پیام خوزستان

آخرين مطالب

با حضور رابعه مدنی؛

«درویش» رونمایی شد فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - آیین رونمایی و اکران مستند سینمایی «درویش» به نویسندگی و کارگردانی سینماگر خوزستانی یوسف قناتی در سینما اکسین اهواز برگزار شد.
به گزارش ایسنا ـ منطقه خوزستان، در ابتدای این مراسم پوستر فیلم با حضور رابعه مدنی، بازیگر سینما و تلویزیون، علینقی طاهری، از پیشکسوتان سینمای خوزستان، حمید آل‌حمودی، سرپرست انجمن سینمای جوانان اهواز، امیر نصیرزاده، از مجریان خوزستان، و حاتم پرویزی، مدیر مسئول کانون فرهنگی آستار پرویزی بابادی، امضا شد.
پس از نمایش فیلم علینقی طاهری پیشکسوت سینمای خوزستان در سخنانی گفت: خوشحالم که سینمای خوزستان با آن سابقه خیلی روشنش هنوز تداوم داره و این تداوم رو ان‌شاالله جوانانی مثل آقای قناتی و دیگران باید ادامه دهند و به امید روزی که تقوایی، نادری و عیاری داشته باشیم. بنابراین این تلاش رو بر مبنای پایه سینمای خوزستان میبینم و از ایشان نیز تشکر می کنم.
در ادامه حمید آل‌حمودی، سرپرست انجمن سینمای جوانان اهواز، گفت: خیلی خوشحالم که دوست عزیزم آقای قناتی با پافشاری در این اوضاع وانفسا از جیبش هزینه کرد و تلاش کرد که یک کار ماندگار در زمینه فرهنگ فولکلور از خودش به جای بگذارد و من آینده خوبی رو هم برای شم سینمایی و هم پشتکاری که ایشان از خودش نشان داده می‌بینم.
سپس سید امین سپهریان، سرپرست امور سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، گفت: خوشحالم که آقای قناتی زندگی یکی از پیشکسوتان عرصه موسیقی استان رو به تصویر کشیده است.
پس از آن حاتم پرویزی از فعالان عرصه فرهنگی گفت: اکران مستند سینمایی درویش درخت امیدی است که در شوره‌زار کج فهمی به بار می‌نشیند و نویدبخش آینده‌ای پرنشاط در جامعه موسیقی ایران را زنده می‌کند.
همچنین رابعه مدنی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: به جوانان ایران افتخار می‌کنم که یکی از آنها یوسف قناتی است. ایشان امکان پیشرفت بیشتر خوانهد داشت و ان‌شاالله سال‌های به مدارج بالاتری در سینما خواهند رسید و من امیدوارم که همه جوانان کشور در مسیرشان موفق باشند.
ستار اورکی آهنگساز خوزستانی که در این مراسم حضور نداشت با انتشار ویدیویی به مخاطبان گفت: من هم سهم کوچکی در این کار عهده‌دار بودم و موسیقی تیتراژ پایانی فیلم را ساختم و سعی کردم از موسیقی همان فواصل و نواحی و همان سازبندی استفاده کنم و ممنونم از آقای قناتی که به سراغ همچنین سوژه‌ای رفته چون آن عشایر و آن نواحی و این نوع ساز مهجور مانده بود. این فیلم باعث می‌شود که بیشتر شناخته شود و فراموش نکنیم که امروزه اگر ما موسیقی ملی داریم و به این نوع موسیقی قدرتمند و ثروتمند دسترسی پیدا کردیم از دل همین موسیقی فولکلور و از دل همین اقوام مختلف و جغرافیایی هست که در کشورمان وجود دارد.
یوسف قناتی کارگردان مستند سینمایی درویش فیلم ضمن خوش آمدگویی به مهمانان در مورد تولید این فیلم گفت: در مدت زمانی که مشغول ساخت این فیلم بودم اتفاقات خیلی زیادی افتاد که باعث شد روند تولید رو دچار مشکل کند و امروز واقعا خوشحالم که این فیلم نمایش داده شد.
وی ادامه داد: مراحل پیش تولید کار رو من از اواخر سال 94 شروع کردم و حدودا چند ماهی رو زمان برد تا من بتونم آقای فتحی‌پور رو راضی کنم که با من همراه شوند و پس از ان هم مدتی رو مشغول نگارش فیلمنامه کار بودم و از اواخر پاییز 95 بود که ما کار ضبط رو در شهرهای اهواز، مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و شیمبار شروع کردیم.
کارگردان و نویسنده مستند سینمایی درویش افزود: در این فیلم ما تعدد لوکیشن زیادی رو داشتیم ولی به خاطر شرایط جسمانی که شخصیت کار داشت نمی‌تانستیم به صورت مستمر کار کنیم و مجبور بودیم خودمان را با ایشان هماهنگ کنیم و این موضوع باعث می‌شد که ما زمان زیادی را صرف کنیم تا بتوانیم برداشت‌هایی که مد نظرمان بود را بگیریم.
قناتی اظهار کرد: برای تولید این فیلم من با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو بودم و گاهی اوقات آن فضایی را که می‌خواستم در اختیارم قرار نمی‌گرفت ولی با این وجود تمام سعی کردم تا آن جایی که امکانش هست دوربین‌ام را به شخصیت نزدیک کنم و تصاویر نابی را به مخاطب منتقل کنم.
وی ادامه داد: برای تولید این فیلم من هیچ هزینه‌ای را از شخص یا ارگانی نگرفتم و به صورت مستقل و با بودجه کاملا شخصی فیلم را ساختم و سعی کردم که کار را به صورتی پیش ببرم که اگر فیلم بعدها نمایش را در خارج از ایران داشت تصویر خوبی از شخصیت، قوم بختیاری و ایران به مخاطب منتقل شود.
قناتی بیان کرد: در حقیقت قرار بود که من اول فیلمی را راجع به زنده یاد بابک بیات آهنگساز برجسته ایرانی بسازم و مراحل تحقیقات کار را هم تا حدود زیادی انجام داده بودم و صحبت اولیه‌ای هم از طریق دوست عزیزم ستار اورکی با خانواده ایشان شده بود ولی من به خاطر شرایط حساسی که شخصیت فیلم آقای درویشعلی فتحی‌پور داشت و به خاطر اهمیت حیات موسیقی فولکلور و حفظ هنر نوازندگی شخصیت ترجیح دادم که این کار را زودترانجام بدم.
کارگردان و نویسنده مستند سینمایی درویش اظهار کرد: نکته‌ای که باعث می‌شود که من تمام سختی‌های کار را تحمل کنم این بود که امیدوار بودم که مخاطب شخصیت را پذیرفته و می‌تواند خودش را با آن همراه کند. در حقیقت از همان اول سعی کردم تنها به مخاطب ایرانی فکر نکنم و مخاطب جهانی را نیز مد نظر قرار دهم و با تمام محدودیت‌هایی که بر سر راهم وجود داشت نهایت تلا‌ش‌ام را کردم که یک فیلم کاملا بومی بسازم و به خاطر شناختی که از قوم بختیاری در کشورهای اروپایی و امریکایی هست امیدوارم که مخاطب خارجی بتواند فیلم و شخصیت آن را درک کرده و با او همذات پنداری کند.
قناتی اعلام کرد: به زودی فیلم نمایش ویژ‌ ای در اهواز با حضور استاد فرهاد ورهرام برگزار می‌شود. همچنین در تلاش‌ام که جلسه نمایشی را در دانشگاه لیدن هلند که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا در زمینه انسان‌شناسی و فرهنگ‌شناسی است برگزار کنم.
کارگردان و نویسنده مستند سینمایی درویش ضمن تشکر از کلیه همکاران خود بیان کرد: از اساتیدی همچون علیرضا شجاع‌نوری، فرهاد ورهرام، پوران درخشنده و مادربزرگ خود رابعه مدنی تشکر کرد.
مستند سینمایی درویش به زندگی و دغدغه‌های شخصی درویش فتحی‌پور که آخرین بازمانده از نسل قدیم نوازندگان کرنای بختیاری است می‌پردازد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/118992/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات موشکی ایران ضررهای مالی و نظامی بسیاری به اسرائیل زد

چهارمین گل فراز مقابل استقلال و حسینی!

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است