پیام خوزستان

آخرين مطالب

طرح «نجات جنگل های زاگرس» در خوزستان تدوین شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: طرح جامع احیا و جلوگیری از زوال جنگل های زاگرس تهیه شده و در انتظار تصویب و تخصیص اعتبار است.
به گزارش ایرنا علیرضا جمشیدیان یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی هدف این طرح را نجات جنگل های زاگرس از آفات و بیماری ها بیان کرد و افزود: قرار است اعتبار موردنیاز این طرح از صندوق توسعه ملی تامین شود.
وی با اشاره به وسعت 950 هزار هکتاری جنگل های زاگرس در خوزستان، اضافه کرد: این طرح بر اساس وسعت جنگل ها تدوین شده و تمام عملیات اجرایی اعم از آبخیزداری، مدیریت قرق، آفات و بیماری و بهره برداری از جنگل های زاگرس در آن پیش بینی شده است.
جمشیدیان همچنین تعداد جنگل بان های خوزستان را یک دهم استاندارد دانست و گفت: براساس استاندارد برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی 450 نفر نیروی یگان حفاظت نیاز داریم اما اکنون تنها 45 نفر در این بخش فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: بر اساس استاندارد، برای هر پنج هزار هکتار جنگل به یک جنگلبان و برای هر 10 هزار هکتار مرتع به یک قرقبان نیاز است.
** اولویت 112 هزار هکتاری
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان، با بیان اینکه خوزستان از سال 81 با پدیده گرد و غبار درگیر است گفت: از سال 95 با تشدید این پدیده در این استان، ساماندهی و کنترل کانون های گرد و غبار و اجرای عملیات اجرایی در آنها به منابع طبیعی خوزستان واگذار شده است.
وی افزود: هفت کانون فوق بحرانی گرد و غبار با وسعت 350 هزار هکتار در خوزستان شناسایی شده که در فاصله نقطه صفر مرزی در چذابه (جنوب غرب استان) تا هندیجان (جنوب شرق استان) قرار دارد.
جمشیدیان اضافه کرد: عملیات بیولوژیک و جنگل کاری در کانون شماره 4 در جنوب شرق اهواز با وسعت 112 هزار هکتار در اولویت قرار گرفته که میزان سبزینگی عرصه های نهالکاری شده حدود 70 درصد است.
به گفته وی منابع طبیعی، عملیات تثبیت کانون های گرد و غبار در داخل خوزستان را انجام می دهد و کنترل کانون های خارجی (در عراق، عربستان و سوریه) باید با توافقات بین المللی اجرا شود.
وی افزود: اعتبار طرح مقابله با گرد و غبار در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و نحوه تخصیص ها بر اساس صلاحدید کارگروه ملی گرد و غبار انجام می شود.
جمشیدیان ادامه داد: بخشی از عملیات مالچ پاشی در کانون های شماره یک و 2 در شهرستان های دشت آزادگان، شوش و اهواز انجام می شود.
وی افزود: مساله گرد و غبار تنها با نهالکاری حل نمی شود و باید سیاست های آبی نیز اصلاح شود و آب مورد نیاز تامین و مدیریت منابع آب اعمال شود.
جمشیدیان در ادامه گفت: سیلاب اخیر خوزستان، سیلابی با دوره بازگشت 50 ساله بوده که بندهای منابع طبیعی امکان کنترل آن را ندارد.
وی با بیان اینکه عمده اقدامات منابع طبیعی در پایین دست سدها انجام می شود، اضافه کرد: بندهای آبخیزداری که توسط منابع طبیعی احداث شده ظرفیتی پایین و در حدود 36 میلیون مترمکعب دارد و می تواند روی 100 میلیون مترمکعب سیلاب تاثیر گذارد و آن را به تاخیر اندازد.
**تایید دوباره مالچ نفتی
جمشیدیان درباره انتقاداتی که به استفاده از مالچ نفتی در عملیات بیابان زدایی انجام می شود و اعتراضات فعالان محیط زیست نسبت به مرگ و میر حیات وحش، بیان کرد: استفاده از مالچ نفتی تاکنون از سوی هیچکدام از مراکز تحقیقاتی مردود اعلام نشده و عملیات مالچ پاشی نیز در مناطق حفاظت شده محیط زیست اجرا نشده است.
وی مالچ پاشی را یکی از راهکارهای موثر در کنترل گرد و غبار دانست و افزود: مرکز تحقیقات مالچ در سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد که تاکنون این نوع مالچ را رد نکرده است.
جمشیدیان اضافه کرد: بیابان زایی در گذشته خسارت زیادی به روستاها و منازل مسکونی وارد می کرد، به طور نمونه روستای الباجی در دهه های گذشته و پیش از طرح مالچ پاشی، چندین بار جابجا شده اما با تثبیت عرصه ها این مشکل اکنون مرتفع شده است.
وی همچنین با اشاره به آغاز واگذاری اراضی مناطق حفاظت شده به اداره کل حفاظت محیط زیست بیان کرد: هیچ مشکلی برای واگذاری این مناطق وجود ندارد و مناطق حفاظت شده در شهرستان های دزفول، دشت آزادگان و شوش در حال تحویل به سازمان حفاظت محیط زیست است.
** کاهش 86 درصدی آتش سوزی
جمشیدیان با اشاره به کاهش 86 درصدی آتش سوزی در عرصه های طبیعی در پارسال گفت: پارسال، 163 فقره آتش سوزی در سه هزار و 283 هکتار از عرصه های منابع طبیعی خوزستان رخ داد که برنامه ریزی، عملیات مهار آتش و اطلاع رسانی از عوامل کاهش آتش سوزی در پارسال بود.
وی با بیان اینکه آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی خوزستان از چند منظر قابل تحلیل است، افزود: در یکی از شهرستان ها به دلیل اختلافات اهالی هر سال شاهد آتش سوزی در جنگل ها هستیم، و ورود دستگاه قضایی و اقدامات مشارکتی، تاکنون اثری نداشته است.
به گفته وی مهار آتش و کنترل آتش سوزی در جنگل ها تنها در حوزه وظایف منابع طبیعی نیست و ستاد بحران شهرستان ها و استان و اعضای آنها در این زمینه حضور دارند.
وی با اشاره به نامگذاری هفته منابع طبیعی از 15 تا 21 اسفند هر سال، گفت: مانور درختکاری در کانون های گرد و غبار در جنوب شرق اهواز و منطقه غیزانیه، توزیع نهال در محل نماز جمعه، جشن درختکاری در کانون جنوب شرق اهواز به همراه مسئولان و تشکل های مردم نهاد، بهره برداری از یک طرح آبخیزداری در اندیمشک، هماهنگی با نیروهای مسلح برای غرس نهال و برگزاری همایش در مرکز تحقیقات منابع طبیعی خوزستان از برنامه های این هفته است.
جمشیدیان استراتژی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور را حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و انفال، تثبیت مالکیت و حدنگاری عرصه های منابع طبیعی، آبخیزداری و اجرای عملیات بیولوژیک و سازه ای برای حفاظت از منابع آب و خاک، بیابان زدایی و کنترل گرد و غبار بیان کرد.
وی افزود: در 80 درصد از مساحت 6.4 میلیون هکتاری خوزستان، منابع طبیعی حضور دارد؛ یک میلیون هکتار مربوط به جنگل های طبیعی و دست کاشت، یک میلیون هکتار و 250 هزار هکتار مربوط به بیابان ها و 2.4 میلیون هکتار مربوط به مراتع است.
** ابهام در تحقق بودجه
جمشیدیان اعتبار مصوب امسال منابع طبیعی خوزستان را 2 هزار و 500 میلیارد ریال بیان کرد، اما حاضر نشد به این سوال پاسخ دهد که چه میزان از این اعتبار امسال تخصیص پیدا کرده است.
وی که کمتر از یک ماه است به سمت مدیرکلی منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان منصوب شده، در مورد نحوه انتصاب خود که با حاشیه هایی همراه بود، این حاشیه ها را رد کرد و افزود: مطالبی که در این باره گفته می شود، دور از انصاف است و استاندار خوزستان و وزیر جهاد کشاورزی در جریان این انتصاب بوده و ابلاغ آن توسط رییس سازمان جنگل ها انجام شده است.
** 200 هزار هکتار جنگل بیمار
معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز در این نشست با اشاره به خشکسالی 15 ساله در خوزستان بیان کرد: تداوم و شدت خشکسالی در برخی سال ها به گونه ای بوده که بر تمام مساحت جنگل های زاگرس تاثیر داشته است.
عبدالرضا دانایی افزود: از یک میلیون هکتار مساحت جنگل های زاگرس در خوزستان حدود 200 هزار آلوده به آفات و بیماری (آفت زغالی و سوسک چوبخوار) شده است.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح نهضت سبز از سال 73 در خوزستان گفت: این طرح با هدف استفاده از ظرفیت سازمان ها و ادارات و صنایع برای افزایش سرانه فضای سبز خوزستان آغاز شد.
دانایی اضافه کرد: در سومین جلسه این کارگروه که در روزهای اخیر برگزار شده، مقرر شد که درختکاری حاشیه جاده آبادان و خرمشهر توسط شرکت توسعه نیشکر انجام شود.
وی برنامه امسال را یک هزار هکتار نهالکاری بیان کرد و ادامه داد: پارسال 50 هکتار درختکاری در قالب این طرح در طول جاده آبادان و بستان - چذابه انجام شد.
** فرسایش 18 تن در هکتار
معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز در این نشست، نرخ فرسایش خاک را در خوزستان 18 تن در هکتار بیان کرد که از متوسط کشور، 16 تن در هکتار، بیشتر است.
حسن حمدان دریس افزود: رسوب در رودخانه های خوزستان به دلیل نرخ بالای فرسایش خاک در خوزستان است.
وی همچنین تاثیر بندهای آبخیزداری در شکل گیری کانون های گرد و غبار جنوب شرق اهواز را رد کرد و بیان کرد:12 بند در بالادست رودخانه کوپال و دره محک (شهرستان هفتکل) ساخته شده که چهار مورد از آنها تخریب شده و تعداد زیادی از آنها نیز رسوب گرفته و کارآیی خود را از دست داده اند، بنابراین نمی توانند عامل شکل گیری کانون گرد و غبار باشند.
دریس افزود: از سوی دیگر این بندها در سال 71 و پیش از ظهور پدیده گردو غبار ساخته شده و در حوزه کوپال که بیش از 15 هزار هکتار وسعت دارد، تنها پنج هزار هکتار را پوشش می دهند.
به گفته وی خوزستان هفت کانون بحرانی گرد و غبار دارد که نمی توان در این کانون ها بندهای آبخیزداری را مقصر کانون گرد و غبار دانست.
9754/ 6037

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/111205/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند