پیام خوزستان

آخرين مطالب

صالحی‌عمران خبرداد:

اختصاص 10 میلیارد تومان برای توسعه کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای خوزستان علمي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با استانداری خوزستان گفت: توافق کردیم که حدود 10 میلیارد تومان در سال جاری به توسعه کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و فضاهای فیزیکی خوزستان اختصاص داده شود که بخشی از این هزینه‌ها توسط دانشگاه و برخی توسط استانداری خوزستان تامین خواهد شد.
به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، ابراهیم صالحی‌عمران در نشست خبری که امروز دوشنبه (27 فروردین) در دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور قلمداد می‌شود و در کشور هیچ دانشگاه حضوری به بزرگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کشور نداریم.
وی افزود: در حال حاضر 173 دانشکده و آموزشکده در سراسر کشور و حدود 200 هزار دانشجو در حدود 150 رشته تحصیلی که از این تعداد 96 رشته دوره‌های کاردانی است زیر نظر دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: این دانشگاه می‌تواند یک دانشگاه ماموریت‌گرا و تقاضامحور یا کارآفرین قلمداد شود؛ از این لحاظ که آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای یکی از آموزش‌هایی است که می‌تواند به سرعت با صنعت، کشاورزی، خدمات، تولید نیروی کار و بحث اشتغال و تولید، رابطه‌ای بسیار نزدیک و تنگاتنگ داشته باشد. هیچ دانشگاهی در بحث تولید، اشتغال، بازار کار و کارآفرینی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای قابل مقایسه نیست.
صالحی‌عمران تصریح کرد: اکنون در هیات دولت، مجلس و وزارت علوم توجه نسبت به توسعه کمی و کیفی آموزش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود دارد و تنها دانشگاهی است که مجاز به توسعه کمی است. چراکه فضاهای دانشگاهی کشور به قدر کافی توسعه پیدا کرده است و رشته‌های تئوری و نظری مورد توجه شورای گسترش و نهادهای سیاسی کشور نیست.
وی عنوان کرد: از آنجایی که فنی و حرفه‌ای دانشگاهی نیست که صرفا مدرک به دست دانشجو بدهد و اعتقاد ما بر این است که هنگامی که فارغ‌التحصیل خارج می‌شود به طور مستقیم وارد بازار کار شود؛ یعنی ارتباط با بازار کار و اشتغال برای ما بسیار مهم است. اگرچه رابطه آموزش عالی با اشتغال در سال‌های اخیر دچار مشکلاتی شده است، خوشبختانه می‌توان گفت که بالای 60 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند. در بسیاری از رشته‌ها صد درصد وارد بازار کار می‌شوند.
نصف بودجه دانشگاه صرف بازسازی کارگاه‌ها می‌شود
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه این دانشگاه حدود یک هزار و 200 کارگاه و آزمایشگاه فعال دارد که جوانب علمی و عملی آموزش را به دانشجویان ارائه می‌‌کنند، گفت 70 درصد مفاد آموزشی ما باید عملی باشد. تاکید ما نیز بر این است که دروس ما کارگاهی و آزمایشگاهی باشد و از حالت نظری خارج شود. بنابراین یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های من در دانشگاه تکمیل، ارتقا، تجهیز، بازسازی و بهسازی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها خواهد بود و درصدد هستیم که نیمی از بودجه و درآمد دانشگاه را صرف کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها کنیم.
تلاش برای عقد تفاهم‌نامه برای گسترش رشته‌های مورد نیاز صنایع استان
صالحی‌عمران با اشاره به وجود پتانسیل آموزش‌های مهارتی در خوزستان، خاطرنشان‌کرد: در این استان حدود پنج آموزشکده و دانشکده با حدود 34 رشته وجود دارد که حدود هفت هزار دانشجو را پوشش می‌دهد و در نرم آماری حدود 35 درصد کاردانش و هنرستانی‌ها را تحت پوشش خود قرار داده است. همچنین حدود 90 درصد دانشجویان بومی این استان هستند.
وی رسالت اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تربیت تکنسین دانست و گفت: این نیاز در خوزستان با توجه به وجود صنایع مختلف پتانسیل خوبی است. خوزستان استانی است که می‌توان از لحاظ کمی و کیفی روی آن حساب کرد و دانشگاه در استان درصدد است که طی تفاهم‌نامه‌ای رشته‌های موردنیاز صنایع را توسعه دهد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه این دانشگاه اخیرا مجوز شورای برنامه‌ریزی درسی را از وزارت علوم اخذ کرده است، عنوان کرد: اکنون هر استانی می‌تواند نیاز‌های مهارتی خود را شناسایی کند و با توجه به نیاز صنایع و ... برنامه‌ریزی درسی کند.
اختصاص 10 میلیارد تومان برای توسعه کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای خوزستان
صالحی‌عمران افزود: توافق کردیم که حدود 10 میلیارد تومان در سال جاری به توسعه کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و فضاهای فیزیکی خوزستان کمک کنیم. بخشی از این هزینه‌ها توسط دانشگاه و برخی توسط استانداری تامین خواهد شد که امروز این تفاهم‌نامه با استانداری امضا خواهد شد تا این استان از لحاظ کمی و کیفی توسعه یابد.
وی ادامه داد: اگر دانشگاه بخواهد از لحاظ کمی توسعه پیدا کند نیاز است که بخش کاردانش و هنرستان نیز تقویت شود. رشته‌هایی که در کاردانش و هنرستان وجود دارد حدود 70 رشته است که در خوزستان شرایط ادامه تحصیل 34 رشته را فراهم کرده‌ایم. این رقم در مقایسه با سایر استان‌‌ها عدد خوبی است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: توسعه کاردانش و هنرستان‌ها نیاز به توجه دستگاه‌های پایین‌تر و آموزش و پرورش است. هماهنگی بین دانشگاه فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش وجود دارد که در راستای هم بتوانیم آموزش مهارتی را در کشور توسعه دهیم.
صالحی‌عمران با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک دانشگاه ماموریت‌گرا است، گفت: برای توسعه این دانشگاه باید شرایطی وجود داشته باشد. جمعیت دانش‌آموزی کاردانش و هنرستان‌ها برای ما مهم است. همچنین باید زمینه‌های اشتغال فراهم باشد. ساخت این آموزشگاه نیاز به اطلاعات بازار کار، تجهزات و کارگاه، مربی و ... است.
سه آموزشکده جدید در خوزستان احداث می‌شود
وی ادامه داد: در این استان مجوز احداث سه آموزشکده جدید توسط شورای گسترش اخذ شده است که امیدواریم این شرایط در این استان فراهم شود تا با توجه به پتانسیل موجود در استان، این دانشگاه از لحاظ کمی گسترش یابد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به دیدار خود با استاندار خوزستان، تصریح کرد: مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای بین این دانشگاه با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی منعقد شود. این آموزشکده نیز کارگاه‌هایی را آماده کرده و فضای فیزیکی برای توسعه آماده است و قصد داریم به طور انعطاف‌پذیر این رشته‌ها را راه‌اندازی کنیم.
صالحی‌عمران عنوان کرد: برخی کارگاه‌های ما برای نیاز دانشجویان متناسب و در حد استاندارد هستند اما از لحاظ منابع مالی، از وضع مطلوب فاصله داریم ولی بنای ما توسعه امکانات کارگاهی است.
وی گفت: یکی از برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای، استانی شدن دانشگاه‌ها است که این اتفاق در خوزستان افتاده است. سیاست من نیز واگذاری اختیارات به استان است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/38427/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند