پیام خوزستان

آخرين مطالب

مردم مسجد سلیمان روزانه تنها 2 ساعت از آب شرب برخوردارند اقتصادي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - اهواز - ایرنا - استاندار خوزستان گفت: با وجود هزینه شدن میلیاردها ریال برای آب شرب مسجدسلیمان، مردم این شهر تنها 2 ساعت در شبانه روز از آب شرب برخوردار هستند، و معلوم نیست پیش تر چه وضعیتی در این شهر وجود داشته است.
غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در نشست ستاد مقابله با بحران خشکسالی در استانداری خوزستان اظهار کرد: هزینه ها در خصوص آب شرب بر کیفیت و کمیت آب شهر مسجدسلیمان تاثیر نداشته، در حالی که پولی که از بیت ‌المال خرج می‌ شود باید بهره ‌وری داشته و مردم اثربخشی آن را به صورت کیفی و کمی ببینند.
وی همچنین بر ارایه آمار و اطلاعات دقیق به مسئولان کشور تاکید کرد و گفت: در یک نشست کشوری، مصرف آب حوضه مارون سه میلیارد و 300 میلیون مترمکعب عنوان شد در حالی که در شرایط ایده ‌آل آورد این رودخانه تنها یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب بوده و هم اکنون آورد آن به دلیل خشکسالی به 800 میلیون مترمعکب رسیده است.
** تامین آب شهر اهواز از طرح غدیر تا تیر سال آینده
شریعتی بیان کرد: تلاش داریم تا تیر آینده تمام آب مورد نیاز اهواز از طرح آبرسانی غدیر تامین شود و دیگر از رودخانه کارون برای تامین آب این شهر برداشت نکنیم.
وی با بیان اینکه پارسال اعتبار طرح آبرسانی غدیر 750 میلیارد ریال بود که 660 میلیارد ریال آن تخصیص یافت گفت:در مجموع تاکنون 6 هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح پرداخت شده است.
وی افزود:در صورت امکان،تا تیرسال آینده از محل طرح آبرسانی غدیر، هشت مترمکعب آب به اهواز، یک متر مکعب آب به شادگان و سه متر مکعب آب به آبادان و خرمشهر تخصیص داده می شود.
** کمبود 40 درصدی آب سدهای خوزستان
کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز اظهار کرد: با وجود بارندگی های اخیر هنوز تراز سدهای خوزستان منفی 40 درصد بوده و مشکل کم آبی هنوز پا بر جا است.
وی ادامه داد: در فصل آبی جدید به طور قطع برای تامین آب کشاورزی و صنعت با مشکل روبه رو خواهیم بود و با بارش های کنونی تنها می توان بحث تامین آب شرب و نیروگاه ها را کنترل کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: برای تامین حق آبه تالاب ها 600 میلیون متر مکعب آب درخواست شده که اگر تامین نشود، در سال آینده هم چنان درگیر گردو غبار خواهیم بود.
وی همچنین افزود: جای تاسف است که با وجود تاکید استاندار و با وجود اینکه خشکسالی موضوع روز خوزستان است، برخی اعضای ستاد در این نشست حضور نداشته و کمیته ها نیز نه تنها تلاشی نداشته، بلکه جلسات و مصوبات را نیز به خوبی پیگیری نمی کنند.
حاجی زاده ادامه داد: اگر برای سال آینده در بحث خشکسالی برنامه ریزی نشود، احتمال دارد که درگیر بحران های اجتماعی شویم.
** به بارش های اخیر مغرور نشویم
کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز گفت:درهفته های اخیر بارش خوبی در خوزستان و حوضه های بالادست داشتیم، اما نسبت به میانگین بلندمدت همچنان زیر نرمال است.
وی ادامه داد: میانگین بارش خوزستان 116 و میانگین بلندمدت آن 234 بوده که نشان دهنده کمبود 50 درصدی تا رسیدن به نرمال بلندمدت است.
بهادری بیان کرد: تا پایان اسفند، بارش بیش از حد نرمال و همراه با بارش سنگین منجر به سیل به ویژه در جنوب و جنوب غربی را انتظار داریم.
وی یادآور شد: از نیمه هفته آینده نیز یک موج بارشی قوی وارد خوزستان خواهد شد با این وجود ضروری است با توجه به وضعیت کم بارشی موجود، اجرای برنامه های کنترل و مصرف بهینه آب و انرژی در دستور کار قرار گیرد.
** خسارت 17 میلیارد و 860 میلیون ریالی خشکسالی به خوزستان
کیخسرو چنگلوایی رییس جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: خشکسالی امسال 17 میلیارد و 860میلیون ریال خسارت به بخش کشاورزی وارد کرده و در صورت تداوم، 14 میلیارد و 400 میلیون ریال دیگر نیز خسارت خواهیم دید و تولید نیز با کاهش یک میلیون و 720 هزار تنی همراه خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر کاشت تابستانه را هم در نظر بگیریم، معادل 2 هزار و صد هزار تن تولید و بیش از 300 هزار میلیارد ریال خسارت مادی وارد خواهد شد.
چنگلوایی گفت:درخصوص کشت بهاره که 10 درصد تولیدات خوزستان است، باید با سازمان آب و برق به صورت مشترک تصمیم گیری شود و در صورت کشت نشدن، خسارت کشاورزان تامین شود.
وی ادامه داد: انتظار می رود با توجه به خسارات مادی بسیار در حوزه کشاورزی در اثر ممنوعیت کشت، در خصوص کشت نشدن تابستانه نیز در پایان فروردین آینده تصمیم گیری کنیم.
** احتمال آتش سوزی جنگل ها در سال آینده
احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز گفت: با توجه به خشکسالی های کنونی انتظار آتش سوزی جنگل ها و مراتع خوزستان از اردیبهشت وجود دارد که در این زمینه یک دستگاه به سیستم آتش نشانی مجهز کردیم ولی کافی نیست.
وی ادامه داد: در نیمه دوم امسال روزهای زیادی به دلایل مختلف از جمله گرد و غبار تعطیل شد و اگر در تابستان هم برای کنترل انرژی تعطیلی ادارات را اعمال کنیم، خسارت زیاد اقتصادی به استان وارد می شود بنابراین بهتر است که تعطیلی نه نخستین راه حل ما، بلکه آخرین راه حل ما باشد.
لاهیجان زاده بیان کرد: اگر ادارات را ملزم به نصب دستگاه ژنراتور و استفاده از آن بین ساعات 13 تا 15 کنیم، نیازی به تعطیلی ادارات نخواهد بود.
وی ادامه داد: تامین برق از استان های دیگر راه حل دیگری است که می تواند صورت بگیرد و با توجه به اینکه سال ها خوزستان به استان های دیگر انرژی برق فرستاده، دریافت انرژی از استان های دیگر در امسال نباید غیرممکن باشد.
کمبود یک هزار و 200 مگاوات انرژی در سال آینده
محمود دشت بزرگ مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: برای سال آینده پیک مصرف با 6 درصد افزایش، هشت هزار و 700 مگاوات پیش بینی شده که چهار هزار مگاوات آن از طریق نیروگاه های حرارتی و سه هزار و 500 مگاوات از طریق نیروگاه های برق آبی تامین می شود.
وی ادامه داد:در زمان پیک با کمبود یک هزار و 200 مگاوات انرژی همراه خواهیم بود که 230 مگاوات از طریق ذخیره عملیاتی صنایع خوزستان و 400 مگاوات از ظرفیت تولیدی نیروگاه فجر و حدود 180 مگاوات صرفه جویی مشترکان می تواند ما را به سلامت از پیک سال آینده عبور دهد.
دشت بزرگ گفت: در پیک تابستان گذشته با همکاری تنها 30 درصد ادارات روبه رو بودیم که افزایش 50 درصدی مشارکت ادارات می تواند 400 مگاوات برق را به شبکه انرژی خوزستان اضافه کند.
** دبی لازم برای توزیع آب دریافت نمی شود
فردوس کریمی مدیرعامل آبفا اهواز نیز با بیان اینکه دریافت نکردن دبی لازم برای توزیع آب باعث نارضایتی شهروندان اهوازی شده، عنوان کرد: تاسیسات آبی را باید متناسب با تراز و دبی رودخانه کارون تنظیم کنیم که این امر نیاز به اعتبارات دارد.
وی ادامه داد: کاهش دبی رودخانه کارون باعث شده تا نتوانیم حجم واقعی را برای مردم تامین کنیم و این امر مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
کریمی همچنین گفت: فرسودگی تجهیزات و قطعی مداوم آب در شمال شرقی و شرق اهواز باعث نارضایتی مردم شده و رفع این مشکلات نیاز به تزریق بودجه دارد.
وی ادامه داد: انتظار می رود آب و فاضلاب خوزستان به عنوان متولی کانال آب حیات، یا این کانال را در اختیار ما قرار دهد یا مدیریت خوبی در آب رسانی از این طریق به شهر اهواز داشته باشند.
مدیرعامل آبفا اهواز بیان کرد: افت فشار آب ناشی از کاهش دبی رودخانه کارون در برخی نقاط شهر اهواز باعث شده تا فشار بسیار زیادی روی شرکت آب و فاضلاب ایجاد شود.
سرپرست فرمانداری اهواز نیزاظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت آب و فاضلاب اهواز برای تامین و توزیع آب ساکنان شهر جدید رامین، شیرین شهر و همچنین شرق اهواز از طرح آبرسانی حیات با مشکل روبه رو است، نیاز است که یا مدیریت توزیع آب طرح حیات را به شرکت آبفای اهواز تفویض کرده یا شرکت آب و فاضلاب خوزستان، تعهد روشنی برای تامین آب شرب شرق اهواز بدهد.
نبی اله خون میرزایی بااشاره به نامه سازمان آب و برق خوزستان درخصوص ممنوعیت کشت آبزیان درخوزستان گفت: پرورش ‌دهندگان خوزستانی به خاطر شرایط بازار هنوز نتوانسته ‌اند محصول خود را بفروشند و بنابراین نیاز است که برای نگهداری آبزیان آب داشته باشند.
وی ادامه داد: هنوزخشکسالی یا کمبود آب در همه حوضه‌های آبی مشاهده نمی‌ شود، پس اجرای این نامه در برخی نقاط ممکن نبوده و خواستار تجدید نظر در این زمینه هستیم.
7148/ 6037

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/30401/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند