پیام خوزستان

آخرين مطالب

دلالی مشکل عمده بازار تره بار دزفول اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - دزفول - میدان تره بار دزفول که از آن به عنوان بزرگترین بازار عمده فروشی تره بار و میوه شمال خوزستان نام برده می شود گرفتار مشکلات ناشی از دلالی و واسطه گری است.
  میدان تره بار دزفول به محل تاخت و تاز دلالانی تبدیل شده که اکثرا غیر بومی بوده و در حالیکه چوب حراج به دارایی کشاورزان زحمتکش شمال خوزستان می زنند ، محصول خریداری شده با قیمت ناچیز از کشاورزان را چند برابر در حاشیه میدان عرضه می کنند.
تعداد دلالان و واسطه ها در میدان تره بار دزفول به حدی است که تردد در محوطه این بازار به سختی انجام می شود و این در حالی است که دلالان غیر بومی با سد معبر محصول خریداری شده از کشاورزان را در حاشیه این بازار عمده فروشی به فروش می رسانند.
واسطه ها و دلالان از نخستین ساعات بامداد در مسیر تردد وانت بارهای حامل محصولات کشاورزی به سمت میدان میوه و تره بار دزفول به انتظار نشسته و با متوقف کردن وانت بارهای حامل محصولات کشاورزی ، محصول آنها را با قیمتی ناچیز اما نقدی خریداری می کنند و همین محصول با قیمتی چند برابر راهی بازار تره بار این شهرستان می شود.
هر چند میزان دقیق معامله میوه و سبزی وارده به میدان عمده فروشی تره بار دزفول هرگز اعلام نمی شود اما برخی افراد گاه به کشاورزی مدعی اند سالانه بیش از پنج میلیون تن مجموع محصولات کشاورزی و باغی تولید شهرهای دزفول ، اندیمشک ، شوش و حتی گتوند در این بازار معامله و به بازار سراسر کشور و حتی خارج صادر می شود.
سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول از دلالی و تعیین نرخ میوه و تره بار توسط دلالان به عنوان عمده ترین مشکل بازار این محصولات در دزفول نام برده و گفت:متاسفانه نظارت بر اصناف در استان خوزستان وشهرستان دزفول ضعیف است و اتحادیه ها و اصناف نظارت کافی بر کار آنها ندارند.
امیر عیسی زاده در نشست ستاد تنظیم بازار این شهرستان با بیان اینکه نظارت بر بازار میوه و تره بار امری دشوار است گفت:به علت وجود دلالان کشاورزان متضرر می شوند چرا که دلالان کشاورزان را مجبور می کنند محصولشان را به قیمت مورد نظر آنان عرضه کنند در غیر اینصورت محصول روی دستشان می ماند.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه دلالی و واسطه گری ظلم مضاعفی به کشاورزان وارد می کند گفت:دلالان فقط به دنبال سودجویی هستند.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز گفت:با توجه به اینکه محصولات کشاورزی تولید دزفول از میدان میوه و تره بار این شهرستان به سایر مناطق استان و کشور ارسال می شود بنابراین هرگونه مشکل در این زمینه غیرقابل قبول است.
احمد زارعی افزود:جدای از وجود دلال در میدان تره بار ،بازار دزفول یکی از منصف ترین بازارهای کشور است که این نشانه مدیریت این میدان است ولی باید جلوی برخی سوء استفاده ها را گرفت.
مهراب عبدالهی رئیس اداره صنعت،معدن و تجارت دزفول نیز گفت:حذف واسطه ها و دلالان دغدغه مردم است و در این شرایط اقتصادی از اصناف انتظار انصاف داریم.
وی همچنین افزایش قیمت برخی کالا و اقلام خوراکی در بازار را تائید کرد و گفت:کالای خانه در دزفول بین پنج تا 20 درصد افزایش داشته و قیمت هر کیلو گرم شکر از 27 هزار ریال در هفته گذشته به 27 هزار و 400 ریال رسیده است.
وی با بیان اینکه حبوبات و روغن تغییر قیمتی نداشته است گفت:آب معدنی 20 درصد،چای 23 درصد افزایش قیمت داشته است که با تشدید روند بازرسی ها در تیرماه امسال بیش از یکهزار مورد بازرسی انجام شده و 100 پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی دزفول معرفی شده است.
عبدالهی به عرضه تخم مرغ در بازار دزفول نیز اشاره کرد و افزود:تخم مرغ در بازار باید به صورت کیلویی عرضه شود و برای تنظیم بازار ،فروش فوق العاده و راه اندازی چندین نمایشگاه ضروری است تا وضعیت به صورت عادی برگردد.
سید عزیز موسوی رئیس میدان میوه و تره بار دزفول نیز گفت: امسال به علت ریزش شکوفه های درختان و هزینه زیاد داشت و برداشت قیمت میوه افزایش داشته است.
وی افزود:میوه و تره بار قابل نگهداری نیست و فقط 24 ساعت فرصت فروش دارند .
وی ادامه داد:از طرفی میدان میوه و تره بار دزفول ظرفیت 40 حجره را دارد در حالی که بیش از 114 واحد دارای پروانه کسب در میدان دزفول فعالیت دارند که این امر موجب شلوغی و در بی نظمی در این بازار شده است.
غلامرضا فردوست رئیس امور اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول نیز گفت:میدان تره بار دزفول بی نظم ترین بازار در دزفول است و دلالان زیادی در این میدان وجود دارند که باید ساماندهی شوند.
منصور عطار معاون اتاق اصناف دزفول نیز گفت:میدان بار دزفول از 50 سال پیش ساخته شده ولی الان گنجایش ندارد وباید فکری اساسی برای آن کرد.
وی افزود:تعدادی پرونده عمده فروشی میوه به تعزیرات حکومتی دزفول ارسال شده که یا گران فروشی کرده اند و یا فاکتور ارائه نکرده اند.
کاظم خدایی نژاد رئیس اتاق اصناف دزفول نیز گفت:کلیه رسته های بازار باید کنترل شوند زیرا وضعیت دلار بر وضعیت اقتصادی کشور تاثیر زیادی داشته است وامکان این نیست که کلیه واحدهای صنفی را به تعزیرات حکومتی معرفی کرد.
وی افزود:با این وجود گزارش کاملی از وضعیت بازار به تعزیرات حکومتی دزفول ارائه شده است.
رئیس اداره تعزیرات حکومتی دزفول نیز گفت:بر اساس تخلفات ارائه شده و پرونده های ورودی ،عدم صدور صورت حساب در میدان میوه و تره بار بیشترین تخلف در این شهرستان را شامل می شود.
موسی منصوری افزود:عدم ارائه فاکتور و عدم درج قیمت نشانه گران فروشی اصناف است و در بازار میوه و تره بار نیز وجود دلالان یکی از عمده ترین دلایل افزایش قیمت هاست.
وی عدم نصب نرخ نامه را یکی دیگر از دلایل بی نظمی در میدان میوه و تره بار دزفول دانست و گفت:اتحادیه باید بر نصب نرخنامه در واحدهای صنفی مستقر در میدان میوه و تره بار نظارت داشته باشد .
وی در خصوص واحدهای فروش کالای خانه نیز گفت:وقتی یک واحد فروش کالای خانه محصولی دارد و عرضه نمی کند باید با آن برخورد شود زیرا فقط برخی محصولات مانند طلا و آهن دستخوش تغییرات بازار جهانی شده و قیمت دیگر کالاها ربطی به بازار جهانی ندارند.
وی از اتاق اصناف خواست نظارت بیشتری بر واحدهای صنفی دزفول داشته باشد و بیشتر بر گران فروشی اصناف متخلف متمرکز شوند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/54756/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

گزارش رئیسی از سفر به پاکستان و سریلانکا: برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت

برنامه‌ریزی برای افتتاح 45 پروژه زیرساختی گردشگری

انتقال مالکیت شرکت هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تسریع شود

در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

سقوط مرگبار مادر 19 ساله در ارتفاعات ماغر

بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟

پیروزی سخت یونایتد مقابل قعرنشین در شب خروج لیورپول از کورس قهرمانی!

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی کاه و کلش در گتوند

حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

جزئیات کشف سکه‌های دوره اشکانی از یک مسافر قطار

حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

لحظه هدف قرار دادن پناهگاه صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله |ببینید

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86