پیام خوزستان

آخرين مطالب

نگرانی از تبدیل مشکل تامین آب روستاهای خوزستان به تنش آبی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز – مشکل قطعی و افت فشار آب در برخی روستاهای خوزستان مساله تازه ای نیست اما در ماه های اخیر بر ابعاد مختلف آن افزوده شده تا جایی که برخی مسئولان این استان نگران از تبدیل شدن مشکل تامین آب به تنش آبی هستند.

بیش از یک ماه و نیم است که خوزستان از وضعیت فوق العاده ناشی از سیل خارج شده، و بسیاری تصور داشتند با وقوع این سیل و خرابی‌های بسیار، حداقل مشکل آب شرب امسال در خوزستان حل شود اما به گفته مسئولان تنش آبی در برخی نقاط روستایی خوزستان به ویژه با گرمای شدید که تا بالای 50 درجه نیز رسیده است همچنان وجود دارد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان از بالا بودن تنش آب شرب در بخش روستایی در شهرهای شمال و شمال شرق خوزستان خبر می‌دهد و می‌گوید: در شمال و شمال شرقی خوزستان مصوباتی برای حل مشکلات آب شرب تعیین شده که تاکنون 50 درصد این مصوبات اجرایی شده است.
کیامرث حاجی زاده افزود: اگر مشکل آب روستایی در خوزستان، مدیریت نشود به یکی از بحران‌های آینده خوزستان تبدیل خواهد شد؛ هم اکنون، شهرهای شمال شرق خوزستان به ویژه روستاهای آن در تنش آبی قرار دارند که از جمله آنها می‌توان به روستاهای شهرستان های باغملک، رامهرمز، ایذه، بهبهان، رامشیر، امیدیه و مسجدسلیمان اشاره کرد.
وی با اشاره به مشکلات حوزه آب و فاضلاب روستایی در خوزستان گفت: این شرکت مدت‌هاست با این مشکلات درگیر است لذا باید مدیرعامل شرکت آب فاضلاب روستایی با مدیر عامل آب و فاضلاب کشور نشستی داشته باشد و برای برون رفت از این وضعیت چاره اندیشی کنند؛ علاوه بر این سازمان آب و برق و شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز باید در کنار آب و فاضلاب روستایی باشند.
** اقدامات مُسکنی برای مشکل آب
وی با بیان اینکه برای برون رفت از مشکلات آب شرب در شمال و شمال شرق خوزستان اقداماتی به صورت مُسکنی انجام شده توضیح داد: چند طرح به منظور پایداری آب شرب برای این مناطق مصوب شده که در یک ماه آینده عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.
این درحالیست که مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان مهمترین مانع در اجرای طرح آبرسانی به شهرستان‌های شمال شرق خوزستان را کمبود منابع اعتباری بیان کرده است.
فرهاد ایزدجو ادامه داد: این مساله در ستاد مقابله با تحریم مطرح شده و به دنبال روش‌های جدید برای تأمین اعتبار هستیم.
**یک هزار و 55 روستا بدون پوشش آبفار
معاون آبفار خوزستان بیشترین احتمال تنش آب در روستاهای خوزستان در نقاط فاقد پوشش آبفای روستایی عنوان کرد و یادآور شد: تأمین آب شرب یک هزار و 55 روستا به صورت خودگردان و یا از طریق شرکت‌های صنعتی تأمین می‌شود که احتمال آلودگی آب در این روستاها بالاتر است.
به گفته علیداد کیانی از چهار هزار و 15 روستای دارای سکنه خوزستان با جمعیت بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر، 2 هزار و 960 روستا تحت پوشش شرکت آبفار هستند.
وی ادامه داد: به دهیار و متولیان آب برخی روستاهای فاقد پوشش آبفار، در برخی مواقع کلر داده می‌شود اما به دلیل نبود نظارت، ممکن است مسائلی نظیر آلودگی‌های میکروبی و یا نوسان در مقدار کلر باقی مانده پیش بیاید.
تیرماه سال گذشته 350 نفر از سه روستای شهید رایگانی، ستلون و کبوتری بخش ابوالفارس رامهرمز، به دلیل آب شرب آلوده مسموم شدند، در آسیب شناسی های اولیه بهداشت دلیل این حادثه را آب آلوده عنوان کرد اما مسئولان آبفارمنشا این آلودگی را رودخانه واقع در ابوالفارس دانستند.
** ادامه نگرانی از وضعیت آب روستاهای رامهرمز
فرماندار رامهرمز در شرق خوزستان نسبت به تکرار حادثه مسمومیت روستاییان از آب شرب آلوده، که تابستان پارسال تعداد زیادی را روانه درمانگاه ها کرد هشدار داده و گفته است: پرداخت نشدن حقوق کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی به مدت بیش از یک سال، نگرانی‌ها را از تأمین بهداشت آب شرب روستایی بیشتر کرده است.
موسی ممبینی با بیان اینکه میزان کلر موجود در آب شرب برخی روستاها به صفر رسیده و این مساله اهالی را با مشکل روبه رو می‌کند افزود: خطوط لوله و ماشین آلات آبفا فرسوده هستند و در بهداشت آب با مشکل روبه رو هستیم؛ 30 درصد آب شرب روستایی و شهری این شهرستان هدر می‌رود.
وی خواستار حل مشکل دستمزد کارکنان شرکت آبفار شد و ادامه داد: کارکنان آب روستایی این شهرستان بیش از یک سال است حقوق نگرفته و نسبت به کار بی میل و بی انگیزه شده‌اند، بنابراین هر لحظه این احتمال وجود دارد که قضایای مشابه مسمومیت روستای «ابوالفارس» تکرار شود که دلیل آن مشکلات کارکنان آبفار است.
معاون آبفار خوزستان اما معتقد است: منابع تأمین آب شرب بخش مرکزی رامهرمز از آب‌های زیر زمینی است که امکان ورود آلودگی به آنها کم است و تنها آب شرب 2 روستای چم مرداس و رود زرد از آب‌های سطحی تأمین می‌شود.
وی ادامه داد: در بخش ابوالفارس 2 منبع تأمین کننده به نام چشمه ریز (تأسیسات شهید رایگانی) و چاه کل احمدی وجود دارد که منابع تأمین آب بسیار سالمی هستند و منابع آلاینده‌ای در اطراف آن وجود ندارد؛ پارسال در ابوالفارس شاهد طغیان مسمومیت ساکنان بودیم اما مطابق ارزیابی‌ها این مسمومیت ناشی از آب شرب روستایی نبود و نشأت گرفته از آب رودخانه‌ای در کنار امام زاده بوده است.
این مقام مسئول در خصوص ابراز نگرانی فرماندار رامهرمز از بی انگیزگی آبداران این شهرستان به دلیل پرداخت نشدن به موقع حقوق گفت: مدیر آبفار شهرستان رامهرمز نامه‌ای به شورای تامین شهرستان و آبفا روستایی خوزستان ارسال کرده و با رایزنی صورت گرفته این مساله حل شد و بخشی از حقوق آبداران پرداخت شده از این رو این مساله، چالش اصلی ایجاد آلودگی در آب شرب نیست و نگرانی در این خصوص برطرف شده است.
وی ادامه داد: به مدیر آبفار رامهرمز نیز تاکید شده اگر آبدار یا مدیر تأسیسات آبرسانی به وظیفه خود عمل نکرد معرفی شود تا برخورد قانونی با وی شود.
مشکل آب شرب بسیاری از شهرها و روستاهای خوزستان را در بر گرفته است در این میان روستاییان به دلیل فاصله زیاد تا دسترسی به سایر منابع تأمین آب سالم دچار سختی بیشتری هستند انتظار می‌رود مسئولان با قرار داشتن در آستانه فصل تابستان چاره‌ای اساسی برای برطرف کردن این مشکل کنند.
65 درصد آب شرب روستاهای خوزستان از آب‌های سطحی و بقیه از آب‌های زیر زمینی تأمین می‌شود، هم اکنون شاخص بهره مندی روستاییان خوزستان از آب شرب 67 درصد است.
گزارش: ندا رضاپور
9887 / ‬ 6037

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/123636/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رفع تصرف 16 هزار متر مربع از اراضی دولتی در امیدیه

پیام تسلیت رئیس دانشگاه چمران اهواز

حزب الله: پاسخ محکم ایران به رژیم صهیونیستی همه معادلات منطقه را تغییر داد

9 خانم و آقای بازیگر جذاب ایرانی که در اصل عرب هستند + عکس و اسامی باورنکردنی

بازداشت سارق سیم برق در خرمشهر

حزب‌الله: ایران با پاسخی قوی و شجاعانه دشمن را شوکه کرد

تعویض هادی خطوط انتقال برق 132 کیلوولت مارون اصلی - مربچه در خوزستان‏

تداوم بمباران غزه/ مقاومت سدیروت را با راکت هدف قرار داد

کشف 2000 هزار لیتر سوخت قاچاق در خرمشهر

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

فعالیت 880 اتاق بهداشت در مدارس خوزستان

آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات از 13 اردیبهشت

مصاحبه کم‌سابقه بنیان‌گذار تلگرام: به‌دنبال آزادی هستم، نه ثروت

ساخت 2600 واحد مسکونی برای معلمان خوزستانی

جدیدترین قیمت سکه، نیم سکه، ربع سکه و طلای 18 عیار در بازار | جدول قیمت ها

توزیع آب شرب با کیفیت از اولویت‌های آبفای خوزستان

انعقادتفاهم نامه توانمندسازی منابع انسانی و تربیت نیروی متخصص و ماهر در خوزستان

انتقام سعید واسعی از فولادی‌ها؛ گل سه امتیازی در خوزستان

تمدید ثبت نام آزمون استخدام نیروی خدمتگزار

حمله حزب الله به 2 مرکز تجمع نظامیان صهیونیست

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

تحقق جهش تولید صنایع دستی با حمایت از بخش خصوصی

کاهش 28 درصدی پرونده‌های محاکم تجدید نظر خوزستان

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

واکنش ایران معادلات منطقه را تغییر داد

سالن‌های جدید سینما آزادی همچنان خارج از مدار؛ افتتاح صوری یا ظرفیت واقعی؟

مقاومت لبنان 2 پایگاه‌ اسرائیل را هدف قرار داد

درخشش فرنگی کاران خوزستان در مسابقات بین المللی