کند و سال هاست با این نگرانی روزگار خود را می گذرانیم.
وی خانه ای را به ما نشان می دهد که حدود سه سال پیش دو اتاق آن به طور کامل در رودخانه ریزش کرد و عنوان می کند: هر سال بیش از گذشته شاهد ریزش زمین هستیم و امسال با توجه به بارندگی های صورت گرفته، خطر ریزش بیش از گذشته جان ساکنان روستا را تهدید می کند.
حمیدی ادامه می دهد: با توجه به اینکه تنها مدرسه روستا نیز در معرض تهدید ریزش است، بیشتر بچه ها برای ادامه تحصیل به مرکز شهرستان باوی یعنی شهر ملاثانی می روند و تنها تعداد کمی هنوز در این مدرسه پرخطر مشغول تحصیل هستند.

گواه حرف این مرد میانسال حفره هایی است که پشت مدرسه ایجاد شده که آنها را به ما نشان می دهد و می گوید: این روستا در طرح هادی قرار دارد و قرار بود به قسمت شرق جاده منتقل شود اما ظاهرا به علت اختلاف هایی با جهاد کشاورزی به دلیل ساخت یک دامداری در وسط روستای جدید، هنوز این جابجایی ها میسر نشده است.
حمیدی عنوان می کند: علاوه بر این، بیشتر ساکنان این روستا توانایی مالی برای ساخت خانه های جدید را ندارند و از پرداخت وام هم خبری نیست.
13 خانه و مدرسه در معرض جدی خطر
ایوب بنی اسحاق، یکی از اعضای شورایاری روستای دراویزه که حالا به جمع ما پیوسته است، می گوید: این روستا حدود 420 نفر جمعیت و حدود 130 خانوار دارد که 13 خانه و مدرسه این روستا در معرض جدی خطر هستند.
وی از با اشاره به نامه نگاری های صورت گرفته با مدیریت بحران استانداری خوزستان از عدم پیگیری جدی موضوع در طول سال های اخیر سخن به میان می آورد و می افزاید: بیش از چهار سال است که خطر ریزش زمین به دلیل مجاورت با رودخانه کارون، خانه های این روستا را تهدید می کند. سه سال پیش یکی از خانه های روستا حدود 20 متر در بستر روخانه ریزش کرد.

این شورایار روستای دراویزه با بیان اینکه حدود 25 خانوار به محل جدید روستا منتقل شده اند، می گوید: بیشتر ساکنان روستا توان مالی ساخت و ساز در محل جدید را ندارند و بنیاد مسکن به بهانه احداث دامداری در روستای جدید از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان، از پرداخت وام امتناع می کند.
یک بارندگی سیلابی، برای ریزش جدی کافی است
منوچهر ورناصری، فرماندار شهرستان باوی نیز در این خصوص می گوید: با توجه به اینکه خانه های روستای دراویزه به ساحل رودخانه کارون چسبیده هستند، سال گذشته این روستا در لیست روستاهای بحرانی قرار گرفت؛ اگر بارندگی سیلابی رخ دهد، خطر ریزش بیش از گذشته خواهد بود.
وی می افزاید: این روستا به طور کامل باید جابجا شده و سمت شرق جاده اهواز به شوشتر منتقل شود از این رو این هفته جلسه ای با حضور بنیاد مسکن استان برگزار خواهیم کرد.
ورناصری عنوان می کند: زمین در اختیار قرار داده شده برای جابجایی روستای دراویزه دارای مشکلاتی است که از جمله می توان به راه اندازی دامداری در آن اشاره کرد به همین دلیل تصمیم گرفته شد جلسه ای با حضور بنیاد مسکن برگزار شود تا بتوان نسبت به رفع مشکلات آن اقدام کرد.

فرماندار شهرستان باوی در خصوص پرداخت وام به ساکنان روستای درآویزه برای ساخت خانه در قسمت شرق جاده می گوید: به طور حتم بنیاد مسکن امکان پرداخت این وام را دارد و قرار است در این خصوص نیز مذاکراتی با این بنیاد داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار مهر ، زنگ خطر در روستای دراویزه به صدا در آمده است. روستایی که شاید می شد از مجاورتش با رودخانه کارون، بهترین بهره را ببرد اما حالا یک سیلاب کافی است تا جان چند نفر را بگیرد.
تَرک های خانه های این روستا حالا به شکاف های بزرگی تبدیل شده اند که نشان می دهد حل مشکل جابجایی ساکنان روستای دراویزه سال هاست مورد توجه قرار نگرفته است و امید می رود پیش از آنکه اتفاق ناگواری رخ دهد، نسبت به جابجایی ساکنان این روستای با قدمت، اقدام شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/102849/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند