پیام خوزستان

آخرين مطالب

30 روستای شادگان در خطر سیل قرار دارند اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - سیلاب پس از آبگیری تالاب به ورودی شهرشادگان رسیده و 30روستای این شهرستان در معرض سیل قرار دارند؛ شهروندان این منطقه باتجربه از سیلاب بالادست خوزستان، اقدام به ایجاد سیل بند در ورودی شادگان و نیز روستاها کرده تا مانع از ورود آب به داخل اماکن شوند.
به گزارش سه شنبه ایرنا با توجه به حجم آب ورودی به تالاب شادگان در بخش مرکزی آبادان سیل بندهای روستاهای جاده قفاص - شادگان در حال تقویت و ایجاد است.
در روزهای اخیر راه ارتباطی دارخوین - شادگان به دلیل آبگرفتگی مسدود شد. سر ریز آب کارون در پایین دست، باعث انسداد جاده اهواز - آبادان شد و این عامل دسترسی محلی به روستاها و شهرهای شهرستان شادگان را سخت و طولانی کرده است.
* انسداد جاده داخوین - شادگان
حسین بنی اسد شهروند شادگانی در حاشیه ایجاد سیل بند شادگان گفت: حدود یک هفته است که اقدام به ایجاد سیل بند در ورودی شهر شادگان کرده ایم تا از ورود سیل به شهر جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: حدود یک ماه از درگیر شدن سیلاب در روستاهای ابوعرابید، مالکی، آلبوناظر، حدبه ، آلبوعشیره، صراخیه، رگبه، و الگرمه می گذرد.
وی افزود: با شدت گرفتن جریان آب در جاده دارخوین – شادگان تردد به اهواز و آبادان که عمده تردد شهروندان از جمله ماهیگیران ، کشاورزان و ... است دچار مشکل شده و امکان پذیر نیست و برای رسیدن به مقصد دارخوین ، آبادان و اهواز باید مسیر طولانی سربندر عبور کنیم تا به مقصد برسیم.
محمد طرفی دیگر شهروند شادگانی که برای امداد رسانی آمده بود گفت: زمین های کشاورزی پدرم و سایر روستاییان کامل زیر آب رفته و هیچگونه تضمینی برای پرداخت خسارت وجود ندارد.
وی ادامه داد: خانه و زمین هایم را آب برده و برای جلوگیری از ورود سیلاب به شهر و ایجاد خسارت بیشتر شبانه روز با آب می جنگیم تا پیروز شویم و از ورود آن به شهر جلوگیری کنیم.
حسن ساعدی با اشاره به آبگرفتگی زمین های کشاورزی خود گفت: با شدت گرفتن سیلاب در منطقه شادگان 40هکتار کشت گندم بهاره امسال خود و سایر روستاییان به زیر آب رفته است ، این در حالی است که هزینه خرید بذر ، کود و کرایه تراکتور به صورت قرضی بوده و با سیلابی که جاری شد حتی هزینه تامین و پرداخت قرض خود را ندارم.
وی ادامه داد : زمان برداشت گندم با سیلاب و جاری شدن آن بر روی زمین های زراعی مصادف شد؛ اول اردیبهشت زمان درو کردن است که متاسفانه این فرصت را از دست دادیم .از مسئولان درخواست پرداخت خسارت هایی که بابت سیل به منزل و زمین های کشاورزی آمده را داریم.
* ماهیگیری از آب گل آلود
سید نعیم سعداوی ماهیگیر شادگانی سیل را نوعی بارش رحمت می داند و بیان کرد: چندین سال است که نتوانسته ایم در هور شادگان ماهیگیری کنم ، اما با جاری شدن سیلاب من و خیلی از خانواده ها از صید ماهی درآمد کسب می کنند.
وی افزود: از زمانی که هور آبگیری و سیلابی شده روزانه حدود 10 تا 20 عدد ماهی از انواع کپور، قزل ، ماهی سفید و ... صید می کنیم تا با فروش این مقدار هزینه خود را تامین کنیم.
این ماهیگیر شادگانی بیان کرد: برای همشهریان خودم که گرفتار سیل شده اند خیلی متاثر هستم و به هرنوعی آمادگی اسکان ، معیشت و پذیرایی از آنها را دارم.
رحیم دغاغله دیگر ماهیگیر هور شادگان گفت: بیشتر ماهیگیران شادگانی که سالهاست ماهیگیری را کنار گذاشته اند مجدد با بالا آمدن آب هور اقدام به ماهیگیری کرده اند.
وی از خسارت منزل مسکونی خود گفت و ادامه داد: با بالا آمدن آب و سیلابی شدن روستا ، یخچال ، پمپ آب ، کمدهای چوبی و غیره در منزل آسیب جدی دیده اند و برای تامین هزینه تعمیر و خسارت وارده به ماهیگیری آمده ام تا با فروش ماهی بتوانم بخشی از هزینه خود را تامین کند.
سیدعلی حسینی ماهیگیر روستای صراخیه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:راه های ارتباطی با سایر روستاها از این منطقه مسدود شده و برای کمک به فامیل و آشناهای خود در سایر روستا ها باید مسیر را با قایق طی کنیم.
وی افزود:امداد رسانی به روستاها از طریق مردم و گروه های جهادی ، سپاه ، ارتش و سایر ارگان ها صورت می گیرد و توانسته ایم بخشی از زندگی روزمره خود را به حالت عادی برگردانیم.
* 30روستای شادگان درگیر سیلاب
طغیان رودخانه های دز، کارون و کرخه و رهاسازی آب از سد کرخه و دز به دلیل بارش شدید باران در خوزستان و بالا دست باعث جاری شدن سیلاب در برخی مناطق خوزستان شده است.
طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون تاکنون سبب آبگرفتگی بیش از 270 روستا و بیش از یکصد هزار هکتار از زمین های کشاورزی در خوزستان شده و حدود 400 هزار نفر در معرض خطرات ناشی از این سیلاب قرار گرفتند.
سرپرست فرمانداری شادگان سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مهار سیلاب در منطقه شادگان گفت: برای جلوگیری از نفوذ سیلاب به مناطقی از شهر شادگان و روستاهای این منطقه 12 کیلومتر سیل بند در بخش مرکزی و شهر شادگان احداث شده است.
سعید حاجیان از تخلیه چهار روستای شهرستان شادگان گفت و ادامه داد : روستاهای رگبه ، حزبه ، صراخیه و آلبشلوگ در معرض خطر هستند و برای این روستاییان منازل مسکن مهر شادگان و اردوگاه های اسکان موقت درنظر گرفته شده است.
به گزارش ایرنا بر اساس برآورد اولیه میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی این شهرستان ناشی از سیلاب اخیر یک هزار و 916 میلیارد ریال بوده است.
جاده شادگان به دارخوین به منظور هدایت سیلاب در قسمت شمالی تالاب بین المللی شادگان به قسمت جنوبی و سپس هدایت آن به دریا شکافته شد. سیل 30 روستای بخش مرکزی و خنافره شادگان را با تهدید روبه رو کرده است.
شادگان با حدود 150 هزار نفر جمعیت در فاصله 70 کیلومتری اهواز مرکز خوزستان واقع است.
طغیان رودخانه کارون و هدایت سیلاب ناشی از آن به سمت تالاب شادگان موجب آبگرفتگی تعدادی از روستاهای این شهرستان در جنوب استان خوزستان شده است.
7165/ 6037

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/116715/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق مظهر اقتدار سپاه و جبهه مقاومت بود

آیین آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار

42 دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی

چرا برج آزادی تهران قرمز شد؟

آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار

راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

برپایی مراسم بزرگداشت شهدای محور مقاومت در شیراز

ساعت پخش زنده بازی گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان از تلویزیون + پخش آنلاین

علم منتظر معجزه نمی ماند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

زمزمه‌های احیای مجدد «پتروشیمی آبادان» با 1500 کارگر

دعوت اسکواش باز خوزستانی به اردوی تیم ملی

صدر را بگیر

تعیین تکلیف طرح‌های مسکن مهر در خوزستان

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد / مذاکره‌کنندگان هیچ اختیاری ندارند

به زودی پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی را جشن می‌گیریم

برج آزادی تهران «قرمز» شد

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 30 فروردین ماه

قدرت روشنگری آثار هنری علیه اسرائیل

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/01/30

دهه‌ها فراز و فرود برای عضویت فلسطین در سازمان ملل

منطقه زیبای پامنار خوزستان + فیلم

تحویل 5 دستگاه آمبولانس به مرکز درمانی خوزستان+فیلم

پس از نماز جمعه؛ راهپیمایی حمایت از وعده صادق برگزار می‌شود

خداحافظ نبوغ!

پیش‌راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام آغاز می‌شود

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان 1403 به بیش از 100 میلیون تن می‌رسد

مراسم گرامی داشت شهادت جانشین سپاه‌ قدس در یاسوج

راه‌اندازی مرکز آموزش و فناوری غله و نان در خوزستان+فیلم

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد/مذاکره‌کنندگان هیچ اختیاری ندارند

دزفول رتبه نخست بازدید گردشگران را به خود اختصاص داد

سردار حسن‌زاده: جشن بزرگ پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است.

اهدای جهیزیه به نوعروسان حمیدیه

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

نفت - پرسپولیس؛ یک جنگ تمام‌عیار در آبادان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال بقای اسرائیل با نا امن‌سازی ایران کم‌تر می‌شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با صنعت نفت آبادان

برزیل ایران نیازمند حمایت هواداران

صدور 2 هزار اخطاریه ایمنی ساخت و ساز در برخوردارترین منطقه مشهد

احیای پتروشیمی آبادان توسط شستا کلید خورد

پوستر جالب سرخ‌پوشان؛ بازگشت بچه جنوب پرسپولیس به آبادان + عکس

لزوم استفاده از ظرفیت‌ خالی شهرک‌های صنعتی خوزستان برای رشد کسب و کارها

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق

کاهش گردوغبار در خوزستان با پراکنش اراضی کشاورزی

دعایی: لطفاً یک نوآوری علمی مهم از حوزه نجف نام ببرید! / سروش محلاتی: در حوزه نجف هیچ کس به خاطر اظهار نظر، احضار نمی شود

معاون اول قوه‌قضاییه منصوب شد

ساعت پخش زنده بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان از تلویزیون + شبکه 3 و پخش آنلاین