پیام خوزستان

آخرين مطالب

مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طبابایی:

دانشگاه مساله‌گریز نمی‌تواند در توسعه انسانی و فرهنگی نقشی داشته باشد علمي

دانشگاه مساله‌گریز نمی‌تواند در توسعه انسانی و فرهنگی نقشی داشته باشد

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران با اشاره به لزوم پرداختن دانشگاه به مسائل جامعه گفت: دانشگاه مساله‌‌گریز نمی‌تواند در توسعه انسانی و فرهنگی نقشی داشته باشد؛ دانشگاه وقتی می‌تواند نقش نهایی خود را ایفا کند که مساله گریز نباشد و مساله محور باشد.
به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، دکتر هادی خانیکی در آیین گرامیداشت دهه مبارک فجر که امروز، سه‌شنبه (16 بهمن‌ماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز سه میراث دارد؛ این دانشگاه میراث‌دار دانشگاه جندی شاپور است. در توسعه بسیار مهم است که ما بر پایه چه میراث و فرهنگی قرار گرفته‌ایم. باید دید که آیا دانشگاه شهید چمران اهواز در امتداد این دانشگاه قرار گرفته است یا خیر. این دانشگاه در دوران سخت، ایستادگی و مقاومت کرده و جنگ را پشت سر گذاشته است. اینکه یک نهاد علمی با جنگ پیوند بخورد و از جنگ آسیب ببیند و در آن مقاومت کند و فرآورده‌های آن تحت تاثیر جنگ باشند، تجربه بسیار ارزنده‌ای است.
وی ادامه داد: ویژگی دیگر، نام شهید چمران در نام این دانشگاه است. شهید چمران یک فرد برجسته دانشگاهی است که همه کم و بیش با او آشنا هستند. این سه ویژگی موجب می‌شود من و امثال من که دانشگاه را از خارج می‌بینیم طور دیگری به آن نگاه کنیم. شاخص‌های کمی مانند تعداد دانشجویان، تعداد رشته‌ها، اعضا هیات علمی، تعداد مقالات ISI و... نیز مهم است اما باید به شاخص‌های کیفی نیز توجه کنیم و از آن‌ها بهره ببریم.
مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در دانشگاه باید پرسش دردمندانه داشته باشیم. کار در یک محیط آکادمیک می‌تواند موجب شود خود را کمتر درگیر امور جامعه کنیم و ممکن است این محیط علمی کمتر ما را به تفکر وا بدارد. دانشگاه مساله گریز نمی‌تواند در توسعه انسانی و فرهنگی نقشی داشته باشد. در جامعه امروز وقتی از توسعه صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم تنها از ابعاد فیزیکی آن صحبت کنیم؛ ما از اینکه توسعه پیش از آن در ذهن، فرهنگ و زبان ما چگونه تاثیرگذار است صحبت می‌کنیم.
خانیکی تصریح کرد: در تعریف جدیدتری از توسعه، آن را بالا رفتن سطح مشارکت و آگاهی به حقوق می‌دانند. جامعه‌ای که در آن فرد از حق شهروندی، زن بودن و نخبه بودن خود آگاه می‌شود و پی آن را می‌گیرد، توسعه یافته است. در تعریفی که در سال 57 ارائه شد گفته شد اگر می‌خواهیم دانشگاه به توسعه برسد، باید نسبتی بین کنش شهروندی و علم و آموزش برقرار شود. امروز سوالی که در برابر ما است و باید به آن جواب دهیم این است که چقدر این نسبت برقرار شده است؟
وی خاطرنشان‌کرد: حدود 75 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های ما هستند. چند نفر از این افراد در مسائل جدی کشور ورود پیدا می‌کنند؟ فکر می‌کنم آمار این افراد کمتر از هزار نفر باشد. چه چیزی موجب می‌شود نظرهای این اعضای هیات علمی دیده نشود؟ شاید به تعبیر دیگری مساله بحران دانشگاهی که در سال 57 مطرح می‌شد، امروز نیز در برابر ما است.
مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران ادامه داد: امروز هم باید به این مساله پاسخ دهیم که چقدر توانسته‌ایم با یک حافظه تاریخی دانشگاه را وارد حوزه فرهنگ، سیاست و اجتماع کنیم؟ دانشگاه وقتی می‌تواند نقش نهایی خود را ایفا کند که مساله‌گریز نباشد و مساله محور باشد. زمانی که داشته‌های تاریخی و فرهنگی ما زبان آکادمیک پیدا کرد، آن زمان دانشگاه، دانشگاه است. اگر توانستیم مساله یا مشکلی را در جامعه حس کنیم و با آن ذهنیت بیاییم و در دانشگاه درس بخوانیم، آن زمان دانشگاه جایی است که می‌تواند نقش خود را در توسعه ایفا کند.
خانیکی افزود: اگر به مساله توسعه انسانی می‌اندیشیم، منظور از نیروی انسانی توسعه نیروی متخصص نیست، بلکه به توسعه معنوی می‌اندیشیم. توسعه معنوی توسعه‌ای است که در کنار توسعه فیزیکی و کمی مطرح است. در این زمان باید به سمت دانشگاهیان برویم. اگر می‌خواهیم دانشگاه دانشگاهی خلاق باشد باید دیوارهای بلندی که بین قدرت، سیاست و... و دانشگاه هست را کوتاه کنیم.
وی ادامه داد: آنچه که من به آن رسیدم مساله گفت‌وگو است. فکر می‌کنم آنچه که این فاصله‌ها را ایجاد کرده است به این دلیل است که ما یا از ضرورت گفت‌وگو دور افتاده‌ایم یا از مهارت آن. چطور می‌شود قفل بین دانشگاه‌ها و جامعه و نظام اجرایی را باز کرد؟ برنامه‌های اقدام برای گفت‌وگو در هر حوزه و سطحی باید بتواند این دنیاهای بسته را باز کند. گریز از گفت‌وگو، دنیاهای ما را محدود و بسته کرده است.
مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تنش‌های موجود در جامعه گفت: شرایطی که امروز در آن قرار گرفته‌ایم این امکان را فراهم کرده است. امروز هر نوع تحریم و تنگناهای دیگری که در آن قرار گرفته‌ایم، تنگناهایی برای ما ایجاد کرده که موجب ابهام نسبت به آینده می‌شود. افقی که در برابر ما است خیلی روشن نیست. این بحران‌ها و تنگناها می‌تواند موجب خلق و کشف فرصت‌های جدیدی شود.
خانیکی ادامه داد: باید بدانیم که در این شرایط خطیر مهم‌ترین چیز این است که باید در برابر کاهش سرمایه اجتماعی و کاهش میزان اعتماد، حساس بود. وقتی سرمایه اجتماعی کاهش پیدا می‌کند، میزان اعتماد، امید و همبستگی ملی کم می‌شود. این کاهش می‌تواند هم به نظام سیاسی جامعه و هم نخبگان آسیب بزند. باید دید دانشگاه چطور می‌تواند نوعی اطمینان نسبت به آینده بوجود آورد که نشان دهد می‌شود از شرایط گذر کرد. این کار نیازمند این است که از رابطه بین نهاد دانشگاه و خلق امید اجتماعی حرف زد.
وی افزود: وقتی از امید اجتماعی صحبت می‌کنم منظور این نیست که خیلی متوهمانه برخورد کنیم و فکر کنیم که همه چیز خوب است و هیچ مشکلی نیست. مشکل هست اما باید دید چطور می‌توان بین واقعیت و تخیل خلاق رابطه برقرار کرد. این تخیل خلاق همان امید اجتماعی است. به نظر من جای این تخیل خلاق، دانشگاه است. بعد این تفکر و مواجهه با مشکل هست که می‌تواند ظرفیت‌ها و گروه‌های جدید را وارد عرصه توسعه کند. به طور مثال بالا رفتن سطح مشارکت زنان، ظرفیتی به جامعه افزوده است که در گذشته کمتر به آن توجه می‌شد.
مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران با اشاره به ناامیدی موجود در جامعه، گفت: ناامیدی اجتماعی در جامعه جزیی از راه‌حل نیست بلکه جزیی از مسایلی است که با آن موجه هستیم. ناامیدی در میان جوانان دانشگاهی، نخبگان و... نسبت به شغل، تخیل و... وجود دارد. این ناامیدی موجب کاهش سرمایه اجتماعی، فرار مغزها و... می‌شود. ناامید بودن هنر نیست. ناامیدی جزو مسائلی است که نهادی مانند دانشگاه باید به آن بپردازد. امید اجتماعی را می‌شود در فرآیند گفت‌وگو دنبال کرد. در گفت ‌وگو است که مسائل جدید خلق می‌شوند.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ثبت‌نام داوطلبان تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی از 27 مرداد

بخشی از ارز مورد نیاز دانشجویان بورسیه تامین می شود

شفیعی: کار اول اساتید دانشگاه، معلمی و بعد مدیریت است

لزوم اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌های همکاری دانشگاه‌ها با بصره

کاهش بودجه آموزش عالی/استفاده از ظرفیت‌ موجود در خرمشهر برای همکاری با بصره

طرح سلامت دهان و دندان برای دانش‌آموزان خوزستانی اجرا می‌شود

ساخت مدرسه در مناطق محروم شوشتر

موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز موزه برگزیده ایران شد

سنجش سلامت بیش از 27 هزار نوآموز خوزستانی تاکنون

آغاز توزیع کارت آزمون ارشد پزشکی از امروز

کسب مقام سوم دانشگاه آزاد خوزستان در مسابقات وزنه‌برداری دانشجویان دانشگاه آزاد کشور

از ثبت 52 ژن جدید در بانک داده‌های ژنتیکی جهان تا فاسد شدن نمونه‌های تحقیقاتی

ثبت‌نام بیش از 700 نفر برای شرکت در آزمون جهش تحصیلی

آغاز سنجش سلامت نوآموزان عشایری از این هفته

برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان در سال جاری

کسب رتبه سوم کشوری در جشنواره مهارت‌های هنری کاردانش توسط هنرجوی اهوازی

چاپ کتاب‌های ویژه دانش‌آموزان اوتیسم برای اولین بار

پوشش بیش از 700 هزار دانش‌آموز مناطق سیل‌زده خوزستان در طرح جامع حمایت روحی روانی

تنها راه جبران کمبود معلم از نظر سرپرست آموزش و پرورش

کلنگ‌زنی یک مدرسه شش کلاسه در شهرستان کارون

جشنواره ایتاپ دانش‌آموزی در بهبهان برگزار می‌شود

برگزاری آزمون صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد دزفول

وقوع زلزله‌های کوچک در مسجدسلیمان معمول است/مردم به شایعات توجه نکنند

برگزاری آزمون استخدامی آتش‌نشانی در جهاددانشگاهی خوزستان

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه کشاورزی و سازمان فنی و حرفه‌ای خوزستان

توضیح نماینده اهواز درباره اعلام نشدن شهرهای دارای سهمیه کنکور در خوزستان

مصاحبه علمی آزمون جامع دکترا دانشگاه آزاد 20 تیر برگزار می‌شود

آغاز ثبت‌نام در ترم تابستانه دانشگاه پیام‌نور

اضافه شدن 5 رشته جدید به رشته‌های دانشگاه شهید چمران اهواز

بومی‌سازی یکی از قطعات صنعت حفاری در دانشگاه آزاد اهواز

راهیابی 5 دانش‌آموز خوزستانی به المپیاد علمی کشور

آغاز فرآیند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه دهم از 17 تیر

انتصاب سرپرست پارک علم و فناوری خوزستان

2 معلم خوزستانی رتبه های برتر کشوری جشنواره کار و فناوری را کسب کردند

دزفول، میزبان بیش از هفت هزار داوطلب کنکور سراسری

رقابت بیش از چهار هزار کنکوری در بهبهان

جزئیات برگزاری کنکور سراسری 98 در خرمشهر

تیم دادرس هلال احمر اندیمشک به المپیاد کشوری اعزام می‌شود

آغاز ثبت‌نام تکمیل ظرفیت مدارس نمونه دولتی خوزستان از 17 تیرماه

شرکت حدود 81 هزار نفر در کنکور سراسری سال 98 در خوزستان

آغاز ساخت یک مدرسه در شهرستان کارون

آغاز توزیع کارت آزمون سراسری از امروز

دکتر محمود شکیب‌انصاری درگذشت

طرح "خانه علوم پایه" برای اولین بار در کشور در خوزستان اجرا شد

پیش‌بینی سنجش سلامت 110 هزار نوآموز خوزستانی

کسب موافقت برای افزایش 5 رشته جدید در دانشگاه‌های آبادان و خرمشهر

چند توصیه به دانش‌آموزان کنکوری

کمبود نیرو در آموزش و پرورش در وضعیت بحرانی

آموزش و پرورش خوزستان نیازمند جذب 9 هزار و 300 معلم

رتبه آموزش و پرورش خوزستان در شان این استان نیست