پیام خوزستان

آخرين مطالب

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد:

جابجایی 120 بیمار روانی قبل از آبگرفتگی بیمارستان سلامت / ممکن بود بیمارستان سینا را از دست بدهیم اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تخلیه بیمارستان سلامت اهواز در زمان وقوع سیل گفت: 120 بیمار روانی خطرناک که دو تن از آنان قاتل بودند، بدون مشکل جابجا شدند و شش ساعت پس از انتقال، کل بیمارستان سلامت دچار آبگرفتگی شد.
 دکتر مهران ورناصری در نشست خبری که در خصوص طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا، بررسی خدمات ارائه شده در دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سیل اخیر و پویش ملی بهار همدلی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این سیل با وجود تمام مشکلات و سختی‌هایی که برای مردم به وجود آورد اما خودباوری و اهمیت رسالت علم در برخورد با حوادث را به ما آموزش داد. 
وی تصریح کرد: از تیرماه سال گذشته تشکیلاتی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز با عنوان RRT در قالب یک تیم 60 نفره آموزش دیده و یک هیات علمی راه‌اندازی شد و آموزش‌ها و دوره‌های مخصوص برای آنها تدارک دیدم که این آموزش‌ها ادامه یافت تا به ما کمک کنند. برای نخستین بار بود که همکاری عملیاتی بین تمام واحدهای امداد و نجات خوزستان در بحث درمان اتفاق افتاد. 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: از چهارم فروردین ماه هشدار سیل به ما داده شد تا آمادگی لازم را داشته باشیم. در این شرایط روند خدمات‌رسانی در بیمارستان‌ها بسیار عادی بود در حالی که انتظار داشتیم نیمی از بیمارستان‌ها را در زمان سیل از دست بدهیم. 
ورناصری گفت: ارتباط فاضلاب بیمارستان‌ها با بیرون قطع شد و از داخل بیمارستان‌ها دستگاه‌های پمپاژ مکنده کارگذاشته شد تا فاضلاب به بیرون انتقال یابد و در صورتی که این کار انجام نمی شد، فاضلاب وارد همه بیمارستان‌ها می‌شد و بیمارستان‌ها از کار می‌افتادند. 
وی با بیان اینکه لحظه به لحظه گزارش اقدامات مربوطه تجزیه و تحلیل می‌شد، افزود: همچنین انتظار داشتیم آب قطع شود و ذخیره آب و ژنراتورها برای همه بیمارستان‌ها در نظر گرفته شد. حتی انتظار داشتیم جهت نوشتن شرح حال بیمار دچار مشکل شویم ولی تمهیدات لازم برای همه این مشکلات اندیشیده شده بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: با احداث سیل‌بند از پیش‌روی آب به بیمارستان‌ها جلوگیری شد. تا لب به لب بیمارستان سینا آب رسید و اگر سیل بندها نبودند بیمارستان سینا قادر به ارائه خدمت نبود. 
ورناصری گفت: یک هزار و 400 بیمار دیالیزی در خوزستان وجود دارد که همه این افراد شناسایی شده اند و در شرایط سیل جهت تامین داروها و دیالیز آنها اقدام شد. همچنین با توجه به اینکه انتظار داشتیم بیمارستان ها را از دست بدهیم، یکی دیگر از اقدامات انجام شده این بود که مراکز بهداشتی و درمانی شهری در صورت از دست دادن هر بیمارستانی، معین باشند و فعال شوند. برای مشخص کردن مناطق مورد نیاز به خدمت، حتی از پهپاد استفاده شد و هر روز اطلاعات پایش و بروز می شد. بیمارستان سوسنگرد نیز برای مدت محدودی تخلیه شد. 
وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه در هفدهم فروردین ماه آب در حال نزدیک شدن به بیمارستان اعصاب و روان سلامت اهواز بود، 120 بیمار روانی خطرناک که دو تن از آنان قاتل بودند، بدون مشکل جابجا شدند و شش ساعت پس از انتقال، کل بیمارستان سلامت دچار آبگرفتگی شد. 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: همچنین در لحظاتی نزدیک بود که بیمارستان سینا شهرستان کارون را از دست بدهیم و به همین دلیل، دو بخش CCU و ICU این بیمارستان جهت پیشگیری از مشکلات جابجا شدند. 
وی بیان کرد: یک بیمارستان 50 تختخوابی با تجهیزات کامل در یکی از اردوگاه های حمیدیه راه اندازی شد. طبق اطلاعات داده شده، انتظار داشتیم که نیمه غربی اهواز و شهر سوسنگرد دچار آبگرفتگی شوند که به همین دلیل این بیمارستان صحرایی راه اندازی شد. همچنین این بیمارستان به عنوان پایگاه مرکزی عملیاتی برای اعزام تیم های سیار قرار گرفت.
ورناصری ادامه داد: با کمک ارتش و سپاه دو بیمارستان صحرایی در هویزه و بستان راه اندازی شد و یک بیمارستان صحرایی نیز برای اهواز در منطقه منبع آب به دلیل واقع بودن در ارتفاع مشخص شده بود اما برای جلوگیری از ایجاد جو روانی، راه اندازی نشد. 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همچنین در این شرایط خدمات دندانپزشکی رایگان انجام شده که باید از انجمن دندانپزشکی تشکر کنیم. آزمایشگاه نیز فعال بود. همچنین در این مدت سه فروند بالگردفعالیت می کرد و 44 سورتی جهت انتقال بیماران انجام شد. 
وی عنوان کرد: همچنین 100 دستگاه آمبولانس و هفت دستگاه اتوبوس آمبولانس در مناطق سیل زده مستقر بودند. در مجموع بیش از 50 هزار خدمت پرستاری ارائه شد. همچنین بیمارستان سلامت و بخشی هایی از بیمارستانهای سینا، شهید چمران و نفت سوسنگرد تخلیه شدند. 
ورناصری عنوان کرد: افتخار می کنیم که هیچ مرگی به علت سیل رخ نداد. در تمام سیل ها انتظار بحران های بیماری های عفونی وجود دارد اما این اتفاق رخ نداد و این نتیجه به آسانی به دست نیامد. 
وی با اشاره به برنامه بسیج کنترل فشار خون بالا، گفت: سکته های مغزی و بیماری های قلبی و کلیوی سه عارضه بزرگ هزینه بر هستند که در تمام معضل های درمانی جهان وجود دارند. اکنون دو عارضه دیابت و فشار خون بنیان گذار اصلی این سه مشکل هستند. 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: اکنون در جهان بیش از 53 درصد افراد بالای 15 سال مبتلا به فشارخون بالا هستند. 
وی گفت: در سال 97، 555 هزار نفر در خوزستان با عارضه سکته مغزی به بیمارستان گلستان مراجعه کردند. ریشه سکته مغزی، دو عارضه فشار خون و دیابت است که اگر این دو بیماری را کنترل کنیم، بسیاری از مشکلات حل می شوند. هزینه درمان این افراد 2 میلیارد تومان در بیمارستان گلستان بوده است. ریشه بیماری دیالیز نیز فشار خون و دیابت است که سال گذشته 79 میلیارد تومان جهت دیالیز هزینه شد. اگر این بیماری ها کنترل شوند می توانیم این مبالغ را در چرخه بهبود کیفیت زندگی مردم هزینه کنیم. 
ورناصری ادامه داد: آمار سکته های مغزی بسیار بالاست. تقریبا آمار سکته مغزی 70 در 100 هزار است یعنی بسیار مستعد سکته مغزی هستیم و خوزستان جزو چهارمین تا پنجمین استان در بحث سکته های مغزی است. 
وی با اشاره به فعالیت مراکزی در قالب مراکز طب سنتی، گفت: برخی مراکز با عنوان مراکز طلب سنتی را مشاهده می کنیم که واقعا خجالت می کشیم عنوان کنیم برای اینکه یک زوج بچه دار شوند چه اقداماتی با آنها انجام می دهند. با این وجود در صورت برخورد با این مراکز، مراجعه کنندگان آنها به ما فحاشی می کنند و برخی عنوان می کنند که بگذارید ما را ویزیت کنند بعد دستگیرشان کنید! این افراد درآمد بالایی دارند و مشکل اصلی در ادامه فعالیت آنها مربوط به فرهنگ است. اگر بستر تقاضا نباشد، عرضه هم نیست. 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به برخورد با تخلفات در حوزه درمانی ادامه داد: برخی آرایشگاه ها عمل جراحی انجام می دهند و تنها در دو هفته گذشته 12 مرکز در این زمینه پلمب شدند. همچنین بیش از 18 پزشک مورد برخورد قضایی قرار گرفته اند و هفته گذشته 14 پزشک را به تعزیرات فرستادیم. 
وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی جهت نگهداشت پزشک متخصص در استان خوزستان، گفت: متخصصین به دلیل شرایط بستر محیطی در خوزستان نمی مانند و از هر 100 پزشک متخصص تنها 20 پزشک در خوزستان می ماند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/119217/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

رزرو شهریار مغانلو برای پرسپولیس!

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

سرخپوشان پایتخت درصدد انتقام از آلومینیوم اراک/ بازی راحت سپاهان برای صعود در خوزستان

کمین ترکیبی حزب الله برای کاروان نظامی صهیونیست‌ها در «کفرشوبا»

حمله موشکی مقاومت به پایگاه نظامیان صهیونیست در جنوب لبنان

پیروزی خانگی صنعت‌نفت آبادان برابر استقلال خوزستان

اوقات شرعی هفتم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر

تداوم سیر افزایش دما در آبادان و خرمشهر

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

حزب‌الله لبنان کاروان نظامی اشغالگران را در کمین پیچیده‌ای به دام انداخت

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در شرق کشور

سارقان مسلح احشام در دام پلیس آبادان

کمین ترکیبی حزب الله لبنان برای کاروان نظامی صهیونیست‌ها در کفرشوبا

مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه

هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد

سریال ناکامی کاراته خوزستان ادامه دارد!

دیدار یحیی السنوار با نیروهای مقاومت در خیابان‌های غزه

جام کشتی تختی اهواز؛ نتایج فینال پنج وزن نخست مشخص شد

جام کشتی تختی اهواز؛ نفرات برتر پنج وزن نخست مشخص شدند

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

این کار را با مدیرتان نکنید!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

مکان دقیق دفن افلاطون و جزییات به بردگی گرفته شدنش با کشف پاپیروسی سوخته معلوم شد

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

دی‌بروینه حتی از جرارد و لمپارد هم بهتر است!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

نوروزی: گرفتن سهمیه المپیک به گریه‌های بعد از تمرین می‌ارزید

تیم میکس ریکرو کشورمان از صعود به نیمه نهایی بازماند

آخرین وضعیت حسن یزدانی از زبان پدرش

استکی: وضعیت تیم امید بوکس مثل هندوانه در بسته است

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

اسنایدر: باخت به تاج‌الدینوف روش مبارزه رقبایم را تغییر داد

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند