پیام خوزستان

آخرين مطالب

الگوی تغذیه صحیح و مقابله با کم اشتهایی کودکان چیست اجتماعی

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - اهواز - یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی شیوه های صحیح تغذیه کودکان یک تا پنج سال را تشریح ، و راه های مقابله با کم اشتهایی کودکان را برشمرد.
دکتر فاطمه حیدری شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:کودکان در پایان یک سالگی، در صورت اجرای صحیح تغذیه تکمیلی، باید توانایی استفاده از غذای سفره را در این رده سنی داشته باشند.
وی گفت: کودکان و به ویژه رده سنی زیر 2 سال سرعت رشد بسیار بالا و مقاومت کمی نسبت به انواع عفونت ها دارند و رویش دندان های آنها هنوز کامل نشده در نتیجه تغذیه آنها باید مورد توجه خاص قرار گیرد.
** تعداد وعده های غذایی کودکان افزایش و حجم کاهش یابد
حیدری ادامه داد: با توجه به اینکه حجم معده کودکان کم است بنابراین باید تعداد وعده های غذایی افزایش و حجم آن کاهش یابد و به دلیل سرعت بالای رشد کودکان، باید غذاهای پرانرژی، دارای پروتیین کافی و مغذی در اختیار آنها قرار گیرد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: به طور کلی به دلیل تفاوت سرعت رشد کودکان یک تا 2 سال با کودکان سه ساله و بالاتر، نیاز آنها به انرژی و پروتیین و سطح فعالیت فیزیکی کودکان نیز با هم متفاوت است و در نتیجه نیاز به مواد مغذی و انرژی کودکان باید به طور فردی تعیین و مد نظر قرار گیرد.
وی گفت: برای کودکان یک تا 2 سال، تداوم تغذیه با شیر مادر همچنان توصیه می شود ولی شیر مادر به تنهایی جوابگوی نیازهای مادر نیست وبه همین دلیل توصیه می شود علاوه بر شیرمادر روزانه پنج تا 6 بار به کودک غذا داده شود که شامل سه وعده اصلی و 2 میان وعده است.
حیدری با اشاره به اینکه در تهیه غذا برای کودکان باید غذاهای کم حجم، پرکالری و مغذی استفاده شود بیان کرد: برای کودکانی که سرعت وزن گیری خوبی ندارند بهتر است از مقدار کمی روغن زیتون، کلزا، پودر گردو یا بادام خام و یا کره، برای افزایش انرژی در غذا استفاده شود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: از آنجا که کودکان به مواد غذایی با پروتیین بالا نیاز دارند
گوشت قرمز، مرغ ، ماهی، تخم مرغ و پنیر منابع غذایی خوبی برای تامین پروتیین است.
وی در خصوص تغذیه کودکان سه تا پنج سال گفت: به طور کلی پس از 2 سالگی سرعت رشد آهسته تر و در نتیجه به همان میزان، اشتهای کودک نیز کاهش می یابد که بسیاری از والدین به این مساله توجه نمی کنند و ممکن است بی دلیل احساس کنند کودک بی اشتهاست و سرعت وزن گیری مناسبی ندارد.
حیدری با بیان اینکه به طور کلی انرژی دریافتی روزانه کودک معمولا ثابت است افزود: در تنظیم برنامه غذایی کودکان باید از پنج گروه غذایی اصلی یعنی نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، شیر و لبنیات و گروه گوشت استفاده شود.
** کودکان نسبت به ظاهر و طعم غذا حساس ترند
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص ترغیب کودکان برای مصرف غذای مورد نیاز گفت: کودکان به ظاهر، رنگ و طعم غذا بسیار حساس هستند و نسبت به بزرگسالان بیشتر به این موضوع توجه می کنند.
وی ادامه داد: بنابراین فرد مسئول تهیه غذا برای کودکان باید با آگاهی از مواد غذایی مورد نیاز، از هنر روانشناسی برخوردار باشد و به ظاهر و رنگ غذا توجه کند.
حیدری اظهار کرد: استفاده از غذاهای رنگی با سبزیجات مختلف و شکل دادن به غذا و استفاده از غذاهای متنوع و غیر تکراری در جذب کودکان نقش مهمی دارد.
** غذای کودکان را در ظروف رنگی آماده کنید
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تهیه ظروف رنگی از جمله دیگر عوامل موثر در جلب کردن کودکان به سمت غذا است و مشکل بی اشتهایی کودکان را حل می کند.
وی ادامه داد: باید به بازی و فعالیت کودک به ویژه در هوای آزاد اهمیت بدهیم چون گاهی دلیل کم اشتهایی کودک بی تحرکی و کم تحرکی است.
حیدری کم آبی بدن را از دیگر عوامل کم اشتهایی کودکان اشاره کرد و افزود: برخی از اینکه کودک علاوه بر نیاز به مواد مغذی به آب آشامیدنی و مایعات نیز نیاز دارد غفلت می کنند بنابراین باید در طول شبانه روز 1.5 سی سی به ازای هر کیلو کالری دریافتی مایعات مصرف کنند.
** برای خوردن غذا به کودک اصرار نکنید
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: کودکان نیاز بیشتری به مایعات دارند چون درصد بیشتری از وزن بدن کودکان را آب تشکیل می دهد.
وی بیان کرد: خستگی و خواب ناکافی نیز از جمله دلایل بی اشتهایی کودکان محسوب می شود پس کودک باید استراحت کافی داشته باشد و پس از استراحت غذای خود را میل کند.
حیدری گفت: بسیاری از اوقات دلیل بی اشتهایی کودکان و امتناع آنها، اصرار بیش از حد والدین است پس اختصاص دادن وقت کافی به کودک برای صرف غذا نیز باید مورد توجه قرار گیرد و والدین نباید برای مصرف غذای کودک دریک مدت زمان خاص، عجله کنند.
** چیپس و پفک در اختیار کودک قرار ندهید
این متخصص تغذیه ادامه داد: بهترین میان وعده برای کودکان شیر، خرما، نان و پنیر، میوه ها، انواع آجیل و میوه جات خشک است بنابراین وقتی میان وعده سالم را در اختیار کودک را بدون اصرار در اختیار قرار دهیم و معمولا کودک به سمت غذا جذب می شود.
وی افزود: والدین باید توجه داشته باشند که تنقلاتی مانند پفک و چیپس را در اختیار کودکان قرار ندهند چون حجم معده کودکان کم است و زود دچار سیری می شوند.
حیدری گفت: مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی پایین و کالری بالا، اشتهای کودک را کم می کند و مانع رشد کودک می شود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: میان وعده ها باید حداقل یک ساعت پیش از وعده اصلی غذایی مصرف شود در غیراین صورت کودک سیر و دچار بی اشتهایی می شود.
وی با بیان اینکه گاهی دلیل نارسایی رشد کودک و کم وزنی کودکان افراط در مصرف آب میوه حتی طبیعی است افزود: مصرف آب میوه های صنعتی به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون حاوی شکر بالا و کالری پوچ بدون ارزش تغذیه ای در اختیار کودک قرار می گیرد.
حیدری گفت: در آب میوه های طبیعی باید حد اعتدال رعایت شود و بیش از حد استفاده کردن به ویژه نزدیک به وعده اصلی غذایی باعث بی اشتهایی و مانع مصرف غذای اصلی می شود.
** کودک در کنار اعضای خانواده غذا مصرف کند
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: غذا خوردن در یک ساعت معین باعث تحریک اشتهای کودک می شود بنابراین باید نظم در زمان خوردن غذای کودک اعمال شود.
وی بیان کرد: غذا خوردن در کنار اعضای خانواده حس بهتری به کودک می دهد و باعث شکل گیری الگوهای غذایی سالم و شیوه زندگی درست در کودک می شود.
حیدری اضافه کرد: بسیاری از عادات غذایی بزرگسالان از دوران کودکی شکل گرفته پس توجه به تغذیه کودکان و شکل گیری عادات غذایی سالم در کودکان حایز اهمیت است.
3004/ 6037

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/44826/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله موشکی سنگین حزب الله به مرگلیوت

66 کیلوگرم مواد مخدر در اندیمشک کشف شد

طرح ملی زراعت چوب در لالی اجرا شد

برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

موشک‌های مقاومت کریات شمونه را در تاریکی فرو برد

دام شیادان سایبری تحت عنوان فروش سوالات کنکور

قطعی برق در مناطقی از فلسطین اشغالی بر اثر حملات مقاومت لبنان

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو

کشته شدن نظامی صهیونیست در شمال غزه

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق

اراده مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان برای پیروزی فلسطین و جایگزینی نظامی عادلانه در جهان قطعاً محقق خواهد شد

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

لبیک اردنی‌ها به دعوت سخنگوی گردان‌های قسام

دبل کاستیانوس، گل دوم لاتزیو به یوونتوس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

تظاهرات مردم اردن در اطراف سفارت رژیم صهیونیستی+ فیلم

بهره برداری از مرحله نخست طرح آبرسانی آتیشگاه تا پایان امسال

دشمن برای موضوع حجاب برنامه داشته و نباید بدون برنامه مقابل این دشمن هنجارشکن قرار بگیریم

8 مصدوم در پی 3 حادثه آتش‌سوزی در اهواز

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

مهروموم یک رستوران در شادگان

8 مصدوم در سه حادثه در کارون و اهواز

ایستادگی و مقاومت بارز ترین ویژگی های شهید قرنی است

ساماندهی محل دفن پسماند گتوند در کوتاه مدت

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»