پیام خوزستان

آخرين مطالب

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان تشریح کرد:

آخرین وضعیت جابجایی منازل پرخطر مسجدسلیمان و اهواز شهرستان ها

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از آغاز عملیات احداث 1600 واحد مسکونی در خوزستان در قالب طرح اقدام ملی خبر داد
رضا رضایی در خصوص بازدیدهای انجام شده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از استان خوزستان، اظهار کرد: هدف از این سفر بازدید از شهرستان مسجدسلیمان و خسارات ناشی از زلزله در بافت‌های فرسوده و محلات پرخطر شهرستان و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اهواز بود.
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان، استانی حادثه‌خیز به شمار می‌رود، افزود: در خصوص سیلاب‌های اخیر، وزارت راه و شهرسازی با تلاش‌های شبانه‌روزی کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشت.
وی از اخذ تصمیمات مناسبی در سفر معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به خوزستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در شهر مسجدسلیمان، واحدهای مسکونی فراوانی در بافت‌های فرسوده و در معرض خطر زلزله و همچنین آلودگی نفتی قرار دارند که باید هرچه سریعتر برای آنها تصمیم گیری می شد.
رضایی ادامه داد: با پیشنهادهایی که از سوی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جلسه مدیریت بحران استان مطرح شد که شامل رفع موانع ساخت و ساز، ازادسازی اراضی دولتی و ارایه تسهیلات وزارتخانه به ساکنان بافت های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و در معرض خطر بود، امیدواریم بخش عمده‌ای از مشکلات در این خصوص، حل و فصل شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از رایزنی معاون مسکن و ساختمان با وزارت دفاع در خصوص آزادسازی برخی از اراضی خبر داد و گفت: در گفتگوی تلفنی که با فرمانده هوانیروز کشور داشتیم مقرر شد تا هفته جاری، جلسه‌ای مشترک در خصوص رفع مشکلات مسجد سلیمان تشکیل شود.
رضایی با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده در شش پهنه مسجدسلیمان گسترده هستند، از تلاش ملی و استانی برای رفع مشکلات آنها خبر داد و گفت: محلات پشت برج، سی برنج، نمره چهار، نمره هشت، محله شهید داریوش محمدی، محلاتی هستند که درمعرض خطر الودگی نفت و گاز هستند که چنانچه حادثه ای از جمله زلزله در این محلات، رخ دهد ساکنان این مناطق با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
وی ساماندهی و جابه‌جایی سکونتگاه غیررسمی محله منبع آب اهواز را از دیگر مواردی برشمرد که در سفر مسئولان ارشد وزارتخانه به خوزستان در اینباره تصمیم‌گیری شد و عنوان کرد: محله منبع آب در اهواز یکی از سکونتگاه‌های غیررسمی است که در آن ساخت و سازهای غیرایمن وجود دارد و ضوابط فنی در آنها رعایت نشده است. در این باره، تخصیص 25 هکتار از اراضی دولتی به این امر در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از جابه جایی 811 واحد مسکونی در سکونتگاه غیررسمی محله منبع آب خبر داد و گفت: چهارهزار واحد مسکونی پرخطر در شهر اهواز وجود دارد که از این تعداد، 811 واحد در معرض خطر جدی قرار دارند. عملیات آماده سازی این 811 واحد در حال انجام است و پیش‌بینی می‌کنیم تا ظرف یک ماه آینده عملیات آماده‌سازی آنها به اتمام برسد وعملیات ساخت واحدهای مسکونی، آغاز شود.
رضایی بیشترین سهمی که در این نقل و انتقالات انجام خواهد شد متعلق به وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: مقرر شده تا وزارتخانه، زمین و تسهیلات را تخصیص دهد. قرار است به ازای هر واحد مسکونی 10 میلیون تومان بلاعوض و تسهیلات در قالب تبصره 18 بازافرینی شهری در اختیار مردم قرار بگیرد. همچنین، استاندار نیز توافق کرده است تا 10 میلیون تومان وام به صورت بلاعوض به واجدین شرایط تخصیص دهد.
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان همچنین در خصوص اقدامات اداره کل راه و شهرسازی در خصوص طرح اقدام ملی در خصوص رونق تولید مسکن در استان خوزستان نیز نکاتی را ارایه کرد و گفت: تاکنون عملیات احداث یکهزار و 600 واحد در استان آغاز شده است. همچنین تعداد 500 واحد را در گام اول توسط سازمان ملی زمین و مسکن به فراخوان گذاشته ایم. شهریورماه نیز حدود یکهزار واحد مسکونی را به فراخوان می گذاریم تا وعده هایی که در خصوص طرح اقدام ملی داده شده جنبه اجرایی و عملیاتی به خود بگیرد.
رضایی همچنین عنوان کرد: قرار بود تا سال 71 طرح جامع مسجدسلیمان تهیه شود. بعد از بررسی ها، معلوم شد که بخشی از مسجدسلیمان روی چاه های نفت و در حرایم لوله های نفت و گاز قرار گرفته است که بخشی از تصویب طرح جامع مسجدسلیمان به همین دلیل با مشکلاتی مواجه شد.
وی ادامه داد: به دلیل وجود چاه های متعدد نفت ممنوعیت ساخت و ساز در آن مناطق اعلام شد. با شرایطی که ایجاد شده و وزارت نفت بخشی از ملاحظات خود را تغییر داده است قطعا بخشی از زمین ها آزاد خواهد شد و مردم به جای آنکه به صورت غیرقانونی زمین‌ها را ساخت و ساز کنند از معبرهای قانونی به ساخت و ساز اقدام خواهند کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان افزود: بالای 75 هکتار زمین در مسجدسلیمان است که مالکیت آن در اختیار وزارت دفاع و هوانیروز ارتش است که امیدواریم با رایزنی هایی که بین وزارتخانه راه و شهرسازی و وزارت دفاع انجام می شود بتوانیم این زمین ها را در اختیار مردم قرار دهیم تا بتوانند منازل مسکونی خود را در این منطقه بسازند.
رضایی یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه سال‌ها پیش با وزارت نفت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا رسیده بود که بر اساس آن، وزارت نفت به عنوان تامین کننده منابع مالی، وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی و تامین کننده زمین و همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان مجری طرح حدود یکهزار و 400 واحد مسکونی را در شهرک ولیعصر برای مردمی که در پهنه خطر و آلودگی‌های نفت و گاز شرکت ملی نفت بودند قرار بود تخصیص دهد و مردم جابه جا شوند و به این شهرک انتقال پیدا کنند.
رضایی ادامه داد: در فاز اول قرار بود 5000 واحد مسکونی ساخته شود، ولی با توجه به محدودیت‌هایی که وجود داشت عملیات اجرایی حدود یکهزار و 400 واحد شروع شد که از این مقدار نیز 500 واحد آماده شد و مردم به آن واحدهای مسکونی منتقل شدند. هم اکنون حدود 900 واحد از آن تعهد باقیمانده است که نیمه تمام هستند که با تامین اعتبار جدید می توان آن ها را تکمیل کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان افزود: وزارت نفت اعلام کرده مبلغ جدیدی را نمی‌تواند تامین کند و وزارت راه و شهرسازی نیز از سوی دیگر توان پرداخت چنین هزینه ای را ندارد اما در عین حال از آنجایی که واحدهای مسکونی در معرض آلودگی نفت و گاز هستند قرار است منتقل شوند تامین هزینه جابه جایی مردم از این مناطق جزو تکلیف وزارت نفت به شمار می رود که باید انجام شود.
رضایی گفت: با رایزنی‌هایی که انجام شده است احتمال اینکه وزارت نفت قبول و تامین هزینه کند تا 900 واحد باقیمانده نیز احداث شوند و مردم به آن واحدهای مسکونی منتقل شوند، وجود دارد.
وی اظهار کرد: در صورتیکه 25 میلیارد تومان منابع تامین شود 350 واحد مسکونی از 900 واحد باقیمانده که پیشرفت فیزیکی خوبی دارند تکمیل می‌شود و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. همچنین، باقیمانده واحدهای مسکونی که پیشرفت فیزیکی زیر 70 درصد دارند در صورت تامین اعتبار 90 میلیاردتومانی آماده و تحویل مردم مسجدسلیمان می شوند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/127284/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ائتلاف بین‌المللی «ناوگان آزادی» از ترکیه راهی غزه می‌شود

اجرای 60 طرح محرومیت زدایی در شهرستان پلدشت

سرعت بخشی به اجرای طرح نهضت ملی مسکن

شبیه‌ترین به پرسپولیس؛ تصور خطرناکی که اصلاح شد!

نام نویسی 47 هزار و 250 متقاضی خوزستانی در طرح جوانی جمعیت

دو شهر خوزستان در وضعیت قرمز آلودگی هوا

عصبانیت مجری اینترنشنال از بالا بردن پرچم مقاومت در آمریکا + فیلم

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

کاهش مصرف آب در کشت برنج با اجرای طرح قطره‌ای نواری

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

خیرین استان اصفهان 104 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان در ماه مبارک رمضان کمک کردند

فعال شدن گشت نظارت بر کیفیت پخت نان در اهواز

حمله مقاومت به ایلات اشغالی

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 1 اردیبهشت ماه

سه کشته در تصادف جاده هفتکل - اهواز

هشدار، پیش بینی تندباد و خیزش گرد و خاک در خوزستان

از احداث حسینیه در بوستان پرواز تا افتتاح فاز اول پروژه انتقال پساب شهرک قدس

پایان عملیات روکش آسفالت بلوار شهید مدرس اهواز

گفت‌وگوی وزیرخارجه فرانسه با نخست‌وزیر فلسطین درباره آتش‌بس غزه

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

واژگونی پراید در جاده هفتکل - اهواز 3 کشته و 5 مصدوم بر جا گذاشت

هشدار تندباد و خیزش گرد‌و‌خاک در خوزستان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

فیلم/ آزادی بیان به سبک غرب!

فیلم| پاسخ سریع مقاومت اسلامی عراق به تجاوز رژیم صهیونیستی به مقر الحشد الشعبی

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

حمله حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیست‌ها

تشدید نظارت شرعی بر صید و فروش آبزیان

رضایت کادر فنی نساجی از «پولی»/ دروازه بان برزیلی در آستانه تمدید

شمس آذر سرسخت ترین حریف برابر استقلال

ضرورت برخورد مقابله‌ای برای کاهش جرائم خشن

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

تصادف در آبادان، یک کشته و 9 مجروح بر جا گذاشت

روز 197 طوفان‌الاقصی|حمله مقاومت به ایلات اشغالی

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

وضعیت آلودگی هوای شهرهای خوزستان

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

افزایش سودآوری صنایع با اجرای واحد بازیافت گاز دی‌اکسید کربن ایرانی