پیام خوزستان

آخرين مطالب

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور:

اعتقادی به توسعه بی‌رویه در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نداریم/نظام آموزش و پرورش ساختار مناسبی ندارد علمي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: نظام آموزش عالی باید یک سیاست‌گذاری درست و فعالانه انجام دهد و یکی از کارهایی که می‌تواند انجام شود، توجه به توسعه کمی و کیفی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی است؛ در عین حال اعتقادی به توسعه بی‌رویه، حتی در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نداریم.
به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، ابراهیم صالحی‌عمران در آیین افتتاح پنج پروژه بزرگ آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان خوزستان که امروز، یک‌شنبه (ششم مردادماه) همزمان با روز ملی مهارت در دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان جزو اولین استان‌هایی بود که پس از قبول مسئولیت در دانشگاه فنی و حرفه‌ای در آن حضور پیدا کردم. اولین تفاهم‌نامه ما نیز با خوزستان بسته شد. این تفاهم‌نامه الگویی برای 12 استان دیگر شد و چنین تفاهم‌نامه‌هایی نیز با این استان‌ها امضا شد.
وی افزود: کمبود‌های آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای به اندازه‌ای زیاد است که من در بررسی که کردم متوجه شدم اگر بخواهیم یک بازسازی ساده در دانشکده‌ها انجام دهیم به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی که کل بودجه فنی و حرفه‌ای سالانه حدود 800 میلیون تومان است. به همین دلیل اگر بخواهیم این کار را با استفاده از منابع ملی و دانشگاهی انجام دهیم، ممکن نیست و باید از منابع استانی به این منظور استفاده کنیم.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: امیدوارم ما باز هم تفاهم‌نامه را ادامه دهیم و شاهد این باشیم که دانشگاه فنی و حرفه‌ای در بحث کارگاه‌ها و تجهیزات، الگوی سایر دانشگاه‌های کشور باشد. دانشگاه فنی و حرفه‌ای این ظرفیت را دارد.
صالحی‌عمران تصریح کرد: یکی از آرزوهای همه ملت‌ها و دولت‌ها مفهوم رشد و توسعه است و یکی از عوامل موثر در توسعه بدون تردید منابع انسانی است. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای توسعه یافته غربی سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی آغاز شد. در غرب سرمایه‌گذاری عظیمی روی آموزش و پرورش و بعدها روی آموزش عالی شد و در دهه 70 اوج گسترش آموزش عالی را در غرب دیدیم. در این مسیر دچار چالش‌هایی مثل اشتغال و گسترش بی رویه آموزش عالی شدند.
وی افزود: در کشور ما نیز پیش از انقلاب و بعد از دوران جنگ سرمایه‌گذاری بسیار خوبی روی آموزش عالی کشور صورت گرفت که البته نیاز بود، زیرا ما در بسیاری از رشته‌ها کمبود داشتیم. اما این توسعه‌ها می‌توانست قدری هدفمند و بهتر صورت گیرد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: آموزش عالی ما باید این تجربه‌ای را که در غرب در این زمینه وجود داشت را می‌دید. در چنین شرایطی نتیجه این می‌شود که در سال جاری حدود 700 هزار داوطلب در رشته علوم تجربی داریم که خواهان تعداد رتبه‌های محدود علوم پزشکی هستند. سوال اینجاست که آیا توسعه کشور مربوط به همین چند رشته پزشکی و بهداشت است؟ باید فضای آموزش عالی را در گذشته قدری حکیمانه‌تر مدیریت می‌کردیم.
صالحی‌عمران افزود: یکی از راه‌های برون رفت، توجه به آموزش‌های مهاراتی است. بسیاری از کشورها خیلی دانش‌آموزان خود را به سمت آموزش عالی و دنشگاه سوق نمی‌دهند. در کشوری ماند اتریش 80 درصد دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان وارد بازار کار می‌شوند. 20 درصد وارد دانشگاه می‌شوند و از این مقدار نیز تعدادی وارد رشته‌های مهارتی می‌شوند. ساختار نظام آموزش و پرورش ما ساختار مناسبی نیست و همه دانش‌آموزان را به سمت دانشگاه و تعدادی رشته پزشکی و... هدایت می‌کند. این سیاست‌گذاری مناسبی نیست.
وی خاطرنشان‌کرد: ما راهنمایی، مشاوره تحصیلی و هدایت تحصیلی مناسب نداریم. گاهی سیاست‌گذاری کشور ما سیاست‌گذاری منفعلانه‌ای است، یعنی تابع تقاضاهای اجتماعی است که گاه غیر منطقی هستند. یعنی اگر رشته علوم تجربی داوطلبان زیادی دارد، ما می‌خواهیم رشته‌های این حوزه را گسترش دهیم. ما از نظر تعداد دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی جزو سه کشور برتر دنیا هستیم.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: نظام آموزش عالی باید بار دیگر یک سیاست‌گذاری درست و فعالانه انجام دهد. یکی از کارهایی که می‌تواند انجام شود توجه به توسعه کمی و کیفی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی است. چه در دوره متوسطه و چه آموزش عالی باید این توسعه صورت گیرد اما من به کیفیت معتقد هستم و اعتقادی به توسعه بی رویه حتی در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ندارم.
صالحی‌عمران افزود: تنها به این دلیل که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ذاتا خوب است، اینکه فکر کنیم این رشته‌ها و دانشکده‌ها باید به صورت بی‌رویه توسعه پیدا کنند، اصلا خوب نیست. توسعه کمی را باید بر اساس نیاز بازار کار و مشاغل آینده انجام دهیم. بدون بررسی، هر نوع توسعه‌ای حتی توسعه فنی و حرفه‌ای شاید مناسب نباشد.
وی ادامه داد: با رصد فارغ‌التحصیلان ورودی 93 و 94 دیدیم که در برخی رشته‌ها فارغ‌التحصیلان ما 80 درصد و در برخی رشته‌ها 30 تا 35 درصد شاغل هستند. این نشان می‌دهد ما باید دقیق عمل کنیم و نباید هر رشته‌ای را توسعه دهیم. اگر برای توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای برنامه استراتژیک نداشته باشیم، ممکن است همان بلایی که سر آموزش عالی آمد، سر ما هم بیاید. کیفیت‌نگری بحث اساسی ما است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: یکی از اساسی‌ترین کارها توجه به فضاهای فیزیکی و آزمایشگاهی است. به همین دلیل یک برنامه پنج ساله برای توسعه فضاهای فیزیکی در دستور کار ما قرار گرفته است. کارگاه باید از کلاس زیباتر باشد. به روز رسانی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها از دیگر برنامه‌های ما هستند. ما حدود یک هزار و 300 کارگاه و آزمایشگاه در سراسر کشور داریم.
صالحی‌عمران افزود: یکی دیگر از مسائلی که مورد توجه ما قرار دارد، سرفصل درسی است. زمانی که من دانشگاه را تحویل گرفتم، سرفصل‌های درسی ما مربوط به 20، 30 سال گذشته بودند. از نمایندگان صنعت، آموزش و پرورش و متخصصین و... شروع به تغییر سرفصل درسی رشته‌های خود کردیم. به این ترتیب تا کنون 26 سرفصل درسی مصوب شده‌اند و از مهرماه این برنامه‌های درسی اجرا می‌شوند.
وی ادامه داد: این مساله موجب ارتقا مربیان ما نیز می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های ما توانمندسازی مربیان است. هر قدر روی اساتید خود سرمایه‌گذاری کنیم، خروجی‌های ما و ورود ما به بازار کار بهتر خواهند شد.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دیدار معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی با آیت‌الله شفیعی

ارائه 70 رشته جدید در سال تحصیلی پیش رو/ابطال کد مدرسی 1400 مدرس

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه شهید چمران اهواز و شرکت فولادخوزستان

نخبگان به دانشگاه شریف اعتبار دادند

موفقیت با بخشنامه به دست نمی آید

کاهش میانگین سنی دانشجویان علمی کاربردی/لزوم ایجاد یک مرکز برای رشته‌های فرهنگی و هنری

رتبه یک گروه ریاضی: فضا برای بروز استعدادهای خوزستان مهیا شود

معایب حذف شرط بومی بودن معلمان در آزمون استخدامی بیش از مزایای آن است

اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز

عناوین برتر دانش‌آموزان خوزستانی در جشنواره فرهنگی هنری کشور

دانش‌آموزان به جای شرکت در کلاس‌های تقویتی خودشان درس بخوانند

2 رشته جدید به رشته‌های موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی خوزستان افزوده شد

پذیرش دانشجو در 20 رشته کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در علمی کاربردی جهاددانشگاهی خوزستان

دانشگاه جندی شاپور دزفول وارد عرصه تولید فناوری شارژ بیسیم شد

تلاش برای خود کنکور باشد نه فکر کردن به نتیجه آن

2 رشته جدید در دانشکده علوم پزشکی شوشتر

2رشته تحصیلی به دانشکده علوم پزشکی شوشتر اضافه شد

چند نکته برای انتخاب رشته کنکور

اختصاص 5 درصد سهمیه مازاد ظرفیت دوره‌های روزانه برای دانش‌آموزان درگیر سیل

اعلام تقویم آموزشی گروه‌های علوم پزشکی و دامپزشکی دانشگاه آزاد

سنجش سلامت بیش از 58 هزار نوآموز خوزستانی تاکنون

کسب رتبه اول جشنواره کشوری نوجوان سالم توسط خوزستان

برگزاری کنفرانس فناوری اطلاعات و کاربردهای هوش مصنوعی در دانشگاه شهید چمران

فعالیت 36 پایگاه انتخاب رشته کنکور در خوزستان

صحبت‌های اخیر رهبر، مسئولیت جهاددانشگاهی را سنگین‌تر کرده است

لزوم استفاده از طرح‌های نخبگان در زمینه کنترل سیل و آلودگی‌های نفتی

تواضع علمی خود را حفظ کنید

خوزستان در کنکور سال آینده دو تا سه رتبه تک رقمی خواهد داشت

تقویم آموزشی دانشگاه پیام‌نور اعلام شد

ایجاد سامانه جامع اطلاعات پژوهشی برای استفاده از طرح‌های نخبگان

نباید فرهنگ "ترک استان به‌خاطر شرایط بهتر"، جا بیفتد

کسب 2 رتبه برتر کنکور سراسری 98 توسط دانش‌آموزان خوزستانی

علوی: دستاوردهای جهاددانشگاهی از مصادیق کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران است

دانشگاه شهید چمران مطابق با ظرفیت‌های خوزستان حرکت نکرده است/افتتاح دانشکده نفت تا مهر 99

448 هزار ساعت تدریس رایگان برای دانش‌آموزان لازم‌التوجه خوزستان

تاسیس یک رشته جدید در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول

انتخاب امید حاجتی به عنوان حامی برتر جهاد دانشگاهی

برگزاری آزمون استخدامی آتش‌نشانی با حضور بیش از 6 هزار داوطلب در خوزستان

اگر قصد انتخاب رشته اقتصاد را دارید، بخوانید

بهره‌برداری از دو طرح آموزشی در اندیمشک

جهش تحصیلی و تاثیرات آن بر دانش آموز

علوی: دستاوردهای جهاددانشگاهی از مصادیق کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران است

درخشش دانش آموز شوشتری در مسابقات ریاضیات جهانی واترلو

مقام‌آوری دانش‌آموزان خوزستانی در مسابقات قرآن، عترت و نماز

انتصاب کاظمی‌نژاد به عنوان مدیر کارگروه برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی فیزیک

برگزاری همایش "سیلاب اگر تکرار شود" در اهواز

برای جلوگیری از گرمازدگی، آب بنوشید

به کارگیری بیش از یک هزار نفر در آموزش و پرورش خوزستان از طریق آزمون استخدامی

هدایت تحصیلی 5000 دانش آموز ناحیه یک اهواز ادامه دارد

آغاز ثبت‌نام آزمون تکمیل ظرفیت پایه هشتم مدارس استعداد درخشان از 12 مرداد