پیام خوزستان

آخرين مطالب

نماینده فائو:

فشار بر منابع طبیعی با سرعتی بالا در حال افزایش است اقتصادي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین -
نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران گفت: اگر می‌خواهیم تا سال 2050 بر گرسنگی و ناامنی غذایی در جهان غلبه کنیم باید تولیدات کشاورزی را 60 درصد افزایش دهیم.
به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، رائو ماتا در همایش مقابله با بیابان زایی خوزستان که امروز (دوشنبه، 28 خردادماه) در گیت بوستان اهواز برگزار شد، اظهار کرد: «زمین ارزش حقیقی دارد. در آن سرمایه‌گذاری کنید.» این عبارت شعاری است که برای سال جاری انتخاب شده تا اهمیت مدیریت پایدار زمین به عنوان روشی برای بازسازی اقتصادها، اشتغال‌زایی و احیای جوامع را برجسته کند.
وی افزود: حفاظت و مراقبت از اراضی نقش محوری در تلاش‌های ما برای رسیدن به توسعه پایدار ایفا می‌کند. مدیریت موثر اراضی جزو اساسی «چرخه» غذا، آب، انرژی و محیط زیست به شمار می‌آید و به همین دلیل در شرایطی که ملل مختلف با چالش‌های گوناگونی در راستای حفاظت از منابع طبیعی دست و پنجه نرم می‌کنند، این نوع مدیریت در قالبی یکپارچه می‌تواند توسعه پایدار را به ارمغان آورد. این در حالی است که روز به روز میزان فشار بر منابع طبیعی با سرعتی بالا در حال افزایش است.
نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران گفت: تحقیقات نشان می‌دهد در سطحی جهانی، چنانچه طی 25 سال آینده تخریب سرزمین با روند کنونی ادامه پیدا کند، 12 درصد از تولیدات محصولات غذایی کاسته خواهد شد و این امر می‌تواند باعث افزایش 30 درصد قیمت این محصولات در ابعاد بین‌المللی شود. از سوی دیگر تا سال 2030، روندهای جهانی همچون پویایی جمعیت، افزایش تقاضا برای مصرف انرژی، غذا و آب، فشار قابل ملاحظه‌ای را بر اراضی تحمیل می‌کنند. به طوری که انتظار می‌رود که تقاضا برای غذا 50 درصد، انرژی 45 درصد و آب 30 درصد افزایش یابد.
ماتا خاطرنشان کرد: رو در رویی با این حجم تقاضا نیازمند آن است تا سطح اراضی کشاورزی به میزان 175 تا 220 میلیون هکتار افزایش یابد. چنین نیازی به صورت پایدار برآورده نخواهد شد مگر آنکه از بهره‌وری اراضی حفاظت و آن را احیاء کنیم. ادامه روند کنونی به جنگل‌زدایی، بیابان‌زایی و تخریب بیشتر اراضی ختم خواهد شد. اگر می‌خواهیم تا سال 2050 بر گرسنگی و ناامنی غذایی در جهان غلبه کنیم باید بر تولیدات کشاورزی و میزان 60 درصد بیافزاییم که این امر افزایش 100 درصدی محصولات کشاورزی در کشورهای در حال توسعه را نیز شامل می‌شود.
وی ادامه داد: این در حالی است که جنگل‌زدایی، فرسایش سرزمین، تخریب زمین‌های زراعی، فقدان تنوع محصولات و کاهش منابع آبی به شدت اکوسیستم‌ها، تنوع زیستی و همچنین کالا و خدمات وابسته به آن‌ها را تحت فشار روزافزون قرار داده‌اند. تأثیر مخرب تغییرات اقلیمی نیز بر وخامت اوضاع افزوده است.
نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) در ایران گفت: در مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان همچون ایران، این چالش‌ها و فشار بر منابع طبیعی بیشتر قابل مشاهده است و در آینده نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهند یافت. در فاصله 50 سال گذشته سازمان ملل متحد رابطه نزدیکی با دولت ایران (در خصوص مدیریت منابع طبیعی) داشته و با حمایت از این کشور در قالب پروژه‌ها و طرح‌های گوناگون دوشادوش ایرانیان تلاش کرده است تا زمینه‌های مدیریت پایدار این منابع طبیعی بیش از پیش فراهم شود.
ماتا افزود: فائو در راستای مقابله با این تهدیدات فزاینده با حمایت نهادهای محلی و در کنار شرکای بین‌المللی با موفقیت بسیار در حال مقابله با خشکسالی، اجرای طرح‌های احیای اراضی در مجموعه‌ای از کشورهای جهان است. دانش قابل ملاحظه این سازمان در مقابله با چالش‌های جدی بیابان‌زایی در قاره‌های مختلف جهان، باعث شده تا کشورهای عضو بیشتر به اثرات قابل توجه فرسایش خاک و تخریب آن بپردازند.
وی خاطرنشان‌کرد: فائو از بدو تأسیس در ایران در 40 سال پیش، تلاش کرده است تا دانش فنی و تجارب خود در زمینه مدیریت اراضی در کنار روش‌های مدیریت منابع آب، جنگلداری، مقابله با خشکسالی و غیره را با رویکرد مقابله با چالش‌های بیابان‌زایی در ایران ارائه دهد. چارچوب برنامه کشوری (2021 – 2017)، حمایت فائو از دولت ایران در راستای ارتقای کشاورزی و توسعه روستایی پایدار را تعریف می‌کند. این چارچوب با سیاست‌های توسعه میان‌مدت و بلندمدت ایران و همچنین استراتژی‌های منطقه‌ای و جهانی فائو ادغام شده است. یکی از دستاوردهای این چارچوب برنامه کشوری مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی در سطح ملی است.
نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران در خصوص پروژه‌هایی که در سال‌های اخیر در ایران و در قالب همکاری بین فائو و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف کشور در حوزه‌های مبارزه با بیابان‌زایی، خشکسالی و همچنین کمبود آب اجراء شده‌اند، گفت: "پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته (RFLDL) " در مناطق خشک و نیمه خشک استان‌های کرمان و خراسان جنوبی یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در این حوزه است که با حمایت سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست اجرا می‌شود.
ماتا ادامه داد: در فرایند اجرای پروژه RFLDL ظرفیت‌های جوامع محلی به منظور تحقق مدیریت پایدار اراضی جنگلی و برای حفاظت از جنگل‌ها، اراضی فرسوده و دیگر منابع طبیعی و نیز ارتقاء معیشت‌های جایگزین، تقویت می‌شود. این اقدام در تطابق با سیاست‌گذاری‌های ملی در خصوص مقابله با بیابان‌زایی، حفاظت از تنوع زیستی و کاهش آثار منفی تغییرات آب و هوایی به اجرا گذاشته شده‌اند. در این راستا تاثیر عینی و مثبت در مناطقی که پروژه به اجرا گذاشته شده، قابل مشاهده است.
وی افزود: به همین ترتیب، در چارچوب پروژه "برنامه یکپارچه مدیریت پایدار منابع آبی حوضه دریاچه ارومیه" فائو در حال حمایت از فعالیت‌های ستاد برنامه احیای دریاچه است که سعی دارد دریاچه و اکوسیستم‌های جانبی آن را احیاء کرده و معیشت‌های مبتنی بر کشاورزی را در منطقه بهبود ببخشد.
نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) در ایران گفت: علاوه بر این، دو پروژه منطقه‌ای فائو در حوزه کمبود آب و کارایی آب، بر مبارزه با خشکسالی مداومی که گریبانگیر منطقه شده، متمرکز است. اولین پروژه با عنوان «اجرای برنامه 2030 برای کارایی، بهره‌وری و پایدار آب در کشورهای خاور نزدیک و شمال آفریقا» تحت حمایت سازمان توسعه بین‌المللی سوئد و با هدف تدوین چارچوب مناسب برای اجرای تمهیدات برنامه 2030 در مبارزه با تأثیرات کمبود آب در ایران، اردن، لبنان، مصر، کرانه باختری و نوار غزه، تونس، الجزایر و مراکش، وارد مرحله اجرایی شده است.
ماتا ادامه داد: فائو همچنین در تلاش است تا از طریق دومین پروژه منطقه‌ای با عنوان «حمایت از چارچوب همکاری منطقه‌ای در برنامه ابتکار کمبود آب» ظرفیت‌های منطقه‌ای و تبادل اطلاعات بین کشورهای منطقه را افزایش داده و چارچوبی برای افزایش بهره‌وری آب ارائه کند.
وی گفت: فائو در مسیر پیش رو در نظر دارد در چارچوب برنامه کاری‌اش و به گونه‌ای فعال، تخصص فنی و تجربیات جهانی خود را دوشادوش سایر نهادهای ملل متحد و شرکای دیگر در اختیار ایران قرار دهد. این تلاش‌ها به بسیج منابع لازم منتهی خواهند شد تا با اجرای اقدامات ماندگار، جامع و یکپارچه، کشور قادر به دستیابی به اهداف توسعه پایدار شود. همانطور که در آرمان 15 توسعه پایدار اشاره شده است، خاک منبعی تجدیدناپذیر است که از بین رفتن آن در طول حیات بشری قابل جبران نیست. بنابر این بسیار مهم است که ما دست در دست هم و با اقدامی جمعی برای حفاظت از منابع خاک و در نهایت حفاظت از آینده بشر اقدام کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/48887/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی هواشناسی هرمزگان جمعه 31 فروردین

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

اوقات شرعی سی و یکم فروردین ماه به افق آبادان و خرمشهر

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

شرکت فولاد خوزستان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت!

صعود موقت سرخ‌ها به صدر جدول / عزم جدی استقلال خوزستان برای بقا

مرمت خط انتقال آب محله سنگفرش شوشتر

تشییع جانباز شهید کلیوند عباسی در اهواز

گشایش دومین نمایشگاه نقاشی کُنار، درخت زندگی در دزفول

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

تساوی استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ