پیام خوزستان

آخرين مطالب

جابجایی روستای میراحمد دهدز و دراویزه باوی راه حفظ جان اهالی اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - مساله رانش زمین در روستای میراحمد غریبی ها از توابع دهدز شهرستان ایذه، و نیز فرسایش ساحل رودخانه کارون در روستای دراویزه از توابع شهرستان باوی سبب بروز نگرانی ساکنان این 2 روستا شده است.
به گزارش ایرنا مدت هاست مساله رانش زمین و فرسایش خاک در 2 روستای میراحمد غریبی ها از توابع دهدز و روستای دراویزه از توابع شهرستان باوی سبب بروز نگرانی ساکنان آنها شده است.
یکی از راهکارهای مورد نظر مسئولان و کارشناسان جابجایی این 2 روستا و انتقال ساکنان به نقاط ایمن است.
** جابجایی روستای دراویزه و میراحمد غریبی ها در اولویت
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان روز یکشنبه در نشست تصمیم گیری درخصوص جابجایی این 2 روستا با تاکید بر لزوم بحث پیشگیری در مدیریت بحران گفت: یکی از اقدامات علمی انجام شده بحث بررسی شرایط روستاهای در معرض خطر رانش زمین یا فرسایش رودخانه ها بوده است.
کیامرث حاجی زاده با بیان اینکه سازمان آب و برق و بنیاد مسکن خوزستان بازه های خطر آفرین در بحث فرسایش رودخانه را مشخص کردند ادامه داد: روستای میر احمد غربی ها از توابع دهدز و روستای دراویزه از توابع باوی با خطر رانش زمین و فرسایش ساحل رودخانه روبه رو هستند.
به گفته وی سازمان آب و برق درحال ایمن سازی حاشیه رودخانه کارون در روستاهای ام الحجار و ام‌الغزال در دارخوین شادگان است از سویی دیگر روستای سیدنبی و حاشیه رودخانه دز نیز درحال ایمن سازی است.
حاجی زاده با اشاره به ترمیم سیل بندها در شعیبیه و ایمن سازی روستاهای شوش و زاویه در دزفول گفت:روستای میراحمد غریبی های از بالادست در خطر رانش قرار دارد و از پایین دست به دریاچه سد کارون 3 منتهی می شود به همین دلیل طبق مصوبه پارسال جابجایی این روستا در اولویت قرار گرفت.
وی افزود: با پیگیری انجام شده کارهای مقدماتی و زیرساختی جابجایی این روستا در کمیسیون ها و کارگروه‌های مختلف خوزستانی و کشوری انجام و مصوبات لازم اخذ شد.
وی ادامه داد: طبق مصوبه امروز نشست مدیریت بحران مقرر شد ساکنان این روستا در مکان جدید مشخص شده مستقر شوند اما لازم است نخست حدود سه کیلومتر جاده فرعی مورد نیاز کامل شود تا بنیاد مسکن تجهیزات لازم را برای ساخت مکان جدید جابجا کند.
حاجی زاده گفت: تامین اعتبار توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان انجام و در مدت یک ماه تخصیص پیدا کند تا کار آغاز شود.
به گفته وی سازمان آب و برق مکلف به همکاری در بحث احداث زیرساخت هایی همچون مدرسه، مسجد و خانه بهداشت شده است.
حاجی زاده در ادامه گفت: مقرر شد برای مقابله با بحران 2 بخش اسکان اضطراری توسط چادر و کانکس تهیه شود؛ آب نیرو، سازمان آب و برق وشرکت های منطقه ای مکلف شده اند کانکس هایی در نقاط ایمن روستا برای اسکان مستقر کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در باره روستای دراویزه نیز بیان کرد:مقرر شد هرچه سریعتر جلسه ای با حضور مسئولان جهاد کشاورزی خوزستان، بنیاد مسکن، فرماندار باوی و مدیریت بحران برگزار شود.
وی ادامه داد:: جهاد کشاورزی در این روستا یک مرکز ژنتیک دارد و لازم است حریم آن به صورت دقیق کارشناسی شود.
حاجی زاده با بیا اینکه جابجایی این روستا نیز در اولویت قرار دارد یادآور شد: انتظار می رود تجهیزلت لازم در روستای دراویزه مستقر شود تا ایمن سازی در این روستا انجام شود.
وی افزود:یکی از راه حل ها کاهش حریم مرکز ژنتیک جهادکشاورزی است و راه حل دیگر اقناع روستاییان با پرداخت تسهیلات برای جابجایی روستا است.
حاجی زاده با اشاره به اینکه زمین های این روستا ملک ساکنان است گفت: در زمین های متعلق به منابع ملی می توان طرح های ملی در نظر گرفت اما در املاک شخصی باید تملیک توسط خود ساکنان صورت گیرد.
** جابجایی روستا سبب حفظ جان ساکنان
فرماندار شهرستان ایذه نیز با اشاره به انجام مطالعات برای جابجایی روستای میراحمد غریبی ها از توابع بخش دهدز بیان کرد: مساله رانش زمین در این روستا قطعی است و هر لحظه امکان بروز این اتفاق وجود دارد.
مصطفی سمالی با اشاره به پدیدار شدن ترک در بناهای این روستا به دلیل رانش زمین ادامه داد: منازل ساکنان این روستا به دلیل حفظ جان باید به نقطه امن دیگری منتقل شوند.
فرماندار شهرستان باوی نیز درخصوص مساله رانش زمین در روستای دراویزه گفت: این روستا با 120 خانوار در فاصله پنج کیلومتری ملاثانی مرکز شهرستان باوی قرار دارد.
منوچهر ورناصری افزود: روستای دراویزه در 2 قسمت غرب و شرق جاده شوشتر واقع شده است که یک قسمت روستا در شرق ساحل رودخانه کارون در خطر رانش زمین قرار دارد.
وی ادامه داد: 20 خانوار از ساکنان این روستا به دلیل افزایش دبی رودخانه کارون و احتمال رانش زمین باید هرچه سریعتر جابجا شوند.
ورناصری با تاکید بر ممانعت از ورود خسارت مالی و جانی به ساکنان این روستا خاطر نشان کرد: بنیاد مسکن در قسمت شرق جاده مجوز ساخت به روستاییان داده است اما جهاد کشاورزی در همان محدوده یک مرکز ژنتیک دام راه اندازی کرده و با تعیین حریم مانع ساخت و ساز می شود.
وی با بیان اینکه سازمان آب و برق نیز باید نسبت به مقاوم سازی ساحل در این روستا اقدام کند ادامه داد: مسیر رودخانه به سمت روستا و در نهایت جاده در حال تغییر است از این رو پیش از بروز حادثه باید این مشکل رفع شود.
** حفظ جان روستاییان مهم تر از مرکز ژنتیک
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان نیز در این نشست با انتقاد به سازمان جهاد کشاورزی به دلیل ممانعت در ساخت و ساز روستاییان گفت: از سال 95 مقدمات جابجایی ساکنان روستای دراویزه فراهم است اما جهاد کشاورزی با تعیین حریم 200 متری مانع این امر شده است.
مسعود انصاریان با اشاره به اینکه این زمین ها متعلق به خود روستاییان است افزود: حفظ جان انسان ها بسیار مهم تر از رعایت حریم یک مرکز ژنتیک است.
به گفته وی طرح جابجایی روستا انجام شده و تسهیلات برای متقاضیان نیز فراهم است اما به دلیل مخالفت های جهادکشاورزی طرح جابجایی تاکنون تکلیف آن مخشص نشده است.
انصاریان اضافه کرد:ساکنان روستای دراویزه به دلیل وجود خاک حاصلخیز و دسترسی به آب، موافق جابجایی نیستند.
معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در دفاع از حفظ حریم این مرکز ژنتیک گفت: این مرکز تهیه اسپرم گاومیش در کشور منحصر بفرد است و سبب ارتقای رتبه خوزستان شده است.
محمد مشکورزاده ادامه داد: جابجایی این روستا مساله مهمی است اما نباید سبب تعطیلی این مرکز شود.
در نشست شهریور پارسال مدیریت بحران استان خوزستان در دهدز مقرر شده بود با توجه به مطالعات زمین شناسی و آثار رانش و خطرات احتمالی روستای میراحمد غریبی ها، ساکنان این روستا به مکانی امن جابجا شوند که تاکنون این امر محقق نشده است.
اوایل ماه گذشته، پنج خانه روستایی در روستای میراحمدغریبی‌ها به دلیل بارش باران و جنس خاک منطقه تخریب شد اما در این حادثه به کسی صدمه وارد نشد.
میراحمد غریبی‌ها با حدود 700 نفر سکنه در بخش دهدز شهرستان ایذه قرار گرفته است، دهدز با مساحت تقریبی یک هزار و 321 کیلومتر مربع دارای جمعیتی بالغ بر 17 هزار نفر است که در سه دهستان دهدز،دنباله رود شمالی و دنباله رود جنوبی متشکل از 103 روستا زندگی می‌کنند.
همچنین فرسایش زمین کرانه های رودخانه در روستای دراویزه از توابع شهرستان باوی و تاثیر آن بر سبب شده تعدادی از خانوارها از ترس تَرَک های جامانده بر دیوارها، خانه های خود را رها کرده و به محل دیگری نقل مکان کنند.
روستای دراویزه از توابع شهرستان باوی در کنار رودخانه کارون قرار دارد و چند سالیست که فروریختن ساختمان منازل آن سبب نگرانی اهالی روستا شده است.
اگرچه مساله فروریختن خانه ها در این روستا تازه نیست اما در سال های اخیر به ویژه در امسال ، شدت آن افزایش یافته و تَرَک های ایجاد شده بر دیوار خانه ها بیش از گذشته شده است، گفته می شود دلیل اصلی تخریب خانه ها همجواری با رودخانه و رعایت نکردن حریم رودخانه کارون است.
9887/ 6037

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/102994/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوجوان مرگ مغزی‌شده خرمشهری به 2 نفر جان دوباره بخشید

او را شاعر آزادی می‌نامند! + فیلم

راهیابی 24 کشتی گیر کهگیلویه و بویراحمدی به رقاب‌های ملی

پیش بینی‌های هواشناسی خوزستان درخصوص دما در بهار و تابستان

سامانه بارشی وارد خوزستان می‌شود

ایجاد بیش از 8 هزار و 500 فرصت شغلی در خوزستان

پسر خرمشهری با اهدای عضو به 2 شهروند زندگی دوباره‌ای داد

نظارت بر نانوایی‌های اهواز به صورت مستمر در حال انجام است

محکومیت همدستی دولت اردن با رژیم صهیونیستی

صعود فولاد خوزستان به مرحله نهایی یگ برتر فوتبال نوجوانان

16 هزار متر مربع از اراضی دولتی در امیدیه رفع تصرف شد

قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه 1403/02/01

اسلحه‌های مجوزدار در صورت استفاده غیرمجاز ضبط شوند

کاهش 75 درصدی حوادث غرق شدگی در خوزستان

پیروزی تیم ملی حفاری اهواز در لیگ برتر گلف

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

80 اتاق بهداشت جدید در مدارس خوزستان راه‌اندازی شد

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

حمله پهپادی به پایگاه هوایی عوبدای اسرائیل + جزئیات

شناسایی بیش از 8 هزار تن اضافه تناژ در جاده‌های خوزستان

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

تقویت ارتباطات سیار در مناطق روستایی و شهری خوزستان

نعیم قاسم: هیچ‌گونه کنار گذاشتن رویارویی و عقب‌نشینی از حمایت از غزه وجود ندارد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به ایلات اشغالی

معاون دبیرکل حزب‌الله: هیچ‌گونه کنار گذاشتن رویارویی و عقب‌نشینی از حمایت از غزه وجود ندارد

کودک خرمشهری فرشته نجات شد

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال و فانوس به‌دستان لیگ

ثبت آلودگی هوا در 5 شهر خوزستان

هوای دو شهر خوزستان در وضعیت «قرمز»

کاهش 28 درصدی پرونده‌های محاکم تجدیدنظر استان خوزستان

اهدای اعضای بدن یک کودک خرمشهری به بیماران نیازمند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/01

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد