پیام خوزستان

آخرين مطالب

کام کشاورزان چغندرکار دزفول تلخ شد اقتصادي

کام کشاورزان چغندرکار دزفول تلخ شد

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - دزفول - برداشت چغندرقند از سطح حدود 2 هزار و 100 هکتار از زمین های کشاورزی دزفول در حالی آغاز شده که کشاورزان همچون سال های گذشته با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و شیرینی برداشت این محصول برای آنها به تلخی گراییده است.
برداشت محصول باید همواره برای کشاورزان توام با نشاط باشد چراکه کشاورز دسترنج ماه ها تلاش و زحمت خود را برداشت می کند ولی در سال های اخیر به دلیل سیاست های کلان کشور زمان برداشت به زمانی پر استرس و دلهره آور برای کشاورزان تبدیل شده است.
کشاورزانی که ماه ها برای به ثمر نشستن مزارع خود خون دل خورده اند و انواع ناملایمات از جمله کمبود نهاده های کشاورزی، کمبود آب آبیاری و افزایش بی رویه هزینه کاشت را تحمل کرده اند اکنون به جای برداشت بی دردسر محصول باید شاهد باقی ماندن محصولات خود بر روی زمین باشند.
یکی از کشاورزان چغندرکار دزفول در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت خرید چغندرقند 10 درصد افزایش یافته ولی نرخ کرایه حمل بار تا کارخانه 2 برابر شده است.
محمدرضا زارع با بیان اینکه فقط تولیدکننده در این وضعیت ضرر می کند، افزود: برداشت باید از اول اردیبهشت ماه شروع می شد ولی با گذشت روزهای زیاد برداشت هنوز به طور درست آغاز نشده است.
وی ضمن انتقاد از همکاری نکردن مسئولان با کشاورزان هنگام برداشت محصول اظهار داشت: هزینه کاشت با نرخ ارز آزاد انجام می شود در حالی که هنگام خرید محصول تولیدی، نرخ ارز دولتی اعمال می شود.
این کشاورز افزود: امسال به دلیل وضعیت بارندگی های زیاد، چغندرقند تولیدی در هوای مرطوب دچار بیماری های قارچی زیادی شدند که این امر موجب افت تناژ و کاهش تولید شد ضمن اینکه علف های هرز نیز امسال بیشتر بود که انتظار می رفت دولت در این خصوص حامی کشاورزان باشد.
** افزایش نرخ شکر از راهکارهای برون رفت کشاورزان از این وضعیت است
زارع اظهار داشت: هزینه های کارخانه، کشت و اجاره بهای زمین کشاورزی بالا رفته است که بالابردن نرخ شکر در بازار می تواند تا حدی شرایط را معتدل کند.
وی درخصوص کمبود کامیون حمل بار گفت: وضعیت حمل بار چغندرقند به کارخانه در حال حاضر بهتر شده است ولی همچنان مشکلاتی وجود دارد و کشاورزان منتظر کامیون هستند البته در صورت پیدا کردن کامیون نیز با توجه به هزینه بالای کرایه، سود ناچیزی عاید کشاورز می شود.
این کشاورز دزفولی افزود: اگر وضعیت به همین گونه ادامه یابد کشاورزان تمایلی به برداشت محصول چغندرقند ندارند و محصول تولیدی فاسد خواهد شد.
به گزارش ایرنا کامیون داران نیز از طرفی به دلیل افزایش نرخ گازوییل و استهلاک بالای خودروهای سنگین حمل بار چغندرقند به کارخانه را با قیمت پایین به صرفه نمی دانند لذا دولت باید فکری اساسی برای رفع این مشکل داشته باشد.
یکی از کامیون داران در این باره گفت: بیشتر جایگاه های سوخت، گازوییل ندارند و عوارض و هزینه بارنامه بسیار گران شده است.
وی که خواست نامی از وی برده نشود، افزود: فیلتر هوا و لاستیک خودروی سنگین بسیار گران شده و قیمت یک جفت لاستیک 32 میلیون ریال است که همین لاستیک ها نیز بعد از 2 ماه مستهلک می شوند.
وی همچنین از بی کیفیتی لاستیک های موجود در بازار انتقاد کرد و خواستار حل مشکلات موجود شد.
این کامیون دار معتقد است با وجود مشکلات زیاد به علت غیراستاندارد بودن جاده ها، امنیت جانی هنگام تردد در جاده های برون شهری وجود ندارد و امکان تصادف و تلفات جانی دور از انتظار نیست.
** واردات شکر با ارز دولتی حمایت از تولید کننده خارجی است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص وضعیت چغندرقند در بازار گفت: با توجه به اینکه شکر وارداتی با ارز دولتی عرضه می شود و هزینه های تولید بسیار سنگین است اساسا دولت از تولیدکننده خارجی حمایت می کند.
عباس پاپی زاده با بیان اینکه کشاورزان با ارز آزاد توان رقابت با تولیدکننده خارجی را ندارند، افزود: با وجود افزایش قیمت شکر، کشاورزان در سیاست های دولت دچار سردرگمی شده اند چرا که هزینه کاشت با ارز آزاد محاسبه می شود درحالی که محصولات کشاورزی با نرخ مصوب دولتی خریداری می شوند.
وی اظهار داشت: اگر قرار است نهاده های کشاورزی با قیمت آزاد خریداری شوند محصولات نیز باید با نرخ ارز آزاد خریداری شوند تا کشاورزان دچار مشکل نشوند.
پاپی زاده کرایه حمل هر تن چغندرقند را حدود یک میلیون و 500 هزار ریال عنوان کرد و افزود: دلیل بالا بودن این نرخ مشکلات حمل و نقل است که پارسال هم با آنها درگیر بودیم ضمن اینکه بخشی از هزینه حمل و نقل چغندرقند قبلا توسط کارخانه ها پرداخت می شد که یارانه آن برداشته شد و کل هزینه ها بر دوش کشاورز افتاد.
وی گفت: برای رفع مشکلات چغندرکاران دزفول، در چند سال گذشته پیگیری هایی برای احداث کارخانه قند دزفول صورت گرفته و اکنون زمینی جنب کارخانه فولاد دزفول برای ساخت کارخانه قند درنظر گرفته شده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: مجوز آب و برق این کارخانه صادر شده و امید ااست ساخت آن تا یک سال آینده آغاز شود.
وی اظهار امیدواری کرد با احداث این کارخانه حداقل هزینه حمل چغندر از دوش کشاورزان دزفول برداشته شود.
سیلاب فروردین ماه امسال که موجب آبگرفتگی زمین های کشاورزی جنوب خوزستان شد باعث نابودی بخش عمده ای از محصول چغندرقند و نیشکر این مناطق شد، به همین منظور انتظار می رود دولت با حمایت از کشاورزان چغندرکار شمال خوزستان که محصول باکیفیتی تولید کرده اند، آنها را برای کشت های بعدی تشویق کند.
کارخانه قند شوش به عنوان تنها کارخانه قند خوزستان که خوراک اصلی آن چغندر قند است در جذب این محصول و تبدیل آن به شکر با محدودیت هایی رو به رو است و به ناچار این محصول باید به کارخانه های قند اصفهان، اسلام آباد، بیستون کرمانشاه، قزوین، شهرکرد و همدان ارسال شود.
کشت چغندر قند در خوزستان پس از تعطیلی 15 ساله کارخانه قند شوش و صرفه اقتصادی که گمان می رفت نصیب کشاورزان شمال خوزستان شود در پنج سال اخیر از سرگرفته شده ولی به نظر می رسد با تحولاتی که در صنعت حمل و نقل کشور، اعتصاب ها و افزایش بی سابقه کرایه ها به وجود آمده کار انتقال محصول چغندر قند با مشکلات حادی رو به رو شده است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دستور رهبری به رییس جمهور برای پیگیری مساله آب و فاضلاب اهواز

مشکلات آب و فاضلاب اهواز را نمی توان گردن یک شخص انداخت

لزوم تلاش برای وارد مدار شدن کامل تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز

معضل آب و فاضلاب اهواز باید به یک دغدغه ملی تبدیل شود

بازسازی شبکه های فاضلاب اهواز جز اولویت های ما است

بیش از 366 میلیارد ریال سهم در بورس خوزستان مبادله شد

مدیرعامل سابق آبفای اهواز در مراسم تکریم خود چه گفت؟

بهنام مریدی مدیرعامل آبفا اهواز شد

طلا هفته را کاهشی آغاز کرد

طرح توسعه میادین گازی مستقل کلید می‌خورد/ارزش طرح؛ 190میلیون دلار

نمایشگاه بومی سازی جایگاه شناخت و بروز توانمندی های خوزستان است

امضای تفاهم نامه همکاری میان جهاد دانشگاهی و شرکت فولاد خوزستان

یک زن درویش از زندان آزاد شد

دولت، بخش خصوصی را رقیب خود نمی‌داند

اولین نمایشگاه بومی‌سازی تجهیزات فولاد خوزستان افتتاح شد

نمایشگاه بومی‌سازی فولاد به صورت سالانه برگزار شود

یارانه‌ها فردا شب واریز می‌شود

نمایشگاه بومی‌سازی قطعات فرصتی مناسب برای شناخت و حمایت از صنایع داخلی است

افزایش تولید فولاد، کنستانتره و آهن اسفنجی با وجود تحریم‌ها

خوزستان برنج 13 میلیون ایرانی را تولید می کند

پنج هزار و837 هکتار در شوشتر زیر کشت حبوبات رفت

محسن رهامی : مراجع قول رفع حصر را داده‌اند

طلا به 1525 دلار رسید

حیات قطعه‌سازان خوزستانی برای شرکت‌های حفاری و نفت مهم نیست

نرخ اقلام پرمصرف خانوار در بازار

آخرین وضعیت پروژه افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه آب آغاجاری

کشت برنج در بیش از 32 هزار هکتار از اراضی شوشتر

16 هزار هکتار از اراضی خوزستان زیر کشت چغندرقند پاییزه می‌رود

تکذیب شیوع بیماری واگیردار ناشی از آب شرب در شهر رفیع

لزوم توجه ویژه به توسعه صنایع کوچک/ خسارت 111 میلیاردی سیل به صنایع خوزستان

80 مگاولت آمپر به ظرفیت برق شوش افزوده شد

بیش از 7 هزار هکتار از اراضی شادگان زیر کشت محصولات تابستانه

بیش از 34 میلیون سهام در بورس خوزستان مبادله شد

مرخصی خودروهای اروندی به دو ماه افزایش یافت

ضرورت نوسازی تجهیزات و خطوط نفتی فرسوده خوزستان

قیمت طلا و سکه در نخستین روز هفته

مرغداران، عامل اصلی گرانی مرغ

کشت محصول ذرت برای اولین بار در شادگان

"محمدی"مدیرعامل جدید فولاد خوزستان/کشانی مشاور رییس هیات عامل ایمیدرو شد

مشکل آب روستاهای غیزانیه برای همیشه حل می‌شود

مشکلات بازار مرغ خوزستان حل می‌شود؟

برای احداث و ترمیم سیل‌بندها نباید منتظر اعتبارات ماند

روند بازسازی مناطق سیل‌زده و پرداخت خسارات کشاورزی تسریع شود

لزوم تلاش ویژه برای ترمیم سیل‌بندهای اهواز/ فرصت چندانی نداریم

تامین اعتبار فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری به کجا رسید؟

تعمیر 10 هزار و 86 واحد مسکونی سیل‌زده در خوزستان

حدود 15 هزار تن خارک و رطب در شادگان برداشت می‌شود

موافقت اولیه وزارت صمت برای واردات کولر به خوزستان

پرداخت نشدن مطالبات کمر سازندگان نفتی را شکسته است

اختصاص 160 میلیارد ریال برای چهارخطه کردن جاده شوشتر- دزفول