پیام خوزستان

آخرين مطالب

آنچه زنان و کودکان اردوگاه‌های سیل‌زدگان خوزستان نیاز دارند اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - پس از گذراندان خشکسالی‌های مکرر، این بار حجم بارندگی‌های بالادست و رهاسازی آب پشت سدها موجب وقوع سیل در خوزستان شد. اکنون مردم برخی روستاهای خوزستان از ابتدای سال 98 در اردوگاه‌های جمعیت هلال احمر و برخی نیز در واگن‌های راه آهن روزها را می‌گذرانند.
به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، منطقه بامدژ از توابع بخش مرکزی اهواز با حدود 13 روستا تحت تاثیر بارندگی‌های اخیر و افزایش دبی رودخانه دز قرار گرفت و همه این روستاها زیر آب رفتند. اکنون برخی مردم این روستاها در واگن‌های شرکت راه آهن و بیشتر آنها در چادرهایی که در اردوگاه "حاج حمید مجدمی" جمعیت هلال احمر خوزستان در شهر الهایی اهواز برپا شده، روزهای خود را می گذرانند.
بیشتر سیل‌زدگان این اردوگاه زنان، کودکان و سالمندان هستند. کودکانی که در وضعیت بد بهداشتی و با دستان آلوده غذا می‌خورند و زنانی که از نبود مایع دستشویی، نوار بهداشتی، شیر خشک و پوشک بچه نگرانند.
نبود حمام و کمبود سرویس بهداشتی نیز در این اردوگاه به چشم می‌خورد و این شرایط، سلامت ساکنان اردوگاه را به خطر می‌اندازد.
هاشمیه جعاوله یکی از زنان روستای سید معن که اکنون در این اردوگاه ساکن است، گفت: ناگهان با سیلاب زیادی روبه‌رو شدیم و تنها بچه‌هایم را از خانه خارج کردم. شش فرزند دارم و هفت روزی می‌شود که من و بچه‌هایم در این اردوگاه زندگی می‌کنیم.
وی افزود: روزهای اول که در اردوگاه بودم مشکل زیادی وجود نداشت اما اکنون مایع دستشویی، شیر خشک، نوار بهداشتی و پوشک بچه بسیار کم است. بچه‌ها هم اسباب بازی ندارند و کلافه‌ام کرده‌اند.
درهای باز خانه‌های مردم الهایی به روی سیل‌زدگان
یکی دیگر از زنان این اردوگاه نیز بیان کرد: شامپو، لباس و حمام نیست. مردم شهر الهایی درهای خانه‌هایشان را بری ما باز گذاشته‌اند و به ما می‌گویند برای حمام آنجا برویم اما نمی‌دانیم چه کنیم.
دوله جعاوله یکی دیگر از زنان روستای سید نبی که در این اردوگاه ساکن است، گفت: شش روز است که اینجا زندگی می‌کنم. هلال احمر و پزشکان به ما کمک می‌کنند. دو دختر دارم ولی حتی لباس با خودمان نیاورده‌ایم. اینجا لباس می‌آوردند اما بعضی از مردم چند جفت لباس گرفتند و بعضی‌ها هیچی.
وی با بیان اینکه غذایی که بین مردم توزیع می‌شود کافی و حتی بیش از نیاز است، افزود: با این حال وسایل بهداشتی مثل نوار بهداشتی بسیار کم است. بچه‌ها دمپایی ندارند و پا برهنه راه می‌روند و بازی می‌کنند.
دکتر مهدی حسینی‌زاده رئیس مرکز بهدشت خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، با اشاره به کمبودهای این اردوگاه اظهار کرد: با وجود اینکه چند چشمه سرویس بهداشتی سیار در این اردوگاه ایجاد شده است اما تعداد سرویس بهداشتی در این اردوگاه ناکافی است و کمبود سرویس بهداشتی مخصوصا برای زنان وجود دارد.
وی افزود: نبود صابون مایع در این سرویس های بهداشتی بسیار جای نگرانی دارد. جمعیت بالایی از گروه‌های حساس مانند زنان، زنان باردار و کودکان در این اردوگاه زندگی می‌کنند که نبود صابون مایع و احتمال بالای انتقال دهانی مدفوع وضعیت نگران کننده‌ای را ایجاد می‌کند.
برای تامین شوینده‌ها هر چه سریعتر اقدام شود
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اکنون در پیک اول بیماری‌های روده‌ای هستیم و این تجمع انسانی نیازمند مداخله بهداشتی بسیار جدی است. باید برای تامین شوینده‌ها هر چه سریعتر اقدام شود و در تمام ساعات روز این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.
حسینی‌زاده با اشاره به نبود حمام در اردوگاه، گفت: این جمعیت از روز اسکان تاکنون در این محل امکان استحمام نداشته‌اند که جای نگرانی دارد. به دلیل اینکه جمعیت‌های حساس در اردوگاه مستقر هستند، نبود حمام می‌تواند آلودگی‌های مختلف از جمله آلودگی‌های مربوط به شپش سر را انتقال دهد که باید هر چه سریعتر مشکل استحمام حل شود و امکان استفاده از حمام برای مردم فراهم شود.
وی ادامه داد: هر چند تلاش می‌شود آب شرب تامین شود اما مساله تامین آب شرب در تمام ساعات روز یکی از مسائلی است که همچنان نیاز به رسیدگی دارد. همچنین آب تانکرهایی که برای سایر مصارف غیر از شرب استفاده می‌شود نیازمند رسیدگی است که امیدواریم با توجه بیشتر به این جمعیت بسیار بالا این مسائل رفع شود.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در دیگر اردوگاه‌ها که در مدارس هستند، از نظر وضعیت سرویس بهداشتی وضعیت بهتری دارند. عمده مشکل ما در اردوگاه "حاج حمید مجدمی" است.
امیدواریم شاهد طغیان بیماری‌های روده‌ای در این سیلاب نباشیم
وی بیان کرد: در کنار این موارد شستشوی البسه شرایطی دارد که این محدودیت‌ها به عنوان مخاطره بهداشتی با شدت کمتر می‌تواند وجود داشته باشد. در این شرایط امیدواریم شاهد طغیان بیماری‌های روده‌ای در این سیلاب نباشیم.
حسینی‌زاده عنوان کرد: طبق بررسی‌ها در خصوص بیماری‌های واگیر، تاکنون موارد نگران‌کننده و طغیان نداشته‌ایم. مواردی اسهالی گزارش شده که می‌تواند حالت عادی باشد ولی موارد افزایشی به صورت نگران‌کننده گزارش نشده است.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در روزهای اخیر مرکز بهداشت خوزستان با تامین اعتبار قابل توجه جهت تامین پوشک بچه و نوار بهداشتی تلاش کرد. همچنین بخشی دیگر از پوشک بچه و نوار بهداشتی از طریق خیرین تامین شد اما کمبود پوشک بچه و نوار بهداشتی وجود دارد.
اکنون که سیل‌زدگان خوزستان که مجبور به ترک منازل خود شده‌اند، نیازمند امکانات اولیه بهداشتی هستند تا حداقل به بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی مبتلا نشوند.
گزارش از: دلال آلبوشهبازی، خبرنگار ایسنای خوزستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/115500/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقدامات جمهوری اسلامی درسرزمینهای اشغالی سبب آزادی قدس خواهد شد

انتقاد فرماندار بستان آباد ازوضعیت کشتارگاه نیمه صنعتی دام

رابطه عجیب دوقلوهای همسان لیگ برتری

بازداشت یک شرور مسلح در محله شوش تهران

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

خانواده اسیران صهیونیست پنجشنبه به خیابان‌های تل‌آویو می‌آیند

رئیسی: صهیونیست ها خطا کنند، معنای پاسخ واقعی ایران را خواهند دید

حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه

رهایی گروگان 12 ساله ‌از دست آدم‌ربا در آبادان

حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه/شمار شهدای نوار غزه به 33 هزار و 843 نفر رسید

برداشت بیش از 50 هزار تن گندم از مزارع خوزستان

پوستر جالب گل گهر برای مصاف با استقلال خوزستان؛ فوتبال روی فرش ایرانی + عکس

حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه/شمار شهدای نوار غزه به 33 هزار و 843 تن رسید

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

محدودیت ترافیکی جدید روز ارتش در اهواز اعلام شد

رهایی نوجوان 12 ساله از چنگال آدم‌ربا در آبادان

محکومیت قاچاقچی ماینر در سردشت

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

رئیسی: صهیونیست‌ها و حامیان‌شان در صورت ارتکاب اشتباه معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

حمله حزب‌الله لبنان به پایگاه اشغالگران/ زخمی شدن 3 صهیونیست در حمله پهپادی مقاومت

یک محکوم به قصاص در شادگان از چوبه‌دار رهایی یافت

مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در خوزستان

چغندرکاران خوزستانی زودتر محصول خود را برداشت کنند

رئیس‌جمهور: صهیونیست‌ها و حامیان‌شان در صورت ارتکاب اشتباه، معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

کشف سیگار و تنباکوی قاچاق در خرمشهر

حدود 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات خودمالکی در خوزستان پرداخت شد

کشف مواد افیونی در بهبهان

زخمی شدن 3 اسرائیلی در حمله یک پهپاد لبنانی

طاق‌بستان برای هموفیلی‌ها قرمز شد

افزایش دما در آبادان و خرمشهر

صهیونیست‌ها در صورت ارتکاب هر اشتباهی معنای پاسخ واقعی ایران را خواهند یافت

اقدامات جمهوری اسلامی در اسرائیل سبب آزادی قدس خواهد شد

حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

صادق خلخالی در فروردین 58: زمانی می‌خواستیم جنازه‌ی منحوس پهلوی را آتش بزنیم/ اعدام هویدا یک عمل انقلابی بود

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

معرفی آثار راه‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز

رهایی گروگان 12 ساله از دست آدم‌ربا در آبادان

ادامه تجمع‌های مردمی در خوزستان در حمایت از تحقق وعده صادق+فیلم

صهیونیست‌ها و حامیان‌شان در صورت ارتکاب اشتباه معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

زخمی شدن 3 صهیونیست در حمله حزب الله لبنان

نوسانات نرخ ارز نفعی برای دولت ها ندارد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی