پیام خوزستان

آخرين مطالب

مناقشه بر روی سایت های ضد عفونی در پایانه بندر امام سياسي

مناقشه بر روی سایت های ضد عفونی در پایانه بندر امام

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - آبادان – ایرنا – احداث سایت های جدید ضد عفونی در پایانه بندر امام خمینی از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان واکنش مالکان هشت سایت بخش خصوصی در حال فعالیت در این پایانه را در پی داشته است.

به گزارش ایرنا آغاز عملیات احداث 2 سایت شست و شو و ضدعفونی در محل پایانه بندر امام خمینی در استان خوزستان در حالی آغاز شده که از هشت سایت موجود در این پایانه که از 10 سال پیش در این پایانه احداث شده هفت سایت روزانه به یکهزار و 300 دستگاه کامیون خدمات ارائه کرده و به گفته مالکان آنها این پایانه ظرفیت لازم برای احداث سایت‌های جدید را ندارد.
مالک یکی از سایت‌های ضد عفونی کامیون در بندر امام خمینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سایت‌های ضد عفونی از سال 1388 با تاکید و نظارت بهداشت و دامپزشکی در پایانه بندر امام خمینی و در راستای بهداشتی نمودن حمل غلات صورت گرفت گفت: پیش از راه اندازی سایت‌های ضد عفونی در پایانه بندر امام خمینی، کامیون‌هایی که اقدام به حمل انواع کود شیمیایی، کود حیوانی و سایر محموله‌های صنعتی می‌کردند بدون هر گونه شست و شو و ضد عفونی اقدام به حمل و بارگیری غلات می‌نمودند که از نظر بهداشتی مورد تائید نبود.
حمید حمید بیان داشت: طبق الزام دامپزشکی و بهداشت کامیون‌های حمل غلات قبل از حمل باید شست و شو و ضد عفونی شوند لذا در این راستا از سال 1388 هشت سایت شست و شو و ضد عفونی کامیون‌های حمل غلات در پایانه بندر امام خمینی (ره) با هزینه و سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شدند که از این هشت سایت تعداد هفت سایت عال بوده و ظرفیت شست و شو و ضد عفونی 12 هزار دستگاه کامیون را در روز دارند.
وی افزود: در حالی که در شرایط فعلی روزانه یک هزار و 300 دستگاه کامیون حمل بار در پایانه بندر امام شست و شو و ضد عفونی می‌شوند و تعداد سایت‌های موجود بیش از نیاز پایانه بندر امام خمینی می‌باشد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان در اقدامی نسنجیده و غیر کارشناسی اقدام به احداث 2 سایت جدید شست و شو و ضد عفونی در محوطه داخلی پایانه بندر امام خمینی در زمینی به وسعت 2 هکتار نموده است که قابل توجیه و کارشناسی نیست.
حمید همچنین از عدم همکاری مدیریت پایانه بندر امام خمینی با سایت‌های ضد عفونی کامیون‌ها انتقاد کرد و گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان اخیراً مدیریت پایانه بندر امام را از هر گونه همکاری با سایت‌های ضد عفونی منع کرده در حالی که در گذشته قبض مربوط به شست و شو و ضد عفونی کامیون می‌بایست پیوست بارنامه می‌شد، اکنون این الزام حذف شده و موجب سردرگمی رانندگان کامیون‌ها نیز شده است.
وی با بیان اینکه هر یک از هشت سایت ضد عفونی بخش خصوصی مستقر در پایانه بندر امام بین 30 تا 60 نفر نیروی کار دارد احداث 2 سایت جدید ضد عفونی در این پایانه در حالی که ظرفیت آن از نظر تعداد سایت‌های ضد عفونی اشباع می‌باشد توجیه نداشته و غیر کارشناسی است.
این مدیر سایت ضد عفونی در پایانه بندر امام همچنین در خصوص تعرفه جدید پیشنهادی برای شست و شو و ضدعفونی کامیون‌ها بیان داشت: تعرفه تعیین شده برای شست و شو و ضد عفونی قسمت بار هر دستگاه کامیون 500 هزار ریال می‌باشد اما اکنون طبق اعلام دامپزشکی و برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های جدید از طریق حمل و نقل غلات علاوه بر قسمت بار می‌بایست تمام بدنه، چرخ‌ها (لاستیک‌ها) و زیر کامیون نیز شست و شو و ضد عفونی شوند و یک سطح شست و شو به پنج سطح شست و شو و ضد عفونی افزایش یافته لذا تعرفه پیشنهادی جدید برای تصویب به کمیسیون نظارت شهرستان ماهشهر اعلام شده است اما مخالفت مدیر کل راهداری حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان را به دنبال داشته است.
حمید همچنین بیان داشت: چگونه است که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان عملکرد سایت‌های ضد عفونی بخش خصوصی در پایانه بندرامام را که زیر اداره بهداشت، دامپزشکی و کمیته نظارت فعالیت می‌کنند از نظر بهداشتی زیر سووال برده اما خود اقدامی برای احداث سایت ضد عفونی در پایانه‌های مرزی این استان که به مراتب باید بیشتر از نظر انتقال بیماری‌ها کنترل شوند نمی‌کند.
وی افزود: سایت‌های شست و شو و ضد عفونی مستقر در پایانه بندر امام خمینی با توجه به میزان تردد و بارگیری کامیون‌ها جوابگو بوده و حتی چند برابر بیش از عملکرد روزانه فعلی ظرفیت دارند و لذا احداث 2 سایت شست و شو و ضد عفونی جدید از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در این پایانه هر یک با ظرفیتی چند برابر سایت‌های فعلی بخش خصوصی قابل توجیه و کارشناسی نیست.
فرماندار شهرستان ماهشهر در این خصوص به ایرنا گفت: سال گذشته کارگاه‌های ضدعفونی در پایانه بندر امام درخواست افزایش قیمت‌ها را دادند که این مورد در نشستی با حضور مسئولان مربوطه و معاونت مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در فرمانداری ماهشهر بررسی شد که مورد تأیید اداره صنعت معدن و تجارت و اداره کل اقتصادی استان خوزستان قرار گرفت.
محسن بیرانوند افزود: مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با افزایش قیمت شست و شو مخالف بود و مستندات آن نیز موجود است و حتی با ماهیت وجود این کارگاه‌ها در پایانه بندرامام مخالفت کرد.
وی بر ضرورت وجود سایت‌های ضد عفونی در پایانه بندر امام تاکید کرد و گفت: دامپزشکی و شبکه بهداشت بر ضرورت ایجاد این کارگاه‌ها تاکید دارند زیرا به سلامت مردم مرتبط هستند و فعالیت این سایت‌ها با اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیست ولی مدیر کل استان بر تصمیم خود پافشاری می‌کند.
فرماندار شهرستان ماهشهر اظهار داشت: مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با اقدامی خودسرانه بر احداث 2 سایت جدید شست و شو و ضدعفونی در پایانه بندر امام تاکید داشته که این موضوع برای سایر کارگاه‌های موجود در این پایانه موجب ذهنیت منفی شده است.
بیرانوند احداث 2 کارگاه ضد عفونی در پایانه بندر امام را عامل تنش اجتماعی عنوان کرد و گفت: مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بدون هماهنگی با فرمانداری و مراجع شهرستانی و بدون در نظر گرفتن مسائل اجتماعی مزائده ای برای احداث این 2 سایت برگذار کرده و 2 کارگاه جدید در دست احداث می‌باشند.
وی افزود: جالب اینجاست که تعداد باکس‌های 2 کارگاه جدید از تمام کارگاه‌های موجود در پایانه بندر امام بیشتر است یعنی در حالی که در هر کارگاه فعلی چهار باکس شست و شو وجود دارد ولی در 2 کارگاه در دست ساخت در پایانه بندر امام خمینی 31 باکس طراحی شده که این موضوع انحصار بوجود می‌آورد.
فرماندار بندر ماهشهر گفت: باید سووال کرد احداث 2 سایت جدید شست و شو و ضد عفونی کامیون در بندر امام متناسب با ظرفیت انجام شده است ضمن اینکه آیا تضمینی برای ورشکسته نشدن سایر کارگاه‌های موجود در این پایانه وجود دارد.
وی تصریح کرد: هشت کارگاه با ایجاد اشتغال زایی برای 400 نفر در این پایانه وجود دارد که به معنی انحصار نیست ولی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با ایجاد 2 کارگاه انحصار را این پایانه بوجود آورد.
بیرانوند گفت: با ایجاد 2 کارگاه منافع عموم به خطر افتاد و عدم توجه به اخطارهای متعدد فرمانداری ماهشهر توسط مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان باعث تحریک کارگاه‌های موجود در پایانه شد و درگیری شکل گرفت.
فرماندار بندر ماهشهر عدم کارشناسی بر احداث 2 کارگاه ضد عفونی در پایانه بندر امام را نوعی انحصار عنوان کرد و افزود: از ابتدا باید احداث آن 2 کارگاه با شرایط متفاوت کارشناسی می‌شد و منافع دیگر کارگاه‌ها در نظر گرفته می‌شد.
بیرانوند اظهار داشت: این موضوع باید در استانداری بررسی شود زیرا درگیری مسلحانه در پایانه بندر امام خواسته یا ناخواسته مربوط به تصمیم گیری مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بوده است.
وی افزود: اگر ساختار جدیدی ایجاد می‌شود نباید انحصاری باشد و توجیه احداث 2 کارگاه جدید باید ارائه شود، با دستور استاندار خوزستان احداث هرگونه کارگاه شست و شو و ضد عفونی در پایانه بندر امام با در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی باید با هماهنگی فرمانداری این شهرستان باشد.
نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به ایرنا گفت: تصمیمی که در احداث سایت ضد عفونی در پایانه بندر امام گرفته شده استغلط و در تعارض با سیاست‌های بالادستی کشور است، اصل 44 قانون اساسی دولت را مکلف کرده که تصدی گری به بخش خصوصی واگذار شود و دولت فقط در بعد حاکمیتی نقش داشته باشد.
علی گلمرادی احداث 2 کارگاه جدید ضد عفونی در پایانه بندر امام را هنجارشکنی عنوان کرد و اظهار داشت: این اقدام مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از نظر مجلس یک تخلف قانونی است.
نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه پایانه بندر امام محل ازدحام و پارک تمامی کامیون هاست بنابراین شرایط مهیاست کامیون‌ها همانجا مرحله ضد عفونی را انجام دهند تا زمان مدیریت شود.
گلمرادی احداث 2 کارگاه جدید در پایانه بندر امام را با رونق کسب و کار آزاد در تعارض دانست و تصریح کرد: مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با این اقدام اشتباه خود انحصاری را تعریف کرده و حالت رقابتی به صورت شرایط یکسان برای چند کارگاه دیگر از بین رفت و در یک نقطه انحصاری متمرکز شد.
وی افزود: چنانچه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان دغدغه ارباب رجوع و متقاضی‌های ضد عفونی را دارد بستر فراهم است و در این پایانه مکان برای راه اندازی کارگاه‌های ضد عفونی وجود دارد ولی این احداث‌ها نباید به صورت انحصاری باشد.
گلمرادی اظهار داشت: بندر امام به دلیل به صرفه نبودن احداث سایت ضد عفونی را محدود کرده است و در حال حاضر متقاضیان زیادی وجود دارد ولی سازمان بنادر و دریانوردی به دلیل رونق کسب و کار مجوز برای احداث کارگاه‌های جدید را صادر نمی‌کند.
نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس شورای اسلامی گفت: صدور مجوز کارگاه‌های ضد عفونی بر اساس ضوابط حاکم بر مناطق ویژه اقتصادی بر عهده مسئولان منطقه ویژه اقتصادی بندر امام است و بعلت اشباع بودن کارگاه‌های ضد عفونی عملاً این توسعه محدود شده بنابراین توجیه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در این رابطه اشتباه است.
وی افزود: رئیس سازمان حمل و نقل جاده و راهداری کشور باید در این خصوص جوابگو باشد زیرا در این رابطه چند بار به صورت کتبی و شفاهی به وی اعلام شده است که اقدامات مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان علاوه بر ایجاد تنش‌های اجتماعی، قوانین کشور را نیز خدشه دار کرده است.
گلمرادی با اشاره به اخطار مجمع نمایندگان استان خوزستان به رئیس سازمان حمل و نقل جاده‌ای و راهداری کشور گفت: مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز به تصمیم اشتباه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان اعتراض کرده است.
گلمرادی تصریح کرد: عامل اساسی مشکلات در حوزه حمل و نقل و پایانه‌ها مرتبط به ضعف رئیس سازمان حمل و نقل جاده و راهداری کشور است زیرا در مساله نظارتی کوتاهی می‌کند.
به گزارش ایرنا پایانه بندر امام خمینی (ره) از لحاظ میزان تناژ واردات محصولات فله، بزرگ‌ترین بندر کشور محسوب می‌شود و همین امر باعث شده تا ظرفیت‌های سرمایه گذاری متعددی را در خود ایجاد کند. اما این امر در بخش سایت‌های شست و شو و ضدعفونی مشکلاتی را به دنبال داشته است.
جازه انحصار فعالیت‌ها در این پایانه را نخواهیم داد
اجازه انحصار را به هیچکس نمی دهیم
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اتفاقات صورت گرفته در خصوص ایجاد 2 سایت جدید شست و شو و ضدعفونی کننده خودروهای سنگین حمل بار در پایانه بندر امام خمینی (ره)، گفت: بر اساس قوانین «رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» اجازه انحصار فعالیت‌ها در این پایانه را نخواهیم داد.
غلامعباس بهرامی نیا اظهارداشت: البته نماینده مردم ماهشهر، بندر امام و امیدیه در این رابطه ایراداتی دارد که از وی خواسته شد که در اولین فرصت مشکلات حمل و نقل بار در پایانه بندر امام را مورد بررسی قرار دهیم تا برای آنها راهکاری‌هایی اندیشیده شود.
وی در پاسخ به این سوال که منظور شما از بیان واژه رانت در این ویدئو چه بوده، گفت: منظور این بود که اگر سرمایه گذاران جدید در حوزه حمل و نقل را نپذیریم فعالیت‌ها در پایانه انحصاری می‌شود و در نهایت رانت ایجاد خواهد شد و باید توجه داشت که جلوگیری از ورود سرمایه گذاری‌های جدید بر خلاف قوانین است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نیاز شدید به سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال داریم، افزود: ضروری است که سایت‌های شستشو و ضدعفونی کننده خودروهای سنگین حمل بار در این پایانه افزایش پیدا کنند.
بهرامی نیا تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که عده‌ای در تلاش هستند تا کار شست و شوی این حجم زیاد از کامیون‌های حمل بار در پایانه به صورت انحصاری باشد و به همین دلیل تعدادی از کارگران با این عنوان کذب که «قرار است بیکار شوند»، تحریک کردند تا دست به اقدامات جوی سازی شده‌ای بزنند تا به این بهانه از ایجاد سایت‌های جدید جلوگیری شود.
این مقام مسئول در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآورشد: با توجه به حجم تردد کامیون‌های باری می‌توان گفت که ایجاد سایت‌های جدید به هیچ وجه باعث بیکار شدن کارگران در دیگر سایت‌ها نخواهد شد.
او با تاکید بر اینکه پایانه بندر امام ظرفیت ایجاد پنج سایت جدید دیگر را دارد، گفت: به هیچ وجه انحصار در این پایانه را نخواهیم پذیرفت و اعتقاد داریم که در حال حاضر این 2 سایت باید ایجاد شوند.
7104/‌6068





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سرآغاز بهداشت در نظام سلامت امنیت روانی است

میانگین دمای خرداد خوزستان نسبت به دوره بلند مدت افزایش داشت

26 هزار و 347 پرونده در دادگستری دزفول مختومه شد

طرح تولید و اشتغال درخوزستان کلید خورد

واکنش روحانی به تحریم رهبر انقلاب و وزیر امور خارجه از سوی آمریکا

دشمن ما از مسیر عقلایی خارج شده است

معاون وزیر کشور: ارزیابی بیش از 169 هزار واحد سیل زده انجام شد

بالغ بر 10 هزار پرونده به دادسرای اندیمشک وارد شده است

آمار منازل نیازمند احداث و تعمیر در مناطق سیل زده خوزستان افزایش یافت

باشگاه فولاد خوزستان از «بلبلی» شکایت می کند

توزیع 14 هزار تن شکر در بازار خوزستان قیمت آن را تعدیل کرد

رسیدگی به درخواست های مردمی در مرکز سامد استانداری

دکتر امیرمحبیان: رهبر انقلاب از سستی برخی مدیران اجرایی ناراضی است

مسئولان فراتر از قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام، شجاعانه درآمدهای خود را در معرض سنجش و ارزیابی شفاف بگذارند،

پیام تسلیت

نهاوندیان: کشور نیاز به ابتکار مالی و تحریم شکنی دارد

40 کیلوگرم مواد مخدر در ماهشهر کشف شد

آتش سوزی در دشت سوسن اندیکا مهار شد

نماینده ولی فقیه در خوزستان:دستگاه های اجرایی برای کاهش جرائم زمینه اشتغال را فراهم کنند

معاون وزیر: تفکیک جنسیتی مد نظر وزارت علوم نیست

واکنش پلیس به ویدیوی درگیری ماموران انتظامی با یک دختر جوان در تهرانپارس

استاندار:تمام دستگاه های خوزستان در قبال ساخت سیل بندها مسئول هستند

مسئول کمیته نقل و انتقالات: تاکنون هیچ قراردادی در هیات فوتبال خوزستان ثبت نشده است

طرح بهشت آباد، عامل معضلات زیست محیطی و تنش های اجتماعی خواهد بود

210 نفر در کمپ‌های ترک اعتیاد ایذه پذیرش شدند

ماندآبهای سیل به کانون‌های ریزگرد اهواز هدایت شود

8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی هویزه و سوسنگرد هنوز اسیر سیلاب است

رزمندگان قرارگاه حمزه با تیم تروریستی در چالدران درگیر شدند

انتخابات از نمودهای مهم انقلاب اسلامی است

واژگونی وانت حامل اتباع غیر مجاز با 2 کشته و 25 مجروح

هم اندیشی برگزارکنندگان رویدادکارآفرینی ویتا

اختلاف خانوادگی بیشترین پرونده ورودی به دادگستری خرمشهر را شامل می شود

تعطیلی ادارات باعث کاهش 10 درصدی مصرف برق در دزفول می‌شود

10 هزار خانه در خوزستان به علت سیل نیازمند تعمیرات هستند

دزفول ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری دفاع مقدس را دارد

آمار خسارت به زیرساخت‌ها در جریان سیل متناقض است

مطهری: نیروهای‌ نظامی در انتخابات دخالت نکنند

اولویت خوزستان آمادگی برای مقابله با سیلاب و ترسالی مجدد است

230 کارچاق‌کن در خوزستان دستگیر شدند/سرنوشت متهمان حادثه 31شهریور

تکلیف میزان خسارت واحدهای تولیدی سیل‌زده تیرماه مشخص می‌شود

سیلاب‌ها به سمت کانون های ریزگرد هدایت شوند

2 بازیکن نفت مسجدسلیمان از این تیم جدا شدند

79 روایت از زندگی

مهارت های تبلیغی در حوزه‌های علمیه افزایش یابد

راه آهن ایران آماده انتقال زائران پاکستانی به شهرهای زیارتی است

محموله غیراستاندارد در گمرک خوزستان توقیف شد

فضای مجازی به بستر توزیع و تبلیغ مواد مخدر تبدیل شده است

فرمانده انتظامی اهواز:سارقان حرفه ای طلاجات در اهواز شناسایی و دستگیر شدند

سیلابها به سمت کانون های ریزگرد هدایت شوند

برنامه دیدار تیم‌ های خوزستانی در هفته نخست لیگ برتر فوتسال مشخص شد