پیام خوزستان

آخرين مطالب

مدیریت یکپارچه ای در بحث آب در کشور وجود ندارد اقتصادي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - اهواز- مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: هنوز مدیریت یکپارچه ای در بحث آب در کشور وجود ندارد و تا زمانی که گسستگی موجود حل نشود، مشکلات در این زمینه ادامه دارد.
به گزارش ایرنا محمدرضا شمسایی روز دوشنبه در پنجمین
"همایش ملی مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی" در سرسرای گیت بوستان اهواز اظهار کرد: ایران از نظر کشت محصولات کشاورزی رتبه ششم جهان را داشته و 90 درصد محصولات اراضی کشاورزی آن به صورت آبی تولید می شود.
وی افزود: طبق منابع رسمی، ایران 74 درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را مصرف کرده که 90 درصد آن در بخش کشاورزی مصرف شده در حالی که طبق میانگین استفاده بیش از 40 درصد از منابع آب تجدیدپذیر به معنای بروز بحران آبی است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: بهترین راه مدیریت آب، مصرف حجمی آب از طریق ایجاد تشکل ها و واگذاری مدیریت شبکه های آبیار و زهکشی به تعاونی های کشاورزان است.
وی با اشاره به ضرورت مدیریت زه آب ها در کشور عنوان کرد: در خوزستان سالانه به طور متوسط 40 مترمکعب در ثانیه فقط در حوضه های کارون بزرگ و کرخه با زه آب مواجه هستیم که این رقم گاهی به 90 مترمکعب بر ثانیه نیز می رسد بنابراین باید برای موضوع زه آب ها فکری کنیم.
شمسایی همچنین عرضه آب با قیمت واقعی را ضرورت کنونی در بحث آب در کشور بیان کرد و افزود: با واقعی شدن قیمت آب، دیگر خریدار حاضر به تقبل هزینه های هنگفت برای انتقال آب به هزار کیلومتر دور تر نمی شود.
وی ادامه داد: در برخی کشت های صادراتی، هزینه آب صرف شده دو برابر کشت بوده که نشان دهنده کشاورزی بدون مدیریت بهینه آب در کشور است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان یادآور شد: تغییر اقلیم و خشکسالی، نبود مدیریت پیوسته منابع آب، راندمان و بهره وری پایین، عدم وجود تشکل های آب، عدم تحویل حجمی آب و کمبود سامانه های پایش، واقعی نبودن قیمت آب، نبود الگوی کشت با هدف تامین امنیت غذایی کشور و نبود مطالعات آمایش سرزمین آب محور از جمله مشکلات و چالش های کنونی در بحث آب در کشور است.
شمسایی با اشاره به راندمان پایین آب در کشور گفت: ایران در بین کشورهای هم تراز خودش بدترین راندمان را با 32 درصد در سال 2008 داشته و در بهره وری نیز به ازای هر مترمکعب 0.9 کیلوگرم بوده که دو سه برابر کمتر از متوسط بهره وری در کشورهای پیشرفته است.
وی ادامه داد: در بحث پایش اطلاعات در کل کشور نیز مشکل وجود دارد به شکلی که یا آمار و اطلاعاتی وجود ندارد و یا این اطلاعات دقت کافی را ندارند در حالی که مدیریت بدون اندازه گیری ممکن نیست.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: 55 سال پیش مزارع آزمایشی برای داشتن پایلوت در مباحث مختلف و همچنین مدیریت و برنامه ریزی های همه جانبه در بحث آب و کشاورزی در استان شکل گرفت ولی در چهار دهه اخیر با وجود ضرورت این بحث، هنوز هیچ مزرعه آزمایشی ای در استان ایجاد نشده است.
گفتنی است 13 سد تنظیمی و انحرافی و نیمی از مخازن فعلی کشور در استان خوزستان قرار داشته و در حال حاضر مخازن آب استان 23 میلیارد مترمکعب و قدرت منصوبه آن ها 10 هزار مگاوات است.
آب ورودی به سدهای استان در گذشته 33 میلیارد مترمکعب بوده که مقدارکنونی آن به 23 و متوسط دراز مدت آن به 26 میلیارد مترمکعب کاهش یافته که کاهش 40 درصدی را نشان می دهد.
حجم ورودی آب به سدهای خوزستان تا 20 اسفندماه امسال نسبت به دوره بلندمدت 59درصد و نسبت به سال های گذشته 34درصد کاهش داشته است.
متوسط بلندمدت حجم ورودی سالانه آب در رودخانه کارون 34 درصد، دز 37 درصد، کرخه 57 درصد، مارون 42 درصد و جره 62 درصد کاهش داشته اند.
حجم ورودی سالانه آب طی 10 سال گذشته در کارون 7.6 میلیارد مترمکعب و متوسط بلندمدت آن 11.5 میلیارد مترمکعب، در دز 4.8 میلیارد مترمکعب و متوسط بلندمدت آن 7.1 میلیارد مترمکعب، در کرخه 2.1 میلیارد مترمکعب و متوسط بلندمدت آن 4.9میلیارد مترمکعب، در مارون 867 میلیون مترمکعب و متوسط بلندمدت آن 1.4 میلیارد مترمکعب و در جره 102 میلیون مترمکعب و متوسط بلندمدت آن 270 میلیون مترمکعب بوده است.
گفتنی است 17 درصد مساحت حوضه کرخه، 41 درصد حوضه کارون بزرگ و 63 درصد از حوضه زهره و جراحی در محدوده خوزستان بوده و سه حوضه آبرزی درجه 2(کارون، کرخه و زهره و هندیجان)در این استان وجود دارد.
55 دشت کشاورزی با مساحت 3.7 میلیون هکتار و 2.4 میلیون زمین کشاورزی در استان وجود داشته و شرایط ویژه خوزستان این امکان را فراهم آورده که به طور طبیعی سه بار و به صورت کارشناسانه تا چهار بار در سال در استان کشت کرد.
7148/6068

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/32496/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

آزادی کارکنان هندی کشتی توقیف شده توسط ایران

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان

آزادی 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان

رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

گلر استقلالی با دستکش سیدحسین مقابل سپاهان

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

شکست تیم ملی هاکی روی یخ ایران در قهرمانی جوانان آسیا

باخت سنگین شهرداری در فینال سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان