پیام خوزستان

آخرين مطالب

/یادداشت/

تلنگری به عبدولی‌ها! ورزشي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - برادران عبدولی در جریان رقابت‌های انتخابی تیم‌ملی کشتی فرنگی صحنه‌هایی تلخ را رقم زدند؛ صحنه‌هایی که به دور از اخلاق و همراه با تنش و درگیری بود.
به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، همه ورزش کشتی را که با نام جهان پهلوان تختی عجین شده است به عنوان یک ورزش پهلوانی می‌شناسند اما در این ورزش اخلاق‌مدار و در جریان مسابقات انتخابی تیم‌ملی، برادران عبدولی رفتارهایی را نشان دادند که تاسف جامعه کشتی را در برداشت.
سعید عبدولی که طی سال‌های اخیر بی‌نظمی‌های زیادی در جریان اردوهای تیم‌ملی داشته است و بعضا دقیقه 90 خود را به اردوها و مسابقات مهم می‌رسانده، این‌بار به همراه حریفش در جریان رقابت‌های انتخابی تیم‌ملی شاهکار دیگری را از بی‌اخلاقی ثبت کرد و سپس برادر عبدولی نیز ادامه دهنده راه سعید بود تا بی‌اخلاقی‌ها بیشتر نمایان شود.
سعید عبدولی در دومین مبارزه خود در مرحله نهایی انتخابی تیم‌ملی در حالی که از انصاری (حریفش) پیش بود به دلیل زدن ضربات سر به صورت او، با واکنش انصاری روبه‌رو شد و به دلیل ادامه‌دار شدن این درگیری و گلاویز شدن دو کشتی‌گیر، هر دو با رای داوران دیسکالیفه و از رقابت‌ها اخراج شدند. اما این پایان کار نبود و این دو ورزشکار که چشم خود را به روی اخلاق بسته بودند، درگیری‌شان بیرون از تشک نیز به شدت ادامه پیدا کرد تا جایی که ماموران تامین امنیت مسابقات آن‌ها را از یکدیگر جدا کردند.
اما برادر عبدولی (سامان)‌ نیز همچون برادر بزرگتر خود در جریان مبارزه وزن 63 کیلوگرم از خجالت حریفش درآمد، در حدی که خون بر صورت رقیبش نقش بست؛ سامان در دیدار با محمد نوربخش در حالی‌که تا ثانیه‌های پایانی شکست خورده بود، به داوری اعتراض‌هایی داشت و در نهایت هم با دو ضربه سر محکم به صورت حریفش، باعث شکافته شدن ابروی او و جاری شدن خون از صورتش وی شد و او در پی این اقدام غیراخلاقی، بازنده مبارزه شد.
برادران عبدولی در جایی که باید اخلاق‌مداری و قهرمانی را در کنار هم به نمایش بگذارند، تنها خشونت و درگیری را به همگان نشان دادند؛ آن‌ها به این‌ موضوع که در سالن چند خردسال، نوجوان و جوان که شوق کشتی در سر دارند و آن‌ها را الگوی خود قرار داده‌اند، توجهی نداشتند و برای رسیدن به مدال و پیراهن تیم‌ملی، اخلاق را به راحتی زیر پا گذاشتند.
سوال این‌جاست که چرا باید در ورزشی که اخلاق‌مداری و پهلوانی در آن زبانزد همه است، این دو کشتی‌گیر اخلاق را فدای مدال کنند؟ آیا کسب مدال تا این حد اهمیت دارد که باعث شکافته‌شدن تعمدی ابروی حریف و این همه درگیری، تنش و ترس در دل طرفداران این رشته شود؟
در بخشی از خاطرات الکساندر مدوید، چهره افسانه‌ای کشتی جهان و دارنده سه مدال طلای المپیک و هفت مدال طلای جهان و از همدوره‌ای‌های جهان پهلوان تختی آمده است: "از ناحیه پای راست آسیب دیده بودم و غلامرضا در حال عبور از رختکن به چشم دید که پزشک تیم شوروی در حال بانداژ پای مصدوم من است. زمانی‌که تختی رفت، دکتر بلافاصله رو به من کرد و گفت دیگر کارت تمام است، حریف فهمید پای راست تو آسیب دیده و راحت شکستت می‌دهد. حتی سرمربی تیم از من خواست انصراف بدهم و کشتی نگیرم اما من روی تشک حاضر شدم و غلامرضا حتی یک بار هم به پای آسیب دیده من دست نزد. در آخر تختی با نتیجه مساوی و به خاطر وزن بیشتر به من باخت اما برنده واقعی او بود. آن مبارزه پاک‌ترین مبارزه عمرم بود."
آن‌چه باعث شده که با گذشت بیش از نیم قرن از درگذشت تختی هنوز یاد او در بین مردم زنده بماند "اخلاق" آن ورزشکار بود و به نظر می‌رسد که کشتی این روزها سخت محتاج تختی است.
هر چند سعید عبدولی با قرار دادن پُستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از مردم بابت رقم خوردن چنین صحنه‌هایی عذرخواهی کرد ولی به نظر می‌رسد کشتی‌گیری همچون عبدولی که مردم نیز علاقه‌ خاصی به او و کشتی‌هایش دارند و او را جنگنده‌‌ای خستگی‌ناپذیر می‌دانند، باید بیشتر از این بتواند بر احساسات خود غلبه کند تا با آرامش بیشتر و فارغ از هر حاشیه‌ای در این مسیر گام بردارد. سعید باید بتواند ضمن این‌که الگویی برای نوجوانان تازه‌ وارد به این رشته باشد، الگویی به تمام معنا برای سامان و دیگر برادران کشتی‌گیر خود نیز باشد.
از مسوولان فدراسیون و خوزستان نیز انتظار می‌رود که به این بی‌اخلاقی‌ها ورود کنند تا دیگر شاهد رقم خوردن این صحنه‌‌های تلخ نباشیم، چراکه تکرار این صحنه‌ها، وجهه مثبت کشتی ایران را در میادین بین‌المللی زیر سوال خواهد برد.
یادداشت: پریسا زنگنه‌‌منش – ایسنا خوزستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/43260/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!/مخالفت گروه هفت با حمله نظامی اسرائیل به رفح

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

شهرداری اهواز پروژه‌های ترک تشریفات‌ را از اعضای شورا پنهان کرد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

تهران قدیم| 2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

فعالیت مستمر گشت مشترک نظارت بر نانوایی ها با هدف ارتقای کیفیت نان در اهواز

هشدار زرد تندباد و خیزش گردوخاک در خوزستان

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

هشدار زرد تندباد و خیزش گرد و خاک در خوزستان

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

ارتشی از سوسک‌های سایبورگ در بیابان رها شدند

پایان مسابقات رالی جانبازان اهواز

گزیده‌های نفتی هفته

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ببینید | 35 عملیات موفق حزب الله لبنان علیه رژیم اشغالگر در سه روز

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

تقدیر امام جمعه خرمشهر از تنبیه اسرائیل

برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در خوزستان

بی حجابی زیبنده آبادان نیست

پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر

پاسخ با اقتدار به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی

حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟

عکس| نکو با قلب آبی روی سکوهای آزادی

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

تجمع اروندی ها در حمایت از پاسخ به جنایات صهیونیست + فیلم

جیمز باند جدید در کنار مارگو رابی/ مامور 007 را هوش مصنوعی انتخاب کرد

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ

پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

نبرد بزرگی که پس از مرگ انسان آغاز می‌شود

سقوط جرثقیل در اسکله پتروشیمی رازی و جان باختن 2 کارگر

حضور مردم اهواز در راهپیمایی جمعه‌های خشم

ماجرای شادی پس از گل جنجالی اسماعیلی‌فر؛ حرکت منشوری یا نشان دادن لایک؟