پیام خوزستان

آخرين مطالب

جاذبه هاي گردشگري کمتر ديده شده آبادان شهرستان ها

  بزرگنمايي:

شهرستان آبادان از سمت شمال به شهرستان هاي شادگان و خرم شهر از شرق به شهرستان ماهشهر و رودخانه بهمن شير، از جنوب به خليج فارس و از غرب به کشور عراق و اروند رود محدود است.

شهر آبادان مرکز شهرستان بين 30 درجه و 22 دقيقه و 30 ثانيه عرض شمالي و 48 درجه و 12 دقيقه و 30 ثانيه در ازاي خاوري از نصف النهار گرينويچ قرار گرفته و بلندي آن از سطح دريا دو متر است.

جمعيت شهرستان آبادان بر اساس سرشماري سال 1390 بيش از 270 هزار نفر برآورد شده است.

تاريخ زندگي در شبه جزيره آبادان را مي توان از دوره ساساني و در زمان ظهور اسلام اين منطقه آباد بوده است و به گفته تاريخ نويسان، آبادان شهري بوده که مردم آن هميشه به عبادت مي پرداختند.

شغل عده اي از مردم آبادان حصيربافي بوده است، در ابتداي قرن چهارم هجري عبادان به آبادان تغيير نام داد و از قرن ششم هجري به بعد شهر آبادان فعلي پديد آمد.

با گسترش محدوده جغرافيايي منطقه آزاد اروند به شهرستان هاي آبادان و خرمشهر، طرح عرضه و فروش کالاي همراه مسافر در شهرستان آبادان رونق خاصي يافت و خيابان امام خميني (ره) اين شهر موسوم به خيابان ته لنجي ها، بازار تجاري اروند، فروشگاه هاي عمده و خرده فروشي کالاهاي ملواني و بازار تجاري موسوم به کنز المال در محدوده شهرستان خرمشهر به محل عرضه اين کالاها تبديل شد.

در مباحث مربوط به بازاريابي گردشگري و عرضه کالاي گردشگري، اين موضوع مطرح است که بايد آنقدر جاذبه هاي متنوع براي گردشگر فراهم باشد که تنها مسافر، کرايه بازگشت خود را به شهر خود کنار بگذارد و بقيه پول خود را در شهر مقصد گردشگري خرج کند.

اين بدان معناست که گردشگر در مقصد گردشگري با طيب خاطر و از روي رضايت، هزينه کند و از سويي نيز از جاذبه هاي گردشگري آن شهر استفاده کند.

بر اساس اين اصل مهم، بسياري از شهرهاي مقصد گردشگري که سابقه چنداني در اين صنعت ندارند، تلاش مي کنند تا با ساخت جاذبه هاي موسوم به انسان ساخت، از اين بازار رقابتي بهره ببرند.

پرسش اصلي اينجاست که تا چه اندازه توانسته ايم از جاذبه هاي گردشگري موجود شهرستان آبادان در راستاي رونق شهر و تامين اقتصاد پايدار، بهره برداري کنيم؟

افزايش ماندگاري مسافر نيز از اصول مهم در صنعت گردشگري است که مي توان با اجراي صحيح اين اصل، گردشگر پول بيشتري با استفاده از جاذبه هاي گردشگري در شهر خرج کند.

مسافراني که وارد شهر آبادان مي شوند، اول از همه سراغ بازار موسوم به ته لنجي ها را از بوميان مي گيرند تا بتوانند با خريد کالا، نياز هاي کالايي خود را با قيمت کمتر تامين کنند.

البته معرفي جاذبه هاي گردشگري شهرستان در بهار، از سوي شهرداري و ديگر دستگاه هاي عضو ستاد دائمي تسهيلات سفر با استقرار باجه هاي موسوم به «از من بپرس» به خوبي انجام مي شود.

شهرستان آبادان، جاذبه هاي گردشگري صنعتي، تاريخي، فرهنگي و انسان ساخت دارد که مي توان با تهيه بسته هاي سفر، ماندگاري مسافر و ميزان بازديد از جاذبه ها را افزايش داد.

کليساي سورت گاراپت آبادان در همسايگي مسجدي در آبادان، پل کابلي آبادان به عنوان نخستين پل کابلي واقع در خشکي در جهان، مدرسه مهرگان، بقعه خضر، موزه آبادان، مسجد رنگوني ها، سينما نفت و ساختمان آموزشگاه فرهنگ را مي توان از مکان هاي ديدني و تاريخي شهرستان آبادان به شمار آورد.

در بخش گردشگري صنعتي نيز، پالايشگاه نفت آبادان از نخستين واحدهاي بزرگ صنعتي کشور است که از نظر تنوع توليد از بزرگ ترين پالايشگاه ها و داراي فرآورده هاي بيشتر از مراکز بزرگ صنعت نفت دنيا محسوب مي شود.

تعداد توليدات اين پالايشگاه بر اساس گفته ها، بيش از 100 رقم ذکر شده و از آن ميان مي توان نفت چراغ، نفت کوره، قير، نفت، گاز، نفت سفيد، بنزين اتومبيل، هواپيما و جهت سوخت ديزل، سوخت کشتي و انواع حلال هارا نام برد.

شرکت سهامي پتروشيمي آبادان نيز مجتمع پتروشيمي مرکب از هفت کارخانه مي باشد که فرآورده هايي از قبيل اتيلن، کلر، سود سوزآور، پلي وينيل کلرايد و مانند آن توليد مي کند.

وجود شرکت شيلات جنوب، کارخانه هاي متعدد رنگ سازي، ظروف آلومينيوم و غيره سبب رونق صنايع در اين منطقه شده و مهم ترين معادن اين شهرستان معادن نفت و گاز است که در اکثر نقاط وجود دارند و منابع نمک آن نيز به علت رسوبات دريايي فراوان است.

به لحاظ بندري بودن آبادن و وجود منطقه تجاري و وي‍‍ژه اقتصادي اروند اين شهرستان در تمامي فصول سال ميزبان شمار زيادي مسافر است.

بازار چه هاي شهر آبادان اعم از خيابان اميري ،بازار بزرگ شهر، بازار کويتي ها و ديگر مناطق تجاري اين شهرستان نيز از ديگر جاذبه هاي گردشگري اين شهر تاريخي است.

مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان آبادان نيز در گفت و گو با ايرنا در خصوص برنامه ها و اقدامات اين اداره براي ازايش ماندگاري مسافر و بازديد گردشگران از ديگر جاذبه هاي شهرستان، گفت:در ايام نوروز، مشکلي براي اطلاع رساني نداريم، زيرا اين مهم از سوي دستگاه ها انجام مي شود.

سيدشمس الدين نوربخش غفاري با بيان اينکه ديگر دستگاه ها نظير فرودگاه، راه آهن، ترمينال هاي مسافري، آزانس هيا گردشگري، هتل ها و حتي رانندگان تاکسي نيز در معرفي جاذبه هاي شهر، سهيم هستند، افزود:بر اساس برنامه، معرفي جاذبه هيا شهرستان با همکاري ديگر دستگاه ها در فصول موسوم به low season اجرايي مي شود.

وي افزود:به عنوان مثال، نبود نيروي انساني باعث شده است تا مسجد رنگوني ها به عنوان يکي از نمادهاي همزيستي مسالمت آميز اديان در اين شهر، بسته ده و گردشگران نيز نتوانند از آن ديدن کنند.

نوربخش غفاري اضافه کرد:در بخش رونق گردشگري صنعتي شهرستان آبادان نيز، با همکاري وزارت نفت، قرار است تا باغ موزه دفاع مقدس و صنعت نفت اين شهر اجرايي شود.

مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آبادان ادامه داد:نشست هاي هماهنگي اوليه اين طرح برگزار شده و اين موضوع با تاکيد وزير نفت، اجرايي شده است.

نوربخش غفاري تصريح کرد:بر اين اساس، نيروگاه شماره 1 پالايشگاه، کارگاه هاي ريخته گري، اسکله پالايشگاه (1 تا 21)، منازل منظريه، مجتمع فرهنگي نفت انکس به عنوان فاز نخست موزه نفت آبادان در نظر گرفته شده است.

وي گفت:بر اساس گفته ها، وزير نفت نيز بر ايجاد موزه اي در خور شان صنعت نفت و مردم آبادان تاکيد دارد و بر ترميم و بازسازي آثار در کمترين زمان ممکن و با استفاده از امکانات و ظرفيت هاي موجود دستور داده است.

نوربخش غفاري تاکيد کرد:با اجراي کامل اين طرح و استفاده از فضاهاي گردشگري موجود، گردشگري اين شهرستان در بخش هاي مختلف آبي، صنعتي، تاريخي و فرهنگي بيش از گذشته رونق مي گيرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/2848/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!

کاپیتان خوزستانی‌ها مرد بازی‌های خاص!

پنج ماموریت اسرائیل برای مقابله با ایران و مقاومت

حمله موشکی مقاومت به جنوب فلسطین اشغالی

اوسمار ویه را: برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد

اوسمار ویرا: نتیجه سه بر صفر عالی است؛ از بازیکنانم راضی هستم