پیام خوزستان

آخرين مطالب

راه آهن شلمچه – بصره؛ جاده صلح و دوستی مقالات

راه آهن شلمچه – بصره؛ جاده صلح و دوستی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - تهران- شهرت جاده ابریشم به مبادلات تجاری سنتی در قرون گذشته بر می گردد و البته برای آن مسیرهای مختلفی از شرق به غرب ترسیم کرده بودند، اما جاده ابریشم قرن 21 به طور قطع جاده صلح و دوستی خواهد بود و ایران و عراق یکی از مهمترین معبرهای آن را از هم اکنون شکل داده اند.
جاده تاریخی ابریشم از مسیر جنوب غرب ایران و ادامه آن در خاک عراق، از هنگام خط کشی های جغرافیایی تحمیلی به ملت های منطقه، در عمل قطع شد؛ به ویژه پس از تشکیل کشور عراق در دهه 30 قرن میلادی گذشته و استقلال آن از حکومت عثمانی.
قدیمی هایی که یکی دو دهه قبل تعریف می کردند، کار پیله وری و تجارت از شهرهای غربی ایران به بغداد و شهرهای مرکزی و شمالی و جنوبی عراق تا پیش از دهه 40 میلادی قرن گذشته هم جریان داشته است.
آنها از شهرهای مختلف ایران کالا و بار را از نقاط شرقی ایران به سمت بازارهای بغداد، نجف، بصره و سلیمانیه حمل می کردند و در آنجا پس از فروش آن، کالاهایی از کشورهای غربی و اروپایی را به داخل ایران می آوردند و این چرخه تجارت منطقه ای گستره ای از چین تا مدیترانه و از آنجا تا ونیز و همچنین شمال آفریقا را در بر می گرفت.
از 2003 میلادی با سقوط دیکتاتور ، بار دیگر مرزهای 1400 کیلومتری ایران و عراق بر روی ملت های 2 کشور گشوده شد و مسیر مسدود شده قدیمی جاده ابریشم باز شد.
یکی از این راه ها مسیر جنوبی است که می تواند بر تجارت منطقه غرب آسیا به میزان قابل ملاحظه ای تاثیر بگذارد و نه تنها ایران و عراق بلکه کشورهای کویت ، عربستان، اردن، امارات و قطر و حتی یمن و عمان را نیز در بر بگیرد.
در همین راستا، 2 کشور ایران و عراق در سال های پس از تشکیل نظام سیاسی جدید این کشور برآن شدند تا این مسیر را با خط آهن میان 2 کشور متصل کنند؛ خط آهنی که از طرف ایران از یک سو به خط آهن سراسری و از دیگر سو به خط آهن بندر امام خمینی(ره) در خوزستان متصل است و در آن سوی اروند در خاک عراق نیز به خط آهن سراسری این کشور وصل می شود.
این خط آهن قابلیت ایجاد شبکه ریلی منطقه ای را نیز دارد و کشورهای این منطقه می توانند به آن متصل شوند.
با راه اندازی راه آهن شلمچه – بصره، ایران به یک مسیر جدید به اروپا از طریق زمین های عراق دست خواهد یافت و علاوه بر دسترسی به بازارهای عراق، به بازارهای اردن و سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، متصل خواهد شد.
در مقابل عراقی ها نیز علاوه بر دسترسی ریلی به بازارهای ایران، به آسیای مرکزی و چین و نیز پاکستان و هند متصل خواهند شد.
احیای جاده ابریشم ریلی از مسیر جنوب غربی ، امتیازات ویژه ای هم دارد که می تواند چرخه تبادل کالا را در سطح منطقه به مراتب بهتر و آسان تر روی ریل اصلی تجارت قرار دهد ، به طوری که در خصوص توجیه اقتصادی این طرح می توان گفت هر قطار برابر 15دستگاه اتوبوس و 60 دستگاه تریلی ظرفیت حمل بار و مسافر دارد که هم در مصرف سوخت و هم در کاهش تصادفات جاده ای نقش موثری خواهد داشت و به علاوه تشریفات گمرکی نیز تسریع می شود.
پروژه اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه (به طول 17 کیلومتر) در سال 90 به بهره‌برداری رسیده و ادامه آن تا شهر بصره به طول 32 کیلومتر در خاک عراق باقی مانده که به دلایل مختلف از جمله یورش داعش به عراق در 2014 میلادی ، این پروژه در داخل عراق با وقفه همراه بوده است.
با تکمیل 32 کیلومتر خط باقی مانده، خط آهن خرمشهر به خط آهن سراسری عراق متصل خواهد شد و ازاین طریق جریان بزرگ تبادلات تجاری و جابجایی مسافر از ایران تا خاورمیانه برقرار می شود.
بر اساس توافقنامه ای که بین دولت عراق و جمهوری اسلامی ایران منعقد شد، سهم ایران احداث پل 700 متری بر روی رودخانه اروند و سهم دولت عراق ساخت 32 کیلومتر خط آهن حد فاصل شلمچه – بصره است.
با ایجاد این شبکه، ارتباطات ملت های گسترش خواهد یافت و تبادلات فرهنگی و اجتماعی به نزدیکی ملت ها می انجامد، بازارها رونق می یابند و فرصت های شغلی فراوان ایجاد می شود و هرچه ملت های منطقه برخوردارتر شوند، صلح و دوستی و به تبع آن امنیت گسترش خواهد یافت.
 





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پایان مطالعات اولیه روی تابوت‎های جوبجی/انتقال تابوت‎ها به محل از پیش تعیین‎شده

شوادان؛ تدبیر معماران گذشته برای گذراندن فصل گرما

حریم فراموش شده رودخانه‌ها

بازار کولر اهواز و کلاهی که بر سر خریداران می‌رود

ورود فاضلاب به دز و مدیریت نامطلوب پسماندها از چالش‌های دزفول است

ویلچر، دیسک و امید؛ تمام دنیای حنان

دره توبیرون

اسارت در هویزه؛ باغ وحش یا «باغ وحشت»

خطر 5.7 ریشتری که از سر مسجدسلیمان گذشت

ساباط؛ اندیشه گذشتگان برای رفاه رهگذران

خزان فضای کسب و کار در خوزستان

پل بند لشکر شوشتر ؛ برگی از شکوه گذشتگان

حرکت پرشتاب برای تداوم توسعه استان ها

ضرورت تداوم کمک رسانی به سیل زدگان تا رفع مشکلات

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال

خوزستانی ها در انتظار معرفی مقصران سیلاب ویرانگر

خطر ابتلا به عفونت‌ها با شنا در کانال‌های روباز

توهم پرآبی

من پاکم، هشت سال و پنج ماه و چهار روز...

گذر از تابستان داغ با مدیریت مصرف انرژی

زورخانه‌های مناسبتی!

اسلحه های غیر مجاز امنیت مردم جنوب خوزستان را نشانه رفته

قایقرانی آبادان 70 سال قدمت ، یک دهه محرومیت

مرگ در کمین شناگران دز

همه چیز درباره "حاجی لک‌لک‌ها"، پرندگانی که ایرانی‌ها دوستشان دارند

شوشان: گاهی اوقات مغز انسان سوت می کشد

تغییرات رفتاری اعضای خانواده را جدی بگیرید

هرمز اردشیر؛ شهری گمشده در انتظار احیا

آغازی برای بیرون کشیدن پای اصناف از تاسیسات گردشگری خوزستان

کشاورزی خوزستان جان دوباره می گیرد

سیرسیرک ها مهمان ناخوانده خوزستان/ تبعات سیلاب ویرانگرتمامی ندارد

روندکند رفع مشکلات پساسیل خوزستان/ سیل بندهاهنوز ترمیم نشده اند

دغدغه ای به نام سیل بندهای بدون متولی در خوزستان

دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان

هشدارهای هواشناسی قابلیت پیش بینی سیل را ندارد

دزفول از «شهر هزار موشک» تا «بلد الصواریخ»/مقاومت درس همیشگی مردم

بومی‌گرایی، اعتماد و صبر؛ آن‌چه نفت آبادان را تکان داد

من از تو زنده می‌مانم اگر...

پیاز؛ از فراز تا فرود/کاشت با امید، برداشت با اشک

ورزش می‌تواند در پیشگیری از بیماری فشارخون مثبت عمل کند

خورنا:صفوف کالای دولتی دربهبهان، هرروزطویل تر ازروزقبل

جنگ؛ رؤیای بی تعبیر هراس افکنان!

تحقق وعده های دولت در سیلاب، مهمترین مطالبه در حوزه اجتماعی

کاوش: سیل مانع رسیدگی به دیگر بحران های خوزستان نشود

دختر کشتی‌گیری که خانه‌اش را آب برد ولی اراده‌اش را نه!

اعمال و فضایل ماه رمضان؛ ماه شب‌های مناجات و دعا

آنچه در روزهای سیل بر خوزستان گذشت

تنگه آبزا ایذه؛ کانون توجه مردم و رسانه ها

روز جهانی کارگر فرصتی برای شنیدن دغدغه های کارگران

نخل؛ سربلند زیر آب