پیام خوزستان

آخرين مطالب

کام کشاورزان چغندرکار دزفول تلخ شد اقتصادي

کام کشاورزان چغندرکار دزفول تلخ شد

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - دزفول - برداشت چغندرقند از سطح حدود 2 هزار و 100 هکتار از زمین های کشاورزی دزفول در حالی آغاز شده که کشاورزان همچون سال های گذشته با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و شیرینی برداشت این محصول برای آنها به تلخی گراییده است.
برداشت محصول باید همواره برای کشاورزان توام با نشاط باشد چراکه کشاورز دسترنج ماه ها تلاش و زحمت خود را برداشت می کند ولی در سال های اخیر به دلیل سیاست های کلان کشور زمان برداشت به زمانی پر استرس و دلهره آور برای کشاورزان تبدیل شده است.
کشاورزانی که ماه ها برای به ثمر نشستن مزارع خود خون دل خورده اند و انواع ناملایمات از جمله کمبود نهاده های کشاورزی، کمبود آب آبیاری و افزایش بی رویه هزینه کاشت را تحمل کرده اند اکنون به جای برداشت بی دردسر محصول باید شاهد باقی ماندن محصولات خود بر روی زمین باشند.
یکی از کشاورزان چغندرکار دزفول در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت خرید چغندرقند 10 درصد افزایش یافته ولی نرخ کرایه حمل بار تا کارخانه 2 برابر شده است.
محمدرضا زارع با بیان اینکه فقط تولیدکننده در این وضعیت ضرر می کند، افزود: برداشت باید از اول اردیبهشت ماه شروع می شد ولی با گذشت روزهای زیاد برداشت هنوز به طور درست آغاز نشده است.
وی ضمن انتقاد از همکاری نکردن مسئولان با کشاورزان هنگام برداشت محصول اظهار داشت: هزینه کاشت با نرخ ارز آزاد انجام می شود در حالی که هنگام خرید محصول تولیدی، نرخ ارز دولتی اعمال می شود.
این کشاورز افزود: امسال به دلیل وضعیت بارندگی های زیاد، چغندرقند تولیدی در هوای مرطوب دچار بیماری های قارچی زیادی شدند که این امر موجب افت تناژ و کاهش تولید شد ضمن اینکه علف های هرز نیز امسال بیشتر بود که انتظار می رفت دولت در این خصوص حامی کشاورزان باشد.
** افزایش نرخ شکر از راهکارهای برون رفت کشاورزان از این وضعیت است
زارع اظهار داشت: هزینه های کارخانه، کشت و اجاره بهای زمین کشاورزی بالا رفته است که بالابردن نرخ شکر در بازار می تواند تا حدی شرایط را معتدل کند.
وی درخصوص کمبود کامیون حمل بار گفت: وضعیت حمل بار چغندرقند به کارخانه در حال حاضر بهتر شده است ولی همچنان مشکلاتی وجود دارد و کشاورزان منتظر کامیون هستند البته در صورت پیدا کردن کامیون نیز با توجه به هزینه بالای کرایه، سود ناچیزی عاید کشاورز می شود.
این کشاورز دزفولی افزود: اگر وضعیت به همین گونه ادامه یابد کشاورزان تمایلی به برداشت محصول چغندرقند ندارند و محصول تولیدی فاسد خواهد شد.
به گزارش ایرنا کامیون داران نیز از طرفی به دلیل افزایش نرخ گازوییل و استهلاک بالای خودروهای سنگین حمل بار چغندرقند به کارخانه را با قیمت پایین به صرفه نمی دانند لذا دولت باید فکری اساسی برای رفع این مشکل داشته باشد.
یکی از کامیون داران در این باره گفت: بیشتر جایگاه های سوخت، گازوییل ندارند و عوارض و هزینه بارنامه بسیار گران شده است.
وی که خواست نامی از وی برده نشود، افزود: فیلتر هوا و لاستیک خودروی سنگین بسیار گران شده و قیمت یک جفت لاستیک 32 میلیون ریال است که همین لاستیک ها نیز بعد از 2 ماه مستهلک می شوند.
وی همچنین از بی کیفیتی لاستیک های موجود در بازار انتقاد کرد و خواستار حل مشکلات موجود شد.
این کامیون دار معتقد است با وجود مشکلات زیاد به علت غیراستاندارد بودن جاده ها، امنیت جانی هنگام تردد در جاده های برون شهری وجود ندارد و امکان تصادف و تلفات جانی دور از انتظار نیست.
** واردات شکر با ارز دولتی حمایت از تولید کننده خارجی است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص وضعیت چغندرقند در بازار گفت: با توجه به اینکه شکر وارداتی با ارز دولتی عرضه می شود و هزینه های تولید بسیار سنگین است اساسا دولت از تولیدکننده خارجی حمایت می کند.
عباس پاپی زاده با بیان اینکه کشاورزان با ارز آزاد توان رقابت با تولیدکننده خارجی را ندارند، افزود: با وجود افزایش قیمت شکر، کشاورزان در سیاست های دولت دچار سردرگمی شده اند چرا که هزینه کاشت با ارز آزاد محاسبه می شود درحالی که محصولات کشاورزی با نرخ مصوب دولتی خریداری می شوند.
وی اظهار داشت: اگر قرار است نهاده های کشاورزی با قیمت آزاد خریداری شوند محصولات نیز باید با نرخ ارز آزاد خریداری شوند تا کشاورزان دچار مشکل نشوند.
پاپی زاده کرایه حمل هر تن چغندرقند را حدود یک میلیون و 500 هزار ریال عنوان کرد و افزود: دلیل بالا بودن این نرخ مشکلات حمل و نقل است که پارسال هم با آنها درگیر بودیم ضمن اینکه بخشی از هزینه حمل و نقل چغندرقند قبلا توسط کارخانه ها پرداخت می شد که یارانه آن برداشته شد و کل هزینه ها بر دوش کشاورز افتاد.
وی گفت: برای رفع مشکلات چغندرکاران دزفول، در چند سال گذشته پیگیری هایی برای احداث کارخانه قند دزفول صورت گرفته و اکنون زمینی جنب کارخانه فولاد دزفول برای ساخت کارخانه قند درنظر گرفته شده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: مجوز آب و برق این کارخانه صادر شده و امید ااست ساخت آن تا یک سال آینده آغاز شود.
وی اظهار امیدواری کرد با احداث این کارخانه حداقل هزینه حمل چغندر از دوش کشاورزان دزفول برداشته شود.
سیلاب فروردین ماه امسال که موجب آبگرفتگی زمین های کشاورزی جنوب خوزستان شد باعث نابودی بخش عمده ای از محصول چغندرقند و نیشکر این مناطق شد، به همین منظور انتظار می رود دولت با حمایت از کشاورزان چغندرکار شمال خوزستان که محصول باکیفیتی تولید کرده اند، آنها را برای کشت های بعدی تشویق کند.
کارخانه قند شوش به عنوان تنها کارخانه قند خوزستان که خوراک اصلی آن چغندر قند است در جذب این محصول و تبدیل آن به شکر با محدودیت هایی رو به رو است و به ناچار این محصول باید به کارخانه های قند اصفهان، اسلام آباد، بیستون کرمانشاه، قزوین، شهرکرد و همدان ارسال شود.
کشت چغندر قند در خوزستان پس از تعطیلی 15 ساله کارخانه قند شوش و صرفه اقتصادی که گمان می رفت نصیب کشاورزان شمال خوزستان شود در پنج سال اخیر از سرگرفته شده ولی به نظر می رسد با تحولاتی که در صنعت حمل و نقل کشور، اعتصاب ها و افزایش بی سابقه کرایه ها به وجود آمده کار انتقال محصول چغندر قند با مشکلات حادی رو به رو شده است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

قیمت طلا و سکه در بازار امروز

توقف عرضه مرغ منجمد در بازار خوزستان

56 هزار هکتار از اراضی شمال خوزستان به کشت پاییزه و زمستانه اختصاص یافت

37 پروژه کشاورزی در خوزستان به بهره‌برداری رسید

رکوردشکنی مصرف برق در خوزستان برای دومین‌بار در خرداد

"سامانه جامع گمرکی" تنها سایت معتبر جهت مرخصی خودروهای اروندی

آغاز به کار خط تولید کلاف گروه ملی پس از دو سال توقف

150 هزار بچه ماهی در رودخانه کارون گتوند رهاسازی شد

تخلیه سیلاب 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی اهواز

قیمت اقلام اساسی خانوار در بازار

چگونه از قطعی برق در ساعات پیک مصرف پیشگیری کنیم؟

سامانه صدور مرخصی خودروهای پلاک اروند راه اندازی شد

بیش از 27 هزارتن چغندرقند در شوشتر برداشت شد

سیاست‌های یک‌شبه و تنبیهی مشکلات مسکن را حل نمی‌کند

فرماندار: ایجاد صنایع تکمیلی در گتوند ضروری است

رفع مشکلات کارخانه صابون‌سازی خرمشهر ضروری است

رشد حدود 12 درصدی مصرف برق در خوزستان

پساب کشاورزی تهدیدی برای صنعت آبزی‌پروری خرمشهر

هیچ طرح جدیدی در زمینه انتقال آب خوزستان در وزارت نیرو مطرح نیست

وارد مدار شدن دو پست فوق توزیع برق با تولید 42 مگاولت آمپر در خوزستان

طلا صعود کرد

تمهیدات جدید برای تسریع در حمل کالاهای اساسی از بندرامام

تخلفات صنفی را به سامانه 124 اطلاع دهید

یک‌ هزار و 100 تن کلزا از مزارع ایذه برداشت شد

تازه‌ترین قیمت‌ها از بازار میوه و تره‌بار

نصب اولین سامانه الکترودیالیز نمک طعام کشور در خوزستان

آمادگی برای استقرار نمایندگان راهداری سراسرکشور در بندرامام خمینی

آغاز به کار واحدهای دو منظوره پرورش ماهی بهبهان

بازدید وزیر اقتصاد از گمرک بندر امام خمینی(ره)

واردات کالاهای اساسی رشد قابل توجهی داشته است

وزیر اقتصاد و دارایی از بندر امام خمینی (ره) بازدید کرد

کالاهای سرمایه ای و واسطه ای همچنان 85 درصد واردات کشور را شامل می شوند

وزیر اقتصاد از پروژه‌های اقتصادی بندر امام خمینی (ره) دیدن کرد

یارانه خرداد یکشنبه واریز می‌شود

سیل به 1200 کارگاه صنایع دستی کشور خسارت زد

معاون وزیر: کشاورزی سنتی پاسخگوی نیازهای امروز نیست

نرخ بیکاری روستاها 2.2 درصد کاهش یافت

170 هزار تن گندم از کشاورزان شوش خریداری شد

تفاهمنامه همکاری بین منطقه آزاد اروند و کمیته امداد امام منعقد شد

توزیع 150 تن شکر برای زنبورداران دزفول آغاز شد

خاموشی برق برخی مناطق اهواز در روز چهارشنبه

سیلاب خوزستان قابل پیش بینی نبود

در بسیاری از موضوعات بویژه مساله آب دچار مدیریت بخشی شده‌ایم

15 میلیارد ریال به احیای نخیلات شادگان اختصاص یافت

تبعات اجتماعی مدیریت سیلاب از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما بود

صادرات کالا از خرمشهر امسال 202 درصد از نظر وزنی افزایش یافت

عدم مدیریت صحیح آب تبعات جبران‌ناپذیری در استان به دنبال دارد

پایین‌دست سدها و لایروبی رودخانه‌ها در خوزستان فراموش شده است

اعتبار مقابله با سیلاب به خوزستان نرسید

40 میلیارد مترمکعب آب با سیلاب وارد خوزستان شد