پیام خوزستان

آخرين مطالب

فاصله زیاد رتبه علمی کشورمان از نوآوری نیازمند بررسی کارشناسی است اقتصادي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - دزفول-ایرنا-مدیر کل دفتر امور فناوری در سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با وجود دانش آموختگان بسیار و رتبه بالادر حوزه تولید علم ، رتبه کشورمان در نوآوری فاصله زیادی با این دو شاخص دارد که این فاصله باید موضوع تحقیق ، بررسی و علت یابی کارشناسی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا مجید ولدان روز دوشنبه در همایش اشتغال و تولید ثروت از دانش و فناوری (رویکردهای دانش بنیان )و جشنواره ایتاپ (از ایده تا پدیده) در سالن اجتماعات مرکز آموزش و تحقیق صفی آباد دزفول افزود: کشور ایران در سال 2011 رتبه نخست سرعت رشد علمی و رتبه نخست علمی منطقه را داشته است.
مجید ولدان افزود: در شاخص تولید علمی در سال 2011رتبه 17 دنیا ، درسال 2013رتبه 20 ، در سال 2014 رتبه 15 ،را احراز کرده ایم و در شاخص شتاب علمی دنیا در سال 2014 رتبه سوم ،در سال 2016رتبه اول را کسب کرده ایم که این نشان دهنده جایگاه بسیار خوب کشورمان در بین 143 کشور جهان است و نشان می دهد دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشورمان عملکرد بسیار خوبی در عرصه تولید محتوای علمی دارند .
وی اضافه کرد: ولی در عرصه نوآوری کشور ایران در سال 2013 رتبه 113 ،رتبه 120 در سال 2014،رتبه 106 د ر سال 2015 ، رتبه 78 در سال 2016 و رتبه 75 در سال 2017 را داشته ایم یعنی در سالهای گذشته وضعیت نوآوری در کشورمان بهبود یافته ولی هنوز بین رتبه کشورمان در تولید علم و رتبه کشورمان در نوآوری فاصله بسیار زیاد است .
وی با بیان اینکه فاصله تولید علمی و نوآوری کشورهای پیشرفته و در حال توسعه ناچیز است، به مقایسه وضعیت علمی ایران با کره جنوبی پرداخت و گفت:از بین 127 کشور رتبه کشور ایران در نوآوری در سال 2017 معادل 75 بوده است این درحالی است که کشور کره جنوبی رتبه 11 را داشته است ،در نهادسازی کشورمان رتبه 106 از بین 127 کشور را دارد در حالی که کشور کره جنوبی در این زمینه رتبه 35 را دارد.
ولدان بیان داشت:کشور ایران از نظر کیفیت قوانین در بین 127 کشور دنیا رتبه 126 را داشته این در حالی است که کشور کره جنوبی رتبه 26 از نظر کیفیت قوانین را داشته است ضمن اینکه رتبه کشورمان در سهولت کسب و کار جدید 77 و رتبه کره جنوبی 11 بوده است .
وی افزود: بخشی از این آمار به علت نداشتن فرایند و روابط مقررات لازم و بخشی دیگر به پیچیدگی هایی که در بروز ایده تا محصول مربوط می شود بر می گردد.
مدیر کل دفتر امور فناوری در سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی گفت:از نظر تحقیقات یا آموزش های دانشگاهی کشور ایران رتبه سوم دنیا را دارد در حالی که کره جنوبی رتبه 15 دنیا و آمریکا رتبه 26 دنیا را دارد که این آمار نشان می دهد مشکل ما نبود سواد دانشگاهی و کمبود فارغ التحصیلان نیست و باید به دنبال علت دیگری باشیم.
وی رتبه محقق نسبت به جمعیت در ایران را 56 و رتبه این شاخص در کره جنوبی را سه اعلام کرد و گفت:در کره جنوبی محققان در بخش صنعت مستقر شده اند و به صورت دقیق به بررسی مسایل صنعتی می پردازند.
وی به بررسی فرآیند از ایده تا محصول اشاره کرد و گفت: نیازسنجی نخستین گام قبل از ارائه ایده است ،پس از آن باید در بازار مطالعه کرد و پس از امکان سنجی،تحقیق و تکنولوژی باید به فکر ثبت مالکیت فکری ،ارزیابی مالی و اقتصادی و تهیه برنامه کسب و کار اولیه و ارزش گذاری فناوری افتاد .
ولدان با بیان اینکه 80درصد ایده هایی که ارائه می شوند محکوم به شکست هستند گفت:با این وجود ایده هایی که عملیاتی می شوند دارای ارزش افزوده سه هزار درصدی هستند و همین امر باعث می شود ایده ها ارزش اقتصادی داشته باشند .
وی گفت:مرکز تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی آماده حمایت از ایده های کشاورزی می باشد.
رحیم اسلامی زاده مدیر مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول نیز گفت: نخستین همایش منطقه ای ایتاپ در مرکز صفی آباد با هدف برقراری ارتباط بین ایده های مطرح شده با دانش مجموعه می باشد تا بتوان خروجی اقتصادی و بازارپسندی داشته باشیم زیرا بخش کشاروزی ظرفیت بالایی دارد و مرکز تحقیقات ،آموزش و منابع طبیعی صفی آباد دزفول تمام تلاش خود را برای حل مشکلات بخش کشاورزی در حوزه صنایع تکمیلی به کار می گیرد.
وی افزود:حدود 33 ایده به جشنواره ایتاپ آمده که 13 ایده برتر معرفی خواهند شد که امیداریم با داشته های خدادادی و داشته های علمی منطقه بتوانیم اقتصاد منطقه را رونق دهیم.
وی ادامه داد:با توجه به اینکه روابط و قانون های اداری آزاردهنده ای وجود دارد سعی داریم با انعقاد تفاهم نامه هایی خواستار همکاری همه جانبه ادارات و دانشگاه ها مرتبط با بخش کشاورزی می شویم تا روند کار را تسهیل کنیم زیرا گره های اداری ایده پردازان و نوآوران را آزار می دهد .
مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان دزفول نیز در جمع ایده پردازان بخش کشاورزی این شهرستان گفت:110 صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در کشور فعال است و دومین صندوق خوزستان از سال 90 در دزفول راه اندازی شده که 51 درصد آن خصوصی و 49 درصد آن دولتی است .
سید رحمان پژوهیده افزود: صندوق حمایت از توسعه کشاورزی استان خوزستان با سرمایه 850 میلیارد ریال بالاترین سرمایه صندوق های کشاورزی کشور را داراست .
وی اضافه کرد:بیش از هزاران طرح در سایت کارا ثبت نام می کنند که اغلب آنها با شکست مواجه می شوند زیرا افرادی که خواهان این طرحها هستند هیچ گونه نیاز سنجی و بازاریابی در خصوص طرح خود ندارند که منجر به شکست و بدهکار شدن آنها می شوند.
وی شناسایی فرصت را یکی از اصول مهم طرحهای کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید نقاط قوت،ضعف و تهدید یک طرح به خوبی دیده شوند و از توان و ظرفیت و خلاقیت نیز برخوردار باشند.
وی افزود:در حال حاضر 133 نوع محصول کشاورزی در دزفول تولید می شود ولی صادرات کمی در این خصوص داریم که باید طرح ها با کارشناسی ویژه مطرح شده و به مرحله اجرا درآیند.
7278/6002

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/30159/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!/مخالفت گروه هفت با حمله نظامی اسرائیل به رفح

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

شهرداری اهواز پروژه‌های ترک تشریفات‌ را از اعضای شورا پنهان کرد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

تهران قدیم| 2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

فعالیت مستمر گشت مشترک نظارت بر نانوایی ها با هدف ارتقای کیفیت نان در اهواز

هشدار زرد تندباد و خیزش گردوخاک در خوزستان

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

هشدار زرد تندباد و خیزش گرد و خاک در خوزستان

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

ارتشی از سوسک‌های سایبورگ در بیابان رها شدند

پایان مسابقات رالی جانبازان اهواز

گزیده‌های نفتی هفته

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ببینید | 35 عملیات موفق حزب الله لبنان علیه رژیم اشغالگر در سه روز

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

تقدیر امام جمعه خرمشهر از تنبیه اسرائیل

برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در خوزستان

بی حجابی زیبنده آبادان نیست

پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر

پاسخ با اقتدار به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی

حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟

عکس| نکو با قلب آبی روی سکوهای آزادی

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

تجمع اروندی ها در حمایت از پاسخ به جنایات صهیونیست + فیلم

جیمز باند جدید در کنار مارگو رابی/ مامور 007 را هوش مصنوعی انتخاب کرد

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ