پیام خوزستان

آخرين مطالب

رئیس شورای شهر اهواز:

شکست شورا و شهردار به نفع اهواز نیست سياسي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - اهواز- رئیس شورای شهر اهواز گفت: عده ای می خواهند روزنه امید را ببندند و نگذارند اتفاقات مثبتی در شهر شکل بگیرد اما باید گفت شکست شورا و شهردار به نفع اهواز نیست.

به گزارش خبرنگار مهر ، محمدجعفر فلسفی ظهر امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه شوراها باید در جهت حل مشکلات مردم تلاش کرده و طرح و برنامه داشته باشند، اظهار کرد: عده ای می خواهند روزنه امید را ببندند و نگذارند اتفاقات مثبتی در شهر شکل بگیرد اما باید گفت شکست شورا و شهردا به نفع اهواز نیست.
با بیان اینکه گاهی نقدها جنبه اصلاحی ندارد گفت: زمانی که به صورت موردی اختلاف پیش می‌آید، برخی از رسانه‌ها در راستای تشدید آن گام برمی‌دارند و پس از تشدید آن، از اختلافات سنگین انتقاد می‌کنند؛ بین انتقاد و التهاب فضا تفاوت وجود دارد؛ همه بدانند که تخریب شهردار و شورای شهر، زیرسؤال بردن کلیت شورا بوده و به نفع مردم نیست.
وی افزود: مطرح کردن ایراداها نه تنها مشکلی ندارد بلکه سازنده نیز هست اما در برخی مواقع این انتقادها جنبه تخریبی و توهین پیدا می کند. گفته می شود که رئیس شورای شهر اعتقادی به کار شورایی ندارد درحالی که اگر اینگونه بود شورا اجازه کار نمی داد. برخی از این موارد مطرح شده هیچ پایه و اساسی ندارد.
فلسفی با بیان اینکه زیر سوال بردن یک نفر گاهی کل مجوعه شورای شهر را زیر سوال می برد، گفت: برخی ها تصمیم گرفتند تخریب کنند شورای شهر را که اگر این گونه باشد که آنها را به خداوند واگذار می کنیم.
تأکید بر نقد بدون تخریب
وی بیان کرد: برخی خبرنگاران هم این مساله را گفتند که این تخریب ها کار یک جریان است. عده ای نیز به دلیل نزدیکی زمان انتخابات هیات رئیسه دست به این اقدامات می زنند عضو هیأت رئیسه بودن هیچ سودی جز بار سنگین مسئولیت ندارد و تلاش می کنیم این وظیفه خطیر را به مقصود برساینم و اینگونه مسائل هیچ تاثیری روی ما ندارد.
فلسفی با بیان اینکه اگر رئیس شورا قوی باشد در واقع شورا قوی خواهد بود، اظهار کرد: در خصوص ایجاد حاشیه امن برای منتقدان به زودی با همکاری روابط عمومی شورای شهر و خانه مطبوعات استان از رسانه ها دعوت می کنیم تا مطالب کار شده در این مدت مورد تحلیل قرار گیرند ومطالب انتقادی و تخریبی باید جدا شوند. هرجا که مطلب انتقادی بود اگر حاشیه امنی برای رسانه ایجاد نشده بود با کسانی که این حاشیه امن را برای رسانه برهم زده اند برخورد خواهد شد اما اگر مطالب جنبه تخریبی پیدا کرد، آیا باید انتظار ایجاد حاشیه امن داشت؟!
فلسفی تأکید کرد: نقد باید به گونه ای باشد که فضا را ملتهب نکند. رویکرد همه اعم از اعضا شورا و رسانه ها باید توجه به این موضوع باشد چون نقدی که فضا را ملتهب کند زمینه ساز ایجاد حواشی خواهد شد و کمکی به شهر اهواز نخواهد کرد.
وی ادامه داد: اگر تمرکز شهردار و شورای شهر به سمت مسائل حاشیه ای برود قطعا از حل مسائل کلی تر باز می میانیم. اگر در هر جلسه به طور مثال چند نطق جنجالی داشته باشیم تمرکز جلسه بهم می ریزد و فضا را ملتهب می کند. ماده 19 ایین نامه داخلی شورای شهر تصریح کرده که در هر جلسه حداکثر سه نفر از اعضا که تا 48 ساعت قبل شروع جلسه به صورت رسمی تقاضای نطق پیش از دستور داشته باشند و به مدت حداکثر 10 دقیقه در حوزه شرح وظایف می توانند نطق کنند.آیا جای طرح برخی مسائل حاشیه ای در شورای شهر است. در شورا باید مسائل کاری مطرح شود و کمیسیون ها باید برنامه داشته باشند لایحه طرح بدهندد و از ظرفیت نخبگان استفاده کنند.
رئیس شواری شهر اهواز گفت: برخی مباحث هم که نیاز به تحلیل دارند باید در فضای صمیمی تری مورد بررسی قرار گیرند؛ تاکید مقام معظم رهبری نیز همین است. اگر حل هم نشد نیاز به جنجال ندارد؛ می شود نقد کرد چون شرایط طوری نیست که بخواهیم بار دیگر وارد فضاهای سیاسی شویم.
آغاز طرح تفکیک زباله از مبداء در مهرماه
وی در خصوص اقدامات فرهنگی شورا گفت: در بحث تفکیک زباله در مبداء قرار است از اول مهرماه این پروژه کلید بخورد که این یک نمونه کار بزرگ فرهنگی است و با مشارکت مردم است.
فلسفی با بیان اینکه یکی از چالش های جدی ما بحث بازیافت زباله است، افزود:30 سال از دیگر کلانشهر ها عقب هستیم از این رو باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.
رئیس شورای شهر اهواز در خصوص محرومیت زدایی بیان کرد: مدلی طراحی شده که کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، بسیج و موسسات خیریه پای کار بیایند و از ظرفیت آنها برای حل مشکلات استفاده شود.
شورا به دنبال استقبال از حاشیه سازی نیست
فلسفی با بیان اینکه از حاشیه سازی ها استقبال نمی کنیم، گفت: باید گذر کنیم؛ فضای همدلی باید بر کلیت کار شورا حاکم باشد. بیشتر نیت اعضای شورای شهر این نیست که از حواشی استقبال کنند اما این امر رخ داد.
رئیس شورای شهر اهواز گفت: در چند ماه اول با انبوهی از کار های عقب مانده مواجه بودیم و بسیاری از لوایح به کارهای مردم، طرح هایی که باید بررسی می شد و بودجه هایی که باید تصویب می شد.
وی ادامه داد: ساماندهی حقوق عقب افتاده هم از چالش ها مهم است؛ پیمانکار به هر دلیلی نیرو اخراج می کند و بعد این مساله بوجود می آید که ما امکان دخالت داریم یا خیر.
وی بیان کرد: یکی از رویکرد های شورای پنجم استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی است به طور نمونه در بحث دریافت حق آلانیدگی از طریق استانداری و نمایندگان هم ورود کردیم.
فلسفی با بیان اینکه مشکلات سد راه شهردار و شورای شهر باید برداشته شود، گفت: حضور کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی در اهواز بسیار تأثیرگذار بود. تصویب سه درصد و دو درصد بودجه نفت برای خوزستان به دلیل اینکه معتقد بودند منابع مالی مربوط به کل کشور است، به تصویب نرسید. حضور کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی در اهواز و بازدید از مناطق مختلف شهر باعث تغییر دیدگاه این نمایندگان شد.
وی ادامه داد: دو درصد بودجه نفت برای 10 استان نفت خیز به تصویب رسید که سهم استان خوزستان از رقم در نظر گرفته شده شاید 40 درصد باشد و شهرداری هیچ سهمی از سهم استان ندارد. با رایزنی های آقای کتانباف قرار شد سهمی برای اهواز در نظر گرفته شود تا شاهد هزینه کرد آن در مناطق محروم باشیم.
رئیس شورای شهر اهواز در خصوص تقویت ناوگان عمومی شهر اهواز گفت: 50 دستگاه برای ناوگان اتوبوسرانی خریداری شده است اما باید آنها را به بخش خصوصی واگذار کرد. هر اتوبوس حدود 600 میلیون تومان قیمت دارد و باید بازگشت سرمایه طوری باشد که سرمایه گذار رغبت کند و به همین جهت هنوز تعلل می کنند.
اجرای رویکرد تغییر در پیمانکاران
وی در خصوص پیمانکاران شهرداری اهواز اظهار کرد: چند پیمانکار طی سال های گذشته مناطق شهرداری اهواز را بین خود تقسیم کرده اند و منشاء برخی از مشکلات شهرداری و شورای شهر ریشه در این موضوع دارد. تصمیم شورای شهر و شهردایی اهواز ایجاد تغییر در خصوص پیمانکاران بود.
فلسفی با بیان اینکه این تغییر حکم جراحی را پیدا کرد، گفت: ضمن اینکه ایجاد این تغییر بهبود شرایط را در پی داشت، بدون تردید با عوارضی هم مواجه بود. در یکی از مناطق شهرداری اهواز وقتی قصد ایجاد تغییر داشتیم با واکنش تند یکی از پیمانکاران مواجه شدیم.علی رغم مشکلات موجود بدون تردید رویکرد شورا و شهرداری اهواز، تغییر در رویه پیمانکاران خواهد بود.
وی ادامه داد: 5 هزار مخزن زباله در مناطق شهر اهواز باید تعویض شوند که به این منظور مناقصه ساخت این تعداد مخزن زباله برای جانمایی در مناطق مختلف شهر برگزار شد اما تغییر ناگهانی قیمت دلار، سفارش ساخت این مخزن ها را دچار مشکل کرد. تا کنون تنها 500 مخزن جدید از پیمانکار تحویل گرفته شده است.
مدیران به عنوان بازوان توانمند به شهردار کمک کنند
رئیس شورای شهر اهواز در خصوص عملکرد مدیران شهرداری و انتصابات گفت: قبول داریم که برخی مدیران شهرداری وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند؛ برای اینکه بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم، باید عملکرد مدیران را مورد ارزیابی قرار دهیم. یکی از وظایف کمیسیون جدید تحقیق و بازرسی پرداختن به این موضوع است و رسانه ها می توانند ارتباط خود را با این کمیسیون بیشتر کنند.
وی ادامه داد: ضرورت دارد شهردار اهواز هرجا احساس کرد مدیری به درستی کار انجام نمی دهد و یا شورا در ازیابی های خود به این نتیجه رسید، تصمیم قاطعی در خصوص این مدیران اتخاذ کند. سرنوشت تصمیم های ما در شورا به عملکرد مدیران شهرداری گره می خورد. مدیران شهرداری همه باید به عنوان بازوان توانمند به شهردار کمک کنند.
فلسفی تصریح کرد: اعضای شورای شهر اهواز هرکدام دارای ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی هستند که وقتی در کنار یکدیگر قرار می گیرند، بدون تردید تمامی طرح ها و برنامه های مورد هدف، اجرایی خواهند شد.
شورا حق دخالت در عزل و نصب ها را ندارد
وی اظهار کرد: در بحث انتصابات شهرداری باید طبق ماده 82 قانون شوراها عمل کرد و طبق این قانون هیچ عضوی از شورای شهر حق ندارد در عزل و نصب کارکنان ادارات، شهرداری ها و یا شرکت های وابسته به آن ها دخالت داشته باشد.
فلسفی گفت: شورای شهر می تواند دو رویکرد داشته باشد. وقتی شهردار با اختیار تام انتخاب می شود باید از سوی شورا در خصوص عزل و نصب ها و رعایت شاخص های مورد نظر در این زمینه نظارتی صورت گیرد.
وی بیان کرد: در رویکرد دوم با توجه به ضرورت رعایت تعامل بین شورا و شهرداری، در خصوص عزل و نصب ها شهردار نیاز به مشورت دارد. این مشورت تنها با شورای شهر صورت نمی گیرد اما تصمیم نهایی از سوی شهردار اتخاذ می شود.
رئیس شورای شهر اهواز اظهار کرد: اشکالی وارده به گذشته، دخالت مستقیم در عزل و نصب های شهرداری بود. دخالت و تحمیل از سوی شورای شهر اصلا شایسته و پذیرفتنی نیست و توجه نکردن به نقطه نظرات اعضا شورای شهر از سوی شهردار نیز انسجام را از بین خواهد برد.
وی ادامه داد: شرایط آرمانی و ایده آل این است که با تفویض اختیار به شهردار در خصوص عزل و نصب ها، شورا تنها به وظیفه ذاتی خود یعنی نظارت عمل کند اما تصمیم گرفته شد با دادن مشورت و تعامل به نقطه همکاری و هم افزایی برسیم که امیدواریم در این خصوص اجماعی صورت پذیرد.
هزینه های جاری در شهر اهواز بالاست
فلسفی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهردار اهواز معتقد است هزینه های جاری شهر بسیار بالا است. بودجه مصوب سال 96 حدود یک هزار و 530 میلیارد تومان است و این رقم در سال 95 حدود یک هزار و 300 میلیارد تومان بود اما سال گذشته تنها حدود 850 هزار میلیارد تومان و در سال 95 نیز تنها 640 میلیارد تومان از بودجه محقق شده است.
وی افزود: سهم بودجه جاری باید 60 درصد و سهم بودجه عمرانی باید 40 درصد باشد اما در شهری مثل اصفهان بودجه عمرانی بر بودجه جاری غلبه کرده است. در اهواز با توجه به بودجه مصوب و محقق شده باید گفت بودجه جاری ثابت می ماند اما بودجه عمرانی کمتر می شود. این امر باعث می شود که تحولی در شهر صورت نپذیرد.
رئیس شورای شهر اهواز بیان کرد: اگر امسال موفق به تحقق یک هزار و 500 میلیارد تومانی بودجه شهرداری اهواز از طریق گرفتن تسهیلات، حق آلایندگی شویم؛ انجام اقدامات اصولی خواهد شد و پروژه های عمرانی اجرایی می شوند اما اگر این بودجه محقق نشود، پروژه های عمرانی با تأخیر در ساخت مواجه خواهند شد.
فلسفی اظهار کرد: در شرایطی که بودجه مصوب به درستی محقق نشود، وضعیت همین گونه خواهد بود و در این شرایط فرقی ندارد که چه کسی شهردار است. خوشبختانه شهردار اهواز در حال حرکت به سمت تقویت منابع مالی برای تحقق بودجه سال جاری است و در این زمینه بدون شک همراهی شورای شهر تأثیرگذار خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/48613/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!

کاپیتان خوزستانی‌ها مرد بازی‌های خاص!

پنج ماموریت اسرائیل برای مقابله با ایران و مقاومت