پیام خوزستان

آخرين مطالب

با نگاهی به آئین‌های عاشورایی

شماره 42 مجله «ایران‌مهر» منتشر شد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - شماره چهل و دوم مجله ایران‌مهر با نگاهی به آئین‌های عاشورایی مناطق مختلف کشور و نمایه گزارش‌های استانی منتشر شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مجله «ایران‌مهر» که به‌صورت دیجیتال منتشر می‌شود فرصتی برای مرور رویدادهای استان‌های مختلف از دریچه نگاه خبرنگاران استانی مهر است، رویدادهایی که در قالب گزارش، گفتگو و عکس پیش روی نگاه مخاطبان خبرگزاری مهر قرار می‌گیرد.
این شماره مجله «ایران‌مهر» حدود 50 گزارش در موضوعات مختلف از استان‌های کشور را در برمی‌گیرد تا تصویری از دغدغه‌های مهم استانی را پیش روی مخاطب قرار دهد. دغدغه‌هایی که برخی از آن‌ها در روستایی دورافتاده رقم می‌خورد و برخی از آن‌ها در مرکز استان؛ برخی از آن‌ها فرصت‌ها را به رخ می‌کشد و برخی تهدیدها را به چالش.
آیین‌های سنتی عاشورایی روایت گر عاشقانه‌ای حزن‌انگیز از مردمان ایران است، روایت این عاشقانه از روزها قبل از محرم شروع می‌شود و تا هفته‌ها بعد از اربعین ادامه دارد، از ایامی که همه‌چیز مهیای عرض ارادتی دیگر است. خیمه‌ها در شهر پا می‌گیرد؛ دیوارها و خیابان‌ها سیاه‌پوش می‌شوند و نوحه‌های محلی تا روستاهای دورافتاده ضجه می‌زند.
در این شماره از مجله «ایران‌مهر» نگاهی به آئین‌های عاشورایی اقوام ایرانی خواهیم داشت تا بستری برای مستندسازی این آئین‌ها در استان‌های مختلف باشد.
زمستان 1394 کارگروه ملی نجات خلیج گرگان تشکیل شد و خردادماه سال گذشته لایروبی یکی از کانال‌های شرقی گوهر فیروزه‌ای به تصویب این کارگروه رسد تا خلیج از شرایط اضطرار خارج شود اما حالا مدتی است با مخالفت سازمان حفاظت محیط‌زیست دوباره اماواگرها برای نجات خلیج گرگان آغازشده است. مشروح این گزارش را در بخش جامعه مجله ایران‌مهر بخوانید.
«مصائب خانواده 5 قلوهای اراکی در شرایط گرانی»، بی‌توجهی به درآمد ارزی «توریسم درمانی» در قم، «مصائب دریای جنوب؛ از نابودی آبزیان تا انواع آلودگی‌ نفتی و غیرنفتی»، «نقش سفید گچ بر تن سبز بلوط‌های زاگرس»، همه‌ آنچه زوار برای عبور از «خسروی» باید بدانند، «نفس 400 هزار نفر زیر آوار گردوغبار بند آمد»، «انباشت زباله در اثر جهانی»، «جمعیت گورخرهای زیست‌کره توران نصف شد»، «حیوان گزیدگی در بام ایران اوج گرفت» و «شوخی با جان حیوانات ممنوع» از گزارش‌های بخش جامعه این شماره مجله «ایران‌مهر» است.
سراغ استاد غلام نجار را از هرکسی در غرب مازندران بگیرید، آدرس روستای «خیرسر» نوشهر را می‌دهد. خانه‌اش که کارگاه نجاری شده است، گنبدی شکل با معماری بومی در کنار ساختمان‌های سیمانی و بلوکی قرارگرفته که نسل این معماری بومی و سنتی از روستاها رخت بسته است، از نقش و معماری به‌کاررفته می‌توان به عمق هنر استاد چیره‌دست و هنرمند پی برد. برای خواندن این روایت به بخش فرهنگ و هنر مجله ایران‌مهر مراجعه کنید.
«توجه به فرهنگ و زندگی مردم گیلان راز ماندگاری اشعار شیون فومنی»، «رئیس‌علی دلواری‌ها ایستاده‌اند»، «سفر رستم به تونل زمان در نمایش «بمانی رفتی، بمانی رفته‌ای»، «قهر مردم با هنر هفتم»، «گلستان مکان مناسب اجرای تعزیه ندارد»، «روایتی از قلب بویراحمد تا کمپ 17 تکریت»، حذف همسایه‌ها با معماری «عاریه‌ای» و «تئاتر خیابانی کشور در مسیر بیراهه» از دیگر گزارش‌های این شماره مجله ایران‌مهر است.
ارگ کریم‌خان شیراز برای بار دوم عرصه افرادی شد که از دیوارهایش بالا می‌روند، اما این بار کارشناسان این رویداد را ناشی از هیجانات برنامه «ویدیو مپینگ» می‌دانند که اخیراً شهرداری اجرا کرد. مشروح این گزارش را در این شماره از مجله «ایران‌مهر» می‌خوانیم.
«سکوت به جان بازار مسگران افتاد»، مکتب «فلزکاری» که روح را «جلا» می‌دهد، «سفر به سرزمین پررمزوراز اورامان» و «میراث عصر سلجوقی مروّج معماری ایرانی» از گزارش‌هایی است که برای خواندن آن‌ها باید به بخش میراث مجله «ایران‌مهر» مراجعه کنید.
صنعت کبریت‌سازی یکی از صنایع قدیمی تبریز است که این روزها با روی کار آمدن ابزار جدید و به‌روز، خطر ‏خاموشی آن بیش از گذشته احساس می‌شود.‏ همیشه یک کالای خاص بوده، چه آن زمانی که تازه از فرنگ وارد ایران شده بود و به‌عنوان یک سوغاتی و کالای لوکس دست‌به‌دست اشراف و اعیان می‌چرخید و راهی به سمت عموم مردم باز نکرده بود و چه حالا که تبدیل به یک کالای کلکسیونی شده است و انواع مختلفی از آن با طرح‌های متفاوت دست کلکسیون دارها می‌چرخد. برای خواندن این گزارش به بخش اقتصاد مجله «ایران‌مهر» مراجعه کنید.
««نه» نظام بانکی به رونق تولید»، «گران‌ترین عوارضی گران‌تر شد»، «آناهیتا» اسیر بی‌تدبیری بزرگ‌ترین‌ هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری کشور، «نقد حوزویان به طرح بانکداری مجلس/فرسنگ‌ها فاصله تا رستگاری بانک‌ها»، «چرخ پروژه‌های بیکارترین استان پنچر است!»، «صادرات خرمای بم به 50 کشور»، «صدای بال مگس‌ها در گوش کشاورزان» و «پای اقتصاد مقاومتی همچنان لنگ می‌زند» از دیگر گزارش‌های این شماره مجله ایران‌مهر است.
برای دریافت شماره چهل و دوم مجله «ایران‌مهر» اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/133927/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

طعنه رشیدی کوچی به کریمی قدوسی: شنیدم گفته بودی من نفوذی اسرائیلم؛ خدا جای حق نشسته

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند

دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت

اجرای طرح تشدید کنترل کیفی آب و کیفیت مواد غذایی در اهواز

چمران از آغاز به کار هیات امنای محلات در 352 محله شهر تهران خبر داد

معاون گردشگری وزارت میراث وارد خوزستان شد

حدود 60 هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد

مشاهده 4 راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان

وعده جدید: ورزشگاه آزادی متحول می‌شود

رفع تصرف 126 هزار مترمربعی اراضی ملی در خوزستان

مقاومت ژاوی در تمرین: جواب هیچکس را نداد

کاپیتان سابق پشت فولاد درآمد: با هم‌قوی‌تریم

پشت صحنه خواستگاری سلمان از شیرین

از معلمی تا بازیگری به روایت «سید جواد هاشمی»

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

تولید ماده موثر چند داروی اعصاب و روان توسط نخبگان ایرانی

آتش‌سوزی یک خانه در اهواز؛ 3 نفر مصدوم شدند

امضا قرارداد خریداران سهام استقلال

بارسلونا مصمم به فروش دیونگ

حسن یزدانی به اردوی تیم ملی نرفت

گزارش زنده؛ ایران 2 - قرقیزستان 1

آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا از سوی وادا محکوم شد

کدام بازیکنان از تیم ملی والیبال جدا شدند؟

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی قرار گرفت

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

رئیس جمهور: ایران در 20 کشور جهان پروژه‌های بزرگ برق و آبی را اجرایی می‌کند

رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد چون دل به کمک خارج از مرزها نبسته‌ است

آب گرفتگی معابر عمومی در روستای منصوریه دستگردان

سخنگوی وزارت خارجه: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسرائیل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود

آب گرفتگی معابر روستای منصوریه دستگردان

سخنان رهبر انقلاب درباره حمزه سید الشهدا + فیلم

نقش مهم «سردار سلیمانی» در تقویت توان موشکی مقاومت

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 5 اردیبهشت ماه

آغاز عملیات تعریض جاده کوشکک در گتوند

یک مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در خرمشهر پلمب شد

اتحاد بین آزادی‌خواهان دنیا دستاورد عملیات وعده‌ صادق است

جمله سنگین «خلیل» در مورد زمان که هیچ کس معنی اش را نفهمید!

ویدئویی زیرخاکی از هنرمندان بزرگ تاریخ سینمای ایران

عامل ناامنی خاورمیانه کیست؟

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

آغاز عملیات احداث باند دوم محور اهواز - خرمشهر

جلسه شورای شهر اهواز با موضوع برکناری شهردار برای سیزدهمین بار لغو شد

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

امیدواریم پنجم اردیبهشت سرآغاز پیشرفت فوتبال ایران باشد

تصویب قانون امباپه در شورای شهر مادرید!

وحید مرادی سرپرست تیم ملی والیبال شد