پیام خوزستان

آخرين مطالب

/گزارش/

خرمشهری‌ها آب شور خوردند اما نمکدان نشکستند اقتصادي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - از قدیم گفته‌اند آنقدر شور بود که خان هم فهمید؛ این حکایت این روزهای آب آبادان و خرمشهر است که اهالی اش را نه تنها نمک گیر نکرده که صدایشان را هم درآورده است؛ شوری‌اش از از حد گذشت و تلخ شد، آنقدر که حتی مسواک زدن و شست و شو غیرممکن شد و بوی فاضلابش آزاردهنده.
اما چه شد که آب خرمشهر و آبادان از سرچشمه گل‌آلود شد و شد شبیه شیرکاکائو؛ ماجرا از زمانی شروع شد که به گفته مدیر اداره آبفای خرمشهر خط انتقال شماره یک طرح غدیر، 2 بار به علت برداشت‌های غیر قانونی از رودخانه کارون در بالادست و کشت های غیرمجاز و خرابکاری گروهی دامدار در شکستن خط لوله مسیر یک غدیر یعنی از هویزه تا خرمشهر برای آب دادن به دام‌هایشان دچار شکستگی شد و انتقال آب از رودخانه کرخه به شهرهای خرمشهر و آبادان قطع شد و به اجبار از آب کارون و بهمنشیر برای جبران کمبود آب استفاده شد و از آنجا که دبی کارون به شدت کاهش یافت، موجب انتقال شوری آن به شبکه شهری این دو شهر گردید.
اینجا بود که دیگر آب تصفیه کن های خانگی جوابگو نبوده و سبب شد مردم برای خرید آب آشامیدنی به زحمت بیفتند و برای خنک شدن در هوای داغ خوزستان به صف بایستند.
عده ای هم از آب گل آلود ماهی گرفتند و قیمت آب مغازه هایشان را گران کردند. برخی هم هوچو انداختند که آب کم شده و به احتکار آب پرداختند؛ همه این عوامل دست به دست هم داد که گروهی از مردم خرمشهر، مقابل مسجد جامع خرمشهر از همان جا که شهرشان از اسارت آزاد شد گرد هم بیایند و از مسئولان ذیربط بخواهند آب را به کوزه برسانند و آنان را از تشنگی خلاص!
انتقاد خرمشهری ها تا مرکز شهر و حوالی چهار راه مطهری و در نزدیکی پل الله (جهان آرا) ادامه یافت تا اینکه گروهی 20 تا 30 نفره از کوره در رفتند و از این موضوع سوءاستفاده کردند؛ عده‌ای هم این وسط‌ها شایعه کردند که آب شهر را به تاراج برده‌اند به عراق و کویت؛ در پی این تنش ها تا حدودی اموال عمومی تخریب شد و یک نفر در کشاکش تنش بین نیروی انتظامی و اغتشاش گران زخمی شد و آسیبی سطحی دید. خوشبختانه این حادثه کشته‌ای در پی نداشت و خرمشهر در نیمه های شب گذشته آرام گرفت. خشونت عده‌ای فرصت طلب از تجمع صنفی و بحق مردم مظلوم خرمشهر و آبادان نقش برآب شد و این نشان داد مردم شهر، نمک با آب خوردند اما نمکدان نشکستند.
مسئولان هم از آن سو جلسه گذاشتند پشت جلسه تا آب رفته را جمع کنند و کام خرمشهری‌ها و آبادانی‌ها را شیرین؛ تا حد امکان تانکرهای آبرسان در محله های شهر مستقر و آب معدنی و آب بسته‌بندی به حد کافی توزیع و از آن طرف خط انتقال غدیر یک تعمیر شد و در نهایت انتقال آب به آبادان و خرمشهر از طریق لوله مذکور از سر گرفته شد. همین حالا که گزارش را می خوانید شوری آب نسبت به 24 ساعت گذشته کمتر شده و در تصفیه‌خانه به 2800 میکروموس رسیده و این یعنی اینکه می‌توان گفت خرمشهر از بحران درآمده است.
مضاف بر اینکه استاندار و متولی آب و برق خوزستان قول دادند که خط دوم طرح آبرسانی غدیر را تا 15 تیر افتتاح کنند و آب را به میزان 105 هزار مترمکعب با 100 کیلومتر لوله گذاری انجام شده از سرچشمه های دز به آبادان، خرمشهر و شادگان برسانند و این شهرها را برای همیشه از شر آب نمک نجات دهند.
یک شهروند خرمشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از کاهش شوری آب شهری نسبت به هفته گذشته خبر داده و گفته است، آب تقریبا شیرین شده اما هنوز قابل شرب نیست.
وی از اینکه حدود 15 سال است که از آب شبکه شهری برای شرب استفاده نمی‌کند گلایه مند است و توضیح داد: آب آبادان و خرمشهر از حدود سال 78 با مشکل مواجه شده است. در آن سال نیز همچون این روزها آب شهر به دلیل زهاب‌های نیشکر و هدایت شدنش به سمت منبع آب شهر شور شده بود که کم کم شرایط بهتر شد اما هم اینک گفته می‌شود که شوری آب به دلیل ترکیب آب دریا با رودخانه اتفاق افتاده است.
این شهروند بیان کرد: به طور معمول برای مصرف آب شرب روزانه بشکه‌ای 20 لیتری با قیمت 1000 تا 1500 تومان و ماهانه حدود 40 هزار تومان هزینه می‌کنیم که این به غیر از پرداخت ماهانه حدود 30 تا 50 هزار تومان قبض آب برای یک خانوار چهار نفره است. معمولا آب در ایستگاه‌های توزیع آب در محله‌های شهر توسط بخش خصوصی توزیع می‌شود که شامل مغازه‌های دارای دستگاه‌های تصفیه آب و یا سه چرخه‌ها یا وانت بارهای دارای تانکرهای 3000 لیتری سیار است.
وی با شرح جزئیاتی از وقایع شب گذشته در شهر خرمشهر توضیح داد: خانه ما در نزدیکی پل الله در حوالی مرکز شهر قرار دارد و از نزدیک شاهد اتفاقات شب گذشته بودم. در روز پنجشنبه حوالی غروب بود که جمعی از مردم در مرکز شهر (چهارراه مطهری) و در اطرف فلکه الله جمع شدند و نسبت به شوری آب ایجاد شده از هفته گذشته تاکنون و گلایه از مسئولان ذیربط نسبت به حل نکردن این مشکل اعتراض کردند که این اعتراضات صنفی در روز جمعه از مقابل مسجد جامع خرمشهر ادامه یافت و پس از آن حوالی عصر همان روز گروهی دوباره در مرکز شهر جمع شدند و به انتقاد خود نسبت به وضعیت آب دو شهر ادامه دادند.
وی ادامه داد: نیروی انتظامی نیز برای آرام کردن این عده معترض مستقر شدند و تعدادی را برای ایجاد نظم در شهر دستگیر کردند که البته بعد از مدتی آنها آزاد شدند. تجمعات در مرکز شهر و اطراف کلانتری 11 رخ داد و در نهایت با تلاش پلیس برای آزاد کردن فضای ایجاد شده، تجمع کنندگان متفرق شدند. پس از این تجمع صورت گرفته باز هم شب گذشته تجمع گروهی ادامه یافت اما این بار درگیری رخ داد و از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن تجمع کنندگان استفاده شد.
شهروند دیگری در آبادان اظهار کرد: شوری آب نسبت به چند روز گذشته بهتر شده ولی برای مصرف روزانه یک بسته شش تایی آب معدنی با ارزش هر 1.5 لیتر 1000 تا 1500 تومان از سوپر مارکت‌ها خریداری می‌کنیم. شوری آب تا روز گذشته به حدی زیاد بود که حتی برای مسواک زدن و شست و شوی صورت نیز قابل استفاده نبود چرا که تلخ بود و بوی فاضلاب می‌داد و چشم را نیز می‌سوزاند.
وی خاطرنشان کرد: مدت 10 سال است که از آب تصفیه کن برای مصرف شرب استفاده می‌کنیم که طی چند روز با وجود تغییر فیلتر دستگاه تصفیه‌کن، آب باز هم قابل شرب نبود و شوری آب را از بین نمی‌برد، از همین رو مجبور به خرید آب معدنی از سوپر مارکت‌ها شدیم. ما به طور متوسط چهار تا بسته شش تایی آب معدنی با هزینه 5200 تا 5500 از عمده فروشی‌ها تهیه می‌کنیم.
این شهروند تصریح کرد:‌وقتی زمزمه شوری آب و کمبود آب در سطح شهر می‌پیچد بر روی میزان وفور آن در مغازه‌ها تاثیر می‌گذارد و امکان کمیاب شدن آب زیاد می‌شود و این امر موجب استرس خانواده‌ها می‌شود. مادر بنده دچار فشار خون است و نمی‌تواند از آب شبکه شهری استفاده کند بنابراین مصرف روزانه ما وابسته به خرید آب معدنی در سطح شهر است.
وی خاطرنشان کرد: برای خانه ویلایی دو طبقه و مصرف آب یک خانوار شش نفره حدود 140 هزار تومان هزینه قبض آب برای دو ماه، پرداخت و آب شبکه شهری را برای شست و شو و نظافت روزانه مصرف می‌کنیم. هوای آبادان این روزها به شدت گرم شده و حتی نمی‌توانیم دو دقیقه در فضای باز بمانیم. متاسفانه برخی‌ها که پول پرداخت آب معدنی ندارند مجبورند در صف آب توزیع شده در ایستگاه‌های سطح شهر بایستند تا با هزینه کمتری آب تهیه کنند.
این شهروند با بیان اینکه که شوری آب بر روی کسب و کارهای وابسته به آن نیز تاثیر گذاشته، اضافه کرد: بنده یک مجموعه پرورش ماهی دارم و کسب و کارم با شوری آب با مشکل مواجه می شود چرا که ماهی‌های پرورشی نیز در صورت ممتد بودن شوری آب رشد نمی‌کنند یا از بین می‌روند که در این صورت چه کسی می‌تواند اقساط وام‌های دریافتی از بانک را پرداخت کند و در این صورت احتمال ورشکستگی پرورش ماهی زیاد می‌شود.
وی تصریح کرد: وقتی آب کم و یا شور و هوا غبارآلود باشد و فشار اقتصادی نیز باشد، در این صورت مردم با کوچک‌ترین تلنگری معترض می‌شوند و متاسفانه مردم آبادان و خرمشهر در شرایط بسیار بدی قرار گرفته‌اند.
حسین زاده، معاون سیاسی استاندار خوزستان نیز به خبرنگار ایسنا اطمینان خاطر داد که شوری آب در خرمشهر و آبادان حالت نرمال‌تری پیدا کرده و شرایط در این دو شهر پایدار شده است.
وی ادامه داد: شهر خرمشهر هم‌ اینک آرام است و تا این ساعت مشکل خاصی وجود نداشته است. مسئولین با مردم هستند و برای حل مشکلات باید دست به دست هم دهیم زیرا که حرکت‌های خارج از چارچوب قانون به حل مشکل کمکی نمی‌کند. طبق گفته فرمانده انتظامی، کشته‌ای در وقایع شب گذشته نداشته‌ایم و تنها یک نفر به صورت جزئی آسیب دیده و خوشبختانه آسیب جدی به اموال عمومی وارد نشده است.
حسین زاده خاطرنشان کرد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان مجری انتقال آب طرح غدیر 2 و شرکت آب و فاضلاب در حال انجام است خط انتقال غدیر 2 تا 15 تیر ماه تکمیل شده و بر اساس وعده وزارت نیرو مشکل آب شهرهای آبادان و خرمشهر و شادگان به طور کلی و برای همیشه حل شود.
وی توضیح داد: مسئولیت طرح انتقال آب غدیر 2 برعهده قرارگاه خاتم‌الانبیاست، 9 ماه است که در حال اجرای پروژه هستند و دولت روحانی تاکنون 850 میلیارد تومان برای تکمیل این خط انتقال اعتبار پرداخت کرده است. سپاه هر ماه 10 کیلومتر لوله‌گذاری کرده و کل خط انتقالی 100 کیلومتر است.
معاون استاندار یادآور شد: ما هم قبول داریم که عقب ماندگی در شهرهای آبادان و خرمشهر وجود دارد و مسئولین بعد از جنگ باید رسیدگی بیشتری به مسائل این دو شهر می‌کردند.
دکتر غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان که امروز برای سرکشی به اوضاع آب در خرمشهر به این شهر سفر کرده بود به خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد که شهر خرمشهر آرام است و مساله خاصی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: اعتراض و مطالبه مردم در موضوع آب و کیفیت آن وجود داشت ولی متاسفانه عده خاص و حدود 20 تا 30 نفر از این اعتراضات سوء استفاده کردند ولی مردم اجازه ندادند و با آنان برخورد شد. آسیب زیادی به اموال عمومی شهر وارد نشده است و در این حادثه کسی کشته نشده است و تنها یک نفر به صورت جزئی مجروح شده است.
شریعتی ادامه داد: همانطور که وعده داده بودم تا 15 تیرماه خط انتقالی طرح غدیر 2 تکمیل می‌شود. از زمانی که در استان خوزستان آغاز به کار کردم و حدود 10 ماه پیش، اجرای عملیات خط انتقال غدیر 2 آغاز شده و هم اینک رو به اتمام است.
استاندار بیان کرد: در حال حاضر تانکرهای آبرسانی در حال توزیع آب آشامیدنی در میان مردم آبادان و خرمشهر هستند و کیفیت آب هم اینک خوب شده است. شور شدن آب در طی مدت اخیر به خاطر شکسته شدن خط انتقال اول غدیر بوده که سبب شد ای‌سی آب به 10 هزار میکروموس برسد.
گزارش از شیما عباس‌زاده خبرنگار ایسنا
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/53859/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد

عکس یادگاری افراد حاضر در اجلاس بین‌المللی مقامات عالی امنیتی در سن‌پترزبورگ با حضور احمدیان

بخش‌هایی از هم‌خوانی کارگران در دیدار با رهبر انقلاب

روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد

اتصال سرویس کارت‌های اعتباری ایران و روسیه/ مسکو از تجربه دهه‌ها مقاومت ایران در برابر تحریم بهره می گیرد

درخواست شهروندان اهوازی از شهردار

برگزاری دیدار استقلال ملاثانی - سپاهان در مسجدسلیمان

مدیرعامل استقلال ملاثانی:آماده بازی بودیم ولی به ورزشگاه راهمان ندادند،آیا گناه کردیم؟/ بودجه کل تیم ما به اندازه یک بازیکن فولاد است

برداشت حدود 60 هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان

رشد ابر، رگبار باران و رعد وبرق در برخی نقاط هرمزگان، 5 اردیبهشت

پیش بینی هواشناسی هرمزگان پنجم اردیبهشت

فیلم| 200 روز مقاومت در شمال فلسطین اشغالی

طرح تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی اهواز عملیاتی می‌شود

معرفی ورزشگاه میزبانی استقلال ملاثانی از سپاهان در جام حذفی

تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟

فیلم/ 200 روز مقاومت در شمال فلسطین اشغالی به روایت حزب‌الله

گشایش نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال بسیجیان استان در درچه

فیلم/ حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از دیدار رهبر انقلاب با کارگران

چه خبر از مهران مدیری و نیکی کریمی؟

دلیل اصلی تحصیل مسعود ده‌نمکی در حوزه علمیه چه بود؟

اشک امیرعلی نبویان بخاطر عشق زیاد به همسرش

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

مدیرعامل باشگاه فولاد: برای حفظ تیم در لیگ برتر تلاش می‌کنیم

انتخاب رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای خوزستان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

آغاز جدال بسکتبال شهرداری گرگان برای فتح غرب آسیا از فردا

دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع عمومی اتحادیه تکواندو آسیا

اعزام شمشیربازان ایران به مسابقات زون آسیا

پائز: روی هدف بزرگی که داریم متمرکزیم و انجام می‌دهیم

تیم ملی والیبال و یک جنگ درون تیمی!

ایتالیا مردانش را برای لیگ ملت‌های والیبال به خط کرد

طلا و برنز بانوان تالوکار در انتخابی جام‌جهانی چین

اتحادیه جهانی کشتی چند داور را محروم کرد

داوران یک هشتم نهایی جام حذفی مشخص شدند

قیمت عینک شنا هم نجومی شد؛ حدود 10 میلیون کنار بگذارید!

بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال 1403

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس منتشر شد

توضیحات ویدئوییِ کریمی قدوسی درخصوص توئیت‌های اخیرش که جنجالی شد

تجمع خانواده اسرای صهیونیست مقابل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی

توضیحات رییس دادگاه منافقین در خصوص چگونگی برگزاری دور جدید جلسات محاکمه

گزارش یوسف سلامی پیش از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

هزینه کرد اعتبارات حق آلایندگی در خوزستان زیر ذره بین بازرسان

حماس:30 افسر و ژنرال ارشد اسرائیلی در اختیار ما هستند

136 دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان است

شکست قطعی هر کسی که در برابر جریان مقاومت اسلامی بایستد

200 روزه شدن جنگ علیه غزه چه مفهومی دارد؟ مقاومت در این مدت چگونه ادامه یافت؟

مهر و موم مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در خرمشهر