پیام خوزستان

آخرين مطالب

انتقاد همه جانبه از نحوه اجراي مصوبه افزايش كرايه تاكسي در اهواز مقالات

انتقاد همه جانبه از نحوه اجراي مصوبه افزايش كرايه تاكسي در اهواز

  بزرگنمايي:

خيابان هاي کلانشهر اهواز با داشتن بيش از يك و نيم ميليون نفر جمعيت خط كشي هاي ويژه اتوبوسراني، تاكسي، آمبولانس و دوچرخه ندارد. مسلما نداشتن اين خطوط ويژه، ترافيك سنگيني را در شهر ايجاد مي كند. قصه متروي اهواز نيز كه ديگر تكراري شده و ظاهرا به اين زودي ها نمي تواند در حمل و نقل شهري از آن استفاده كرد. با وجود اين مسائل بيشتر مردم براي سرعت بخشي در رسيدگي به امور روزانه خود و ساير علل مجبور به تردد با تاكسي هاي شهري هستند.

و اما داستان هميشگي افزايش بي حساب و کتاب نرخ کرايه تاکسي ها در اهواز سبب شده است که شهروندان اهوازي با توجه به وجود مشکلات اقتصادي براي استفاده از تاکسي ها دچار مشکلات خاصي در اين راستا شوند.

پول هاي خرد بي بازگشت

مينا حميدي نژاد يكي از ساكنان منطقه شهرك برق اهواز  با اعتراض نسبت به افزايش نرخ تاكسي ها مي گويد: ما هميشه با افزايش نرخ كرايه تاكسي ها در اهواز درگير هستيم. متاسفانه مشخص نيست كه اين افزايش كرايه ها بر چه اساس و قانوني اعمال مي شود و چرا هيچگونه نظارتي از سوي شهرداري يا شورا بر اين روند وجود ندارد. مثلا در چند سال گذشته با توجه به آخرين نرخنامه اي که در تاكسي ها و پايانه اول نادري نصب شده بود؛ نرخها در كل مناطق محدوده گلستان حدودا بين 500 تا 700 تومان بوده و اين در حالي است که راننده ها به بهانه نداشتن پول خرد، كرايه هزار تومان از مسافران مي گرفتند و در جواب به اعتراض آنها با لحني بد و تند برخورد مي كنند.

وي افزود: در بسياري موارد هم مشاهده شده كه بيشتر راننده ها در ساعات پاياني شب مثلا ساعت 10 به بعد، ظهرها و بعضي از ايام سال مانند عيد نوروز كرايه ها را اضافه تر كرده و يا اينكه فقط به صورت دربستي اقدام به جابجايي مسافر مي كنند بدون اينكه نظارتي باشد و اين باعث شده كه مسافران زيادي ساعتها منتظر بمانند و يا در آخر به اجبار تن به خواسته رانندگان دهند.
 

کرايه هايي برابر با نرخ اجاره خانه

علي اميري يکي از ساکنان منطقه چهارصد دستگاه که جزو مناطق محروم اهواز است نيز اظهار مي کند: اکثر رانندگان تاکسي هاي شهري براي مسافت هاي کوتاه، همان کرايه مسير کامل را مي گيرند که اين نوعي اجحاف در حق مسافران به حساب مي آيد که اگر قرار باشد براي هر مسير کوتاه بخواهيم هزار تومان پرداخت کنيم با يک حساب سرانگشتي متوجه مي شويد در آخر ماه مبلغي به اندازه اجاره ماهانه يک منزل مسکوني از سوي مسافران به جيب رانندگان تاکسي مي رود.

وي مي افزايد: هميشه چه با رعايت قانون مصوب نرخ کرايه ها توسط شورا و فرمانداري و چه با تصميم اختياري رانندگان، شاهد افزايش کرايه ها هستيم. آيا مسئولان به اين فکر کرده اند که در قبال اين افزايش ها چه کساني بايد جوابگوي امکانات نامطلوب تاکسي ها مانند عدم استفاده از کولر، استفاده از ماشين هاي فرسوده درخط ها و تعدد مسافربران شخصي باشد؟

مديرعامل سازمان تاکسيراني شهرداري اهواز اما در اين خصوص عنوان مي کند: 12 هزار تاكسي شهري در حال ارائه خدمات به شهروندان اهوازي هستند که سه هزار و 890 تاكسي از اين آمار تاکسي هاي زرد خورشيدي است و با توجه به بالا بودن جمعيت اهواز به عنوان يک کلانشهر با کمبود حدود هشت هزار تاكسي زرد خورشيدي روبرو هستيم.

موسي ممبيني با بيان اينکه بين هشت تا 9 هزار مسافركش شخصي نيز در اهواز فعاليت مي کنند، مي افزايد: با فعاليت تاكسي هاي غيرمجاز، امنيت تردد مسافران به خطر مي افتاد پس براي افزايش امنيت تردد مسافران لازم است كه مسافركش هاي شخصي را خارج كنيم و برخورد با اين مسافركش هاي شخصي نيازمند دستور قضايي است و مسئوليت آن بر عهده نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي قرار دارد.

افزايش نرخ بر اساس تاييد فرمانداري

وي در رابطه با افزايش نرخ کرايه تاکسي ها در شهر اهواز توضيح مي دهد: از سال 91 مشكل نرخ كرايه در اهواز وجود داشت كه خوشبختانه امسال اين امر ساماندهي شده است. در اين ساماندهي افزايش نرخ کرايه هاي تاکسي بر اساس تورم موجود و با توجه به عدم افزايش کرايه ها در سه سال اخير لحاظ شده و اين افزايش در قالب نرخنامه اي مصوب به رانندگان ابلاغ شده است.

مديرعامل سازمان تاکسيراني شهرداري اهواز در خصوص اعتراض برخي شهروندان به افزايش 100در صدي نرخ کرايه ها اظهار مي کند: افزايش لحاظ شده بر اساس مطالعات صورت گرفته و بر اساس شرايط موجود و تاييد فرمانداري بوده و هيچگونه امر غيرمعقولي در اين رابطه وجود ندارد.


قيمت بالاي تاکسي متر دليل عدم نصب در تاکسي هاي شهري

ممبيني درباره لزوم نصب تاکسي متر در تاکسي هاي شهري عنوان مي کند: نصب تاكسي متر بايد با هزينه هاي شخصي راننده باشد و به علت اينکه قيمت اين دستگاه ها بالاي يك و نيم ميليون تومان است، اين هزينه در تمكن راننده تاكسي ها نيست به همين دليل با توجه به اينکه مطالعات اين امر صورت گرفته اما هنوز شرايط لازم براي نصب اين دستگاه ها وجود ندارد جز اينكه دولت كمك كرده و مبلغي از آن را بپردازد و يا دستگاه را با قيمت پايين تر در اختيار ما قرار دهد.

وي در پاسخ به اينكه چرا در برخي از شهرهاي ديگر اين دستگاه ها در تاكسي هاي شهري نصب شده است، مي گويد: در شهرهاي ديگر به اين دليل كه مسافركش شخصي كمتر است راننده هاي تاكسي شهري درآمد بيشتري دارند صرفه اقتصادي نصب دستگاه براي راننده قابل توجيه تر از اينجا است. ولي با اين اوصاف و با توجه به اينکه بيشترين گله مندي و يكي از اختلافات عمده ميان مسافر و راننده نبود پول خرد است، ما با تجهيز تاكسي ها به سيستم الكترونيك مشكلي نداريم و به روز شدن باعث موفقيت تمام مديران نيز مي شود بنابراين از مسئولين استان تقاضا دارم تا اعتبار و بودجه اي را به ما اختصاص دهند تا بتوانيم تاکسي ها را از حالت سنتي خارج کنيم.

مديرعامل سازمان تاکسيراني شهرداري اهواز مي گويد: براي فعاليت ماشين هاي پلاك اروند هيچ محدوديتي وجود ندارد و هركس بخواهد مي تواند در بحث حمل و نقل درون شهري با ماشين هاي پلاك اروند سرمايه گذاري كند. اگر سرمايه گذاري بخواهد به اين مسئله ورود پيدا كند خطوط راه آهن، فرودگاه و تاكسي بي سيم كه درآمدهاي بالايي دارند را به آنها واگذار مي كنيم.

ممبيني در پايان با اعلام سامانه پيامك 30008778 و شماره 137 شهرداري تصريح مي کند: يک کميته انضباطي در تاکسيراني شهرداري اهواز وجود دارد که به شکايات مردم رسيدگي کرده و بر اساس تخلفات اعلام شده رانندگان تخلف را از 20 تا 100 هزار تومان جريمه کرده و حتي در برخي مواقع به ابطال پروانه هم اقدام مي کند.

سخنگوي شوراي شهر اهواز نيز اظهار مي کند: به عنوان يکي از اعضاي شوراي شهر اهواز با توجه به واقف بودن به مشکلات اين شهر به طرح افزايش نرخ کرايه تاکسي هاي شهري راي مثبت نداده و اعتقاد دارم اين افزايش قيمت ها زماني مي تواند منطقي باشد که بهبود خدمات را در شهر داشته باشيم و مردم اهواز اينقدر قدردان هستند كه وقتي تاكسي ها و اتوبوس هاي خوب ببينند حتي حاضرند بين دو تا سه برابر پول بدهند. افزايش نرخ ها زماني معني پيدا مي كند كه خدمات و سرويس دهي هم بهبود پيدا كرده باشند. وقتي ماشين ها به روز شوند، ايمني داشته باشند و با توجه به گرماي اهواز كولرها هم روشن شود آن وقت مي توانيم نرخ ها را افزايش دهيم.

برخورد با کار شکني مسئولين متخلف

مريم ابريشم کار مي گويد: افزايش نرخ کرايه تاكسي ها در كميسيون حمل و نقل تصويب شده و اين کميسيون پس از طراحي جدول نرخ کرايه تاكسي ها، از تاكسيراني تقاضا کرده كه اين جدول قيمت ها را در تمام تاكسي هاي شهري نصب كند. مصوبه هاي شوراي شهر بايد اجرا شود. عدم توجه به اين مصوبات خلاف قانون است و با فرد يا نهاد متخلف برخورد مي شود. در صورت مشاهده اين تخلف ابتدا تذكر داده مي شود و سپس در صورت لزوم وارد عمل شده و برخورد خواهيم كرد. ما نماينده مردم هستيم و حق مردم براي ما مهمتر است و كارشكني هاي مسئولين بي پاسخ نخواهد ماند.

وي مي افزايد: رئيس هر كميسيون بايد بر اجرايي بودن مصوبه نظارت اوليه را داشته باشد. درست است كه ما تورم داريم اما تاكسيراني و اتوبوسراني جزو نهادهاي خدمت رسان هستند و در قبال ماليات دريافتي از مردم بايد كرايه اي بگيرند كه منصفانه باشد و مردم نسبت به دادن آن مايل باشند نه اينكه نرخ آنقدر بالا باشد كه مشاجره لفظي بين مسافر و راننده زياد مشاهده شود.

امکان نصب تاکسي متر با قيمت مناسب

سخنگوي شوراي شهر در خصوص اينکه سازمان تاکسيراني علت عدم نصب تاکسي متر در تاکسي ها را قيمت بالاي آن عنوان مي کند، مي گويد: قيمت هر دستگاه تاكسي متر 500 هزار تومان است و قيمت مناسبي است که مسئولان شهرداري مي توانند در صورت عدم توانايي مالي رانندگان امکان تهيه آن را به صورت اقساطي فراهم کنند.

رئيس كميسيون حمل و نقل و ترافيك شوراي شهر اهواز نيز تصريح مي کند: اگر كرايه اي بيش از نرخ مصوب از مسافران گرفته شود خلاف قانون است و با فرد خاطي برخورد خواهد شد. در ايستگاه هاي مختلف بازرس داريم و اين بازرسان كار نظارت را برعهده دارند. براي حل مسئله پول خرد و تقاضاي فراوان نصب تاكسي متر نيز با مديريت تاكسيراني صحبت كرديم تا به عنوان پايلوت حداقل بين 100 تا 200 دستگاه را با كمك شهرداري نصب كنند.

غلامرضا سبزعلي مي افزايد: نرخ جديد پيشنهادي از سوي شوراي شهر چندين بار به فرمانداري رفت و مدتي طول كشيد تا تائيد شود. ما بايد راننده هاي تاكسي را مانند كارمند دولت تصور كنيم. كارمندان هر سال افزايش حقوق خود را دارند. هزينه هاي ماشين اين راننده ها بسيار بالا رفته است؛ به عنوان مثال قيمت موتور ماشين از 800 هزار تومان به دو و نيم ميليون تومان افزايش پيداكرده است.

وجود بي قانوني در روند افزايش کرايه ها

فرماندار اهواز نيز در خصوص افزايش غير اصولي کرايه ها در اهواز توضيح مي دهد: با هر گونه افزايش خلاف مصوبه مخالف هستيم. دو ماه پيش در جلسه اي جدول نرخ كرايه ها را مصوب كرده و شورا در مرتبه اول اين افزايش را در قالب طرح ارائه كرد ولي به آنها اعلام كرديم كه طبق قانون شهرداري بايد لايحه بدهد چون نمي شود شورا طرح ارائه بدهد.

اسماعيل ارزاني بيرگاني مي افزايد: بعد از اينكه لايحه اعلام شد نرخ توسط فرمانداري مورد تاييد قرار گرفت. اكنون با توجه به اعلام هاي مردم و مشاهدات صورت گرفته، افزايش نرخ كرايه در برخي مسيرها را مغاير با جدول تاييد شده ديديم. ايرادي كه اكنون نسبت به تاكسيراني داريم اين است كه نرخنامه را در تاكسي ها نصب كنند تا مردم اطلاع پيدا كنند.

وي اظهار مي کند: كرايه تاكسي در اهواز طي سه سال گذشته افزايش مصوب نداشته و راننده ها خودشان اقدام به افزايش نرخ كرده اند و اين كار رواج بي قانوني است. در صورتي كه اگر افزايش ها مصوب باشد ديگراين بي قانوني ها نيز پيش نخواهد آمد.

فرماندار اهواز تصريح مي کند: مدير عامل تاكسيراني اهواز (ممبيني) اعلام كرده است كه اهواز داراي كمترين نرخ کرايه تاکسي است در صورتي كه اينطور نيست و برخي از شهرها قيمت پايين تري دارند. به گفته تاكسيراني يك سوم از تاكسي هاي شهري فعاليت نمي كنند.

ارزاني بيرگاني با بيان اينکه نزديك به 70 درصد از مراجعات و درخواست هاي مردم مربوط به حمل و نقل است، عنوان مي کند: مسافركش هاي شخصي بايد ساماندهي شوند. براي اين ساماندهي بايد به آنها مهلت داده شود و شرايط آسان تري را در صورت حضور در طرح ساماندهي براي آنها فراهم كنيم و امكاناتي مثل كارت سوخت و استفاده بدون نوبت از جايگاه ها را در اختيار آنها قرار دهيم.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دست های بسته کارآفرینان دزفول در جنگ اقتصادی

فضیلت انگیزه!

آراس: اقتصاد تولید محور، رهیافتها و ضرورتها

خورنا: اهواز شهری چهل کلانتر با مردمی نجیب

نور خوزستان: انجمن اولیا و مربیان مهم ترین نهاد مدنی

فیل های اهواز بر روی خط مهاجرت

خوزستان، جولانگاه استوک دارهای غیربومی

مال‌آقا ؛ تکه‌ای از بهشت در شرق خوزستان

هفتاد من از املت دسته‌دار درآمده است!

هانانیوز: حکایت آشنای مهر و خون

مردم اهواز تا پای جان پای آرمان های امام و شهدا ایستاده اند

چراغ سبز برای ورزش های آبی اروند

ورزشگاه جهان‌آرا پشت خاکریز بی تدبیری

رهیاب:فرار عراقی ها از پرداخت پول برق علت آتش سوزی هورالعظیم

وقتی هدف در باشگاه فولاد گم می‌شود

بوی ماه مهر و دغدغه تحصیل در مناطق سخت گذر

هورنیوز: مفاسد اقتصادی هویت کش

آبادان نیوز: رسانه مستقل؛ بستر مطالبه‌گری است

اینجا ماهی‌ها در آب می‌میرند!

بخش نامه ای که کام ورزش خوزستان را تلخ کرد

هویزه در حسرت یک قطره آب!

تابانیوز: در مقابل شکایت از مخالفان انتقال آب کارون بایستیم

قزبافی (ابریشم بافی)؛ هنری که از یاد خوزستان می رود

شیر مادر؛ اکسیر عشق و زندگی

بی تفاوتی آفت حرفه خبرنگاری

همای خوزستان:هژمونی رسانه های انقلابی در مصاف با امپریالیسم

هور نیوز: هلند 16 برابر ایران صادرات کشاورزی دارد

نورخوزستان: لایحه ای مغایر منافع ملی

هورنیوز : چالشهای حکمرانی آب

گره هایی که با طالع بینی کورتر می شوند

خورنا: تاگسست نسلی رخ نداده دست به کار شوید

فرصت های گردشگری که در اندیکا بر باد می روند

این روزها در هورالعظیم چه می‌گذرد/آخرین جزئیات از روند اطفای حریق

خوزستان در کما*از زینب فرحانی

صبح کارون: کارنامه یکساله شورای شهر

سهم 90 دقیقه‌ای مسجدسلیمان را نگیرید

تابستان فصل سرد گردشگری خوزستان!

شوشان: پازل بحران های خوزستان

مروری بر زندگی مردم خوزستان در روزهای داغ تیر

هورنیوز:نگاهی به آسیب شناسی حضور سلبریتی ها در فضای مجازی

آراس: پسا بحران

از شکوه همنشینی رود و صخره در «چال کندی» تا فرار از گرما در «کت»

با انتقال آب به تماشای مرگِ حیات در خوزستان بنشینید

اقتصاد بومی: در شهرداری اهواز جای امید خالی است!

شهدای مدافع حرم حافظان امنیت پایدار در جهان هستند

آبتنی‌های تابستانه‌ای که بوی مرگ می‌دهند/ خطر غرق شدن جدی است

خبرگزاری شبستان:اینجا نخل ها تشنه می میرند

آئین‌های ماه رمضان در خوزستان؛ زندگی مردم به شب‌ها منتقل شد

مسجدسلیمان؛ افول یک شکوه نفتی

به بهانه روز روابط عمومی