پیام خوزستان

آخرين مطالب

ماحصل گفت و گوی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان با برنامه تلویزیونی برآیند/بحرنی مقدم:فرهنگ سرمایه‌گذاری در خوزستان باید نهادینه شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - عوامل متعددی در جذب سرمایه گذار بخش خارجی دخیل است، قطعاً همه می‌دانند در مقطعی که برجام پذیرفته شد بخشی از مشکلات، مثل مبادلات بانکی و اعتبارات اسنادی و مشکلات بیمه های بین المللی حل شد. متقاضیان زیادی از کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های استان خوزستان مراجعه کردند، جلسات متعددی برگزار شد، به طوری که استان خوزستان در سال 96 میزبان بیش از 70 هیئت خارجی بود که در زمینه های مختلف پیشنهاد سرمایه گذاری داشتند .
مجری برنامه تلویزیونی برآیند در سری جدید برنامه های خود، موضوع صنعت،تولید و مباحث سرمایه گذاری استان را مطرح کرد که با دعوت از معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به چالش ها، موانع و مشکلات این حوزه و راه کارهای برون رفت از آن پرداخت. در ابتدای این برنامه گزارشی منتشر شد که در آن به موارد زیر اشاره کرد :
در این گزارش عنوان شد: تعداد    1300 واحد صنعتی در استان خوزستان است که کمتر از 50 واحد آن فعال است   و با 40 درصد ظرفیت کار می کند یعنی بیشتر واحدهای صنعتی در استان غیر فعال هستند، بانک‌ها، بیمه‌ها، دارائی، مالیات، قاچاق، قوانین کلی و قدیمی، وجود رانت و شعارزدگی باعث شده تا میلیارد ها تومان سرمایه و ثروتی که خشت خشت این کارخانه‌ها را درست کرده، خاک بخورد. این روزها که همه یکصدا حمایت از تولید را فریاد می‌زنند باید با تأسی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سند راهبردی توسعه اقتصادی خوزستان راه به جایی می برد یا خیر؟
در ادامه مجری این برنامه گفت: تمرکز روی موانع سرمایه‌گذاری است از سرمایه‌گذاری که در استان خوزستان درست شناسایی شد اما درست حمایت نشد، سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت گرفت و ماه حصل آن باعث خشنودی مردم شد، سرمایه گذارانی که در دیگر نقاط دنیا موفق بودند اما فرش قرمزی که به آنها قول داده بودیم پهن نکردیم و به سرعت استان خوزستان را ترک کردند .
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در پاسخ به توضیحات مطرح شده گفت : ابر چالش و مشکل اصلی کشور، بحث اشتغال است و   مشکل اشتغال حل نخواهد شد، مگر با سرمایه‌گذاری چه در بُعد داخلی و چه در بُعد خارجی .
سید علی بحرینی مقدم افزود:   استان خوزستان به لحاظ ظرفیت‌ها و منابع عظیم و نعمات خدادادی از دیرباز مورد توجه سرمایه گذاران خارجی و داخلی بوده و در مقاطع مختلف بنا بر اقتضائات سیاسی و اقتصادی کشور ، در میزان سرمایه گذاری در کشور خصوصاً در بخش خارجی فراز و نشیب‌هایی داشت .
بحرینی مقدم افزود: عوامل متعددی در جذب سرمایه گذار بخش خارجی دخیل است، قطعاً همه می‌دانند در مقطعی که برجام پذیرفته شد بخشی از مشکلات، مثل مبادلات بانکی و اعتبارات اسنادی و مشکلات بیمه های بین المللی حل شد. متقاضیان زیادی از کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های استان خوزستان مراجعه کردند، جلسات متعددی برگزار شد، به طوری که استان خوزستان در سال 96 میزبان بیش از 70 هیئت خارجی بود که در زمینه های مختلف پیشنهاد سرمایه گذاری داشتند .
وی با بیان این که موانع و مسائل مشکلات پیش روی سرمایه گذاری بوده و هست، گفت:   از جمله مهمترین موانع در بحث قوانین کار، مالیات و مشوق هایی است که باید دولت برای جذب سرمایه گذار خارجی در نظر بگیرد اما شاید فرهنگ سرمایه‌گذاری در جهان دستخوش تغییرات زیادی شده و در کشور ما به خصوص در استان خوزستان این فرهنگ باید نهادینه شود .
بحرینی مقدم اضافه کرد: در حال حاضر آمارهای بین المللی نشان می‌دهد بیش از حدود 80 درصد سرمایه‌گذاری‌ها درگیر این موضوع نیست و سرمایه گذاری ها ایجادی نیست بلکه سرمایه گذاران به دنبال بخش خصوصی کشورهای هدف هستند، پروژه‌هایی که ایجاد شده نیمه تمام است، نیاز به توسعه دارد، نیاز به سرمایه در گردش دارد و سرمایه گذار خصوصی خارجی با سرمایه‌گذار داخلی وصل می‌شوند و سرمایه‌گذاری انجام می شود.یکی از دلایلی که در بخش سرمایه گذاری در بخش خصوصی موفق نبوده ایم این است که این دیدگاه هنوز در بخش خصوصی استان ایجاد نشده است .
وی افزود: روش های جذب سرمایه گذاری از دیگر دلایل ضعف بازارهای مالی محسوب می شود، به عنوان مثال یکی از روش های متداول و مرسوم جذب سرمایه گذار و ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور بحث خرید سهام است، نمونه آن پتروشیمی رازی از کشور ترکیه، سهام را خریداری کردند، سرمایه را منتقل کردند، و سود و اصل سرمایه در اختیارشان است و هر زمان که بخواهند امکان خروج آن وجود دارد. اما در داخل هنوز در ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار بورس دچار   چالش هستیم، خیلی از شرکت های خصوصی هنوز تمایلی ندارند به بازار بورس وارد شوند و سهام خود را برای جذب سرمایه گذاری خارجی عرضه کنند لذا باید در این زمینه کار بیشتری انجام شود وظیفه دولت؛ نهادسازی، توسعه زیرساخت‌ها و حمایت‌های جاری است .  
بحرینی مقدم در خصوص فضای کسب و کار گفت: در اینکه عنوان شد فضای کسب و کار در کشور و استان مناسب نیست، اتفاقاً بر اساس آماری که اتاق ایران موظف شده به صورت فصلی بهبود فضای کسب و کار و تسهیل این فضا در همه استانها را پایش و گزارش کند، نظر مخالف شما را دارم چرا که طبق این آمار فضای کسب و کار در بهار 96 نسبت به زمستان 95 از رتبه بیست و نهم در کشور به رتبه دهم ارتقا پیدا کرد و گزارش مستند است. این آمار در تابستان بهتر شد و فضای کسب و کار در استان خوزستان در فصل پاییز و زمستان هم در رتبه دهم قرار گرفت .
وی در پاسخ به این سوال که این پایش چه مولفه هایی دارد؛ گفت: مشکل تامین منابع مالی، سهل بودن ارائه تسهیلات، حمایتهای تامین اجتماعی، صدور مجوزها، زیرساخت‌ها و موارد دیگر که در حال حاضر آمار و ارقام نشان می دهد در سامانه ppms    پایش پیشرفت پروژه های بخش خصوصی، پروژه های بالای یک میلیارد تومان ، تفاهم نامه یا قرارداد نیست بلکه پروژه‌هایی هستند که عملیات اجرایی آن شروع شده در تمام نقاط استان تنها بخش خصوصی در حال حاضر 278 طرح شروع شده با 27 هزار و 384 نفر اشتغال 28 هزار میلیارد تومان و 6/6 دهم میلیارد دلار پروژه های بخش خصوصی است که نشان می دهد سرمایه گذاری در استان خوزستان شروع و عملیات اجرایی آن آغاز شده لذا فضای کسب و کار در استان خوزستان در سال 96 فضایی آماده برای سرمایه گذاری بوده است .
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان در مثال دیگری گفت: به طور مثال در در کمیته امور زیربنایی ذیل شورای برنامه ریزی استان، صدور مجوزها برای واگذاری زمین برای سرمایه گذاری در حال انجام است. به طور کلی در سال 96 ، تعداد 81 مجوز صادر کردیم اما سه ماهه اول سال 97 بیش از 58 مجوز برای سرمایه‌گذاری صادر شد. اگر از پروژه های بزرگ که در نقاط مختلف استان در حال شکل گیری است مثل پتروشیمی مسجدسلیمان، پتروشیمی ام آی اس، پتروپالایش ام آی اس، گزارشی گرفته شود ایجاد اشتغال این پروژه ها محرز می شود .
در ادامه این برنامه تلویزیونی، مجری این برنامه گفت: اکثر واحدهای صنعتی که دچار مشکل می شوند ابتدا تعدیل و بعد به توقف و تعطیلی روی می‌آورند و بخش اعظمی از نیروی انسانی خود را از دست می دهند، در خوزستان اگر بخش خصوصی 100 نفر را ظرفیت اشتغال فراهم کند کافی است یکی از شرکت های بزرگ مثل گروه ملی صنعتی فولاد ایران دچار مشکل شود و تمام تلاش مسئولان در طول یکسال برای ایجاد اشتغال را از بین می برد هرچند نمی شود ایراد هم گرفت اما موظف هستیم همان قدر که اشتغال و سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنیم، از اشتغال موجود هم نگهداری کنیم .
بحرینی مقدم در پاسخ به این موارد گفت: اینکه تنها تسهیلات یا زمینی ارائه دهیم و رهایش کنیم ، این طور نیست بلکه آموزش، نهادسازی، تامین مالی، حمایت مالی، تامین اجتماعی و مالیات تمام این موارد جزو وظایف دستگاه‌های تخصصی است که باید کنار سرمایه گذار باشند، زنجیره ارزش باید کامل شود ، تولیدات از ابتدا به بازار فروش وصل شود، رسته هایی که در استان مزیت داریم مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال شاید در شمال استان مزیتی برای نفت و گاز نداشته باشیم اما در بُعد کشاورزی و دامپروری مطالعه شده و مشاور 26 رَسته را صحه گذاشته که می توانیم در این زمینه سرمایه گذار جذب کنیم و این بخش نیاز به حمایت دارد .
وی به تحریم های ناجوانمردانه علیه کشور اشاره کرد و با بیان این که در آن مقطع درکود اقتصادی بودیم ، اظهار کرد: واحدهایی داشتیم که زیر ظرفیت اسمی خود کار می کردند یا واحدهایی که بالای 60 درصد پیشرفت   فیزیکی در حال تکمیل شدن بودند اما به دلایل تحریم نمی توانستند تکمیل شوند، همه ی این ها باعث به وجود آمدن شرایط بد اقتصادی شد و این مختص استان خوزستان نبود بلکه در سراسر کشور به همین شکل بود .
این مقام ارصد اقتصادی در استان ادامه داد: علت اینکه در دو سال اول دولت قبلی تدبیر و امید حمایت هایی انجام شد و هزینه تولید کاهش داده شد به این شکل که ثبات نسبی نرخ ارز را داشتیم اما دولت علی‌رغم همه محدودیت‌ها چون عمده مواد اولیه وارداتی بود، برای اینکه هزینه تولید را تا نصف کاهش دهد نرخ ارز را نسبتا ثابت نگه داشته بود .
بحرینی مقدم به جلسات کارگروه تسهیل که برای رفع موانع تولید تشکیل می شود، اشاره کرد و با بیان این که   در سال 96 تعداد 143 کارگروه برگزار شد که 55 جلسه به ریاست استاندار و 88 جلسه هم معاونت امور اقتصادی با بانک ها جلسه داشتیم،   1 هزار و 845 مصوبه داشتیم که 519 مصوبه اجرا شد و بیش از 93 درصد مصوبات در ارتباط با بانک ها بود .
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان با اشاره به توضیحات مجری برنامه در خصوص بانک ها و موانعی که برای سرمایه گذار و تولید کننده به وجود می آورند گفت: مشکلاتی که در خصوص بانک ها توضیح داده شد، گرفتاری صنایع و بنگاههای اقتصادی با بانکهاست اما این روند یک معادله دو طرفه است، یک مصوبه‌ از سوی ما انجام شد، تسهیلاتی را مصوب کردیم، یک طرف هم درخواست کننده است که باید وثیقه داشته باشد، چک برگشتی نداشته باشد، بدهی غیر جاری نداشته باشد، اگر شرکت حقوقی باشد ترازنامه 10 ساله داشته باشد و بدهی به تامین اجتماعی هم نداشته باشد،   این ها قانون است البته اگر چک برگشتی داشته باشند تا 25 درصد کل مبلغ درخواستی هم در بحث رونق تولید قابل پذیرش است و با کسانی که ثبت نام می کنند،   موافقت می شود.
 
 
 
 


 

ماحصل گفت و گوی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان با برنامه تلویزیونی برآیند/بحرنی مقدم:فرهنگ سرمایه‌گذاری در خوزستان باید نهادینه شود

 
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/54953/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حمله موشکی سنگین حزب الله به مرگلیوت

66 کیلوگرم مواد مخدر در اندیمشک کشف شد

طرح ملی زراعت چوب در لالی اجرا شد

برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

موشک‌های مقاومت کریات شمونه را در تاریکی فرو برد

دام شیادان سایبری تحت عنوان فروش سوالات کنکور

قطعی برق در مناطقی از فلسطین اشغالی بر اثر حملات مقاومت لبنان

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو

کشته شدن نظامی صهیونیست در شمال غزه

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق

اراده مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان برای پیروزی فلسطین و جایگزینی نظامی عادلانه در جهان قطعاً محقق خواهد شد

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

لبیک اردنی‌ها به دعوت سخنگوی گردان‌های قسام

دبل کاستیانوس، گل دوم لاتزیو به یوونتوس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

تظاهرات مردم اردن در اطراف سفارت رژیم صهیونیستی+ فیلم

بهره برداری از مرحله نخست طرح آبرسانی آتیشگاه تا پایان امسال

دشمن برای موضوع حجاب برنامه داشته و نباید بدون برنامه مقابل این دشمن هنجارشکن قرار بگیریم

8 مصدوم در پی 3 حادثه آتش‌سوزی در اهواز

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

مهروموم یک رستوران در شادگان