پیام خوزستان

آخرين مطالب

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ایسنا:

تصویری غلط از خوزستان ارایه می‌دهند/میراث فرهنگی مانع توسعه نیست فرهنگی

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: باید مانند گذشته تصویری پرنشاط، زیبا و منحصر بفرد از خوزستان نمایان شود.
علی‌رضا ایزدی با حضور در ایسنا ـ منطقه خوزستان، اظهار کرد: بنده در طول سه دوره مدیریتی که در سه استان مختلف داشته‌ام شاهد همین مشکلات در اقلیم متفاوت بوده‌ام اما ما وظیفه داریم تا خوزستان را با تصویری جدید و زیبا به دور از تبلیغات منفی در معرض نمایش بگذاریم.
وی با اشاره به این که افرادی مانند مهران مدیری در برنامه دورهمی تصویری غلط از خوزستان ارایه می‌دهند بیان کرد: گویا میل آقای مدیری به این است که خوزستان را این گونه معرفی کند اما این شیوه درستی نیست.
ایزدی تصریح کرد: باید قبول کنیم که ما خوب عمل نکرده‌ایم و بخش عمده‌ای از این مشکلات ناشی از ناامیدی است که در جامعه تزریق کرده‌ایم. ما باید برای مردم نشاط را حاصل کنیم و این به معنی هنجارشکنی و از بین بردن هویت جامعه نیست. شادی را می‌توان در قالب تنوع آداب و اقوام در خوزستان به عنوان یک پایلوت پیاده کرد. متاسفانه شاهد این هستیم که اولین و آخرین پیشنهاد مسوولان حذف آیین‌ها است.

ایزدی با بیان این که در حوزه گردشگری و جذب مسافر باید فضا را به سمت بازار عرضه و تقاضا سوق دهیم اظهار داشت: وقتی تقاضای مناسب وجود داشته باشد عرضه خدمات در پی آن صورت خواهد گرفت.
وی همچنین با اشاره به بناهای تاریخی خوزستان بیان کرد: ساختمانی مانند عمارت معین‌التجار با قدمت متعلق به دوره قاجار که سال‌ها است متروک مانده است. در حالی است که بهترین پتانسیل‌ها را برای تبدیل به مکانی توریستی و گردشگری دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از کالای ایرانی اظهار کرد: مجموعه سازمان میراث فرهنگی به خوبی می‌تواند در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع دستی عمل کند. با توجه به شاخص‌های صنایع دستی در خوزستان و ظرفیتهای موجود می‌توانیم برندسازی کرده و صنایع خاص خوزستان را به خوبی عرضه کنیم که از این دست می‌توان به فرش‌های دست بافت شمال خوزستان، حصیربافی، خراطی‌های دزفول، مسگری و بسیاری دیگر از آثار ناب خوزستان اشاره کرد.

ایزدی با بیان این که میراث فرهنگی امروز خواستار عملکرد جدی و رویکرد تخصصی رسانه‌ها جهت بازتاب خواسته‌های این سازمان است گفت: امیدواریم در خوزستان دست از حاشیه‌سازی‌های بی‌خود برداشته شود. همه ما دم از گردشگری می‌زنیم اما تا به حال چه کسی آمده تا باری هر چند کوچک را از روی دوش بردارد؟
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تصریح کرد: میراث فرهنگی نباید به عنوان مانعی برای توسعه شناخته شود بلکه میراث فرهنگی را باید به عنوان سازمانی تلطیف شده ارایه دهیم زیرا این سازمان مانع توسعه نیست.
او افزود: اگر می‌گوییم خانه‌ای تخریب نشود هدف ما تبدیل آن خانه به محلی قابل استفاده برای امور فرهنگی و موارد مشابه است. با تغییر کاربری بسیاری از عمارت‌ها و خانه‌های قدیمی می‌توان این اماکن را به بهترین شکل پاسداری و نگه‌داری کنیم. کار با بگیر و ببند راه به جایی نخواهد برد چون این مردم هستند که باید از میراث خود نگه‌داری کنند.
وی با بیان این که توسعه زمانی حاصل می‌شود که جامعه از آن نفع ببرد ادامه داد: شیوه عملکرد ما به گونه‌ای بوده که مردم ما گمان می‌کنند میراث فرهنگی مانع توسعه است. حال آن که اگر مصر بر حفظ و حراست میراث هستیم هدف ما ایجاد تحول اقتصادی برای مردم این دیار است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تاکید کرد: شهرداری نیز در زمینه توسعه باید نگاه فرهنگی داشته باشد چراکه شهرداری متولی احیای بافت‌های قدیمی و فرسوده است.

ایزدی ادامه داد: ما از رسانه‌ها خواستاریم تا در جهت آموزش و ارتقای سطح فرهنگی جامعه ما را یاری کنند چراکه هر چه قدر حساسیت نسبت به مسایل فرهنگی بیشتر شود مطالبه‌ها درست‌تر خواهند بود و در عملکرد سازمان میراث فرهنگی سهولت به وجود خواهد آمد.
او با اشاره به آمار بازدیدکنندگان نوروزی خوزستان اظهار داشت: آمار پایه اصلی برنامه‌ریزی‌های توسعه محور و پایدار است و آمار اعلام شده در سال جدید شامل دو بخش مهم و قابل تامل است؛ یکی بخش تردد صورت گرفته و حضور نزدیک به 18 میلیونی مسافران است که شامل تردد کاروان‌های راهیان نور، مسافران نوروزی و مسافران درون استانی می‌شود. بخشی از این ترددها برای ما توریسم به حساب نمی‌آید و فقط از لحاظ اقتصاد توریسم می‌توان به آن پرداخت.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان این که قفل کردن خانه‌ها و بناهای تاریخی، پروسه تخریب این عمارت‌ها را تسریع می‌کند خاطرنشان کرد: ایجاد حساسیت در اذهان عمومی جامعه بهترین کمک برای حفظ و حراست از آثار ملی از جمله خانه‌های تاریخی است.

ایزدی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا توافق‌هایی را با مجموعه راه و شهرسازی جهت نجات چند خانه و بنای تاریخی اهواز رقم بزنیم.
وی همچنین با اشاره به برنامه سازمان میراث فرهنگی برای ارتباط و مشاوره با متخصصان و دانشجویان حوزه‌های مرتبط با گردشگری، صنایع دستی و هنرهای تجسمی اظهار کرد: ما از ابتدا بر تشکیل شورا و مشورت با متخصصان این حوزهها اعتقاد راسخ داشته‌ایم. به همین منظور در حال پیگیری برای اختصاص ساختمانی مرتبط با همین حوزه جهت تشکیل اتاق فکر هستیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/35970/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعتراف رسانه‌های عبری به حجم سنگین حملات موشکی حزب الله

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حمله موشکی سنگین حزب الله به مرگلیوت

66 کیلوگرم مواد مخدر در اندیمشک کشف شد

طرح ملی زراعت چوب در لالی اجرا شد

برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

موشک‌های مقاومت کریات شمونه را در تاریکی فرو برد

دام شیادان سایبری تحت عنوان فروش سوالات کنکور

قطعی برق در مناطقی از فلسطین اشغالی بر اثر حملات مقاومت لبنان

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو

کشته شدن نظامی صهیونیست در شمال غزه

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق

اراده مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان برای پیروزی فلسطین و جایگزینی نظامی عادلانه در جهان قطعاً محقق خواهد شد

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

لبیک اردنی‌ها به دعوت سخنگوی گردان‌های قسام

دبل کاستیانوس، گل دوم لاتزیو به یوونتوس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

تظاهرات مردم اردن در اطراف سفارت رژیم صهیونیستی+ فیلم