پیام خوزستان

آخرين مطالب

قایقرانی آبادان 70 سال قدمت ، محروم از امکانات اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - آبادان - رشته ورزشی قایقرانی در ایران به حدود هفت دهه قبل برمی گردد، 70 سال پیش با حضور انگلیسی‌ها نخستین باشگاه قایقرانی ایران تحت عنوان " بوت کلاب " در آبادان راه اندازی شد اما این رشته ورزشی سالهاست که با وجود علاقه مندان بسیار در منطقه آزاد اروند و ظرفیت های موجود از کمبود امکانات و منابع مالی رنج می برد.

به گزارش ایرنا در حالی که باشگاه قایقرانی شرکت نفت آبادان معروف به "بوت کلاب" 70 سال پیش به عنوان نخستین و مهم‌ترین باشگاه ورزشی و تفریحی شهر صنعتی آبادان و نخستین باشگاه قایقرانی ایران فعالیت خود را با استقبال خوب جوانان منطقه آغاز کرد و سال‌ها در کشور درخشید اما این رشته ورزشی در سال‌های اخیر با چالش‌هایی چون کمبود امکانات مناسب، نداشتن بودجه کافی و خلف وعده مسئولان ذیربط مواجه بوده که این مشکلات انگیزه قایقرانان این منطقه را برای حضور در مسابقات ملی و جهانی تضعیف کرده است.
پیشرفت منطقه آزاد اروند در رشته قایقرانی از آن جهت جالب توجه است که این منطقه دارای سه دریاچه مناسب برای تمرین و مسابقات بوده و با وجود اینکه از تنوع آبی برخوردار است اما با کمبود امکانات مناسب برای تمرین در رشته قایقرانی مواجه بوده و این مشکل به بزرگترین دغدغه دست اندرکاران این رشته ورزشی تبدیل شده است. ورزشکاران این رشته انتظار دارند در منطقه‌ای که در دل آن صنایع بزرگی چون پالایشگاه، پتروشیمی و نیز منطقه آزاد اروند سه قطب اقتصادی کشور فعالیت دارند توجه بیشتری به ورزش جوانان به ویژه رشته قایقرانی شود.
منطقه آزاد اروند شامل شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با جمعیتی حدود نیم میلیون نفر و 90 ورزشکار حرفه‌ای در رشته قایقرانی در رده‌های مختلف از توان مطلوب در این رشته ورزشی مفرح برخوردار بوده و تاکنون در رشته‌های کانوپولو و آب‌های آرام مقام‌های متعدد ملی کسب کرده است. فراهم شدن امکانات، توجه کافی به قهرمانان، اعزام تیم‌ها به مسابقات و تأمین منابع مالی مطالبه پیشکسوتان، مربیان و ورزشکاران قایقرانی آبادان است.
جمعی از مرییان، قهرمانان کشوری و رئیس هیأت قایقرانی منطقه آزاد اروند در گفت و گو با ایرنا به بررسی چالش‌های این رشته ورزشی در منطقه پرداخته و توجه جدی مسئولان ذیربط به این رشته پر افتخار را مطالبه کردند.
یکی از مربیان رشته قایقرانی آبادان که دارای مقام بین المللی است گفت: منطقه آزاد اروند به لحاظ داشتن پایگاه برای برگزاری تمرین و دوره‌های آموزشی در رشته قایقرانی مشکلی ندارد ولی به لحاظ امکانات تخصصی این رشته با مشکل جدی مواجه است.
شاهد عیدانی اظهار داشت: در منطقه آزاد اروند سه پایگاه بزرگ و استاندارد وجود دارد که زمینه را برای برگزاری مسابقات بزرگ بین المللی و اردوهای متعدد تیم ملی مهیا کرده است و باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
وی افزود: با اینکه خوزستان یک استان ساحلی است و از نظر منابع آبی برای تمرین کمبودی ندارد همچنین با وجود استقبال ورزشکاران از این رشته ورزشی به لحاظ منابع مالی برای حضور در مسابقات کشوری و بین المللی دچار ضعف است.
عیدانی تصریح کرد: مشکل اصلی قایقرانان منطقه آزاد اروند نداشتن امکانات برای پرداختن به تمرین حرفه‌ای است چرا که با قیمت بالای قایق و دیگر وسایل ورزشی مورد نیاز این رشته، هیأت ورزشی منطقه آزاد اروند به تنهایی نمی‌تواند این تجهیزات را تهیه کند.
یکی دیگر از مربیان قایقرانی در منطقه آزاد اروند نیز گفت: نداشتن تجهیزات حرفه‌ای مهمترین دغدغه قایقرانان و علاقه مندان به این رشته مفرح است و این مشکل باعث کاهش انگیزه بین ورزشکاران این رشته شده است.
مرجان عالی محمدی تصریح کرد: در حال حاضر 35 قایقران بانو در منطقه آزاد اروند فعالیت می‌کنند که با توجه به ظرفیت و پتانسیل آبی در این منطقه آمار بسیار پایینی است و باید تعداد ورزشکاران بانو بیشتر شود.
وی اظهار داشت: با تزریق امکانات و تجهیزات می‌توان استعدادهای قایقرانی در این منطقه را کشف و پرورش داد تا همانند سال‌های قبل از جنگ به قطب قایقرانی کشور تبدیل شویم.
عالی محمدی با اشاره به وجود بانوان با استعداد در رشته قایقرانی در منطقه آزاد اروند گفت: با استعدادیابی که در مدارس این منطقه صورت گرفت میزان علاقه بانوان به این رشته ورزشی به گونه‌ای ارزیابی شده که می‌توان با شناخت آنها شاهد پویایی رشته ورزشی قایقرانی در آینده‌ای نه چندان دور در این منطقه بود ولی بدون امکانات نمی‌توان به این مهم دست یافت.
یکی دیگر از مربیان رشته قایقرانی در منطقه آزاد اروند نیز گفت: هیأت قایقرانی منطقه آزاد اروند هیچ‌گونه قایق حرفه‌ای برای تمرین کردن ندارد و با این روند به رغم داشتن استعدادهای بی شمار نمی‌توان امیدی به پیشرفت این رشته ورزشی داشت.
عباس شیخی افزود: تمامی بسترها برای تبدیل شدن آبادان به قطب قایقرانی کشور مهیاست، آب و دریاچه مناسب و زیرساخت‌ها در منطقه آزاد اروند برای شکوفایی دوباره این رشته ورزشی مهیا می‌باشد ولی به لحاظ تجهیزات شرایط به گونه‌ای نیست که بتوان در مسابقات کشوری و بین المللی به موفقیت دست یافت.
وی اظهار داشت: با استعدادیابی که توسط هیأت قایقرانی در مدارس منطقه آزاد اروند صورت گرفت بیش از 50 دانش آموز مستعد شناسایی شدند ولی باید شرایط را در آبادان و خرمشهر به گونه‌ای فراهم کرد که انگیزه برای حضور در تمرین و پرداختن به این رشته ورزشی به صورت حرفه‌ای برای آنها فراهم شود.
رئیس هیأت قایقرانی منطقه آزاد اروند در گفت و گو با ایرنا گفت: در آبادان و خرمشهر با وجود دریاچه‌ها و پایگاه‌های طبیعی و استاندارد برای تمرین شرایط برای پیشرفت و تبدیل شدن این منطقه به قطب قایقرانی ایران و حتی جنوب غرب آسیا فراهم است.
سیدغدیر رمضانی اظهار داشت: با وجود کمبود امکانات در منطقه آزاد اروند قایقران این منطقه در مسابقات منطقه‌ای و استانی مقام‌های قابل توجه‌ای کسب کرده‌اند که در صورت تزریق امکانات می‌توان در مسابقات بین المللی نیز افتخار آفرینی کرد.
وی افزود: شاید در هیچ جای کشور همانند آبادان و خرمشهر ظرفیت طبیعی مناسب برای تمرین و میزبانی مسابقات کشوری و بین المللی در رشته قایقرانی وجود نداشته باشد ولی کمبود امکانات و تجهیزات استاندارد این ظرفیت را از منطقه آزاد اروند سلب کرده است.
رئیس هیأت قایقرانی منطقه آزاد اروند با بیان اینکه این منطقه ظرفیت و مکان‌های استثنایی برای ورزش قایقرانی دارد افزود: منطقه آزاد اروند در یک دوره سه ماهه میزبان اردوی تیم ملی آقایان و بانوان در رشته روئینگ بود و بعد از این اردو فدراسیون قایقرانی 2 میلیارد ریال تجهیزات به هیات قایقرانی آبادان اختصاص داد که به دلیل نداشتن مکان برای نگهداری این تجهیزات را از دست دادیم.
رمضانی افزود: تجهیزات اختصاص یافته به هیات قایقرانی آبادان به صورت غیر قانونی از سوی هیات قایقرانی استان خوزستان تصاحب شده که امیدواریم این تجهیزات به آبادان بازگردانده شوند.
وی با اشاره به کشف استعدادهای ورزشی در این رشته در مدارس آبادان و خرمشهر گفت: 80 نفر از دانش آموزان مستعد دختر و پسر در مدارس آبادان و خرمشهر پس از موفقیت در تست‌های ورزشی در رشته قایقرانی شناسایی شده اند ولی به دلیل نداشتن تجهیزات تاکنون نتوانستیم این دانش آموزان مستعد را در تمرینات شرکت دهیم.
رمضانی تصریح کرد: برای کشف استعدادهای نهفته قایقرانی در منطقه آزاد اروند نیاز به حمایت مالی از سوی ارگان‌ها و سازمان‌ها همچنین بخش خصوصی است. در صورت فراهم شدن این امکانات می‌توان شاهد حضور ورزشکاران این منطقه در مسابقات بین المللی و حتی المپیک بود.
ورزش های آبی به ویژه قایقرانی از رشته های ورزشی مورد علاقه در شهرهای مختلف استان خوزستان است.
رودخانه های کارون، بهمنشیر و اروند رود در آبادان و خرمشهر ظرفیتی طبیعی برای پرداختن به ورزش های آبی به خصوص قایقرانی می باشند.
بیش از 40 رشته ورزشی در آبادان فعالیت دارند که شاخص ترین آنها فوتبال می باشد.
7104/‏6068

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/123325/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!

کاپیتان خوزستانی‌ها مرد بازی‌های خاص!

پنج ماموریت اسرائیل برای مقابله با ایران و مقاومت