پیام خوزستان

آخرين مطالب

رادیومهر در سال نو پیروان «صابئین مندایی»؛

اقلیت اصیل، سپیدپوش و هنرمند جنوب ایران را می‌شناسید؟! فرهنگي

اقلیت اصیل، سپیدپوش و هنرمند جنوب ایران را می‌شناسید؟!

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - به بهانه سال نو پیروان یک آیین کمتر شناخته شده، در این پادکست رادیومهر از «صابئین مندایی» یا به زبان محلی اهالی خوزستان، «صُبی»ها صحبت کرده‌ایم.

دریافت 9 MB
  ایران رنگارنگ ما برخلاف خیلی از کشورهای چندمذهبی، سرزمین صلح و آرامش است. حالا چندسالی می‌شود که روزهای آخر تیرماه، عکاسان خوزستان گزارش تصویری مردان و زنان سپیدپوشی را منتشر می‌کنند که در کنار رودخانه کارون مشغول انجام مراسم دینی و غسل تعمید هستند. تصاویر دیدنی و جذابی که انگار از عمق تاریخ آمده‌اند! پایان این ماه با آغاز سال جدید پیروان آیین «صابئین مندایی» همراه است که نام آن «دِهوا ربا» ست. این هموطنان سپیدپوش را می شناسید؟

این اقلیت کمتر شناخته شده، در جنوب غربی ایران زندگی می‌کنند. براساس اعتقاد آنها سال نو همزمان با خلقت حضرت آدم (س) است. پیامبران الهی از حضرت آدم تا حضرت یحیی برای آنها بسیار محترم و مقدس هستند. یحیی کسی بود که مسیح را غسل تعمید داد. به همین دلیل غسل تعمید یکی از اصول اولیه آئین مندائی است؛ و باز به همین دلیل محل زندگی آنها نزدیکی رودخانه کارون است. در شهرهای اهواز، آبادان، هویزه و سوسنگرد بیشترین تعداد مندائی‌ها زندگی می‌کنند. هم کیشان عراقی آنها هم در اطراف دجله و فرات ساکن شده‌اند. جمعیت منداییان در عراق 50 هزار نفر و در ایران 14 هزار نفر برآورد شده که نسبت به جمعیت سال های گذشته کاهش داشته است.

بیشتر جمعیت آنها در نقره‌کاری، میناکاری و زرگری صنعتگران شناخته‌شده و ماهری هستند. صابئین عید نوروز را جشن می گیرند، به غذاهای گیاهی و ماهی علاقه دارند و در سال سی و چهار روز را روزه می‌گیرند. آنها برای باقی ماندگان طوفان نوح یک غذای متبرک مثل خیرات درست می‌کنند که حریصه نام دارد و با عدس تهیه می‌شود.

مندائی‌ها را می‌توان از پوشش مخصوصشان شناخت. آن‌ها لباس‌های بلند سپید با الیاف پنبه و کتان می‌پوشند و تراشیدن موی بدن و صورت و سر را جایز نمی‌دانند، به همین خاطر مردان مندائی سبیل و ریش‌های بلند دارند و عمامه سفیدی روی سرشان می‌گذارند. زنان هم با روسری بزرگ سفیدی سر خود را می‌پوشانند.

در حین تعمید، روحانی تعمید کننده باید عصایی از درخت زیتون در دست داشته باشد. معبد یا مسجد آنها مندی نام دارد که به معنای عقل و عرفان است و از نی و حصیر تهیه می‌شود و باید به سمت شمال آسمان باشد. اسم کتاب مقدس شان «گنزا ربا» به معنای گنج بزرگ است.

معاد و نبوت از جمله اصول اولیه اعتقادی مندائی‌هاست. نمازشان را کنار رودخانه و به سوی شمال آسمان می‌خوانند، و باور دارند ترازوی عدالت الهی در شمال آسمان قرار دارد. آئین صابئین مندایی شبیه‌ترین آئین به دین فراموش شده مانوی است.
صابئین در دفاع مقدس و در راه دفاع از وطن، پنج شهید و چندین آزاده و جانباز تقدیم کردند.
هرچند دین صابئین در قانون اساسی جمهوری اسلامی جزو چهار دین پذیرفته شده نیست، اما بنا به فتوای رهبری - اهل کتاب بودن دین صابئین و حقانیت این دین کهن و یکتاپرست- آنها برای برگزاری آیین خود آزادند. واژه صابئین به عنوان یک دین، سه بار در قرآن (سوره بقره آیه ی 62، سوره انعام آیه 69 و سوره حج آیه 17) آمده است.
خدمت رسانی پیروان دین صابئین مندایی به زائرین اربعین حسینی
دکتر مسعود فروزنده، نویسنده کتاب «ایران سرزمین صلح ادیان» در کتابش درباره منداییان می‌نویسد: «قوم صابئین مندایی پیروان حضرت یحیی هستند که نزدیک به 2000 سال پیش به دلیل اذیت و آزار بعضی از اهالی اورشلیم به سوی رودخانه فرات مهاجرت کردند. اولین محل سکونت آنها شهر معروف تاریخی حران بود؛ بعد در امتداد رود فرات به جنوب حرکت کرده و بعضی از آنها در شهرهای بغداد و بصره و عماره در نهایت آخرین گروه شان به شهرهای خرمشهر و هویزه و شوشتر رسیدند.»


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آغاز سال تحصیلی جدید با بیش از 63 هزار دانش آموز آبادانی

ثبت‌نام حدود 72 هزار خوزستانی در سامانه سماح اربعین

دشمن حجاب و تفکر انقلابی بانوان را نشانه رفته است

ظریف امروز به نیویورک می رود

انقلاب اسلامی ایران کانون همگرایی مسلمانان جهان است

غنای ادب فارسی جلوی هجمه های به این زبان را گرفت

مهرواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد

پذیرش دو نمایش از خوزستان در اولین جشنواره ملی تئاتر آرخه

ثبت نام 122 موکب آبادانی برای استقرار در شلمچه

احیای محور گردشگری منطقه هفت اهواز در پیچ و خم بی توجهی

رویدادهای پاییزی انجمن هنرهای تجسمی خوزستان اعلام شدند

ستاد اربعین خوزستان نماد همدلی و کار جهادی است

مرمت مساجدتاریخی ملاحاجی وکجبافان دزفول ازسوی ستاد بازآفرینی شهری

رهبری : در هیچ سطحی با آمریکا مذاکره نمی‌ کنیم

نخستین آموزشگاه گردشگری در بندر ماهشهر گشایش یافت

آیین پایانی نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» در اهواز برگزار می‌شود

دبیر اجرایی سوگواره تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی منصوب شد

«خانم راول» در حوزه هنری خوزستان

آغاز به کار کمپ استانی آموزشی تخصصی هنرهای نمایشی استان خوزستان

انتشار فراخوان چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین

توسعه و راه‌اندازی موکب دزفول در مرز چذابه آغاز شد

انتشار فراخوان سومین مسابقه ملی عکس آن سوی واقعه

آیین رونمایی از پوستر سومین مسابقه ملی عکس آن سوی واقعه برگزار شد

75 کلاس ابتدایی در شوش بدون معلم هستند

«سحر خدایاری» در بازجویی‌ها به اشتباه خود اعتراف کرده بود

واکنش به تحویل نفتِ آدریان دریا به سوریه

خدمات‌رسانی 1500 موکب خوزستانی به زائرین اربعین

احمد خاتمی : گرانی‌ها، هزینه‌ های انقلابی ماندن است

تمامی مجوزهای صادر شده تا پایان سال ٩٨ دارای اعتبار است

جای خالی شب های شعر «محرم و صفر» در خوزستان مشهود است

فرمانده کل سپاه : نمی‌ گذاریم مردم در سختی باشند

اجتماع بزرگ علمداران حسینی در اندیمشک برگزار شد

کنایه روحانی به پناهیان : قابل اعتنا نیست

سعید مرتضوی درباره آزادی اش توضیحاتی داد

انتشار فراخوان سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی

مهلت ارسال آثار در بخش صحنه‌ای و بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی تمدید شد

اهواز گنجینه ناشناخته گردشگری

آیین شام غریبان در شوش برگزار شد

حضور چهره‌ های سیاسی در مراسم عزدارای بیت رهبری

مدیرکل موقت آژانس به تهران آمد

فراخوان بخش کودک و نوجوان و عروسکی دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر اهواز منتشر شد

ثبت شهرهای ملی صنایع دستی جذب بیشتر سرمایه‎گذار را در پی دارد

از انتقال اشیاءی تاریخی حمام «زیبا» آبادان به کرمان جلوگیری شد

حضور مقتدی صدر در مراسم عزاداریِ قم

جزئیات آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجام

بیانیه آملی‌ لاریجانی درباره مجادله با آیت‌ الله یزدی

عراقچی: 15میلیارد را می‌گیریم، بعد گفتگو می‌کنیم

راه‌اندازی نخستین مرکز آموزش تخصصی دستگاه‌های چاپ در اهواز

درگذشت شبیه‌خوان تعزیه در شوشتر

فراخوان نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌ شب و هزار قصه» منتشر شد