پیام خوزستان

آخرين مطالب

/یادداشت/

در ضرورت آموزش «خبرنگاری در بحران» فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - دکتر علی یاری، مدیر امور فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکترای زبان و ادبیات فارسی و پیشکسوت رسانه، در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده بر ضرورت آموزش خبرنگاری در بحران تاکید کرده است.
به گزارش ایسنا ـ منطقه خوزستان، در متن این یادداشت آمده است:
"کشور ما منطقه‌ی حادثه‌خیزی است. در استان خوزستان تعداد چشمگیری از بحران‌های ممکن روی می‌دهد. در طول سال هم شاهد حوادث و رخدادهای طبیعی مشکل‌آفرین هستیم، هم بحران‌های اجتماعی زیادی هم‌چون مسایل کارگری و تنش‌های و تعارض‌های اجتماعی به‌نسبت پرشماری در خوزستان روی می‌دهد. بحران سیل که این روزها بخش وسیعی از استان را گرفتار کرده است، کاستی‌های بسیاری را در همه‌ی زمینه‌ها آشکار کرده است. یکی از این کاستی‌ها که بر آفتاب افتاده، این است که گویی هیچ ‌کدام از مدیران ریز و درشت استان در تمامی دستگاه‌ها آموزش‌ فعالیت در شرایط بحران را ندیده‌اند؛ موضوعی که اکنون جای پرداختن به آن نیست و در وقت خود، منتقدان و آگاهان به چندوچون مسایل مدیریت اجرایی باید آن بررسی کنند.
روی سخن نگارنده با سامان‌دهندگان به افکار عمومی در رسانه‌های جمعی است. هم به دلیل حساسیت و گستردگی بحران سیل مانند هر شهروند نگران دیگری ناگزیر از رصد لحظه‌به‌لحظه‌ی اتفاقات بوده‌ام، هم به دلیل علاقه‌مندی به حوزه‌ی خبر و فعالیت‌های رسانه‌ای، تولیدات خبری را با دقت از نظر گذرانده‌ام. امروزه، به علت گسترش امکانات فضای مجازی برای فعالیت رسانه‌ای، هم‌چنین ضرورت رعایت اصل سرعت در اطلاع‌رسانی، به‌ویژه در شرایط بحرانی، حجم زیادی از اخبار فوری در پایگاه‌ها و کانال‌های خبری رسمی و غیر رسمی منتشر می‌شود. نمونه‌های زیادی از خبرهای تولیدی این روزها بدون رعایت شرایط حساس استان یا به طور کلی، ضرورت‌های خبررسانی در بحران و مسایل روان‌شناختی مربوط به آن، تنها در فوران احساسات و عواطف تولید و منتشر می‌شود. این تولیدات خبری، گاه بدون آن‌که سوء نیتی در پس آن باشد، حکایت ضرب‌المثل «اصلاح ابرو و کورکردن چشم» می‌شود.
هر محتوای تولیدی در رسانه، باید در عین بهره‌مندی از ویژگی سرعت در انتقال اخبار، جوانب روان‌شناختی را هم پوشش بدهد و به نگرانی‌های تعارض‌آفرین و تنش‌زا دامن نزند. در چنین اوضاع و احوالی، گاه با دیدن برخی خبرها در پایگاه‌ها یا کانال‌های خبری که جنبه‌ی تنش‌آفرین آن بر جنبه‌ی آگاهی‌بخشی آن چربیده است، وقتی با دست‌اندرکاران رسانه‌ی مورد نظر گفت‌وگو کرده‌ام، دیده‌ام که در موارد بسیاری، کمترین بدخواهی در پس انتشار این خبرها نیست، بلکه احساس مسئولیت و دلسوزی، هم‌چنین رقابت برای انتقال اخبار داغ و دست اول و جذب مخاطب بیشتر کار را به آنجا می‌کشاند که ملاحظات خبررسانی در شرایط غیر طبیعی را فراموش کنیم و دست کم بگیریم.
روشن است که بسیاری از دست‌اندرکاران تولید محتوای خبری در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های رسمی و فعالان فضای مجازی با وجودِ بهره‌مندی از مهارت‌های لازم برای تولید محتوای رسانه‌ای، هیچ آموزشی برای «خبرنگاری در بحران» را ندیده‌اند. بماند که فعالان رسانه‌ای در کانال‌های غیر رسمی فضای مجازی، اغلب با چهارچوب‌های خبر و ترفندهای تنظیم آن هم بیگانه‌اند و شوربختانه در میان کوتاهی‌های پرشمار بخش اطلاع‌رسانیِ رسمی هر بحرانی که در کشور روی می‌دهد، مخاطبان در کوران تولیدات خبری ناتندرستِ این بخش از ظرفیت رسانه‌ای قرار می‌گیرند و به خبررسانی‌های رسانه‌های رسمی کمتر اعتنا می‌کنند. آفت دیگری که فعالان غیرحرفه‌ای فضای مجازی برای بخش حرفه‌ای دارند این است که چون مبنای آن‌ها برای جذب هرچه بیشتر مخاطب، هیجان‌آفرینی و برجسته‌سازی غیر عادی عناصر خبری است، این هیجان‌بخشیِ نابایست، دامن دست‌اندرکاران رسانه‌های رسمی یا پایگاه‌های خبری مجوزدار را هم می‌گیرد و آن‌ها هم گه‌گاه در تلاش برای پس‌نیفتادن از قافله‌ی اطلاع‌رسانی در بحران، اطلاعاتی نامعتبر یا آرامش‌ستیز را منتشر می‌کنند.
پیشنهاد روشن نگارنده این است که با توجه به شرایطی که استان در طول سال دارد و در آغاز این یادداشت مجمل‌وار گفته شد، دوره‌های آموزشی «خبرنگاری در بحران» برای تمامی دست‌اندرکاران رسانه‌های استان شامل خبرگزاری‌ها، نشریات چاپی و الکترونیک، پایگاه‌های خبری، گروه خبر صدا و سیمای مرکز خوزستان و مرکز آبادان، به‌ویژه مدیران و خبرنگاران بخش اجتماعی هر رسانه برگزار شود. در گفت‌وگو با مدیران محترم ایسنای خوزستان پیشنهاد کردم این خبرگزاری برگزاری دوره‌های آموزشی یادشده را عهده‌دار شود و البته بایسته است خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، دانشکده‌ی خبر و اداره‌ی کل مدیریت بحران استانداری خوزستان از این طرح پشتیبانی کنند. پیرو همین پیشنهاد، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز و کارگروه فرهنگیِ شبکه‌ی ملی جامعه و دانشگاه ـ دفتر خوزستان آمادگی دارند در برپایی این دوره‌های آموزشی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای دست‌اندرکاران رسانه‌های استان فعالان نشریات دانشجویی دانشگاه مشارکت کنند."
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/116238/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!/مخالفت گروه هفت با حمله نظامی اسرائیل به رفح

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

شهرداری اهواز پروژه‌های ترک تشریفات‌ را از اعضای شورا پنهان کرد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

تهران قدیم| 2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند