پیام خوزستان

آخرين مطالب

تاریخ، مذهب و طبیعت را در قاب رامهرمز ببینید فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - شهرستان رامهرمز در جنوب شرق اهواز، کلکسیونی از آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی است که با برخورداری از جاذبه های گردشگری متنوع در این سه حوزه مقصد کردشگران و مهمانان نوروزی رابه دامان خود فرا می خواند.
به گزارش ایرنا رامهرمز در 100 کیلومتری اهواز ، در مجاورت شوش و شوشتر در خوزستان است که به گفته مورخان در دوره‌ای پایتخت ایران بوده ‌است. رامهرمز متشکل از دو کلمه رام و هرمز (نام یکی از خسروان ساسانی) بوده‌ است عامه مردم خوزستان این شهر را رامز می‌گویند.
مردم رامهرمز از اقوام بختیاری و از طوایف چهارلنگ هستند و طوایفی از اقوام دیگر مانند خدری دشتستان، زارع‌زاده، بیگدلی، طلاوری و مردمانی که از شهرها و استانهای مجاور به این شهر کوچ کرده‌اند تشکیل می‌دهند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در شهرستان رامهرمز 33 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد علاوه برای 25 سازه آبی تاریخی پرونده تشکیل شده است و مراحل ثبت آنها در حال طی شدن است.
محمد محمدعلی‌نژاد با اشاره به وضعیت اسکان نوروزی در این شهرستان بیان کرد: در حال حاضر شهرستان رامهزمز ظرفیت اسکان چهار هزار مسافر نوروزی را دارد و تمامی مدارس، مهمانپذیرهای ادارات و خانه معلم، همچنین کمپ های شهرداری به منظور اسکان مسافران نوروزی آماده هستند.
وی با بیان این که برای روزهای نوروز، غرفه های صنایع دستی، در عمارت صمیمی برپا شده است بیان کرد: همچنین با توجه به وجود دو پدیده منحصر به فرد به نام های چشمه‌های قیر روان ماماتین و تشکوه در بخش رود زرد از توابع بخش رامهرمز که ثبت در فهرست آثار طبیعی نیز هستند آماده بازدید گردشگران هستند و امکانات رفاهی مانند نمازخانه، آلاچیق و سرویس بهداشتی در این 2 منطقه در نظر گرفته شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز افزود: تفرجگاه کنارستان، قلعه تاریخی دا و دختر، منطقه های گردشگری مانند سد جره، سد زیرزرد، منطقه گردشگری چم اندیشان، روستای گردشگری شاردین در رودزرد، آبشار گدار پهن در بخش ابوالفارس، از دیگر مناطق گردشگری رامهرمز هستند که مسافران نوروزی می توانند از آنها دیدن کنند.
وی بیان کرد: در حال حاضر نیز 10 بروشور معرفی شهرستان و چهار هزار نقشه گردشگری برای مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است که در نقاط مختلف شهر میان مهمانان توزیع می شود.
** باغ اصیل ایرانی صمیمی
عمارت صمیمی (باغ صمیمی) یا باغ امیر سپهدار از جمله مکان های دیدنی این شهر است، که این روزها لباس نو برتن کرده و میزبان مسافران نوروزی شده است.
این عمارت از سه بخش تشکیل شده است که ساختمان ضلع شمالی متعلق به دوره صفویه، کوشک میانی متعلق به دوره قاجاریه و ضلع جنوبی آن متعلق به دوره پهلوی دوم است.
این بنا دارای یک باغ اصیل ایرانی است که 200سال قدمت دارد و در سطح 16 هزار متر مربع که در سال 1378در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این باغ تنها باغ سنتی در خوزستان است که به ثبت رسیده است.
درختان پرتقال، نارنج، لیمو شیرین، لیمو ترش، انار، توت (فرنگی و وحشی)، کاج، زیتون، انجیر، بید، ون، کنار، نخل خرما و انواع مختلف گل‌ها، زیبایی و طراوات خاصی به این باغ بخشیده است که دیدنش خالی از لطف نیست.
** گردشگاه های مذهبی رامهرمز
گردشگران نوروزی می توانند از آثار تاریخی و مذهبی در رامهرمز مانند مانند علمدار (سید محمد صالح) واقع در مرکز شهر، امامزاده بی بی تاج واقع در پنج کیلومتری رامهرمز، امامزاده سید فرج پس از فلکه سیلو ابتدای جاده رامهرمز ـ ماهشهر، زیارتگاه حوری نعمت ابتدای جاده رامهرمز ـ ایذه جنب دانشگاه آزاد اسلامی رامهرمز، زیارتگاه پیرسیدعزیز، جنب پلیس راه رامهرمز ـ اهواز، زیارتگاه عباس سه پیرون پس از روستای بایمان عریض (فاصله تا شهر 9 کیلومتر)، زیارتگاه علی مخلط به روایتی قدمگاه امام رضا(ع) در 15 کیلومتری جاده رامهرمز ـ رامشیر، زیارتگاه سیدحسین زاهدون پس از پل اله ابتدای جاده رامهرمز ـ بهبهان دیدن کنند.
** قلعه دا و دختر
قلعه‌ای در سه کیلومتری شمال شهر رامهرمز،که به دوران ساسانیان تعلق دارد، این قلعه شبیه دژی است که در روزگار ساسانیان برای حفاظت راه تجاری و نظامی شوش، اصفهان یا برای نگهبانی کاخ و خزاین رامهرمز یا نظارت بر جلگه زراعی، باغها، مزارع و انبارهای غله ساخته شده و رومی‌ها در ساختن یا در طرح و نقشه آن دخالت داشته اند.
** تشکوه
تشکوه یا کوه آتشین رامهرمز از جاذبه‌های گردشگری رامهرمز است که در فهرست میراث ملی ثبت شده است. این کوه در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و پس از روستای گنبد لران قرار دارد و از گذشته‌های دور تاکنون شبانه روز می‌سوزد، از قدیم مردم محلی به این کوه 'تشکوه' می‌گویند.
به گفته کارشناسان زمین شناسی دلیل شعله ور شدن آتش کوه، گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است در شب، نور سوختن این گاز جلوه خاصی دارد و گردشگران بسیاری برای دیدن این اتفاق طبیعی هر ساله از سراسر کشور و حتی خارج از کشور به این منطقه می آیند.
** چشمه‌های قیر ماماتین
چشمه های قیر ماماتین از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به شمار می روند. این چشمه‌ها در 2 طرف یک مسیل کم‌آب با مصالحی مانند قلوه سنگ و ملات ساروج قرار دارند و در 25 کیلومتری شمال شرق شهر رامهرمز واقع شده‌اند.
این چشمه که به باور اساطیری مردم رامهرمز خون اژدهایی است که در جنگ با اسفندیار رویین‌تن به هلاکت رسید، از چشمه‌های آن قیر ماماتین می‌جوشد بررسی لوح‌هایی که در تخت‌جمشید به دست آمده نشان می‌دهد هخامنشیان از این چشمه‌های قیر ظروف خود را می ساختند.
ده چشمه قیر با مصالحی مانند قلوه ‌سنگ و ملات ساروج‌ در 2 طرف یک مسیل کم آب قرار دارند. آب با نفت ترکیب شده از چشمه‌های سیاه رنگ می‌جوشد و با آب رودخانه‌ای به نام رود زرد رامهرمز ترکیب می‌شود.
**گنجینه جوبجی
نهم اردیبهشت سال 89 طی یک عملیات لوله‌کشی در رامهرمز گنجینه ای متعلق به 600 تا 700 پیش از میلاد در تپه باستانی جوبجی در روستایی به همین نام از توابع رامهرمز کشف شد، کل حریم محوطه باستانی جوبجی 60 تا 70 هکتار است، کشفیات در محوطه جوبجی موجب اهمیت بین المللی و جهانی این محوطه و پس از آن پایگاه پژوهشی جوبجی در آن منطقه شد.
اگر چه پس از کشف این گنجینه، رامهرمز در راس اخبار مهم میراث فرهنگی کشور قرار گرفت اما تاکنون مردم این شهرستان موفق به دیدن این گنجینه نشده اند.
**صنایع دستی و چلنگری
از جمله صنایع دستی بومی رامهرمز می‎توان به کپو بافی، رویگری، مسگری، گلیم بافی، سفالگری، گیوه‌دوزی و چلنگری را نام برد.
صنعت چلنگری یکی از صنایع قدیمی است که تنها در شهرستان رامهرمز فعال است و جزو رشته های منسوخ شده صنایع دستی به حساب می آید این رشته 2 سال پیش توسط اداره میراث فرهنگی رامهرمز احیا شد .
چلنگری نوعی آهنگری سبک و محلی است که در قدیم با این هنر ابزار آلات کشاورزی مورد نیاز ساخته می‌شد.
7164/6002

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/112859/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!/مخالفت گروه هفت با حمله نظامی اسرائیل به رفح

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

شهرداری اهواز پروژه‌های ترک تشریفات‌ را از اعضای شورا پنهان کرد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

تهران قدیم| 2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

فعالیت مستمر گشت مشترک نظارت بر نانوایی ها با هدف ارتقای کیفیت نان در اهواز

هشدار زرد تندباد و خیزش گردوخاک در خوزستان

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

هشدار زرد تندباد و خیزش گرد و خاک در خوزستان

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

ارتشی از سوسک‌های سایبورگ در بیابان رها شدند

پایان مسابقات رالی جانبازان اهواز

گزیده‌های نفتی هفته

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ببینید | 35 عملیات موفق حزب الله لبنان علیه رژیم اشغالگر در سه روز

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

تقدیر امام جمعه خرمشهر از تنبیه اسرائیل

برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در خوزستان

بی حجابی زیبنده آبادان نیست

پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر

پاسخ با اقتدار به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی

حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟

عکس| نکو با قلب آبی روی سکوهای آزادی

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

تجمع اروندی ها در حمایت از پاسخ به جنایات صهیونیست + فیلم

جیمز باند جدید در کنار مارگو رابی/ مامور 007 را هوش مصنوعی انتخاب کرد

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ