پیام خوزستان

آخرين مطالب

/روزشمار انقلاب اسلامی/

19 بهمن 1357؛ پیوستن همافران به انقلاب سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -
پنج‌شنبه 19 بهمن 1357؛ بیعت همافران و افسران نیروی هوایی با امام خمینی و پیوستن آنها به انقلاب مردم ایران، مهم‌ترین خبر امروز بود.
به گزارش ایسنا، امروز هزاران نفر از همافران نیروی هوایی ارتش با حضور در محل اقامت امام خمینی با ایشان دیدار کرده و در محضر رهبر انقلاب اسلامی سلام نظامی دادند. هزاران نفر از نیروهای نظامی امروز به همراه دیگر اقشار مردم در خیابان‌ها تظاهرات کردند و با وجود اینکه اعلام شده بود امام خمینی امروز برنامه ملاقات نخواهند داشت نظامیان از جمله همافران پیش از حضور در تظاهرات با حضور در محل اقامت ایشان با سلام نظامی به رهبر انقلاب ادای احترام کرده و همبستگی خود را با انقلاب مردم ایران اعلام کردند. با وجود اینکه عکس این دیدار در روزنامه کیهان منتشر شد اما ستاد ارتش، عکس روزنامه کیهان مبنی بر رژه افسران نیروی هوایی در مقابل حضرت امام را تکذیب کرد. 
امام خمینی در این دیدار خطاب به ارتشیان فرمودند: درود بر شما که قدر نعمت خدا را دانستید و به دامن قرآن پیوستید. من امیدوارم سایر افرادی که در آن خدمت هستند آنها هم وظیفه خودشان را بفهمند و به ملت بپیوندند. ما صلاح شما را می‌خواهیم. ما می‌خواهیم که شماها آزاد باشید. ما می‌خواهیم که مملکت را شما مستقل کنید. ما می‌خواهیم دیگر کسانی که می‌خواهند در شما تصرف کنند اینها نباشند و دست اجانب کوتاه باشد. خداوند نصرت به همه شما عنایت کند.
در خیابان‌های تهران هم تظاهرات میلیونی مردم در حمایت از مهندس بازرگان به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت منتخب امام برگزار شد. مردم در این تظاهرات شعار "خمینی خمینی تویی مجری قرآن بازرگان بازرگان نخست‌وزیر ایران" و "درود بر خمینی سلام بر بازرگان" و … سر دادند. تظاهرات در سایر شهرهای کشور هم به همین نحو برگزار شد. مردم شهرهای شیراز، آباده، خرمشهر، اهواز، شاهرود، مشهد، گنبدکاووس، فریدون‌کنار، چالوس، ارومیه، یزد، آمل، ایلام، زنجان، قم، دزفول، جهرم، لنگرود، بابلسر، اردبیل، سبزوار، رفسنجان، اصفهان، بوشهر، خوی، بندر گز، مسجد سلیمان، آبادان، کرمان، رودسر، رامسر، اراک، بابل، کاشان، بندرعباس، نیشابور، نهاوند قزوین و… هم مانند مردم تهران در تظاهرات صدها هزارنفری حمایت خود را از دولت بازرگان اعلام کردند. این تظاهرات یکی از عظیم‌ترین تجمعات در حمایت از انقلاب اسلامی به حساب می‌آمد. 
در پایان راهپیمایی امروز قطعنامه‌ای مردمی در هفت بند قرائت شد. در بخشی از این قطعنامه آمده است: ما از همه نیروهای انتظامی، ارتش، ژاندارمری و شهربانی می‌خواهیم که هرچه زودتر مراتب اطاعت خود را از مهندس بازرگان و دولت او که مورد تأیید ملت است اعلام کنند. 
امام خمینی در دیدار گروهی از مردم، از راهپیمایی‌های صورت گرفته در حمایت از دولت موقت تشکر کرده و در یک نطق کوتاه و زنده تلویزیونی، ضمن آرزوی موفقیت برای کارکنان رسانه‌های گروهی فرمودند: دستگاه‌هایی در این قسمت بوده و هست که بایستی در خدمت مردم می‌بودند، ولی رژیم غاصب از آن‌ها در راه هدف‌های نامشروع استفاده کرده است. 
امروز کانون وکلا اعلام کرد که هنوز چهار نفر از همافران در بازداشت بسر می‌برند. این در حالیست که دیروز نیروی هوایی اعلام کرده بود که کلیه همافران بازداشت‌ شده آزاد شده‌اند. همچنین امروز اعلام شد که کارکنان 11 وزارتخانه و بسیاری از مؤسسات دولتی در 48 ساعت گذشته حمایت خود را از مهدی بازرگان اعلام کرده‌اند و فقط از دولت موقت اطاعت خواهند کرد. کمیته مشترک کارکنان مناطق نه‌گانه خطوط لوله و مخابرات صنعت نفت ایران در اعلامیه‌ای پشتیبانی خود را از دولت بازرگان اعلام کردند. در سنندج هم یک ژاندارم در برابر ساختمان رادیو تلویزیون کردستان به ضرب گلوله کشته شد. در گرگان هم دو نفر از جوانان عضو کمیته انتظامات این شهر بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی جان خود را از دست دادند و دو جوان دیگر مجروح شدند. 
از طرفی منابع آگاه خبر دادند که بعد از راهپیمایی امروز ملاقاتی بین مهدی بازرگان نخست‌وزیر امام و شاپور بختیار نخست‌وزیر شاه و فرماندهان نظامی برگزار شده است. گفته می‌شود فرماندهان ارتش به این نتیجه رسیده‌اند که مصلحت ارتش جزئی از مصلحت کشور است و بهتر است در جنگ قدرت میان بازرگان و بختیار بی‌طرف بمانند. 
ارتشبد عباس قره‌باغی رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران هم در صحبت‌هایی در ستاد مشترک دانشگاه پدافند ملی اظهار کرد که باید سعی کنیم چون گذشته عملاً دخالتی در سیاست نداشته باشیم.
همچنین شاپور بختیار صبح امروز در گفت‌وگویی با خبرنگاران عنوان کرد: در مقابل هیتلر، رضاشاه و شاه ایستادگی کرده‌ام و در مقابل آیت‌الله خمینی و بازرگان نیز مقاومت خواهم کرد. پیش و پس از انتخاب بازرگان به نخست‌وزیری دولت موقت آیت‌الله خمینی، با او تماس داشته‌ام و هر نوع مذاکره‌ای را با او می‌پذیرم. فرق من با بازرگان این است که من می‌توانم آزادانه‌تر عمل کنم اما بازرگان نمی‌تواند. 
نخست‌وزیر شاه در ادامه بیان کرد: اگر انتخاباتی آزاد به لغو رژیم سلطنتی منتهی شود گردن خواهم نهاد. کشور به مدت 25 سال دستخوش دیکتاتوری بوده و اکنون باید به پایان برسد. 
برخی منابع امروز از خروج علی امینی و جعفر شریف‌ امامی نخست‌وزیران اسبق از ایران خبر دادند.
امام خمینی هم امشب در حدود ساعت 22، بدون اطلاع قبلی به اتفاق فرزندان و همراه با محافظان خویش به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) مشرف شدند. خادمان حرم که از ورود امام آگاه شده بودند، بلافاصله درهای صحن را بستند و در رواق مطهر به ایشان خیر مقدم گفتند. امام خمینی در مدخل حرم به نماز ایستادند و پس از ادای نماز و زیارت حضرت عبدالعظیم، به زیارت امام‌زاده حمزه (ع) مشرف شدند. مردم که متوجه حضور امام شده بودند، خیابان‌ها را پر کردند و به دادن شعار پرداختند. پس از انجام زیارت، خدام حرم رهبر انقلاب را از درهای مخصوص آستانه راهنمایی کرده و به اتومبیل‌شان که در مقابل صحن آماده بود، رساندند و ایشان به تهران و محل اقامتشان بازگشتند. 
**منابع:
آرشیو روزنامه اطلاعات
آرشیو روزنامه کیهان
آرشیو روزنامه آیندگان
کتاب انقلاب و پیروزی؛ کارنامه و خاطرات سال‌های 1357 و 1358 اکبر هاشمی‌رفسنجانی به اهتمام عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب
جلد دوم کتاب روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی تألیف باقر عاقلی، نشر گفتار
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/107405/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محکومیت یک کارگزار کود و نهاده‌های کشاورزی در امیدیه

یک کشته و دو مصدوم در حادثه رانندگی محور خرمشهر_اهواز

افتخار آفرینی فرنگی کاران خوزستان در آسیا

توقیف محموله مواد مخدر در بهبهان

برداشت 51 تن گندم از مزارع خوزستان

حمله حزب‌ الله لبنان به 3 مرکز نظامی صهیونیستی

تعداد شعب انتخابات دور دوم در حوزه‌های خوزستان کاهش نمی‌یابد

دیدار رئیسی با نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان

حمله حزب‌الله لبنان به 3 مرکز نظامی اسرائیل

در دیدار رئیسی و مقام لبنانی چه گذشت؟

تمرین تاکتیک‌های پرسپولیس برای بازی حساس آبادان

عملیات سپاه برای آزادی‌خواهان جهان امیدآفرین بود

بازی‌های باقی‌مانده استقلال ترسناک است/ 4 پیچ خطرناک که دور رفت نکونام امتیاز داد

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

اولین تیم سقوط‌کننده از لیگ دسته اول فوتبال

با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟/ اینفوگرافیک

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

کشف محموله سیگار قاچاق در خرمشهر

کشف بیش از 41 هزار نخ سیگار قاچاق در خرمشهر

اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران جبهه مقاومت را امیدوارتر کرد

تصادف در جاده گچساران_ بهبهان چهار کشته و مصدوم برجا گذاشت

شکست قعرنشین لیگ یک مقابل استقلال ملاثانی

دستگیری 8 محکوم متواری در شوش

حمله حزب‌الله لبنان به 3 مرکز نظامی صهیونیستی

اقدامات جمهوری اسلامی درسرزمینهای اشغالی سبب آزادی قدس خواهد شد

انتقاد فرماندار بستان آباد ازوضعیت کشتارگاه نیمه صنعتی دام

رابطه عجیب دوقلوهای همسان لیگ برتری

بازداشت یک شرور مسلح در محله شوش تهران

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

خانواده اسیران صهیونیست پنجشنبه به خیابان‌های تل‌آویو می‌آیند

رئیسی: صهیونیست ها خطا کنند، معنای پاسخ واقعی ایران را خواهند دید

حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه

رهایی گروگان 12 ساله ‌از دست آدم‌ربا در آبادان

حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه/شمار شهدای نوار غزه به 33 هزار و 843 نفر رسید

برداشت بیش از 50 هزار تن گندم از مزارع خوزستان

پوستر جالب گل گهر برای مصاف با استقلال خوزستان؛ فوتبال روی فرش ایرانی + عکس

حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه/شمار شهدای نوار غزه به 33 هزار و 843 تن رسید

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

محدودیت ترافیکی جدید روز ارتش در اهواز اعلام شد

رهایی نوجوان 12 ساله از چنگال آدم‌ربا در آبادان

محکومیت قاچاقچی ماینر در سردشت

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

رئیسی: صهیونیست‌ها و حامیان‌شان در صورت ارتکاب اشتباه معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

حمله حزب‌الله لبنان به پایگاه اشغالگران/ زخمی شدن 3 صهیونیست در حمله پهپادی مقاومت

یک محکوم به قصاص در شادگان از چوبه‌دار رهایی یافت