پیام خوزستان

آخرين مطالب

بخش کشاورزی ظرفیت تحقق اقتصاد مقاومتی را دارد اقتصادي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - شوش - مدیر کل امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی گفت:بخش کشاورزی از ظرفیت بالایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برخوردار است که باید این ظرفیت ها به درستی در راستای خودکفایی کشور به بکار گرفته شوند.
سیدجاسم ساعدی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در شوش با بیان اینکه کشور در بخش کشاورزی ظرفیت تحقق اقتصاد مقاومتی را دارد افزود: بخش کشاورزی نیاز به ارز برای واردات نداشته و می تواند به صورت 100 درصد خودکفا عمل کند.
وی به تعامل خوب نمایندگان و کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس اتفاق نظر دارند تا از طرح ها و لایحه هایی که پشتیبان بخش کشاورزی و دامداری است در راستای خودکفایی کشور و پشتیبانی از تولید کنندگان حمایت کنند.
مدیر کل امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی تصویب لایحه موافقتنامه بین‌المللی روغن و کنسرو زیتون در مجلس شورای اسلامی با رای بالای نمایندگان را نشانه تعامل خود دولت و مجلس در راستای حمایت از بخش کشاورزی دانست و گفت:نمایندگان مجلس اخیرا لایحه موافقتنامه بین‌المللی روغن زیتون و کنسرو زیتون را تصویب کردند.
ساعدی به نشست اخیر وزیر جهاد کشاورزی با نمایندگان عضو کمیسیون ویژه حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس در این نشست بر حمایت بیشتر از بخش کشاورزی اهتمام داشته ضمن اینکه حمایت از تولید محصولاتی چون بذر ، نهال و تولید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت.
وی خرید تضمینی هشت محصول را گامی مهم در راستای حمایت از بخش کشاورزی از سوی دولت برشمرد و گفت: مابقی محصولات نیز هنگامیکه به دلیل اشباع بازار فروش آنها با مشکل مواجه می شود از سوی سازمان تعاون روستایی با قیمت توافقی خریداری می شوند.
مدیر کل امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی همچنین به پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای اجرای طرح های زیربنایی در این بخش اشاره کرد و گفت:احداث کنندگان گلخانه ،
طرح های تسطیح اراضی و آبیاری تحت فشار مورد حمایت جدی قرار گرفته و تا 75 درصد هزینه اجرای این طرح ها را دولت متقبل می شود.
ساعدی به برنامه های حمایتی طرح های تحقیقاتی در بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت:به منظور معرفی ارقام وگونه های زودبازده به کشاورزان سازمان تحقیقات ، ترویج و آموزش (تاتک) در همه استانهای کشور وارد عمل شده تا بهترین بذر و نهال را به کشاورزان معرفی کند.
وی معافیت بخش کشاورزی از هرگونه مالیات و عوارض ،جلوگیری از واردات برخی محصولات کشاورزی و افزایش عوارض واردات چهار میوه از پنج به 25 درصد را گامی مهم در راستای حمایت از بخش کشاورزی برشمرد و گفت:این اقدام ها در کنار خرید تضمینی و توافقی محصولات در حمایت از کشاورزان موثر است.
ساعدی گفت:تنها چهار میوه موز ، انبه ، آناناس و نارگیل به مقدار محدود مجوز واردات داشته و بقیه میوه های خارجی که در بازار کشور عرضه می شوند قاچاق بوده و در میادین میوه از عرضه آنها جلوگیری می شود.
وی همچنین به مشکلات کشاورزان اشاره کرد و گفت: رویکرد دولت و مجلس حمایت از بخش کشاورزی برای سود دهی بیشتر است تا کشاورزان به عنوان بخش مولد جامعه از رفاه نسبی برخوردار باشند .
وی با اشاره به پرداخت مطالبات کشاورزان گندمکار گفت:تاکنون 95 درصد مطالبات کشاورزان گندمکار پرداخت شده مابقی کشاورزانی که تاکنون مطالبات آنها به دلیل اشکال در کدملی یا شماره حساب پرداخت نشده در مرحله پیگیری و پرداخت می باشد.
مدیر کل امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی همچنین به موضوع بیمه محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه کشاورزان از بیمه محصولات استقبال نمی کنند که این امر موجب شده تا هنگام وقوع حوادث دچار خسارت سنگین شوند لذا به کشاورزان به ویژه کشاورزان خوزستانی به خاطر شرایط جوی خاص این استان توصیه می شود نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.
وی گفت:از آنجا که باتوجه به قانون وصول درآمدهای دولت در سال 97 قرار است برخی محصولات پتروشیمی از جمله کود اوره که مصرف بسیار زیادی در بخش کشاورزی دارد در بورس عرضه شود لذا وزارت جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تعیین قیمت کود اوره را داده است تا کشاورزان برای تهیه کود با مشکل افزایش قیمت مواجه نشوند.
ساعدی در ادامه مهمترین چالش های بخش کشاورزی را اعتبار و البته در سالهای اخیر کمبود آب عنوان کرد و گفت:با توجه به محدودیت منابع آب امکان توسعه سطح زیر کشت وجود ندارد لذا به کشاورزان و سرمایه گذاران پیشنهاد می شود در بخش تولیدات گلخانه ای و نیز ارتقا و بهره وری بیشتر در این بخش سرمایه گذاری کنند.
وی در خاتمه بر رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان تاکید کرد و بیان داشت: بخش کشاورزی باید به سمتی سوق داده شود تا کشاورزان الگو و سیاست کشت را که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه می شود رعایت کنند ضمن اینکه با کاهش مصرف سم و مواد شیمیایی و تولید محصول ارگانیک باید محصولی تولید کرد که امکان صادرات داشته باشد.
6068/7280

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/42971/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

200 روز پس از جنگ اسرائیل علیه غزه: تحلیلی از مهمترین سلاح‌های مقاومت فلسطین علیه ارتش اسرائیل (فیلم)

راه‌اندازی بخش «آنژیوگرافی» در منطقه آزاد اروند

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

رزرو شهریار مغانلو برای پرسپولیس!