پیام خوزستان

آخرين مطالب

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ایسنا:

در مواجهه با مشکلات مقطعی عمل می‌کنیم/برخی رودخانه‌های خوزستان بیش از 20 سال لایروبی نشده‌اند اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه در افق 1404 به دنبال آن هستیم تا به تولید 27 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان دست پیدا کنیم، گفت: هر خوزستانی سالانه 3 هزار و 400 کیلوگرم محصول تولید می‌کند و این میزان تولید در مقایسه با میانگین کشوری تقریبا بیش از 2 برابر است.
کیخسرو چنگلوایی با حضور در تحریریه ایسنا – منطقه خوزستان، با اشاره به وقوع سیلاب در استان اظهار کرد: 33 هزار هکتار از محصولات زارعی استان در اثر وقوع سیلاب خسارت دیدند و تمرکز این خسارت‌های وارد شده در شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان بود. البته در بخش‌های دیگر استان از جمله حمیدیه، شوشتر، دزفول، شوش و اندیمشک نیز شاهد خسارت‌هایی در اثر سیلاب بودیم.
سیلاب امسال با سیلاب 95 تفاوت چشمگیری دارد
اراضی سیل‌زده هنوز زیر آب‌اند
وی با اشاره به برآورد ریالی این خسارت‌های وارد شده به مزارع در اثر سیلاب ادامه داد: خسارت‌های برآورد شده تا کنون از نظر ریالی 253 میلیارد تومان است. سیلاب امسال با سیلاب سال 95 تفاوت چشمگیری دارد، زیرا در آن سال بعد از حدود 2 یا 3 روز آب از مزارع تخلیه شد اما اکنون پس از گذشت بیش از 10 روز از سیلاب هنوز آب در مزارع وجود دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی در این سیلاب در بحث مدیریت شرایط در شهرستان‌ها اقدامات بسیار خوبی را انجام داده و تلاش کرده است تا خسارت به کمترین میزان کاهش پیدا کند.
چنگلوایی ادامه داد: در این زمینه 40 دستگاه ماشین آلات سنگین توسط نیروهای سازمان جهاد کشاورزی در کمک به حل مشکل سیلاب مناطق سیل‌زده به کار گرفته شده است. در این زمینه این ماشین آلات همچنان در حالت آماده‌باش قرار دارند زیرا پیش بینی شده است که برای هفته آینده نیز شاهد بارندگی‌هایی در استان خواهیم بود.
وی عنوان کرد: در بحث تلاش برای کاهش خسارت‌های وارد شده در اثر سیلاب، تا کنون بیش از 5 هزار و 400 تن انواع علوفه شامل شبدر، یونجه و انواع کنستانتره به صورت رایگان در میان دامدارانی که مراتع آن‌ها به زیر آب رفته، توزیع شده است و این خدمات و همکاری‌ها تا بازگشت شرایط به شرایط نرمال ادامه خواهد داشت.
در مواجهه با بحران‌ها و مشکلات مقطعی عمل می‌کنیم
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با انتقاد از اینکه در مواجهه با مشکلاتی مانند سیلاب یا خشکسالی به صورت مقطعی عمل می‌کنیم، اظهار کرد: در استان خوزستان در زمانی که مشکلات این چنینی رخ می‌دهد، به صورت مقطعی به آن بحث پرداخته می‌شود و پس از گذشت مدتی آن موضوع رها و فراموش می‌شود. اینکه بگذاریم یک اتفاقی رخ دهد و سپس برای حل آن تلاش کنیم صحیح نیست و باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های بلند مدتی انجام بگیرد.

رودخانه‌هایی داریم که بیش از 20 سال لایروبی نشده‌اند
چنگلوایی با بیان اینکه در خوزستان رودخانه‌هایی وجود دارد که بیش از 20 سال لایروبی نشده‌اند، گفت: اگر یک برنامه سه ساله در بحث لایروبی رودخانه‌های استان در نظر گرفته شود می‌توان همه رودخانه‌های استان را در طول این مدت زمان لایروبی کرد و دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در بحث وقوع سیلاب در استان نخواهیم بود زیرا در گذشته رودخانه‌های استان توان گذردهی آب بسیار بیشتری را در مقایسه با وضعیت کنونی داشتند.
طرح مطالعاتی در بحث لایروبی رودخانه‌ها انجام شود
وی ادامه داد: اگر یک طرح مطالعاتی در بحث لایروبی رودخانه انجام شود و کار لایروبی در مدت زمان سه تا پنج سال به خصوص از نقاط بحرانی آغاز شود، قطعا شاهد مشکلاتی که اکنون استان در بحث وقوع سیلاب با آن‌ها مواجه شده است، نخواهیم بود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه هیچ اشکالی ندارد که در زمان خشکسالی به فکر ترمیم سیل‌بندهای استان باشیم، تصریح کرد: یکسری از نقاط در سیل‌بندها وجود دارد که هر ساله دچار مشکل و شکستگی می‌شوند. می‌توان این نقاط را شناسایی و نسبت به ترمیم آن‌ها اقدام کرد. همچنین نقاطی وجود دارد که نسبت به آن‌ها شناختی نداریم و باید آن‌ها را شناسایی و ترمیم کنیم تا در زمان وقوع سیلاب‌ها، شاهد شکسته شدن سیل‌بندها در مناطق نباشیم.
همه چیز درباره "ملخ‌ها"
عزم عمومی در استان برای کنترل و مبارزه
چنگلوایی در خصوص مساله پیدایش ملخ‌های آفت در استان بیان کرد: ملخ‌هایی که در استان خوزستان وجود دارند، به صورت افرادی مشاهده شده‌اند و فعلا در این زمینه جای هیچگونه نگرانی در استان وجود ندارد. پس از کشاورز که تولید کننده است، سازمان جهاد کشاورزی بیشترین دغدغه را در بحث تولید محصولات کشاورزی دارد و در این زمینه از هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای کوتاه نخواهیم آمد.
وی ادامه داد: خاستگاه این ملخ‌ها ایران نیست و از کشورهای آفریقایی مانند مراکش، سودان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان وارد ایران شده‌اند. کم‌کاری در کشورهای همسایه باعث شد تا شاهد ورود دسته‌های اولیه این آفت به ایران باشیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه باید شرایط حضور ملخ‌ها تا اواخر خردادماه رصد شود، عنوان کرد: تا زمانی که تعداد ملخ‌ها به حدود 25 عدد در متر مربع نرسد، خیلی خطرساز نیست و نیاز به مبارزه ندارد اما در استان به لحاظ حساسیت‌هایی که وجود دارد، اعلام کرده‌ایم تا در صورت مشاهده حتی دو ملخ در متر مربع مبارزه را آغاز کنند.
چنگلوایی با اشاره به اینکه برای مبارزه با ملخ‌های دریایی اصلا به فکر توجیه اقتصادی نیستیم، اظهار کرد: یک دسته از این ملخ‌ها گاها تا 90 میلیارد ملخ جمعیت دارد. این آفت همه چیزخوار است و می‌تواند خسارت‌های بسیار سنگینی را به مزارع و تولیدات وارد کند. در این زمینه اکیپ‌های مبارزه و پایش شرایط به صورت میدانی در حال رصد موضوع هستند و آمادگی کامل برای مبارزه با این آفت در مجموعه جهاد کشاورزی استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه عزم عمومی در استان برای کنترل و مبارزه با این آفت وجود دارد، ادامه داد: در شهرهای بهبهان، ماهشهر، هندیجان و شادگان این نوع ملخ به صورت انفرادی دیده شده است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. آمادگی کامل در استان وجود دارد و در صورت نیاز نیز از هواپیما و پهپاد برای مبارزه با این آفت استفاده خواهیم کرد.

آخرین وضعیت طرح 550 هزار هکتاری
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص آخرین وضعیت طرح 550 هزار هکتاری خوزستان گفت: این طرح در فاز اول یک نقیصه داشت که این طرح شامل 9 شهرستان استان خوزستان نشده بود زیرا در این شهرستان‌ها زیرساخت‌های اولیه در بحث وجود کانال‌های درجه یک و دو وجود نداشت. این نقیصه در فاز دوم برطرف شده است و قرار است تا توازن توسعه در استان حفظ شود و با اولویت شهرستان‌هایی که این طرح در آن‌ها اجرا نشده، پروژه آغاز شود.
چنگلوایی با بیان اینکه صدور مجوز آب مورد نیاز فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری حدود سه سال زمان برد، ادامه داد: به لحاظ اختلاف در دیدگاه‌های کارشناسی میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو، صدور مجوز آب مورد نیاز فاز دوم این طرح اندکی به طول انجامید اما سرانجام شاهد صدور مجوز تامین آب این فاز بودیم و خوشبختانه اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی با اشاره به بحث تامین اعتبار برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری عنوان کرد: برای فاز اول این طرح مبلغ 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و با اذن مقام معظم رهبری به طرح اختصاص داده شد و سازمان برنامه بودجه اکنون در تلاش است تا برای فاز دوم نیز همان مسیر طی شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: در قدم اول وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای به سازمان برنامه بودجه ارسال کرده تا در مدت زمانی که قرار است تامین اعتبار انجام شود، در سطح 50 هزار هکتار از فاز دوم کارهای مطالعاتی و اجرایی به صورت همزمان آغاز شود.
چنگلوایی با بیان اینکه برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری به حدود 3.5 میلیارد دلار اعتبار نیاز است، گفت: حدود 100 میلیون دلار از اعتبار فاز اول طرح باقی مانده است که قرار است تا بر اساس ارز نیمایی پرداخت شود و با این پول می‌توان کار را در 40 هزار هکتار از اراضی فاز دوم آغاز کرد.
احداث شهرک‌های تخصصی کشاورزی در خوزستان به کجا رسید؟
وی در خصوص بحث احداث شهرک‌های تخصصی کشاورزی در خوزستان اظهار کرد: در سه نقطه از استان مجوز احداث شهرک‌های تخصصی کشاورزی صادر شده است و در این زمینه کار را در دو شهرستان آغاز کرده‌ایم و در یک شهرستان نیز در بحث مکانیابی دچار مشکلاتی شده‌ایم اما به زودی این مشکل نیز مرتفع خواهد شد و کار را آغاز خواهیم کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه کار احداث این شهرک‌های تخصصی به عهده دولت است، گفت: بهتر است بخش خصوصی در این زمینه‌ها ورود کند و ما نیز این آمادگی را داریم تا به کمک بخش خصوصی بیاییم و نسبت به احداث شهرک‌های خصوصی بخش کشاورزی در استان اقدام کنیم زیرا خوزستان دارای ظرفیت‌هایی است که اگر مورد استفاده قرار بگیرند شاهد توسعه چشمگیری در بخش کشاورزی خواهیم بود.
چنگلوایی ادامه داد: باید بخش خصوصی رغبت پیدا کند و در بحث احداث شهرک‌های خصوصی تخصصی کشاورزی ورود کند. باید ظرفیت‌های خوزستان در بحث تولیدات خرما، مرکبات و... توسط بخش خصوصی دیده شود و آن‌ها برای ایجاد صنایع تبدیلی و سرمایه‌گذاری در این حوزه ورود کنند. جهاد کشاورزی نیز از بخش خصوصی حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد و حتی حاضر هستیم از برخی خطوط قرمز برای سرمایه‌گذاران عبور کنیم تا شاهد حضور آن‌ها در حوزه کشاورزی و سرمایه‌گذاری در این زمینه باشیم.

گزارشی در خصوص قاچاق دام زنده از مرزهای استان نداریم
وی در خصوص مساله قاچاق دام زنده عنوان کرد: آنچه را که ما در خوزستان رصد کرده‌ایم، بیانگر آن است که دام زنده از استان قاچاق نشده است. گزارشی در خصوص قاچاق دام زنده از مرزهای استان نداریم. با توجه به اینکه گزارشی را در این زمینه دریافت نکرده‌ایم، از نظر ما قاچاق دام زنده از مبادی خوزستان انجام نگرفته است. در این زمینه ممکن است مواردی رخ داده باشد که ما از آن بی اطلاع باشیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به افزایش قیمت مرغ، تصریح کرد: گرانی و افزایش قیمت مرغ در همه کشور وجود دارد و سراسری است. با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت مرغ نیز افزایش پیدا کرده است اما اگر دست برخی از واسطه‌ها از چرخه کشتار تا رسیدن به دست مصرف کننده حذف شود، قطعا قیمت مرغ کاهش پیدا خواهد کرد.
آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای کشت‌های بهاره و تابستانه امسال
چنگلوایی در خصوص آخرین برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای کشت‌های بهاره و تابستانه سال آینده اظهار کرد: همانطور که خشکسالی سال گذشته، در 60 سال گذشته بی‌سابقه بود، بارندگی‌های اخیر استان نیز در طول این 60 سال بی سابقه بوده است. امیدواریم این شرایط خوب تا پایان برداشت‌های امسال نیز ادامه داشته باشد و در ادامه راه با طوفان و یا تگرگ در استان مواجه نشویم.
وی ادامه داد: اگر امسال شرایط به همین شکل باشد، قطعا رکورد استان در تولید گندم با تولید بیش از 1.5 میلیون تن شکسته خواهد شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه سدهای استان نعمتی برای خوزستان هستند، گفت: با توجه به بهبود وضعیت مخازن استان و ذخایر آّبی، امسال نه تنها برای کشت‌های تابستانه و بهاره مشکلی نخواهیم داشت، بلکه برای کشت پاییز سال آینده نیز مشکلی در بحث تامین آب وجود ندارد.
به دنبال افزایش بهره‌وری هستیم نه افزایش سطح زیر کشت
چنگلوایی با بیان اینکه در خوزستان به دنبال افزایش سطح زیر کشت نیستیم بلکه می‌خواهیم میزان بهره‌وری را در این زمینه ارتقا دهیم و حتی در صورت امکان سطوح زیر کشت را در استان کاهش دهیم، عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی به دنبال آن است تا با آموزش‌هایی که به کشاورزان می‌دهد، میزان تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح را افزایش دهد.
وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم در افق 1404 به تولید 27 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی دست پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام گرفته است و سند توسعه آن نیز برای هر شهرستان به صورت جداگانه طراحی و تدوین شده است تا بتوانیم به این میزان تولید در افق 1404 دست پیدا کنیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: یکی از پیش‌نیازهای دستیابی به این میزان تولید، ایجاد صنایع تکمیلی در کنار واحدها و صنایع تبدیلی است. مثلا برای افق 1404 به حدود 10 کارخانه قند در استان نیاز داریم و در این زمینه بخش‌های مختلفی در استان به دنبال ایجاد کارخانه قند در استان هستند تا بتوانیم پیش‌نیازهای مورد نیاز برای دستیابی به افق 1404 را مهیا کنیم.
چنگلوایی با اشاره به سرانه تولید محصولات کشاورزی در خوزستان خاطرنشان کرد: اکنون هر خوزستانی سالانه 3 هزار و 400 کیلوگرم محصول تولید می‌کند و این میزان تولید در مقایسه با میانگین کشوری تقریبا بیش از 2 برابر است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/107156/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر امام جمعه خرمشهر از تنبیه اسرائیل

برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در خوزستان

بی حجابی زیبنده آبادان نیست

پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر

پاسخ با اقتدار به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی

حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟

عکس| نکو با قلب آبی روی سکوهای آزادی

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

تجمع اروندی ها در حمایت از پاسخ به جنایات صهیونیست + فیلم

جیمز باند جدید در کنار مارگو رابی/ مامور 007 را هوش مصنوعی انتخاب کرد

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ

پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

نبرد بزرگی که پس از مرگ انسان آغاز می‌شود

سقوط جرثقیل در اسکله پتروشیمی رازی و جان باختن 2 کارگر

حضور مردم اهواز در راهپیمایی جمعه‌های خشم

ماجرای شادی پس از گل جنجالی اسماعیلی‌فر؛ حرکت منشوری یا نشان دادن لایک؟

عملیات وعده صادق پاسخی به شرارت های رژیم اشغالگر قدس بود

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

واکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه تاسیس فلسطین

دولت سوسیال دموکراتیک چیست؟

حمایت خوزستانی‌ها از مردم غزه و عملیات تنبیهی وعده صادق

عمر فتنه های اسرائیل رو به زوال

برهم زدن معادلات نظامی و سیاسی جهان تنبیه کوبنده رژیم نامشروع

آموزش‌ مهارتی به بیش از 13 هزار سرباز نیرو‌های مسلح خوزستان

خطیب نماز جمعه تهران: «وعده صادق» طوفان الاقصی ایرانی بود | این عملیات از نظر  مقیاس در حد فتح خرمشهر بود

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

تداوم پایداری جو در خوزستان

یادواره شهدای کنسولگری دمشق و شهید حجازی در شهرستان لنده

نایب قهرمانی شطرنج باز خوزستان در مسابقات بانوان کشور

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

حملات موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی

کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان

شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی فر پس از گلزنی به نفت آبادان + فیلم

اطلاعیه قطع گاز در قلعه چنان

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی

پیام تبریک مدیرکل تجسمی برای مسعود نجابتی «چهره سال هنر انقلاب»

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان