پیام خوزستان

آخرين مطالب

مروري بر جهاد دانشگاهي خوزستان، از تاسيس تا امروز مقالات

  بزرگنمايي:

رهبر کبير انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني (ره) در خردادماه سال 59 فرمان تشکيل ستاد انقلاب فرهنگي را صادر کرد و اين ستاد نيز در 16 مردادماه همان سال نهاد انقلابي جهاد دانشگاهي را با هدف انقلاب فرهنگي تاسيس کرد.

در سال هاي ابتدايي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ستاد انقلاب فرهنگي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي تبديل شد و در پي آن، اساسنامه جهاد دانشگاهي نيز در سال 65 مورد تجديد نظر قرار گرفت و با حذف وظيفه مشاركت در مديريت دانشگاه ها و تاكيد بر انجام فعاليت هاي فرهنگي و تحقيقاتي به منظور اسلامي شدن دانشگاه ها به تصويب رسيد.

در سال 69 نيز مصوبه اي از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد كه بر اساس آن، جهاد دانشگاهي به عنوان پلي ميان دانشگاه و بخش صنعتي و خدماتي كشور معرفي شد. بر اساس اين مصوبه دو وظيفه عمده انجام تحقيقات علمي و فعاليت هاي فرهنگي نيز بر عهده جهاد دانشگاهي است.

بر اساس تعريف شوراي عالي انقلاب فرهنگي، جهاد دانشگاهي نهادي است عمومي و غيردولتي، زير نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، داراي شخصيت مستقل و از لحاظ اداري، استخدامي و مالي تابع مقرراتي است كه در چارچوب اختيارات قانوني به تصويب هيات امناي جهاد دانشگاهي مي‌سد.

همچنين مواردي مانند گسترش تحقيقات و شكوفايي روحيه تتبع و استعدادها در سطح جامعه براي نيل به خوداتكايي، توسعه امور فرهنگي در سطح جامعه از طريق همكاري با حوزه، دانشگاه و ساير مراجع و نهادهاي فرهنگي به خصوص براي نسل جوان و گسترش طرح هاي كاربردي و نيمه صنعتي از طريق پيوند با مراكز علمي و تحقيقاتي به منظور به كارگيري نتايج پژوهش به عنوان وظايف اين نهاد انقلابي تعريف شده است.


تبليغ و ترويج فرهنگ و هنر اسلامي و برنامه ريزي فرهنگي و تربيتي و ايجاد آمادگي فكري و مكتبي در قشر جوان، به خصوص دانش آموزان دبيرستاني و دانشجويان به منظور مقابله با غرب زدگي و انحرافات در چارچوب سياست هاي فرهنگي كشور، ايجاد تشكيلات مناسب به منظور تأليف، ترجمه و انتشار كتب، نشريات نتايج تحقيقات و مقالات علمي، فرهنگي و توليد مواد كمك آموزشي و انجام تحقيقات توسعه اي و كاربردي نيز ازجمله وظايف کلي مجموعه جهاد دانشگاهي است.

همچنين بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، پي گيري طرح هاي تحقيقاتي جهاد تا پايان مرحله نيمه صنعتي و صنعتي، ارائه خدمات علمي و فني در زمينه هاي مختلف مورد نياز جامعه، حمايت، تشويق و جذب دانشجويان و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامه ريزي و ايجاد شرايط و امكانات لازم به منظور فراهم آوردن زمينه فعاليت هاي علمي و پژوهشي آنان بر مبناي شناخت مشكلات واقعي و نيازهاي تخصصي جامعه، اجراي دوره هاي رسمي آموزش هاي علمي كاربردي مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالي كشور، ايجاد تشكيلات آموزشي و تحقيقاتي بر اساس قوانين و مقررات آموزش عالي و مشاركت در ايجاد زمينه هاي مناسب براي اشتغال بيشتر فارغ التحصيلان دانشگاهي نيز از ديگر وظايف اين مجموعه است.

در حال حاضر هيات امناي جهاد دانشگاهي، عالي ترين مرجع سياستگذاري در اين مجموعه است. مجموعه جهاد دانشگاهي داراي 43 واحد در استان هاي مختلف کشور است که 13 واحد آن در شهر تهران و 30 واحد در مراکز استان ها استقرار دارند. همچنين تعداد 3 پژوهشگاه و 24 پژوهشكده، 27 سازمان، مركز، مؤسسه و شركت به ثبت رسيده، يك مجتمع تحقيقاتي و دو پارك علم و فناوري نيز تحت پوشش اين نهاد فعاليت دارند.

مجموعه جهاد دانشگاهي در استان خوزستان در همان سال هاي ابتدايي پس از پيروزي انقلاب اسلامي و همزمان با تشکيل اين نهاد انقلابي در کشور، فعاليت خود را در استان و با عنوان جهاد دانشگاهي استان هاي خوزستان و لرستان آغاز کرد و در طول سال ها فعاليت توانسته موجب تحولات فرهنگي و علمي بسياري در استان شود.

جهاد دانشگاهي در استان خوزستان در سال هاي ابتدايي فعاليت به صورت شورايي اداره مي شد و افرادي مانند "عبدالرحيم چيني پرداز" و "علي شکرالله زاده" به عنوان دبير در اين شورا حضور داشتند. اواسط دهه 60 و در حالي که تنها چند سال از عمر اين مجموعه جوان در استان مي گذشت، "علي شکرالله زاده" که دبير شوراي جهاد در استان بود، رياست اين مجموعه انقلابي را بر عهده گرفت و دوره مديريت وي تا سال 74 ادامه پيدا کرد. پس از وي، "محمدرضا پورعابد" به سمت رياست جهاد دانشگاهي در استان خوزستان منصوب شد و دوره رياست وي تا سال 85 ادامه يافت. "قدرت الله شاکري نژاد" رئيس بعدي جهاد در خوزستان بود که از دي ماه سال 85 مسئوليت را بر عهده گرفت و خرداد سال 90 نيز مسئوليت خطير رياست جهاد دانشگاهي را به "مجتبي مقبل الحسين" واگذار کرد. دوره رياست مقبل الحسين نيز روز گذشته به پايان رسيد و با حکم حميدرضا طيبي، رئيس جهاد دانشگاهي، شاکري نژاد بار ديگر در راس جهاد دانشگاهي خوزستان قرار گرفت و سرپرست اين مجموعه شد.

جهاد دانشگاهي در استان خوزستان داراي معاونت هاي فرهنگي، آموزشي، پشتيباني و پژوهشي است و در ذيل اين معاونت ها، مجموعه هاي فعال و جواني در حال فعاليت هستند.

با توجه به اينکه مجموعه جهاد دانشگاهي از ابتدا با هدف انقلاب فرهنگي در دانشگاه ها ايجاد شد، معاونت فرهنگي اين مجموعه هنوز هم از اهميت ويژه اي برخوردار است و واحدهاي تحت نظارت اين معاونت از نيروهاي جوان و فعال تشکيل شده است. خبرگزاري بين المللي قرآني ايران (ايکنا)، خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مرکز افکارسنجي دانشجويان (ايسپا)، سازمان فعاليت هاي قرآني و سازمان فرهنگي دانشجويي امام (ره) و انقلاب اسلامي، مرکز گردشگري علمي فرهنگي دانشجويان ايران، اداره فعاليت هاي اجرايي و سازمان دانشجويان ايران (شعبه خوزستان) از جمله واحدهايي هستند که در طول سال هاي اخير در ذيل معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي خوزستان فعاليت داشته اند.

معاونت آموزشي جهاد دانشگاهي خوزستان نيز در سال هاي اخير از مجموعه هاي فعال اين نهاد بوده است؛ موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي خوزستان و دانشگاه علمي و کاربردي با دارا بودن تعداد زيادي دانشجو در رشته ها و مقاطع مختلف از مهمترين فعاليت هاي جهاد در حوزه آموزش عالي است. مرکز آموزش هاي تخصصي کوتاه مدت جهاد دانشگاهي خوزستان نيز با برگزاري کلاس هاي آموزشي مختلف و ارائه گواهي معتبر، توانسته در سال هاي گذشته نقش مهمي در ارتقاء سطح علمي کارکنان سازمان ها و ادارات دولتي استان خوزستان ايفا کند.

معاونت پژوهشي جهاد دانشگاهي خوزستان نيز فعاليت هاي پژوهشي گسترده اي را به انجام رسانده و با دارا بودن گروه هاي تحقيقاتي ازجمله گروه پژوهشي اصلاح خاک و توسعه پايدار، گروه پژوهشي روانشناسي، گروه پژوهشي آموزش سلامت، مرکز خدمات تخصصي پزشکي، شعبه اشتغال و کارآفريني و مرکز خدمات تخصصي و پژوهشي ژئوماتيک، خدمات پژوهشي ارزشمندي را ارائه کرده است. مرکز درمان ناباروري جهاد دانشگاهي خوزستان نيز از جمله مراکزي است که در سال هاي اخير رشد کرده و با خدماتي که ارائه مي دهد، مي تواند موجب توسعه توريسم درماني در منطقه جنوب غرب کشور شود.

پژوهشکده تکنولوژي توليد جهاد دانشگاهي شامل گروه پژوهشي مهندسي شيمي، گروه پژوهشي مهندسي برق، گروه پژوهشي مهندسي مکانيک، مرکز خدمات تخصصي برق و کامپيوتر، مرکز خدمات مهندسي و بازرسي و مرکز خدمات تخصصي شيمي است. شرکت مهندسي بهنيان جنوب نيز از شرکت هاي فعال تحت مديريت جهاد دانشگاهي خوزستان است.

مجموعه جهاد دانشگاهي در استان خوزستان، مانند ديگر واحدهاي اين نهاد انقلابي در کشور در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي با روحيه اي جهادي به فعاليت در عرصه هاي علمي و فرهنگي پرداخته اند و در مقاطع حساس، با همين روحيه به کار خود ادامه داده اند و منشاء تحولات مثبت بسياري در استان بوده اند. بر اساس حکم رييس جهاد دانشگاهي، دکتر قدرت الله شاکري نژاد از امروز به عنوان سرپرست جهاد دانشگاهي خوزستان کار خود را آغاز کرده و قطعا مسير پرفراز و نشيب و دشواري را پيش رو خواهد داشت که اميدواريم به موفقيت روزافزون اين نهاد انقلابي در استان منجر شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/462/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده گچساران به زیدون و دیلم برای 12 ساعت مسدود می شود

اجرای طرح ورزش و مردم در خوزستان

اتمسفر زهره نشتی دارد

پیگیری تاریکی تونل بخش قارون دزپارت و وقوع حواث تلخ +فیلم

رئیسی: لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است

کری مدیرعامل صنعت نفت برای قهرمانی پرسپولیس

تغییر محل برگزاری رژه روز ارتش در اهواز

اهدای بسته‌های معیشتی به مددجویان الوار گرمسیری اندیمشک

صهیونیست‌ها معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

واکنش شورا به توهین یک مدیر زاکانی /خط قرمز ما ادب است

صهیونیست‌ها در صورت ارتکاب هر اشتباهی «پاسخ واقعی» دریافت می‌کنند

صهیونیست‌ها در صورت ارتکاب هر اشتباهی معنای پاسخ واقعی را درمی‌یابند

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

صعود تیم هندیجان به مرحله دوم مسابقات فوتسال مدارس خوزستان

ضرورت همکاری کشاورزان برای بکارگیری از روشن‌های نوین در مزارع

کاهش نیافتن تعداد شعب انتخابات دور دوم در حوزه‌های خوزستان

دستگیری شرور و عامل تیراندازی در تهران

آبگیری 93 درصدی تالاب شادگان در بارش های اخیر

جمعیت وفاق ملی بحرین: 556 زندانی سیاسی همچنان در زندان‌های آل خلیفه هستند

تامین زمین 75 هزار متقاضی مسکن حمایتی در خوزستان

وضعیت قابل قبول هوای 7 شهر خوزستان

تکمیل و بهسازی اردوگاه شهید مهدی باکری نیازمند توجه ویژه است

برگزاری جشن تکلیف دانش آموزان دختر هندیجان

رهایی یک محکوم به قصاص در شادگان پس از 10 سال

قهرمان کوراش جهان مدال خود را برای آزادی زندانیان اسفراین اهدا کرد

کشف 7 فقره جرایم سایبری در دورود

راهبرد کارگروه امور زیر بنایی تسهیل ظرفیت های مردمی در بخش مسکن خوزستان است

چرا صهیونیست‌ها از واکنش علی کریمی تعجب کردند؟

برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/01/28

پیش بینی رگبارهای پراکنده و افزایش دما در خوزستان

مخالفت اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه ها به جای شنبه ها

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

شکست صهیونیست‌ها در همه جبهه‌ها

روند قیمت طلا و انواع سکه در بازار؛ سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها

چهار دستاورد کلیدی عملیات وعد الصادق برای محور مقاومت

خوشحالی ملت ایران و همه آزادی خواهان جهان از اقدام مقتدرانه موشکی و پهبادی سپاه

اجرای طرح‌های عمرانی در بخش حتی لالی

سالروز تخریب بقیع هیئت کجا برویم؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

پایداری برق منطقه بین الحرمین شوشتر بانصب ترانسفورماتور