پیام خوزستان

آخرين مطالب

استاندار خوزستان:

گام نخست حمایت از کالای داخلی فرهنگ سازی است اقتصادي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - اهواز - استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت حمایت از کالای داخلی گفت: برای حمایت و تقویت تولیدات داخلی گام نخست ایجاد و نهادینه کردن گفتمان این امر و فرهنگ سازی است.
به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شامگاه یکشنبه در برنامه تلویزیونی ساخت ایران از شبکه یک با بیان این که استانداران به عنوان متولیان استان می‌توانند نقش مهمی در حمایت از تولید داخل داشته باشند بیان کرد: در زمینه فرهنگ سازی برای حمایت از تولیدات داخلی به کمک دستگاه‌های اجرایی می‌توانیم این فرهنگ را توسعه دهیم و این موضوع در شورای آموزش و پرورش که ریاست آن را استانداران برعهده دارند می تواند در دستور کار قرار گیرد تا از این طریق یک گفتمان ملی شکل بگیرد.
وی افزود: به عقیده بنده، نظر رهبر معظم انقلاب در ابتدا فرهنگ سازی و ایجاد گفتمانی در این زمینه بود تا اینکه در یک سال حتما کالای ایرانی خریداری شود.
استاندار خوزستان با تاکید بر نهادینه شدن گفتمان حمایت از تولیدات داخلی توضیح داد: تداوم شعار حمایت از کالای داخلی به چند سال زمان نیاز داردکه لازم است سرلوحه کار قرار گیرد تا بتوانیم به تدریج این امر را به گفتمان رایج در جامعه تبدیل کنیم لذا از این منظر استانداران می‌توانند نقش اساسی داشته باشند و با بسیج امکانات و آماده کردن جامعه و سوق دادن جامعه به آن سمت تلاش کنند و این گفتمان را گفتمان غالب استان خود کنند.
وی با اشاره به این که مصرف‌کنندگان حقوقی دارند و تولیدکنندگان نیز تکالیفی برعهده دارند توضیح داد: تولید کننده موظف است کالای خوب و با کیفیت تولید کند و بتواند رضایت مشتری را جلب کند تا در بازار رقابت حضور فعالی داشته باشد.
شریعتی بیان کرد: ما باید کالای با کیفیت خریداری کنیم و هزینه های سبد خانوار را کاهش دهیم، بسیاری از کشورها کار خود را از پله اول شروع کردند به عنوان مثال شعار سال 1956 کشور سنگاپور "کالای سنگاپوری بخر" شد یا در سال 1963 "کالای با کیفیت سنگاپوری بخر" را شعار قرار دادند به طوریکه ابتدا به حمایت و گسترش عرصه تولید پرداختند سپس فضای تقاضای تولید را ایجاد کردند.
وی با بیان اینکه با ایجاد تقاضا برای کالای داخلی ، عرضه هم به تبع آن گسترش پیدا می‌کند افزود:در مرحله بعد کالای داخلی باید قادر به رقابت با محصولات خارجی باشد تا کالای تولید داخل تداوم حیات و پایداری داشته باشد.
استاندار خوزستان توضیح داد: در خوزستان از حدود چهار سال گذشته تلاش شد کالای تولید استان خریداری شود و بدین منظور تیمی برای نظارت بر این امر تشکیل شد اما در عین حال رقابت کنار گذاشته نشد و به نوعی تعرفه ترجیحی و امتیاز های ترجیحی به کالاهای تولید استان داده شد تا حداقل 60 درصد از خریدها از کالاهای داخل استان باشد.
وی افزود: میزان خرید کالا در سال 94 از حدود 18 هزار میلیارد تومان به 51 هزار میلیارد تومان خرید در سال 96 رسید و همین امر نشان می دهد کشور از رکود خارج شده است و سرمایه‌گذاری و تولید افزایش یافته است.
شریعتی ادامه داد: بر اساس سامانه کارا برای ایجاد یک شغل تقریباً 720 میلیون ریال نیاز است اما در استان خوزستان این رقم بیشتر است و حدود 920 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال است چراکه در خوزستان صنایع مادر و کارها زیرساختی و بنیادی هستند.
وی اظهار کرد: حمایت از صنایع نباید در قالب حمایتهای بی حد و حصر باشد و در عین حال نباید در چنین شرایطی به گونه‌ای عمل کنیم که کاملاً بنگاه‌ها رها شوند، دولت باید سیاست گذاری کند و اقتصاد نهادگرا را دنبال کند و در عین حال حمایت‌های لازم در حوزه‌های زیرساختی از تولید انجام شود.
استاندار خوزستان ادامه داد: محصولاتی داریم که تولیدات استراتژیک محسوب می شوند و باید تحت پوشش قرار گیرند و تقریبا همه کشورها کالاهای استراتژیک خود را در کشور خودشان تولید می کنند مگر آنکه شرایطش را نداشته باشند، همچنین محصولات دیگری وجود دارد که جزو کالاهای مهم به شمار می‌روند این کالاها در عین حال که امکان رقابت‌پذیری دارند باید در دوره زمانی مشخص مورد حمایت قرار گیرند تا تحقق و توسعه این تولیدات شکل بگیرد.
***فضای کسب و کار هنوز حال مساعدی ندارد
وی ادامه داد: فضای کسب و کار در کشور اگرچه در سال‌های اخیر بهبود یافته اما هنوز شرایط مساعدی ندارد، در خوزستان نیز این وضعیت نسبت به متوسط کشوری مقداری نامناسب‌تر است.
شریعتی با بیان اینکه باید فضای کسب و کار را بهبود بخشیم و سرمایه‌گذار را تکریم کنیم گفت:باید شرایط لازم را برای سرمایه گذار فراهم کرد و امنیت سرمایه‌گذاری را بالا برد و در این راستا دستگاه‌های متولی صدور مجوز سرمایه‌گذاری باید در حد ممکن به حداقل برسند.
وی گفت: خوزستان از نظر صدور مجوز برای سرمایه گذار نسبت به سایر استان ها شرایط بدتری دارد اگر در برخی استان‌ها سرمایه‌گذار نیاز است از هفت یا 12 سازمان مجوز بگیرد اما در خوزستان یک سرمایه گذار نیاز به 23 مجوز دارد و دلیل آن هم پتانسیل های زیاد خوزستان است.
***ایجاد پنجره واحد برای کاهش موانع سرمایه گذاری
استاندار خوزستان ادامه داد: صدور این تعداد مجوز برای یک سرمایه گذار در خورستان روند سرمایه گذاری را کند می‌کند و بروکراسی های اداری را افزایش می‌دهد به طوری که دریافت یک مجوز تا 2 سال هم طول می‌کشد البته در این حوزه اقداماتی انجام شده و در حال طراحی پنجره واحد سرمایه‌گذاری با هماهنگی شرکت های فناوری هستیم که این طرح مراحل آخر را طی می‌کند و فعلا فاز نخست آن راه اندازی شده است.
وی بیان کرد: 780 فرآیند لازم برای سرمایه گذاری احصا شده است که این تعداد را به حدود 160 فرآیند کاهش داده ایم و با استفاده از برنامه ریزی و طراحی نرم افزار مذکور تلاش می شود تا سرمایه گذار بتواند به سهولت مراحل مورد نیاز سرمایه گذاری را طی کند.
شریعتی بیان کرد: امیدواریم پنجره واحد امسال به صورت کامل در خوزستان راه اندازی شود ضمن اینکه وزارت اقتصاد و دارایی نیز این برنامه را از خوزستان درخواست کرده تا در کل کشور اجرا شود.
وی با اشاره به جزییات برنامه پنجره واحد گفت: تاکنون قریب به 16 ماه روی این برنامه کار شده که کاری بسیار زیرساختی و اساسی در این حوزه به شمار می رود و از این طریق قادر خواهیم بود فساد احتمالی را به حداقل رساند ، بهبود در فضای کسب و کار ایجاد کرد و روند ها را سالمتر کرد.
استاندار خوزستان یادآور شد: روند سرمایه‌گذاری در کشور به علت موانع بروکراسی و اداری که بر سر راه است کند است به طوری که سرمایه‌گذار عطای سرمایه‌گذاری را به لقایش می بخشد . سرمایه‌گذار باید با طیب خاطر فقط به امر سرمایه‌گذاری ،اشتغال و تولید بپردازد و هر روز نگران موانع نباشد.
وی تصریح کرد: در خوزستان تلاش می‌کنیم به تدریج شرایط لازم برای تسهیل سرمایه گذاری را فراهم کنیم و در این راستا شورای جذب سرمایه گذاری استان فعال شده و پروژه‌های زیادی فاینانس شده اند همچنین تعداد دیگری پروژه در مرحله اداری است یا این که از صندوق توسعه، اعتبار آن جذب شده است.
شریعتی اضافه کرد: سود بانکی که در کشور از سرمایه‌گذاران اخذ می‌شود نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است و این رقابت را سخت می‌کند البته در زمینه بانکی کارهای خوبی شده است و بانک ها بهتر از گذشته پای کار هستند و به تولید کمک می‌کند اما هنوز لازم است در این زمینه اقدامات مهمی انجام شود.
***فرصتهای متنوع سرمایه گذاری در خوزستان
وی با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در خوزستان ادامه داد: در خوزستان پتانسیل‌های زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد خوزستان بیشترین نفت کشور را دارد و صنعت نفت، پشتیبانی آن و تولید قطعات مورد نیاز نفت یکی از زمینه‌های خوب سرمایه‌گذاری است.
استاندار خوزستان افزود: همچنین پتروشیمی جزو صنایع اصلی خوزستان است و باید نقش بیشتری در خرید استان ایفا کند، صنایع پتروشیمی آن طور که باید مانند سایر دستگاه ها به این حوزه ورود نداشته اند و انتظار می رود اهتمام بیشتری در این زمینه داشته باشند.
وی فولاد، کشاورزی، نیشکر، صنایع تبدیلی کشاورزی را از دیگر فرصت های خوب سرمایه گذاری در خوزستان برشمرد و گفت: بعد از اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری حداقل نیاز به 10 کارخانه تولید قند از چغندرقند داریم که یکی از این کارخانه ها در شوش اخیرا پس از یک دوره تعطیلی به چرخه تولید بازگشته است . کارخانه قند شوش سال‌ها متوقف و متروک بود و در راستای اقتصاد مقاومتی در طول 2 سال اخیر بعد از 15 سال تعطیلی مجددا راه‌اندازی شد.
7164/6068

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/42974/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!/مخالفت گروه هفت با حمله نظامی اسرائیل به رفح

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

شهرداری اهواز پروژه‌های ترک تشریفات‌ را از اعضای شورا پنهان کرد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

تهران قدیم| 2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

فعالیت مستمر گشت مشترک نظارت بر نانوایی ها با هدف ارتقای کیفیت نان در اهواز

هشدار زرد تندباد و خیزش گردوخاک در خوزستان

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور