پیام خوزستان

آخرين مطالب

معاون اول رییس جمهوری:

جبران خسارت و ساخت مسکن سیل زدگان اولویت دولت است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - معاون اول رییس جمهوری، گفت: اولویت نخست دولت در مدیریت بحران ناشی از سیل پرداخت هزینه خسارات، تعمیر و ساخت مسکن برای مردم سیل زده است.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در دومین جلسه نحوه تامین منابع مالی برای جبران خسارات سیل در هفته جاری که به ریاست وی برگزار شد، بیان کرد: تامین اسباب و وسایل زندگی مردم نیز از اولویت های مهم است که دولت آن را در دستور کار خود دارد و باید در زمانی کوتاه پرداخت کرد.
وی افزود: کسب و کار مردم در مناطق سیل زده به ویژه در بخش کشاورزی متحمل خسارات زیادی شده که بر اساس شاخص هایی که به تصویب هیات دولت رسیده است، این خسارات نیز باید در کوتاه‌ترین زمان حداکثر در مدت 2 ماه جبران شود.
جهانگیری با تاکید بر اینکه پرداخت کمک های بدون عوض و تسهیلات ارزان قیمت باید به سرعت به مردم مناطق سیل زده پرداخت شود، گفت:دولت مطابق تاکید رهبر معظم انقلاب تمرکز اصلی خود را بر استفاده حداکثری از ظرفیت های بودجه معطوف کرده و تا جایی که امکان داشته باشد از محل بودجه، هزینه خسارات را تامین خواهد کرد، اما چنانچه لازم باشد با موافقت رهبری از منابع صندوق توسعه ملی نیز استفاده خواهد کرد.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به مصوبه جلسه روز شنبه که مقرر شد رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی گزارش ظرفیت های مالی بودجه را برای جبران خسارات سیل ارایه کنند، تاکید کرد: با توجه به اعلام ظرفیت های قانونی بودجه سال 98 و تسهیلات قرض الحسنه که در این جلسه اعلام شد، چنانچه کسری وجود داشته باشد از ظرفیت های دیگر از جمله صندوق توسعه ملی استفاده خواهد شد که بخش اصلی خسارت مردم در 2 ماه آینده پرداخت شود.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به عنوان فرماندهی مدیریت بحران سیل نیز در این جلسه گزارشی از برگزاری جلسات مستمر و روزانه برای برآورد خسارات ناشی از سیل ارایه کرد و گفت: با توجه به اینکه بحران سیل هنوز خاتمه نیافته و در روزها و هفته‌های آینده نیز احتمال وقوع سیل و بروز خسارت وجود دارد، باید به طور مستمر و روزانه برآورد خسارات محاسبه شود تا همه کسانی که متحمل خسارت شده اند مد نظر قرار گیرند.
وی ادامه داد: برآوردهای اولیه نشان می دهد که خسارات ناشی از سیل اخیر در استان های مختلف به ویژه گلستان، لرستان و خوزستان در حدود 400 هزار میلیارد ریال بوده است.
رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه برآورد خسارات به صورت دقیق و واقع بینانه انجام می شود، افزود: در وهله نخست به دنبال پرداخت کمک بدون عوض، پرداخت تسهیلات و جبران خسارات و نیز تامین مسکن موقت، تعمیرات و بازسازی خانه های تخریب شده مردم هستیم.
محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه تاکید کرد: ظرفیت کارشناسی فنی و مهندسی این سازمان در خدمت مدیریت جامع بحران سیل قرار دارد تا برآورد خسارات دقیق و کارشناسی باشد.
وی افزود: سازمان برنامه و بودجه تمام ظرفیت خود را برای پرداخت کمک بدون عوض و تسهیلات به مردم مناطق سیل زده در اختیار قرار خواهد داد که حدود 70 هزار میلیارد ریال امکان استفاده از ظرفیت قانونی بودجه به صورت نقد و اوراق و جابجایی وجود دارد و اعتبار مورد نیاز برای بازسازی زیربناها که بالغ بر 130 هزار میلیارد ریال است در دست بررسی است.
رییس کل بانک مرکزی هم در این جلسه از آمادگی این بانک برای پرداخت 50 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به سیل زدگان در کوتاهترین زمان ممکن خبر داد.
سعید نمکی وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از شیوع بیماری در مناطق سیل زده ارایه و بیان کرد: رییس سازمان بهداشت جهانی در تماس تلفنی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در جلوگیری از بیماری ها که با وجود گستردگی سیل تاکنون هیچ مورد بیماری اپیدمی در مناطق سیل زده مشاهده نشده، تشکر کرد.
در ادامه این نشست وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی گزارشی از برآورد خسارات وارد شده به بخش زیرمجموعه خود در استان های سیل زده ارایه و پیشنهاداتی را برای تامین منابع مالی و جبران خسارات وارده مطرح کردند.
در این جلسه رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم با یادآوری این که برآورد دقیقی از تعداد واحدهای مسکونی تعمیری و نیازمند بازسازی انجام شده، بیان کرد: 179 هزار واحد مسکونی تعمیری و احداثی در استان های مختلف شناسایی شده که البته خوزستان نیز پس از تعیین تعداد واحدهای مسکونی آسیب دیده باید به این رقم افزوده شود.
علی تابش افزود: بنیاد مسکن به 20 هزار میلیارد ریال کمک بدون عوض، 6 هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات، چهار هزار و 600 میلیارد ریال برای اسکان موقت و 6 هزار و 900 میلیارد ریال برای جابجایی روستاها و ترمیم پل ها و راه های روستایی نیاز دارد که در صورت تامین این منابع، تامین مسکن مردم با سرعت دنبال خواهد شد.
در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان مدیریت بحران نیز حضور داشتند، گزارشی از آخرین برآورد خسارات در بخش های مختلف ارایه شد و ظرفیت های بودجه برای جبران این خسارات مورد بحث و تصمیم گیری قرار گرفت.
7158 /6037

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/116294/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاق خوشحال‌کننده برای عبدالله ویسی

حماس: نتانیاهو قصد توقف جنگ ندارد

آنروا: اسرائیل در تلاش برای پایان دادن به فعالیت‌های ما در غزه است

حمله هوایی صهیونیست‌ها به آوارگان فلسطینی در جنوب غزه؛ هشت نفر شهید شدند

عالیشاه در فکر سبقت از ترابی در آبادان

80 درصد گندم خوزستان در حال حاضر آماده برداشت است

حادثه انفجار گاز در دزفول 9 مصدوم داشت

برگزاری راهپیمایی مردمی برای دفاع مشروع نیروهای مسلح در خوزستان

بیش از 26.6 میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری خوزستان بازدید کردند

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

حماس:نتانیاهو قصد توقف جنگ ندارد/اسرائیل در ورطه نابودی است

بهبهان خط پایان محموله‌های قاچاق

انفجار یک ساختمان مسکونی در دزفول 9 مصدوم بر جا گذاشت

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

مجلس خود را موظف به حمایت از کشاورز می‌داند/ لزوم مکانیزه شدن کشاورزی در خوزستان

داستان 34 روز مقاومت در خرمشهر؛ اگر سلاح داشتیم، شهر سقوط نمی‌کرد

پیام تسلیت سردار قاآنی به هنیه

تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در 11 استان

پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه

حماس: عملیات «وعده صادق» ثابت کرد دوران بزن در رو به سر آمده/ موضع جانبدارانه غرب در حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم می‌کنیم

عقب ماندگی خوزستان با وجود افراد توانمند و دلسوز جبران می‌شود

باور کنید این قاب شگفت‌انگیز در خوزستان است!

پیروزی دختران بلند قامت کردستانی در مصاف با نماینده زنجان + فیلم

گلزن پرسپولیس به نفت در اختیار تارتار

اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی

آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان

حماس: زمان عربده‌کشی رژیم اشغالگر به‌سر آمده است

انفجار گاز در دزفول 9 مصدوم بر‌جای گذاشت

ربیعی: مقاومت ما بعد از پنالتی سپاهان شکسته شد/ دربی اصفهان باید باکیفیت‌تر باشد

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد

506 زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند

اوسمار به نشست خبری نرسید

حمله حزب‌الله لبنان به 2 مرکز نظامی صهیونیستی دیگر

رفیعی در انتظار پایان خوش دوران غیبت دروازه بان تیم ملی

کمالوند: مقابل پرسپولیس محکوم به برد هستیم

«وعده صادق» حادثه‌ تاریخ‌ساز/ فصل جدیدی از حیات جبهه مقاومت آغاز شد

‌آزادی 140 زندانی و صلح و سازش در 366 پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

خبر‌هایی از بزرگداشت شهید مدافع حرم حمزه در سمنان

اوزونیدیس: بازی سخت و عجیبی با استقلال خوزستان داریم

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

اساتید و نخبان نقش موثری در توسعه خوزستان دارند

دوران عربده‌کشی اسرائیل به پایان رسیده است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

تجهیز 40 بیمارستان خوزستان به سامانه بی‌خطرساز پسماند

ضربه کاری دیگر حزب‌الله لبنان به ارتش صهیونیستی

تأخیر در پرواز پرسپولیس به آبادان/ اوسمار به نشست خبری نرسید