پیام خوزستان

آخرين مطالب

شهردار اهواز: شهروندان در اداره ی شهر مشارکت و نظارت داشته باشند اجتماعی

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - شهردار اهواز در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری فارس، ضمن پاسخگویی به سوالات خبرنگاران، تاکید کرد: شهر متعلق به مردم است و شهروندان باید در اداره ی شهر مشارکت و نظارت داشته باشند.
بدهی های شهرداری اهواز
منصور کتانباف با اشاره معضل دیون شهرداری اهواز گفت: بدهی های شهرداری چند دسته است و هر یک هم از دیگری مهم تر است: مطالبات حقوق و مزایای کارکنان، مطالبات پیمانکاران عمرانی، خدماتی و نیروی انسانی، خریدهای انجام شده و بدهی به دستگاههای دیگر مانند تامین اجتماعی، دارایی، آب، برق، بانک ها و غیره مهمترین ردیف های دیون شهرداری است. در ترازی که تحویل گرفتم مبلغ بدهی به جز بدهی دستگاهها و بدهی بین راهی حدود 300 میلیارد تومان است.(منظور از بدهی بین راهی بدهی است که اسناد آن در زمان اعلام تراز، در حال بررسی است و در سیستم ثبت نشده است) ولی جمع همه ی موارد در حال محاسبه است.
وی افزود: در خصوص پرداخت این بدهی ها، در تلاش هستیم در کنار انجام وظایف خود و ارائه خدمات، این امر را نیز در دستور کار قرار دهیم. در طول سه چهار ماهه گذشته پرداخت هایی انجام شده و در حال تدوین نظامی برای پرداخت این بدهی ها هستیم. این نظام هنگامی محقق می شود که شهرداری بتواند به درآمد پایدار دست یابد.
اصلاح سیستم
شهردار اهواز با بیان اینکه در رفع ناهنجاریها دو نوع حرکت سلبی و ایجابی به موازات هم انجام می شود. اذعان کرد: تجربه نشان داده که اقدامات سلبی در برخورد با فساد کافی نیست، چون در برخورد فساد، نقطه ای با مظهر فساد برخورد می شود و باید هم انجام شود، ولی این امر کافی نیست. در کنار این برخورد سلبی، باید اقدامات ایجابی نیز انجام شود، یعنی باید سیستم را ساخت ( یا سیستم موجود را به گونه ای اصلاح کرد) که در آن، امکان تخلف به صفر یا به حداقل برسد. در این حالت، امکان فساد فردی صفر شده و فساد به صورت شبکه ای انجام می شود که آن هم سخت تر است.
وی ادامه داد: کارنامه ی بنده نشان می دهد که همواره فسادستیز و به دنبال اصلاح سیستم بوده ام.
شهردار اهواز در تبیین این موضوع اظهار داشت: بنابراین باید در شهرداری سیستم های نرم افزاری جامع را حاکم کنیم که مردم برای دریافت خدمات از همین طریق مراجعه کنند و مراجعات حضوری ( که امکان تخلف در آن وجود دارد) به حداقل برسد.
این مقام مسئول به اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: در این پنج ماه، هدف گذاری لازم انجام شده و اقدامات موثری در راستای بروزآوری، افزودن و اصلاح سیستم های نرم افزاری انجام شده است. انعقاد قرارداد GIS ، امکان سنجی آرشیو الکترونیکی و سیستم ممیزی بخشی از این اقدامات است.
کتانباف اصلاح سیستم را امری زمانبر دانست و افزود: علیرغم این مساله، برخی از نتایج این اقدامات مشهود است؛ به طوریکه پس از 5 سال، شهرداری توانست فیش های انبوه عوارض را چاپ و توزیع کند. هر چه در امور نرم افزاری همت کنیم و امور را بیشتر برون سپاری کنیم، سلامت کار بیشتری خواهیم داشت.
کمیته انتصابات
شهردار اهواز با بیان اینکه بیش از 95درصد انتصابات از مسیر کمیته انتصابات عبور کرده است. به فرآیند انتصابات پرداخت و اظهار داشت: همه ی منصوبین پرونده ی انتصاب دارند که شامل استعلامات، مصاحبه و غیره است. با توجه به عضویت بنده در کمیته انتصابات شهرداری تهران از این تجربه استفاده و فرآیند کمیته انتصابات در شهرداری اهواز تعریف شد.
وی تشریح کرد: در کمیته ی انتصابات، گزینه ی مورد نظر از فیلتر بازرسی از جهت تسلط به قوانین شهرداری، معاون تخصصی مرتبط از جهت همخوانی و تخصص به سمت مورد نظر، رییس حراست از جنبه مسایل حراستی و ....بررسی و در صورت احراز صلاحیت های لازم، برای فرد مورد نظر، حکم صادر می شود. اساس این کمیته تشکیل شده است و به سمت تکامل پیش می رود.
شهردار اهواز به تغییرات انجام شده اشاره کرد و گفت: 26 پست سازمانی حلقه ی اول زیر نظر شهردار داریم که از این میان دو معاون، ده مدیر سازمان و مدیریت های مستقل و شش مدیر منطقه، عوض شده اند. و در حلقه ی دوم نیز تغییراتی انجام شده و این تعویض ها ادامه خواهد داشت. ولی قرار نیست سازمان را به هم بریزیم. تغییرات نباید باعث خدشه ای در خدمات رسانی ایجاد کند.
کتانباف معیارهای خود را در عزل و نصب ها بیان کرد و گفت: نخستین معیار من برای انتصابات، تعهد است. تعهد کلمه ایی جامع است که همه اصول را در بر می گیرد. شخصی درون نظام و متعهد به سیستم شهرداری(بدون توجه رویکردهای سیاسی)، پاکدست، تخصص در حد آن سمت مورد نظر، کاردانی و نیز ترکیب اجتماعی از معیارهای اینجانب برای انتصابات است.
سرمایه گذاری
وی به اقدامات انجام شده جهت جذب سرمایه گذار اشاره کرد و گفت: تاکنون چند فراخوان سرمایه گذار جهت ساخت پردیس سلامت، هتل، تله کابین کنار رودخانه و غیره منتشر شده و امیدواریم در این حوزه بتوانیم کارهای اساسی را انجام دهیم. از مردم و رسانه ها می خواهم ایده های خود در زمینه ی سرمایه گذاری را ارائه دهم.
ناحیه محوری در شهرداری اهواز
کتانباف، یکی از راه های خدمت رسانی بهتر را ناحیه محوری در شهرداری اهواز دانست و اذعان کرد: در اهواز نواحی شکل مطلوب خود را نیافته اند و به شکل سنتی و با خدمات محدود انجام می شود. در حالیکه درتهران هر ناحیه، به مثابه هر منطقه ی کوچک شده است که در آن انواع خدمات شهری، عمرانی، شهرسازی و غیره انجام می شود.
وی افزود: در این طرح اداره نواحی، به یک کارشناس سپرده می شود، در این خصوص تاکنون 20 نفر دارای صلاحیت اولیه از نیروهای مجرب شهرداری شناسایی و در کمیته انتصابات بررسی های دیگر در جریان است. پس از تایید، این افراد تحت آموزش قرار می گیرند و با استفاده از تجربیات کلانشهرهای موفق، به عنوان مدیران نواحی به کار گرفته می شوند.
پرهیز از قوم گرایی
شهردار اهواز با اشاره به تنوع قومیت ها در نیروهای مجموعه خود گفت: به تنوع قومیت ها به عنوان فرصت و قدرت نگاه می کنم نه تهدید. کسی که بخواهد قومیت ها را تهدید تلقی کند با نظام مشکل دارد، چرا که در تاریخ همواره همه ی اقوام نشان دادند که پای کشور و انقلاب ایستاده اند و خواهند بود. باید تفکر خدمت را جایگزین تفکر قومیت گرایی کنیم. بنده به عنوان شهردار موظف به خدمت به تمام محلات اهواز با اولویت مناطق کم برخوردار با هر قومیتی هستم.
استعفا
منصور کتانباف با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص استعفای خود اظهار داشت: عده ای در رسانه ها، به عنوان تحلیل گر براساس داده هایی در حوزه های مختلف، پیش بینی می کنند. ولی من هیچگاه استعفای کتبی به آقای فلسفی ارائه ندادم.
وی افزود: شورای شهر نیز برحسب قانون حق نظارت بر عملکرد شهرداری دارد و ما به عنوان مجموعه ی شهرداری مکلف به ارائه خدمات براساس قانون هستیم. بنده تا جاییکه بتوانم براساس اصول، قواعد و اعتقاداتم کار کنم در شهرداری می مانم. اگر هنگامی هم نتوانم براساس این اصول کار کنم، قطعاً خواهم رفت.
تعامل با شورای شهر
شهردار اهواز با تاکید بر اینکه دخالت با نظارت دو مقوله جداست، خاطرنشان کرد: مرز باریکی بین دخالت و نظارت وجود دارد. برخی ممکن است تعبیر دخالت شورای شهر را داشته باشند، اما بنده خوش بین هستم و معتقدم شورای پنجم تاکنون بر کار شهرداری نظارت کرده و دخالت نکرده است. بهر حال، دخالت را در مسئولیتی که به بنده سپرده شده، نمی پذیرم.
کتانباف به تعامل شورای شهر با خود اشاره کرد و افزود: شورای پنجم به بنده، اجازه ی انعقاد قرارداد تا مبلغ 10 میلیارد تومان را بدون مجوز شورای شهر داد و من هم در پاسخ اعتماد این عزیزان و هم برای رعایت شفافیت و پیشگیری از تخلفات احتمالی، کلیه ی قراردادهای بالای 500 میلیون تومان را جهت نظارت برای کمیسیون های شورا می فرستم.
لزوم مشارکت شهروندان در اداره شهر
شهردار اهواز با یادآوری نقش مردم در اداره ی شهرها اظهار داشت: شهرداری نهادی عمومی و غیردولتی در خدمت مردم است و مالک واقعی شهر، مردم هستند و همانطوری که مالک، ملک خود را اداره می کند، مردم هم باید در اداره ی شهر مشارکت و نظارت کنند. شهرداری ها از عوارض مردم اداره می شوند. هر چقدر شهروندان بیشتر عوارض قانونی را پرداخت کنند، شهرداری هم بیشتر می تواند علاوه بر ارتقای کیفیت و کمیت خدمات شهری به امور زیربنایی و توسعه ای توجه کند.
کتانباف به ابعاد دیگری از موضوع اشاره کرد و گفت: مشارکت مردم،صرفاً شامل پرداخت عوارض نیست و مصادیق دیگری را نیز در برمی گیرد. اگر در هزار تن زباله تولیدی روزانه، فقط 30 درصد آن توسط مردم از مبدا، بازیافت اولیه و تفکیک زباله از مبدا انجام شود. 300 تن زباله کمتر تولید، حمل و دفن می شود و 33 میلیارد تومان صرفه جویی به نفع مردم و شهر انجام می شود، با همین مبلغ کارهای مهم دیگری می توان برای شهر انجام داد، می توان 50 دستگاه اتوبوس برای شهر خرید و کارهای بیشتری خرید انجام داد.
پرهیز از سیاه نمایی در مورد اهواز
شهردار اهواز در پایان، یکی از دغدغه های اصلی خود را شرح داد و گفت: خواهش می کنم حرمت اهواز را نگه داریم، در اینکه این شهر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و باید مطالبه گری و انتقاد هم انجام شود، شکی نیست، اما همانگونه که مشکلات شخصی و خانوادگی خود را در بیرون از خانه برجسته نمی کنیم، اینقدر هم اهواز را بد جلوه ندهیم. بنده در شهرها و کلانشهرهای داخلی و خارجی زیادی بوده ام، برخی از آنها مشکلات پیچیده و عجیبی دارد که به ذهن ما حتی خطور نمی کند.
منصور کتانباف در پایان تاکید کرد: این سیاه نمایی ها سرمایه گذاران و گردشگران را از اهواز فراری می دهد، آنهم در شرایطی به شدت به سرمایه گذاری بخش خصوصی برای جبران عقب افتادگی ها نیاز داریم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/30011/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند