پیام خوزستان

آخرين مطالب

معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز مطرح کرد:

بار کنترل سگ‌های بلاصاحب بر دوش شهرداری است اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: طبق دستورالعمل کنترل سگ‌های بلاصاحب 16 نهاد در این زمینه مسئولیت دارند اما تاکنون یک جلسه در این زمینه در خوستان برگزار نشده است و شهرداری به تنهایی این بار را به دوش می‌کشد.
به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، محمد مالی در نودمین جلسه شورای شهر اهواز که امروز (26 شهریورماه) در سالن جلسات شورا با موضوع پاسخ شهردار به سوالات عضو شورا برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، تنها دفع حیوانات بلاصاحب و مضر با اعلام موسسات بهداشتی بر عهده شهرداری‌ها است. 
وی افزود: وزارت کشور جهت رفع ابهام فرایند اجرایی این قانون، در سال 87 اقدام به تدوین و ابلاغ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب توسط سازمان همیاری شهرداری‌ها کرده است بنابراین از سال 87 بر اساس دستورالعمل ابلاغی، کارگروه ویژه‌ای در کلان‌شهرها که شهرداری تنها عضوی از آن مجموعه است، وظیفه زنده‌گیری، جمع‌آوری، عقیم‌سازی و رهاسازی سگ‌های بلاصاحب را بر عهده دارد. 
معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: با توجه به عدم انجام تعهدات اعضای این کارگروه و لزوم تلاش برای حفظ و صیانت از سلامت و بهداشت عمومی، شهرداری اهواز در یک سال گذشته بر اساس هماهنگی انجام شده توسط دادستان و شورای سلامت شهرستان اهواز، بر اساس جزئیات دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب اقدام به طراحی و سپس احداث نخستین مرکز کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در منطقه صفیره به مساحت 7 هزار مترمربع با مبلغ 7 میلیارد ریال کرد. 
مالی بیان کرد: در این مرکز اتاق‌های عمل، ریکاوری، معاینه، قرنطینه، داروخانه، یوتاتایز و سالن‌های پیش و بعد از دوران نقاهت، حمام کنه و محوطه بازی در فضایی مناسب با اخذ مجوزهای لازم از اداره کل محیط زیست، احداث شده است. پیمانکار ذی‌صلاح لازم و متخصص نیز برای انجام عملیات زنده‌گیری و عقیم‌سازی پس از طی مراحل قانونی انتخاب و در حدود یک ماه به شکل آزمایشی و فعالیت رسمی این مرکز در حال انجام است و تاکنون نیز حدود 210 قلاده سگ توسط این مجموعه زنده‌گیری، عقیم‌سازی و نهایتا با الصاق مشخصات رهاسازی شده‌اند. 114 سگ از این تعداد ماده بودند.
وی عنوان کرد: عقیم‌سازی، تنها راه علمی، قانونی و اخلاقی برخورد با این معضل اجتماعی است. در حال حاضر بر اساس برخی تخمین‌ها در حدود 4 تا 6 هزار قلاده سگ در سطح شهر اهواز تردد دارند. 
معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز تصریح کرد: با توجه به وجود زمین‌های کشاورزی در حاشیه شهر اهواز، وجود رودخانه، جزایر و نیزارها و لزوم حفظ این موجود در چرخه طبیعت، به نظر می‌رسد اهتمام جدی به پروسه عقیم‌سازی در مدت زمان پنج ساله می‌تواند وضعیت بحرانی شهر را در این بخش، برطرف کند. 
مالی گفت: بی‌تردید اختصاص بودجه ویژه با هم‌افزایی سایر دستگاه های متولی از قبیل استانداری، محیط زیست، دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مراکز بهداشت و سازمان‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی بر سرعت این فعالیت خواهد افزود. نهایتا مطابق قانون و دستورالعمل‌ها، وظیفه شهرداری جمع‌آوری موردی طبق نظر مرکز بهداشتی است که در حال حاضر فراتر از این وظیفه قانونی کل فرایند در شهرداری اهواز انجام می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز تصریح کرد: با توجه به اینکه نخستین دغدغه مردم از وجود سگ‌های بلاصاحب در شهر، انتقال بیماری‌های مشترک است، پس از غربالگری، انگل زدایی و واکسیناسیون سگ انجام می‌شود بنابراین سگ از نظر حمل بیماری‌های مشترک مشکلی ندارد. بیماری هاری در سال‌های گذشته در اهواز مشاهده نشده است اما با واکسیناسیون و کارهایی از این قبیل هم این بیماری قابل رفع نیست و بیماری می‌تواند بروز یابد.
وی بیان کرد: زمانی که سگ عقیم‌سازی می‌شود، ستیزندگی سگ از بین می‌رود و گزش هایی که موجب نارضایتی می‌شوند دیگر ایجاد نمی‌شوند. سگ در سال دو بار تولید مثل می‌کند که با عقیم‌سازی 114 سگ در دو ماه یعنی از تولد 700 تا یک هزار قلاده سگ در سال 99 جلوگیری کرده‌ایم و تا انتهای دوره پنجم شورا با عقیم‌سازی حداقل 2 هزار سگ از این بحران عبور می‌کنیم.
معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز عنوان کرد: طبق دستورالعمل کنترل سگ‌های بلاصاحب 16 نهاد در این زمینه مسئولیت دارند اما تاکنون یک جلسه در این زمینه در خوستان برگزار نشده است و شهرداری به تنهایی این بار را به دوش می‌کشد.
وی عنوان کرد: برای رفع دغدغه‌های شهروندان شروع کار زنده‌گیری و عقیم‌سازی از پارک شهروند و سپس جاده‌های ساحلی، پارک‌ها و خیابان‌های اصلی بوده است.
مالی بیان کرد: با مدیران مجموعه نفت صحبت کرده‌ایم و آنها را مقاعد کرده‌ایم تا یک قطعه زمین مناسب در اختیار ما قرار دهند و در حال بررسی روش‌های دیگر هستیم تا جایی برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب اختصاص یابد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/133859/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی کاه و کلش در گتوند

حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

جزئیات کشف سکه‌های دوره اشکانی از یک مسافر قطار

حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

لحظه هدف قرار دادن پناهگاه صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله |ببینید

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

نتانیاهو از پیگرد قضایی و سیاسی پس از جنگ می‌ترسد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

ثبت صادرات 6 میلیارد دلاری در خوزستان

آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

95 درصد روستاهای خوزستان از اینترنت بهره‌مند هستند

رفع ابهامات حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب قراردادها

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

دور دوم انتخابات مجلس در آبادان الکترونیکی برگزار می‌شود

جزئیات دیدار یحیی السنوار با رهبران حماس روی زمین

پیش‌بینی وزش باد در اغلب مناطق خوزستان

پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند

جمالپور: حق کشتی فرنگی خوزستان داشتن 2 مربی در المپیک است

اجرای طرح کشت چوب در 300 هزار هکتار از اراضی خوزستان

بیش از 370 هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد

استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت