پیام خوزستان

آخرين مطالب

گرما و بهسازی زیرساخت‌های مسیر 2 چالش مراسم اربعین در خوزستان سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - گرمای فزاینده پیش رو و بهسازی زیرساخت‌های مسیر تردد زائران اربعین حسینی 2 چالش پیش روی مراسم امسال اربعین حسینی در خوزستان است.

به گزارش ایرنا بر اساس تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، 27 مهرماه 1398 مطابق با بیستم صفر روز اربعین حسینی است و در آن روزهای پرشور هوای خوزستان به خصوص مناطق غربی آن جایی که 2 پایانه رسمی چذابه در 110 کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در 16 کیلومتری غرب خرمشهر واقع شده‌اند هوا به مراتب گرم‌تر و در برخی روزها نیز هوا شرجی و مرطوب است.
حرکت تدریجی کاروان‌های اربعین حسینی به سمت 2 گذرگاه بین المللی چذابه و شلمچه از هفتم مهرماه (اول صفر) شروع می‌شود که در این بازه زمانی تا روز اربعین هوای خوزستان همچنان گرم و طاقت فرسا است از این رو تجهیز مواکب مردمی به وسایل سرمایشی و سامان بخشیدن به اسکان موقت آنان در مواکب ضروری است.
اربعین سال‌های گذشته تجهیز مواکب مردمی به وسایل گرمایشی ضرورت انکار ناپذیر برای مواکب مردمی بود ولی رفته رفته با کشیده شدن ایام اربعین به روزهای گرم سال در خوزستان، استفاده از وسایل سرمایشی (کولر و فریزر) و یخ ضروری است.
در نشست روز یکشنبه ستاد اربعین خوزستان که در غیاب استاندار خوزستان، به ریاست فاضل عبیات معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان برگزار شد به بهسازی زیرساخت‌ها که با بروز سیلاب فروردین ماه 1398 به شدت آسیب دیده‌اند و همچنین ضرورت تجهیز مواکب مردمی به وسایل سرمایشی پرداخته شد.
خروجی این نشست که بسیاری از مسئولان و مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران دشت آزادگان و خرمشهر حضور داشتند ایجاد هماهنگی‌های بین بخشی به منطور شتاب بخشی به بهسازی زیرساخت‌ها به خصوص در حوزه‌های راه و راهداری و تقویت شبکه‌های برق مواکب بود.
دبیر ستاد اربعین خوزستان در این نشست با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی بر اساس وظایف ذاتی خود و تقسیم کاری که در کمیته‌های مربوطه ستاد اربعین تعریف شده باید به بازسازی زیرساخت‌ها و فراهم کردن امکانات رفاهی بپردازند گفت: همه زیرساخت‌ها در حوزه‌های راه، راهداری، آب، سرویس‌های بهداشتی، روشنایی، پارکینگ و حمل و نقل باید تا قبل از حرکت کاروان‌های اربعین حسینی به سمت مرزهای چذابه و شلمچه آماده شوند.
رضا نجاتی با اشاره به فرصت کم باقی مانده تا کنگره عظیم اربعین افزود: تنها ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به عنوان زمان طلایی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها باقی مانده است از این رو در تیر و مرداد ماه باید بخش مهمی از کارها به خصوص بهسازی 62 کیلومتر از مسیر سوسنگرد تا چذابه به سرانجام برسد.
وی بابیان اینکه شرایط گرم آب و هوایی در ایام اربعین امسال ایجاب می‌کند تا شرایط بهتری را برای پذیرایی از زائران اربعین در مسیرهای تردد آنان داشته باشیم افزود: هم اکنون باید کارها را شروع کرد و وقت را از دست نداد چرا که امسال تعداد بیشتری از مردم مشتاق ما در ایام اربعین راهی کربلای معلا می‌شوند.
ساماندهی برق ضرورت نخست
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق خوزستان در نشست ستاد اربعین خوزستان می‌گوید: خوشبختانه در اربعین سال‌های گذشته بخش مهمی از زیرساخت‌های برق در مرزهای چذابه و شلمچه فراهم شده است ولی امسال به دلیل استفاده گسترده از وسایل سرمایشی در مواکب نیاز است تمهیداتی برای پایداری برق اجرایی شود.
حسن کریمی با اشاره به اینکه باید همه انشعاب‌های برق به مواکب به صورت مجاز و با نصب کنتور انجام شود گفت: این شرکت مشکل خاصی برای تجهیز کامل مواکب به برق پایدار در ایام اربعین ندارد.
وی با اشاره به اینکه استفاده از انشعاب غیرمجاز برق به تجهیزات شبکه آسیب می‌رساند افزود: همه انشعاب‌های برق مواکب رایگان است و مأموران برق به صورت شبانه روزی برای پایداری برق در چذابه و شلمچه حضور دارند.
وی گفت: برای روشنایی محوطه‌های مواکب مردمی نیز تمهیداتی اندیشیده شده و با برنامه ریزی صورت گرفته در طول مسیر تردد زائران، سامانه روشنایی فعال خواهد بود.
بهسازی، آسفالت و لکه گیری 62 کیلومتر از مسیر تردد زائران در چذابه
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در این نشست نیز با بیان اینکه 62 کیلومتر راه و کمربندی سوسنگرد در مسیر چذابه در حال بهسازی است افزود: بخش مهمی از جاده دسترسی به پایانه مرزی چذابه هنوز دچار آبگرفتگی ناشی از سیلاب فروردین ماه امسال بوده ولی تخلیه آب به سرعت در حال انجام است.
علی عیدی وند با اشاره به مطالبات گذشته پیمانکاران از راه و شهرسازی خوزستان که به بیش از 480 میلیارد ریال می‌رسد اظهار داشت: در چنین شرایطی کار کردن و فشار بیش از حد به پیمانکاران برای انجام تعهدات خود سخت است و باید بخشی از مطالبات آنان پرداخت شود.
وی گفت: جبهه‌های فعال عمرانی و بازسازی ابنیه فنی در چذابه و شلمچه در حال کار و بهسازی مسیرهای تردد زائران اربعین حسینی است و تلاش می‌شود تا 2.5 ماه آینده بخش مهمی از زیرساخت‌ها در حوزه راه به پایان برسد.
آب پایدار و ساماندهی فاضلاب
آب پایدار برای پخت و پز و بهداشت، ساماندهی فاضلاب و رعایت بهداشت عمومی از دیگر موارد مطرح شده در ستاد اربعین خوزستان بود که معاون هماهنگی امور عمرانی به صورت ریز و جزئی به آن پرداخت.
فاضل عبیات با اشاره به نشست چند روز آینده با معاون عمرانی وزیر کشور برای بررسی زیرساخت‌های چذابه و شلمچه گفت: در شلمچه زیرساخت‌ها بهتر است ولی در چذابه به دلیل خسارت سیلاب و آبگرفتگی راههای دسترسی، مشکلاتی وجود دارد ولی با تلاش‌های جهادی امسال اربعین شکوهمند و آبرومندی خواهیم داشت.
وی با اشاره به ضرورت ساماندهی فاضلاب مواکب و راه ارتباطی پشت مواکب برای انجام ساخت و ساز موکب داران اظهار داشت: باید شرایط را برای ساخت و ساز مواکب که هنوز کار چندانی انجام نشده مهیا ضمن آنکه انسداد مرز برای تأمین امنیت زائران بسیار مهم و حیاتی است.
کوروش مودت سرپرست فرمانداری خرمشهر نیز با ارائه گزارشی از وضعیت امکانات و کمبودهای پایانه شلمچه اظهار داشت: معطلی احتمالی زائران بین خروجی پایانه و ورودی پایانه مرزی عراق در شلمچه که حدود 250 متر است از دغدغه‌هایی است که باید با تأمین آب و احداث سرویس‌های بهداشتی آن را برطرف کرد.
در این نشست اعلام شد به منظور رعایت موازین بهداشتی و جلوگیری از بیماری‌های احتمالی، آب آشامیدنی زائران اربعین در 2 گذرگاه مرزی چذابه و شلمچه همچون سال‌های گذشته در بطری‌های آب معدنی خواهد بود.
پیش بینی شده شمار زائران اربعین امسال به دلیل رایگان شدن صدور روادید، حدود 50 درصد افزایش خواهد داشت.
در سفر دکتر حسن روحانی به بغداد در اسفندماه 1397 رؤسای جمهوری 2 کشور ایران و عراق در زمینه صدور رایگان روادید برای زائران و گردشگران 2 کشور به توافق رسیدند.
به گزارش ایرنا سرتیپ محسن فتحی زاده معاون هماهنگ ناجا و فرمانده اربعین نیروی انتظامی چهارشنبه هفته گذشته در بازدید از پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه بر بازسازی زیرساخت‌های این 2 گذرگاه مرزی که بر اثر سیلاب اخیر صدمه دیده‌اند تاکید کرد.
وی گفت: زمانی چندانی برای آماده سازی زیرساخت‌ها به خصوص راه‌ها دراین 2 پایانه مرزی نداریم و باید کارهای عمرانی شتاب گیرد.
اربعین پارسال 236 هزار زائر از چذابه و 550 هزار زائر ایرانی و خارجی از گذرگاه شلمچه راهی کربلای معلا و نجف اشرف شدند.
حرکت عظیم زائران اربعین حسینی از مرزهای چذابه و شلمچه از سال 1392 شروع شد و هر سال بر عظمت و شکوه آن افزوده شد.
6065/‏6002

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/124043/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند