پیام خوزستان

آخرين مطالب

انتظار طولانی آبادان و خرمشهری ها برای آب شرب شیرین اقتصادي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - آبادان – این روزها در خرمشهر و آبادان شدت شوری آب آشامیدنی به حد اشباع کامل و نزدیک به تبلور رسیده ، به گونه ای که طعم شور آن هنگام شستشوی صورت چشمها به شدت می سوزاند و این شرایط باعث ابراز گلایه مندی شهروندان شده است.
مردم می گویند : حدود دو دهه است که با این مشکل مواجه هستیم هر چند دراین مدت با اقدامات مقطعی کیفیت آب شرب در نوسان بوده ولی باید فکر واقدامی نهایی دراین زمینه صورت گیرد تا کوچکترین تغییر شرایط بارش و ...منجر به اختلال جدی در روند تامین بدیهی ترین نیاز اولیه زندگی روز مره مردم نشود.
خشکسالی و کاهش بارندگی در دو سال اخیر و کاهش آب رودخانه کارون ، اکنون آثار خود را به صورت شوری بیش از حد رودخانه در شهرهای جنوبی و پایین دست نشان داده و این مناطق را با مشکل جدی مواجه کرده است.
به رغم اینکه مسئولان سازمان آب و برق خوزستان و سازمان آبفا طرحهای آبرسانی همچون طرح آبرسانی غدیر را اجرا کرده اند اما این طرح مشکل شوری آب را به صورت نهایی رفع نکرده و به نظر می رسد نیازمند گامهای محکم تر برای تکمیل و تامین هدف نهایی و رفع دغدغه مردم است.
عده ای از شهروندان آبادان و خرمشهر ضمن گلایه مندی از شور شدن آب این شهرها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گویند: در چند روز اخیر آب شهرستان های آبادان و خرمشهر به حدی شور شده که نه تنها قابل آشامیدن نیست بلکه حتی برای شست و شو هم مناسب نیست.
یک شهروند خرمشهری ساکن کوی طالقانی می گوید: آب خرمشهر به قدری شور شده که حتی آب شیرین کن خانگی نمیتواند سختی و شوری و علاوه بر آن بوی بد آن را بگیرد و مردم مجبورند آب تصفیه از مراکز توزیع آب خریداری کنند که آن هم این اواخر با شور و بدبو شده است.
محمدرضا صوفی اظهار داشت: مراکز فروش آب به دلیل ازدحام جمعیت نرخ آب شیرین را افزایش داده ، این درحالی است که علاوه بر خرید آب شیرین، بهای آب خانگی را نیز پرداخت می کنیم.
سیده وفا موسوی شهروند خرمشهری ساکن کوی آریا می گوید: در این روزهای اخیر آب به گونه ای شور شده که وقتی وضو می گیریم چشمانمان می سوزد و باید پس از آن با آب معدنی صورت خود را مجدد بشوییم.
وی با بیان اینکه آب مصرفی خرمشهر، حتی برای شست و شو قابل استفاده نیست، گفت: بخاطر شوری آب، مواد شوینده نیز برای شستن لباس ها کف نمی کند .
یک شهروند آبادانی می گوید: در چند سال گذشته آب آشامیدنی آبادان به دلایل مختلف شور شده و دولت وقت برای برطرف کردن این مشکل طرح آب غدیر را اجرا کرد و کیفیت آب آبادان تا حدودی بهتر شد اما امسال به رغم اینکه آب از طرح غدیر به شبکه آبرسانی آبادان تزریق می شود آب آشامیدنی همچنان شور است و قابل شرب نیست.
شاهین حیدری افزود: شوری بالای آب در آبادان دیگر غیر قابل تحمل است به نحوی که مردم برای آب شرب ناچارند از آب معدنی استفاده کنند که آن هم به صرفه نیست و در بازه زمانی طولانی هزینه هنگفتی می طلبد .
وی با اشاره به اینکه در دو دهه گذشته اکثر مردم به اجبار دستگاه آب شیرین کن و تصفیه خانگی خریده و در منزل نصب کرده اند ، گفت: فیلترهای دستگاه آب شیرین کن خانگی ام را هفته ای یک بار تعویض می کنم اما این روزها به دلیل افزایش شوری بالای آب دیگر جواب نمی دهد و آب خروجی دستگاه همچنان شور بوده و ما مجبوریم که آب شیرین خریداری کنیم.
یکی از شهروندان آبادانی می گوید: یک نوزاد دارم و برای حمام دادن و شست وشوی بدنش مجبورم که از بشکه های 20 لیتری آب شیرین استفاده کنم چون آب شور باعث خارش و سوزش پوست نازک نوزاد می شود.
سارا نصاری افزود: در طبقه چهارم ساختمانی در منطقه ذوالفقاری زندگی می کنم ، هر روز مجبوریم 2 تا سه بشکه 20 لیتری را از پله ها به منزل حمل کنیم تا آب مورد نیاز خود را تامین کنیم.
*شوری آب بازار فیلترهای تصفیه آب را داغ کرد
افت کیفیت و شوری آب شرب منجر به افزایش مصرف آب معدنی در شهرهای جنوبی خوزستان شده که علاوه بر پرداخت هزینه خرید آب معدنی، به نفع فروشندگان فیلترهای تصفیه آب هم شده که از این بازار داغ سوء استفاده کنند، این چشم‌انداز وجود دارد که اگر این چنین پیش برود در سال‌های آینده میزان مصرف آب‌ معدنی درشهرهایی که با افت کیفیت مواجه هستند، افزایش یابد .
بیشتر مردم در این مناطق با استفاده از فیلترهای تصفیه آب شاخصهای کیفی آب را بهبود می‌دهند، این دستگاهها عموما آب را با حذف املاح، شیرین و آشامیدنی می‌کنند اما بوی بد آب همچنان می ماند و این مشکل گریبانگیر مردم است.
*شوری آب آبادان و خرمشهر نزدیک به شوری آب دریا است
رئیس اداره امور آبفای آبادان ضمن عذرخواهی از مردم و تقدیر از صبر و تحمل شهروندان آبادانی گفت: به اتفاق فرماندار و مسئولان آبفای استان از پروژه سد خاکی مارد بازدید کردیم ، بازرسی ما نشان داد شوری آب در این نقطه نزدیک به شوری دریا رسیده است.
خلیلی نیا اظهار داشت: با توجه به آغاز عملیات اجرایی مرحله دوم طرح غدیر، سازمان آب و برق خوزستان قول مساعد برای تامین آب آشامیدنی شیرین تا نیمه دوم تیرماه را داده اند.
وی در ادامه گفت: با بهره برداری از طرح غدیر و بسته شدن سد مارد، برداشت آب از بهمنشیر متوقف می شود و فقط آب طرح آبرسانی غدیر وارد شبکه آب آشامیدنی آبادان می شود.
خلیلی نیا با اشاره به قطعی اخیر آب در آبادان گفت: به دلیل اینکه شاخص شوری آب رودخانه بهمنشیر به 16 هزار میکروموس رسیده در برخی از مواقع مجبوریم که برداشت آب از این منبع را متوقف کنیم یا کاهش دهیم.
وی میزان برداشت و تولید آب از رودخانه بهمنشیر را روزانه 50 هزار مترمکعب عنوان کرد و گفت: روزانه 90 هزار مترمکعب آب از طرح غدیر وارد شبکه آبرسانی آبادان می شود و با توجه به اینکه مصرف آب روزانه شهری 150 هزار متر مکعب است، برای جبران کمیت آب مورد نیاز 50 هزار مترمکعب از رودخانه بهمنشیر برداشت می شود.
خلیلی نیا با بیان اینکه میزان شوری درون شبکه آب آبادان هفت هزار میکروموس است، گفت: شوری آب طرح غدیر 2هزار میکروموس بوده و به دلیل اینکه شوری رودخانه بهمنشیر به 16 هزار میکروموس رسیده وقتی با آب غدیر مخلوط می شود شوری آن به هفت هزار میکروموس می رسد.
رئیس اداره آبفای خرمشهر با تایید این مطلب با بیان اینکه شوری آب خرمشهر با شوری آب دریا برابر شده، گفت: آب آشامیدنی بهداشتی خرمشهر هیچ کدورتی ندارد ولی از لحاظ شوری از استانداردها بیشتر است.
غلامرضا پورجلالی کاهش نزولات جوی و آورد رودخانه و پیشروی آب دریا به رودخانه ها را از دلایل اصلی بالا رفتن شوری آب خرمشهر دانست و گفت: تمام شهرهای جنوبی خوزستان درگیر شوری آب هستند.
وی افزود: در خرمشهر 70 درصد آب آشامیدنی از طرح غدیر، 20 درصد از رودخانه کارون و 10 درصد از تولید آب شیرین کن تصفیه خانه آب خرمشهر تامین می شود.
پورجلالی گفت: آورد رودخانه کارون و مد دوره بازگشت 12ساعته دارد که از محل دهانه اروند تا حفار و مارد پیشروی می کند که شوری آن تا 23 هزار میکروموس رسیده است.
بنا به این گزارش شهروندان و فعالان اجتماعی خرمشهری در خصوص رفع مشکل آب آشامیدنی خرمشهر با معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر، مسئولان آبفا و امام جمعه و تنی چند از مسئولان محلی در فرمانداری و مسجدجامع دیدار داشتند که در این نشست معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر از فعالان اجتماعی خواست در فضای مجازی به مردم در خصوص تامین آب شیرین اطمینان دهند.
ولی اله حیاتی همچنین از پی گیری وزیر کشور و استاندار در جهت تسریع روند اجرایی پروژه مرحله دوم طرح غدیر خبر داد و گفت: وزیر کشور بر تسریع پروژه آبرسانی غدیر تاکید کرده و افزایش آب شیرین کن ها در این شهر در دستور کار قرار گرفته است.
بر این اساس کارشناسان استاندارد شوری آب آشامیدنی را یک هزار و 500میکروموس عنوان کرده اند ، این در حالی است که این شاخص در آب آبادان و خرمشهر در بعضی روزها به 10 برابر معادل حدود 16 هزار میکروموس می رسد.
شهرستان آبادان 70 هزار مشترک آب دارد که از این تعداد 10هزار مشترک غیر مجاز و در خرمشهر 33 هزار مشترک آب مجاز و پنج هزار مشتراک غیرمجاز ثبت و شناسایی شده است.
7100/7165/6002

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/49099/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ

پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

نبرد بزرگی که پس از مرگ انسان آغاز می‌شود

سقوط جرثقیل در اسکله پتروشیمی رازی و جان باختن 2 کارگر

حضور مردم اهواز در راهپیمایی جمعه‌های خشم

ماجرای شادی پس از گل جنجالی اسماعیلی‌فر؛ حرکت منشوری یا نشان دادن لایک؟

عملیات وعده صادق پاسخی به شرارت های رژیم اشغالگر قدس بود

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

واکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه تاسیس فلسطین

دولت سوسیال دموکراتیک چیست؟

حمایت خوزستانی‌ها از مردم غزه و عملیات تنبیهی وعده صادق

عمر فتنه های اسرائیل رو به زوال

برهم زدن معادلات نظامی و سیاسی جهان تنبیه کوبنده رژیم نامشروع

آموزش‌ مهارتی به بیش از 13 هزار سرباز نیرو‌های مسلح خوزستان

خطیب نماز جمعه تهران: «وعده صادق» طوفان الاقصی ایرانی بود | این عملیات از نظر  مقیاس در حد فتح خرمشهر بود

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

تداوم پایداری جو در خوزستان

یادواره شهدای کنسولگری دمشق و شهید حجازی در شهرستان لنده

نایب قهرمانی شطرنج باز خوزستان در مسابقات بانوان کشور

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

حملات موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی

کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان

شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی فر پس از گلزنی به نفت آبادان + فیلم

اطلاعیه قطع گاز در قلعه چنان

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی

پیام تبریک مدیرکل تجسمی برای مسعود نجابتی «چهره سال هنر انقلاب»

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

انتقاد از بی قانونی در نظام مهندسی اهواز

رشد چشمگیر گرما در اروند

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

بهره‌برداری از 6 طرح ورزشی و آموزشی در اندیمشک

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

برج آزادی تهران به مناسبت روز هموفیلی «قرمز» شد

تجلیل از دست اندرکاران رادیو مقاومت