پیام خوزستان

آخرين مطالب

نقد و بررسی فیلم "مردی بدون سایه" رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی فرهنگي

نقد و بررسی فیلم "مردی بدون سایه" رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مردی بدون سایه، فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی علیرضا رئیسیان است. این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد و به روابط عاطفی و زناشویی انسان معاصر می‌پردازد و نگاه ویژه‌ای به مشکلات اجتماعی این روزهای جامعه دارد
مردی بدون سایه؛ فیلمی بدون مایه؟!
همیشه این بحث مطرح می شود که داستان‌های کهن ایرانی می‌توانند منبع مناسبی برای ساخت فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی باشند. علیرضا رئیسیان در جدیدترین اثر خود یعنی «مردی بدون سایه» سعی کرده چنین کاری را انجام دهد. او که جدا از کارگردانی وظیفه نویسندگی و تهیه‌کنندگی فیلم را هم بر عهده دارد، در این راه از بازیگران شناخته شده‌ای مانند لیلا حاتمی و فرهاد اصلانی هم استفاده کرده اما با این وجود هم مردی بدون سایه را می‌توان به سختی تا انتها تحمل کرد.

پوستر فیلم «مردی بدون سایه»
ماهان کوشیار (علی مصفا) یک مستند‌ساز است که زندگی‌اش تحت تاثیر توقیف آخرین فیلمش که در مورد خیانت و قتل است، تغییر می‌کند. ممنوع الکار شدن ماهان باعث می‌شود همسرش یعنی سایه (لیلا حاتمی) تصمیم به کار کردن بگیرد و همین قضیه زندگی این خانواده را برای همیشه تغییر می‌دهد.

لیلا حاتمی در «مردی بدون سایه»
مردی بدون سایه در اکثر پارامترها از یک سریال تلویزیونی درجه دوم فراتر نمی‌رود. تقریبا در نیمه ابتدایی، فیلم به هیچ عنوان جلو نمی‌رود و بعد از گذشتن نزدیک به یک ساعت ملال آور، رئیسیان تصمیم به تعریف کردن قصه‌ای می‌گیرد که جدا از آن که بارها نمونه آن را دیده‌ایم، بازهم نصف و نیمه روایت شده و فیلم آن‌قدر درگیر جزییات عجیب و غریبی مانند اطلاعاتی در مورد زندگی کاراکترهای فرعی داستان می‌شود که حتی وقت کافی برای به سرانجام رساندن خط اصلی داستانی فیلم باقی نمی‌ماند. در انتها مردی بدون سایه با یک سکانس پایانی کاملا گنگ به پایان می‌رسد تا از خودتان بپرسید چرا کارگردان باید 1 ساعتی را صرف نشان دادن صحنه‌های اضافی مختلف و غیر ضروری بکند اما قصد به نتیجه رساندن داستان فیلم را نداشته باشد.

امیر آقایی و لیلا حاتمی در فیلم «مردی بدون سایه»
جدا از موضوع بسیار کلیشه‌ای فیلم که نمونه آن را بارها در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی آن هم اکثرا با روایت هیجان انگیز‌تری مشاهده کرده‌ایم، مشخص نیست که چرا باید کارگردانی دوباره تصمیم به ساخت فیلمی با محوریت موضوعاتی مانند شک پیدا کردن میان زوج‌ها بسازد و نتیجه‌ کارش هم دقیقا چیزی مانند سایر فیلم‌هایی که همین بحث را به عنوان موضوع اصلی خود انتخاب کرده بودند باشد و نه دغدغه خاصی را پاسخ داده و نه حرف تازه‌ای را در هیچ یک از المان‌های سینمایی خود بیان کند.

لیلا حاتمی در فیلم سینمایی «مردی بدون سایه»
قصه تکراری مردی بدون سایه با شخصیت پردازی ضعیف کاراکترهای اصلی همراه شده است. برای مهم جلوه دادن کاراکتر سایه که قصه فیلم هم حول محور او شکل می‌گیرد، رئیسیان بیشتر از شخصیت پردازی، درگیر نشان دادن کاراکتر سایه به عنوان زن زیبا و معصوم است. زنی که لیلا حاتمی در تعداد زیادی از تجربه‌های سینمای خود نقش آن را با ریتم کند بازی‌اش انجام داده اما بستر مردی بدون سایه حتی برای چنین کاراکتری هم فراهم نشده و شخصیت سایه با وجود حضور زیادی که در فیلم‌نامه دارد، هیچ کشمکش خاصی را با دیگر کاراکترهای فیلم حتی همسرش تجربه نمی‌کند و اصلا متوجه نخواهید شد که چرا باید نگران سرنوشت چنین شخصیت خامی در این فیلم باشید.

فیلم «مردی بدون سایه»
از سمت دیگر، تکامل شخصیت ماهان به شکلی کاملا غیر منطقی به نمایش گذاشته می‌شود. مشخص نیست شخصیتی مانند او که حتی فیلمی با محوریت خیانت و شکاکی ساخته و در مورد کار کردن همسر و سفر کردن او به خارج از کشور هیچ مشکلی ندارد، چرا و چگونه درگیر حس شکاکی شده و چرا به طرز عجیب و غیرمنطقی روی این موضوع پافشاری می‌کند. طی مردی بدون سایه، هیچ پیش زمینه خاصی از کاراکتر ماهان برای ما تعریف نمی‌شود که کارهایی که او طی بخش دوم فیلم انجام می‌دهد را منطقی جلوه دهد.

فرهاد اصلانی در «مردی بدون سایه»
او تنها کاراکتر گنگ ماجرا نبوده و دلیل حضور تعداد زیادی از کاراکترهای جانبی در فیلم مشخص نیست. مثلا شخصیت مادر سایه (گوهر خیراندیش) هیچ واکنش خاصی نسبت به اتفاقات بدی که برای سایه و رابطه او با همسرش می‌افتد نشان نمی‌دهد. انگاری تنها این شخصیت در مردی بدون سایه حضور دارد تا ماهان دختر کوچکش را دست او سپرده و درگیر ماجراهای عجیب و غریب خود شده و آخر شب دوباره او را پس بگیرد.

علی مصفا در «مردی بدون سایه»
این اتفاق در مورد مدیر سایه (امیر آقایی) و دختری که ماهان در مهمانی شبانه او را ملاقات می‌کند هم رخ می‌دهد. کاراکتر امیر آقایی در این فیلم به عنوان سوپاپ اصلی برانگیختن حس شک ماهان عمل می‌کند و تا اینجا مشکلی وجود ندارد. اما در بخش پایانی فیلم، کارگردان به طرز عجیبی درگیر نشان دادن فساد موجود در شرکتی که این شخص مدیرعامل آن بوده و زندگی شخصی او با همسر بیمار خود می‌شود که به هیچ عنوان ارتباطی به خط اصلی داستانی فیلم ندارند.

امیر آقایی در فیلم «مردی بدون سایه»
بخش حضور ماهان در یک مهمانی شبانه هم یکی از عجیب‌ترین قسمت‌های مردی بدون سایه محسوب می شود. دیالوگ‌های عجیب و بسیار طولانی بین او و آن دختر کم سن و سال شکل می‌گیرد که هیچ کمکی به پیشبرد داستان فیلم نمی‌کند و انگار تنها برای رسیدن زمان فیلم به حداقل 90 دقیقه‌ای، از چنین سکانسی استفاده شده است. مردی بدون سایه در هیچ‌کدام از بخش‌ها، از کارگردانی و موسیقی فیلم گرفته تا بازی‌های نچندان خاطره‌انگیز بازیگران شناخته شده خود، نقطه اوجی ندارد. جدا از کلیشه‌ای بودن داستان فیلم، روایت جذابی هم رخ نمی‌دهد تا بتوان این قصه تکراری را تا انتها تحمل کرد و در این میان حضور شخصیت‌هایی که از یک تیپ اجتماعی فراتر نمی‌روند و رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی باعث می شود که تماشای این اثر از همان ابتدای کار طاقت‌فرسا و ملال آوری باشد.
بیشتر بدانید : اولین عکس های منتشر شده از لیلا حاتمی در اسپانیا با «مردی بدون سایه»
بیشتر بدانید : تیپ جدید امیر آقایی در فیلمی با بازی لیلا حاتمی + عکس
بیشتر بدانید : گریم متفاوت علی مصفا در فیلم جدیدش + عکس
بیشتر بدانید : معرفی 22 فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر سال 97
منبع: rooziato.com





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

خبرنگاران رسانه ها به مناطق سیل زده اعزام می شوند

بازگشت ساعت شروع به کار مدارس اهواز به حالت عادی

چهره اثرتاریخی بندمیزان در شوشتر نمایان شد

دومین گروه مهندسان ارزیاب نوسازی مدارس راهی خوزستان شد

مدارس شادگان در نوبت عصر دوشنبه تعطیل شدند

بخشی از مشکل اهالی رسانه خودشان هستند

500 چشمه فصلی و دائمی در شهرستان اندیکا پرآب شد

تعیین عامل تطبیق و استانداردسازی کیفیت خدمات تأسیسات گردشگری در خوزستان

قاسم آهنین‌جان با فروش کتابخانه شخصی خود به سیل‌زدگان خوزستان کمک می‌کند

دوره تغییر کارکرد رسانه‌ها فرارسیده/چرا مردم روزنامه نمی‌خرند؟

وفاداری مردم به آرمان های انقلاب در سیل اخیر بار دیگر نمایان شد

انجمن ادبی کودک ونوجوان گتونددر زادروزقیصرامین پورگشایش یافت

مدارس آبادان، خرمشهر و شادگان در نوبت صبح دوشنبه تعطیل شدند

منتظران منجی در اهواز میلاد ولیعصر (عج) را جشن گرفتند

مدارس آبادان، خرمشهر و شادگان در نوبت صبح دوشنبه تعطیل شدند

بسته کتاب و اسباب بازی ازتهران برای کودکان خوزستان ارسال شد

هنوز زمان بازگشایی مدارس مناطق درگیر سیلاب مشخص نشده است

بازگشایی مدارس مناطق سیل زده باتوجه با شرایط هر منطقه است

بارندگی به 73 بنای تاریخی دزفول خسارت زد

با فروکش کردن سیل، سیل‌زدگان از مُد نیفتند

کاروان مهر تئاتر خوزستان به کمک مردم سیل زده شوش رفت

میراث فرهنگی شوشتر خسارتی از سیل ندیده است

دانشگاه در جمع آوری اطلاعات سیل و ثبت مستندات نقش مهمی دارد

15 اقدام فوری برای سلامت دانش‌آموزان سیل‌زده ابلاغ شد

تنها 6 واحد دانشگاه پیام نور تا پایان هفته تعطیل هستند

عین دو؛ ایستاده در سیلاب و فاضلاب

نمایش ‌درمانگران برای کاهش آلام سیل‌زدگان به خوزستان آمدند

جای خالی سلبریتی‌های خانه نشین شده در سیل

هفته نامه صدای شوش مجوز گرفت

کارگروه رسیدگی به امور فرهنگی مناطق سیل‌زده تشکیل می‌شود

برنامه های آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز تغییر کرد

ساعت شروع به کارمدارس ابتدایی اهواز و کارون تغییر کرد

15مدرسه در بخش شعیبیه شوشتر فردا شنبه تعطیل است

مدارس و مراکز آموزش عالی آبادان شنبه تعطیل شدند

آزمون نهایی متوسطه اول درخوزستان امسال متفاوت برگزار می شود

تجهیزات آموزشی دربین مدارس مناطق سیل زده خوزستان توزیع شد

خطر سیلاب فعلاً کوشک حمیدیه را تهدید نمی‎کند

نخستین دوره فراگیر اجراهای نمایش در اندیمشک آغاز شد

آلبوم موسیقی تئاتر «شنیدیدار» کوروش بهراد منتشر شد

انتشار فراخوان کمک‌رسانی «کاروان مهر هنرمندان استان خوزستان» به مردم سیل‌زده

یونسکو در حال بررسی وضعیت میراث جهانی شوشتر پس از سیلاب

کاروان مهر تئاتر خوزستان به کمک مردم سیل‌زده شوش رفت

ارسال کتاب و اسباب‌بازی برای کودکان سیل‌زده خوزستان

رشد 13 درصدی اقامت گردشگران نوروزی در خوزستان

در ضرورت آموزش «خبرنگاری در بحران»

حمیدرضا آذرنگ دبیر جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر شد

سیل حریف سازه‌های آبی ـ تاریخی دزفول نشد

«بند میزان» میزان نیست

همه ظرفیت مجموعه فرهنگ و هنر خوزستان در خدمت سیل‌زدگان

فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مناطق سیل‌زده متناسب با نیاز مخاطبان باشد