پیام خوزستان

آخرين مطالب

معاون شرکت مهندسی و توسعه وزارت نفت :

ممانعت از آبگیری هورالعظیم سودی برای نفت ندارد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - معاون پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه وزارت نفت گفت: ممانعت از آبگیری هورالعظیم هیچ سودی برای نفت نداشته و برای کنترل سیلاب اخیر نیز انفجار دایک مرزی به درخواست نفت انجام شده است.
به گزارش ایرنا عبدالله طواف عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران در شهر رفیع شهرستان هویزه با اشاره به اقدامات این شرکت در خصوص کنترل سیلاب در این منطقه اظهار داشت : متاسفانه در سال های اخیر دوگانگی بین نفت و ملت ایجاد شده که اکنون نیز به خوراک کشورهای غربی و دشمنان نظام تبدیل شده است .
وی افزود: نفت و ملت هیچگاه از یکدیگر جدا نبودند اما اکنون برخی ها فضایی ایجاد کرده اندکه حتی اگر در زمینه مسئولیت های اجتماعی نیز اقدامی صورت دهیم، باز هم انگشت اتهام به سوی نفت دراز می کنند.
معاون پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) گفت: شهرهای رفیع، بستان و سابله فاصله زیادی با هور ندارند و همه ساله هر زمانی که سطح آب به دلیل سیلاب و یا بارش ها به صورت طبیعی بالا آمده، آب به سمت شهرها پیشروی کرده است.
وی گفت: زمان جنگ برای عملیات های بدر و خیبر نیروهای سپاه راه هایی را به سمت محورهای عملیاتی ایجاد کردند که یکی از این راه ها دژ امام رضا(ع) است.
طواف تصریح کرد: با وجود این راه ها یک سوم هورالعظیم محدود به جاده شهید باکری و جاده اکتشاف شده و حوضچه‌های یک تا پنج در آن قرار گرفته است.
وی ادامه داد: دولت در سال 1372 تصمیم گرفت برای این که منابع آب شیرین به سمت عراق منتقل نشود، یک دایک 130کیلومتری در این منطقه احداث کند ولی متاسفانه عده ای در فضای مجازی ادعا کردند که این جاده را نفت احداث کرده که این یک باور اشتباه است.
معاون پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: شرکت نفت در این سال ها تنها جاده شهید همت را آسفالت و ترمیم کرده و از سال 1395 تاکنون نیز آبگیری این منطقه آغاز شده که حوضچه های سه، چهار و پنج به صورت کامل آبگیری شده است.
وی اظهار داشت: در این دوسال بیشترین میزان توسعه را در میدان نفتی آزادگان جنوبی داشته ایم و هیچگاه توسعه میدان های نفتی و تولیدات مانعی برای آبگیری هور نبوده است.
طواف گفت: در حال حاضر و با توجه به سیلاب اخیر پنج حوضچه طبیعی در هورالعظیم و تمام بخش های تاسیسات نفتی این منطقه پر آب شده و تنها برای جلوگیری از خسارت های احتمالی برخی از تاسیسات جابه جا شده است.
وی تصریح کرد: در چند روز گذشته با توجه به فشار سیلاب به منطقه جنوب غربی و جلوگیری از آسیب های بیشتر به مردم منطقه ، آب را به سمت زمین های اطراف هدایت کردیم تا حجم آب ورودی به شهر رفیع کاهش یابد.
معاون پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: متاسفانه در سال های کم آبی برخی از مردم به مشکلات جدی برخورده و خود را به حریم رودخانه نزدیک کردند و مشغول به کشاورزی و پرورش ماهی شدند که تعدادی از این اهالی نیز برای گذران زندگی خود وارد هور شدند.
وی تصریح کرد: تا زمانی که هورالعظیم کم آب بود مشکلی برای اهالی ایجاد نشد اما امسال با هجوم سیلاب، هیچ ‌یک از این اهالی حاضر به تخلیه نشدند و شکستگی سیل بندهای شهر رفیع به منازل آن ها آسیب وارد کرد.
طواف گفت: باتوجه به شرایط موجود و احتمال خسارت های بیشتر به مردم، از سپاه درخواست کردیم تا به منطقه و دایک حفاظتی ورود کند تا شهر را از خطر آبگرفتگی بیشتر نجات دهیم.
وی تصریح کرد: تا آن زمان حدود 50 درصد بخش های شمالی هورالعظیم خالی بود اما سپاه با انفجار بخش هایی از دایک حفاظتی آب را به سمت قسمت های خالی هدایت کرد که از حجم آب ورودی به شهر کاسته شد.
معاون پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در زمینه هدایت آب از رودخانه نیسان به سمت هورالعظیم انجام شد، احداث سیل بند به همراه لوله های هشت تنی با قطر یک متر بود که باعث شد به سیل بندهای شهر رفیع فشار کمتری وارد شود.
وی یادآور شد: اگرچه هدایت آب از رودخانه نیسان به سمت هورالعظیم از این مسیر مناسب نبود اما در شرایط موجود تنها راه موجود بود.
طواف گفت: در روزهای گذشته حجم آب ورودی به اندازه ای بود که وارد شهر شد اما به همت مردم منطقه و همکاری آن ها با نفت، سیل بندها ترمیم و تا اندازه زیادی از ورود آب به منازل جلوگیری شد.
وی ادامه داد: یکی از مسائلی که باید همواره مورد توجه قرار گیرد این است که تا رودخانه به مسیر طبیعی خود بازنگردد هر سال با سیلاب و چنین شرایطی مواجه هستیم.
وی بیان کرد: نفت به دنبال همزیستی با مردم است و خود را جدای از مردم نمی داند اما مسئولیت های سنگینی در راستای خلق ثروت برای کشور بر عهده دارد که باید تلاش کنیم نسبت به کشوهای منطقه در زمینه بهره برداری از میدان های نفتی مشترک عقب نمانیم.
معاون پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: شرکت نفت در سال گذشته پنج میلیارد ریال در زمینه ساخت مدرسه، بیمارستان و جاده در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی خود در شهرها و روستاهای اطراف تاسیسات نفتی، هزینه کرده و همچنان نیز در بخش های مختلف حامی مردم این مناطق است.
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی پر از حرف های دروغ است گفت:در روزهای اخیر شایعاتی به نقل از سپاه عنوان شده بود که انفجار دایک مرزی باهدف ورود آب به تاسیسات نفتی صورت گرفته است در حالی که ما خود برای این اقدام از سپاه درخواست کرده بودیم.
طواف گفت: برخی‌ها در زمین بیگانگان تلاش دارند که نفت را تخریب کنند اما شرکت نفت هیچ مانعی برای توسعه منطقه نیست و شاید اگر این انفجارها صورت نمی گرفت، هویزه، رفیع و دشت ازادگان به صورت کامل زیر آب می رفت.
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم آب را به مسیر طبیعی خود بازگردانیم به مردم و اقتصاد آینده کشور کمک بزرگی کرده ایم.
معاون پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: در حال حاضر 90 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین در مناطق سیل زده استان مشغول به خدمت رسانی بوده و وزیر نفت نیز اعلام کرده است که هرآن چه مردم آسیب دیده نیاز دارند، تامین کنیم.
در روزهای اخیر خروجی سد دز تا سه هزار متر مکعب بر ثانیه و خروجی سد کرخه تا 2 هزار و400 مترمکعب بر ثانیه رسیده است.
تاکنون بیش از 182روستا و 6شهر در استان خوزستان در پی تهدید سیلاب تخلیه شده و یا دستور تخلیه آنها صادر شده است .
به گفته مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان از زمان وقوع سیل تاکنون 174 روستا به صورت کلی و جزیی در خوزستان تخلیه شدند و تا این لحظه 43کمپ برپا شده است که در این کمپ ها 30 هزار نفر مستقر شده اند.
7152/6064

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/115805/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ببینید | 35 عملیات موفق حزب الله لبنان علیه رژیم اشغالگر در سه روز

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

تقدیر امام جمعه خرمشهر از تنبیه اسرائیل

برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در خوزستان

بی حجابی زیبنده آبادان نیست

پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر

پاسخ با اقتدار به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی

حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟

عکس| نکو با قلب آبی روی سکوهای آزادی

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

تجمع اروندی ها در حمایت از پاسخ به جنایات صهیونیست + فیلم

جیمز باند جدید در کنار مارگو رابی/ مامور 007 را هوش مصنوعی انتخاب کرد

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ

پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

نبرد بزرگی که پس از مرگ انسان آغاز می‌شود

سقوط جرثقیل در اسکله پتروشیمی رازی و جان باختن 2 کارگر

حضور مردم اهواز در راهپیمایی جمعه‌های خشم

ماجرای شادی پس از گل جنجالی اسماعیلی‌فر؛ حرکت منشوری یا نشان دادن لایک؟

عملیات وعده صادق پاسخی به شرارت های رژیم اشغالگر قدس بود

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

واکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه تاسیس فلسطین

دولت سوسیال دموکراتیک چیست؟

حمایت خوزستانی‌ها از مردم غزه و عملیات تنبیهی وعده صادق

عمر فتنه های اسرائیل رو به زوال

برهم زدن معادلات نظامی و سیاسی جهان تنبیه کوبنده رژیم نامشروع

آموزش‌ مهارتی به بیش از 13 هزار سرباز نیرو‌های مسلح خوزستان

خطیب نماز جمعه تهران: «وعده صادق» طوفان الاقصی ایرانی بود | این عملیات از نظر  مقیاس در حد فتح خرمشهر بود

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

تداوم پایداری جو در خوزستان

یادواره شهدای کنسولگری دمشق و شهید حجازی در شهرستان لنده

نایب قهرمانی شطرنج باز خوزستان در مسابقات بانوان کشور

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

حملات موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی

کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان

شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی فر پس از گلزنی به نفت آبادان + فیلم

اطلاعیه قطع گاز در قلعه چنان