پیام خوزستان

آخرين مطالب

یادمان شهدای گمنام دزفول 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - دزفول - مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول گفت: یادمان شهدای گمنام دزفول 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش ایرنا بهزاد جولایی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحابه رسانه دزفول در سالن جلسات مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس این شهرستان افزود: بخش عمده ای از عملیات ساخت یادمان شهدای گمنام دزفول انجام شده ولی پیمانکار تا زمان دریافت مطالبات خود کار را به پایان نمی رساند.
وی با بیان اینکه هشت شهید گمنام در این یادمان در خاک آرمیده‌اند، اظهار داشت: پیمانکار این یادمان در قرارداد نخست خود حدود 300 میلیون ریال و در قرارداد دوم خود 2 میلیارد و 800 میلیون ریال از شهرداری دزفول طلب دارد که انتظار می رود شهرداری در پرداخت طلب پیمانکار تسریع کند.
مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول افزود: در گذشته زمینی برای احداث یادمان در نظر گرفته شده بود که بنا به دلایلی یادمان در آن محل احداث نشد لذا با توجه به فروش این زمین به مبلغ پنج میلیارد ریال شهرداری توان پرداخت بدهی پیمانکار را دارد.
وی گفت: با توجه به اینکه محل احداث یادمان شهدای دزفول در سطح شهر واقع شده و جزو منظر شهری است می‌توان با امضای تفاهم نامه‌ای بین مرکز فرهنگی دفاع مقدس و شهرداری زمینه استفاده شهرداری از این مکان را فراهم کرد.
جولایی افزود: متولی یادمان‌های شهدا در سطح شهر، شهرداری و در مراکز نظامی، دانشگاه‌ها و سایر نقاط، مرکز فرهنگی دفاع مقدس است.
وی اظهار داشت: یادمان شهدای دزفول طبق معماری سنتی این شهر طراحی شد و قرار بود پس از بازنگری شهرداری، با اعتباری افزون بر سه میلیارد ریال در مدت 6 ماه توسط پیمانکار اجرا شود که متاسفانه تکمیل این یادمان به دلیل نرسیدن اعتبارات لازم به ست پیمانکار به تاخیر افتاد.
وی با بیان شرح وظایف مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس شهرستان دزفول گفت: پنج مرکز فرهنگی دفاع مقدس در سطح استان خوزستان وجود دارد که ماموریت آنها جمع آوری اسناد و مدارک دفاع مقدس و چاپ کتاب در این زمینه است.
** تاریخ شفاهی 17 نفر در دزفول ثبت شد
مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول با بیان اینکه تاکنون تاریخ شفاهی 17 نفر نوشته شده است، افزود: نوشتن جزئیات 14 عملیات لشکر هفت ولی عصر (عج) که منتسب به دزفول است، از سال 92 تاکنون آغاز شده و تاکنون جزئیات 10 عملیات به رشته تحریر در آمده و 6 کتاب در این زمینه چاپ شده است.
وی با اشاره به نقش مردم در دفاع مقدس گفت: بسیاری از پیروزی‌های ایران در چهل سال گذشته مرهون مقاومت مردم و رزمندگان در جبهه‌های حق علیه باطل بودهلذا ثبت خاطرات آنها ضروری است.
جولایی با اشاره به بهره برداری مرحله نخست موزه دفاع مقدس دزفول در بهمن ماه 95 اظهار داشت: اکنون 50 اثر در این موزه وجود دارد و هر سال مورد بازدید دانشجویان، کاروان‌های راهیان نور و عموم مردم قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه حدود 85 درصد از فضای باغ موزه دفاع مقدس دزفول آماده شده است، افزود: ادوات جنگی از جمله پنج موشکی که دشمن بعثی از آنها علیه مردم دزفول استفاده کرده بود در این موزه قرار داده شده است.
** 2 موشک دزفول در موزه دفاع مقدس دزفول جانمایی می‌شود
مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول گفت: قرار است 2 موشک دزفول در باغ موزه دفاع مقدس دزفول قرار داده شود که پیگیری‌های لازم برای این کار انجام شده است.
وی از احداث موزه زیر زمینی انقلاب اسلامی در مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول خبر داد و افزود: سلاح‌های گروه های انقلابی شهرستان دزفول و همچنین اسناد و مدارک ساواک در این موزه به نمایش گذاشته می شوند.
جولایی با اشاره به راه اندازی کتابخانه تخصصی دفاع مقدس دزفول گفت: حدود 6 هزار و 500 عنوان کتاب در این کتابخانه برای بازدید و استفاده علاقه مندان قرار داده شده است.
وی با اشاره به نقش زنان در دفاع مقدس اظهار داشت: زنان با اقدامات مختلف نظیر سخنرانی و اعزام فرزندان خود به جبهه نقش مهمی در دفاع مقدس ایفا کردند و لازم است خبرنگاران نسبت به نوشتن تاریخ شفاهی آنها اقدام کنند.
** 2 واحد درسی آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها تدریس خواهد شد
مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول با تاکید بر لزوم تبیین ارزش‌های دفاع مقدس در دانشگاه‌ها گفت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است 2 واحد درسی در خصوص آشنایی با علوم دفاع مقدس در دانشگاه‌های شمال خوزستان تدریس شود.
وی افزود: حدود 10 استاد با سابقه بیش از 6 ماه حضور در جبهه آموزش‌های لازم را برای تدریس این واحدهای دانشگاهی دیده‌اند و طبق پیش بینی‌ها حدود یکهزار و 600 دانشجو در طول سال این واحدهای درسی را اخذ می‌کنند.
جولایی با اشاره به خاکسپاری 37 شهید گمنام در 15 نقطه شهرستان دزفول اظهار داشت: بین یک تا هشت شهید در این نقاط شامل دانشگاه‌ها، حوزه علمیه، پادگان‌های نظامی، شهرهای اقماری و پارک‌ها به خاک سپرده شده است.
وی مسئولیت خاکسپاری شهدای گمنام را برعهده مرکز فرهنگی دفاع مقدس دانست و گفت: امسال برای احداث یادمان شهدای گمنام شهرهای سردشت، میانرود و چغامیش هر کدام یک میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
** دزفول ظرفیت تبدیل به قطب گردشگری دفاع مقدس را دارد
مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت تبدیل به قطب گردشگری دفاع مقدس را دارد، گفت: گردشگری جنگ در دنیا راه اندازی شده و منفعت‌های فراوانی دارد.
وی با تاکید بر لزوم تناسب مبلمان شهری با شهر مقاومت و پایداری دزفول افزود: مزار دست و پای شهدای دزفول یک ظرفیت منحصر به فرد است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.
جولایی ادامه داد: بیمارستان زیرزمینی دزفول در زمان دفاع مقدس نقش مهمی در درمان مجروحان داشت و می‌تواند در رونق گردشگری دفاع مقدس دزفول نقش بسزایی ایفا کند.
** جای المان‌های دفاع مقدس در دزفول خالی است
مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول با انتقاد از نبود المان‌های دفاع مقدس در این شهر گفت: ارزش‌های دفاع مقدس باعث روی پا ماندن کشور شده لذا باید بهای بیشتری به آنها داده شود.
وی با بیان اینکه نماد دزفول، دفاع مقدس است، افزود: شهیده عصمت پور انوری به عنوان شهیده سال در سطح کشور شناخته شد که باید بیشتر به شخصیت این شهید پرداخته شود.
جولایی ادامه داد: شهید اثنی عشری نیز جزو 6 شهیدی بود که در انتفاضه اول به کمک مردم فلسطین رفت و در این راه به مقام رفیع شهادت نائل آمد؛ مزار این شهید از سال 59 تاکنون معلوم نبود ولی اخیراً پیدا شده است.
وی افزود: موشک به 176 نقطه شهر دزفول اصابت کرده که باید در محل اصابت این موشک‌ها تابلو نصب شود.
وی گفت: یک مجموعه فرهنگی با داشتن شهر کتاب و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی با متراژ حدود 900 مترمربع در دزفول احداث خواهد شد.
** رمان نویسان درخصوص دفاع مقدس رمان بنویسند
جولایی رمان نویسی با موضوع جنگ را از برنامه‌های در حال پیگیری موزه فرهنگی دفاع مقدس دزفول برشمرد و از رمان نویسان خواست در این زمینه قلم فرسایی کنند.
وی افزود: اکنون رمان‌های زیادی با توجه به تهاجم فرهنگی غرب وارد کشور شده که لازم است برای مقابله با این تهاجم رمان‌هایی در خصوص ارزش‌های دفاع مقدس نوشته و چاپ شود.
مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول با بیان اینکه هفت جلد کتاب در خصوص جغرافیای حماسی محله‌های قدیمی دزفول از جمله چولیان در حال نوشتن است، گفت: انتظار می رود مردم به ویژه خانواده شهدا، اصل وصیت نامه‌های شهدا را به مرکز فرهنگی دفاع مقدس تحویل دهند تا علاوه بر انتشار آنها از تحریف این وصیت نامه‌ها نیز جلوگیری شود.
وی با اشاره به ایثار مردم بخش مرکزی و سایر نقاط شهرستان در پشتیبانی جنگ و پذیرفتن جنگ زدگان در خانه‌های خود افزود: خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس شهرهای اقماری دزفول نوشته می‌شوند که از شهرداری‌ها، بسیج و جلسات قرآن مساجد انتظار می رود در این زمینه همکاری کنند.
** دفاع مقدس دزفول گنجینه ای برای فیلم سازان است
مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول اظهار داشت: امسال حدود پنج مستند در خصوص چهارم خرداد از نقاط مختلف شهرستان دزفول از جمله شهرک منتظری و محمد بن جعفر تهیه و در شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شد.
وی با بیان اینکه امسال به مناسبت روز دزفول یکهزار و 85 دقیقه برنامه تلویزیونی پخش شد، افزود: درخواست‌های زیادی برای انجام کارهای هنری و سینمایی داده می‌شود ولی برخی می آیند و کار را نیمه کاره رها می‌کنند.
جولایی ادامه داد: اسناد و مدارک خوبی از جمله عکس و یک میلیون سند کاغذی در خصوص دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول وجود دارد که می‌توانند به عنوان گنجینه ای ارزشمند مورد استفاده فیلم و مستندسازان قرار گیرند.
3022

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/124115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی بیندیشد وگرنه همه ضرر می‌بینیم

کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند ‌

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم

زیباکلام: هزینه‌ای که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران داد خیلی بیشتر از هزینه‌ای بود که ایران متحمل شد

نشست سخنگوی دولت؛ از واردات خودرو تا افزایش تعطیلات

ایثارگری‌های جبهه مقاومت ‌برای نسل جدید بازگو شود

اعزام سه هزار و 700 زائر خوزستانی به سرزمین وحی در حج 1403

ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان

تثبیت سند مالکیت بیش از 99 درصد از عرصه‌های ملی در خوزستان

گرد و خاک در راه جنوب غرب خوزستان

هنیه: یمن اقتصاد اسرائیل را فروپاشید/حمایت قدرتمندانه ایران

تولید سالانه بیش از یک هزار تن قارچ دکمه‌ای در بستان آباد

هر سکه بهار آزادی چند کیلو پیاز ؟! ؛ مقایسه تکان دهنده قیمت ‌ها با 20 سال پیش در اسکار مهران مدیری | ویدئو

مقاومت منطقه معادلات جدیدی را به صهیونیست‌ها تحمیل کرده است

وصول 935 میلیارد تومان از معوقات حق آلایندگی خوزستان

تکیه سادات اخوی نونوار می‌شود

آزادی 250 زندانی در آذربایجان غربی تا آخر اردیبهشت

جزئیات تازه در پرونده مرگ زهره فکور صبور

آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نجات خانواده است

نیویورک تایمز: نابودی حماس ممکن نیست

مقایسه قیمت ‌ها با 20 سال پیش در اسکار مهران مدیری + ویدئو | هر سکه بهار آزادی چند کیلو پیاز ؟!

صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل اختلاف خانوادگی با همت شورای حل اختلاف دزفول

آغاز لوله‌گذاری آبرسانی به روستا‌های محروم خرمشهر

دانش‌آموزان مدرسه بیان رفیع بدهی دو نفر زندانی را پرداخت کردند

انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!

افعی تهران دقیقا چندتا قتل انجام داده؟

هیچ جنگی برنده نداره

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

امام صادقی ها باید مسئولیت فقر را بر عهده بگیرند/ رشد 6درصدی ادعایی دولت رئیسی پس کجاست؟

لوله‌گذاری آبرسانی به روستاهای محروم خرمشهر آغاز شد

هشدار زرد وزش باد شدید و گردوخاک در خوزستان

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

خواسته هواداران لیورپول: جرارد را بیاورید، نه زیدان!

اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد

معافیت 2 قهرمان نامدار روسیه از شرکت در مسابقه انتخابی

انتقاد شدید اولین مربی میراسماعیلی از شرایط فدراسیون جودو

صعود جهانی نوشاد عالمیان بعد از شکست در جام‌جهانی تنیس روی میز

حمله اسنوکر باز انگلیسی به حسین وفایی

پیگیری جلسات کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال

یک بازیکن دیگر از تیم ملی والیبال انصراف داد

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

ادای احترام رئیس جمهور به اقبال لاهوری

موضع ایران درخصوص توافقات اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان