پیام خوزستان

آخرين مطالب

مديرکل منابع طبيعي خوزستان: 700 هزار هکتار زمين بياباني استان نيازمند مديريت سرزمين است شهرستان ها

  بزرگنمايي:

خوزستان انلاين- احمد مطيعي در همايش روز مقابله بيابان زايي در گيت بوستان اهواز اظهار کرد: همه ما چه در امر مديريت و چه در کارهاي اجرايي و تخصصي و راهبردي بايد از مشارکت مردم نيز استفاده کنيم.
وي افزود:اکنون همانگونه که در دوران جنگ تحميلي همه با يکديگر بوديم بايد در کارهاي عمراني نيز دولت را همراهي کنيم تا به موفقيت برسيم که لازمه آن استفاده از جوامع محلي و مردم است.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان ادامه داد: به بهانه روز جهاني مقابله با بيابان زدايي اين جلسه براي هم فکري و راهنمايي متخصصان برگزار شده تا همه با هم يک کار مشترک را انجام دهيم.
وي بيان کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص ريزگردها در خوزستان فرمودند که اين حوادث گرد و خاک خوزستان حقيقتا دل انسان را مي خراشد و مسئولان موظف اند با فکر و کار و تلاش و همدلي مردم به اين مشکلات رسيدگي و در جهت رفع آن ها اقدام کنند.
مطيعي تصريح کرد: اکنون دو ميليون و 200 هزار هکتار مراتع درجه 1 و 2 و 3 و يک ميليون و 200 هزار هکتار بيابان و 900 هزار هکتار جنگل طبيعي جزو زاگرس مياني با گونه هاي خوب گياهي در استان وجود دارد که جا دارد براي حفظ آن ها توجه ويژه اي شود.
وي بيان کرد: بيابان ها را نمي توان از بين برد اما مي توان کنترل کرد که مديريت سرزمين تنها راه کنترل بيابان ها و جلوگيري از بيابان زايي است.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان به بحث آشنايي با بيابان و روش هاي بيابان زدايي اشاره کرد و گفت: در خوزستان قدمت مبارزه با بيابان زدايي يا ريزگردها حداکثر 10 سال است و در بحث مقابله با شنزارها و تثبيت، تجربه اي 40 ساله داريم.
وي افزود: خوزستان تجربه انواع روش ها مانند تپه هاي شني به روش هاي مالچ پاشي و بيولوژيکي و غير بيولوژيکي و در کفه هاي شني نهال کاري با کمک هاي مردم براي مقابله با بيابان زايي و ريزگرد را دارد.
مطيعي ادامه داد: ما به دنبال مديريت سازمان آب و برق يا جهاد کشاورزي يا محيط زيست يا منابع طبيعي نيستيم بلکه اعتقاد داريم که براي حل مشکل بيابان زايي بايد مديريت سرزمين اعمال شود، راه حلي که بسياري از کشورها به سمت آن رفته اند.
وي بيان کرد: طرح هاي عمراني دولت در جنوب شرق اهواز يکي از برنامه ها در جهت مقابله با بيان زدايي بوده که از پايان سال 95 صورت گرفته و سيلاب ها منتقل و عرصه سبز شد ولي ايجاد جاده دسترسي توسط يکي از شرکت هاي دولتي باعث شده نهال هاي سمت چپ جاده خشک شود و رشد نکند.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان با بيان اين که خوزستان از نظر کانون هاي فرسايش باد يا ماسه هاي روان هفتمين استان کشور است گفت: 100 ميليون هکتار زمين در کشور به سمت بياباني شدن مي رود و در خوزستان 341 هزار هکتار فرسايش بادي يا ماسه زار وجود دارد که حدود 740 هزار هکتار زمين هاي زراعي، مسکوني، جاده ها و رودخانه ها مناطق تحت تاثير آن است.
وي ادامه داد: در شهرستان اهواز 76 هزار و 372 هکتار زمين منشاء ريزگردها است و 27 هزار و 344 هکتار منشاء شن هاي روان است، يعني تنها در اهواز 103 هزار هکتار زمين بياباني ، در ماهشهر 63 هزار هکتار زمين ريزگردي، در هويزه 45 هزار و 259 هکتار منشاء گرد و غبار و 24 هزار هکتار ماسه هاي روان است.
مطيعي اظهار کرد: همچنين در شهرستان کارون 22 هزار و 775 هزار هکتار زمين ريزگردي وجود دارد و بيشترين زمين هاي شن زار استان در شهرهاي شوش و دشت آزادگان ثبت شده که بايد با کمک نهادها و فرمانداري ها و انجمن هاي مردم نهاد اين فرسايش کنترل و رفع شود.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان گفت: پراکنش کانون هاي ريزگرد هورالعظيم حدفاصل بين جفير و شلمچه، ماهشهر، شمال شرق اهواز، جنوب شرق اهواز، اميديه، هنديجان بيش ترين کانون هاي ريزگردها را در استان دارند.
وي افزود: همچنين از 354 هزار هکتار زمين کانون ريزگرد در استان، 205 هزار هکتار آن مراتع و تالاب هاي خشک شده است و سياست گذاري و اولويت ما تامين حق آبه اين تالاب ها و مراتع است که اگر با تخصيص حق آبه پوشش گياهي مراتع و آب تالاب ها برگردد، موفقيت بزرگي در مهار ريزگردها نصيب ما مي شود.
مطيعي تصريح کرد: پنج روش اصلي ما براي مهار بيابان زايي، عمليات تقويت بيولوژيکي، شيميايي بيولوژيکي، مکانيکي، بيومکانيکي و آبخيزداري است که هر کدام يک سري عملياتي دارند که در سال هاي گذشته انجام شده و در آينده ادامه اين عمليات ها را اجرا خواهيم کرد.
وي همچنين به سياست ها و روش هاي منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان در مقابله با بيابان زايي اشاره کرد و گفت: اگر امکان تامين آب و صدور مجوز آب از سازمان آب و برق و کشت پلاستيکي(پاييزه)باشد، مي توانيم کفه ها را در زمستان در اختيار مردم بگذاريم تا گياهان مثمر را به شکل رديفي بکارند.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان بيان کرد: از سال 1365 شن زارها را در اختيار مردم گذاشته ايم و آن ها موظف بودند ساليانه يک پنجم آن ها را درختکاري کنند تا در درازمدت کار بيابان زدايي با موفقيت صورت بگيرد.
وي ادامه داد: تا سال 86، 34 هزار هکتار شن زار در استان به مردم داديم و 18 هزار هکتار جنگل تحويل گرفتيم.
مطيعي يادآور شد: کار در کفه هاي شني در شهرستان هاي شوش، اميديه، اهواز و دشت آزادگان رايج بوده است و اگر ادامه دهيم، ضمن ايجاد اشتغال، توليد و امنيت روحي و رواني کشاورزان و ساکنان مناطق شن زار را شاهد خواهيم بود.
وي افزود: شرکت نفت و سازمان آب و برق تا سال 1386 پنج هزار هکتار زمين را در بحث تثبيت تپه هاي شني تحويل دادند که مي توان به تثبيت شن زارهاي غرب کرخه که پيش تر با اعتبارات سازمان آب و برق بحث تثبيت آن انجام شد اشاره کرد و اکنون نيز تثبيت آن ها توسط دولت و مشارکت ديگر دستگاه ها مانند نفت و نيرو مد نظر ما است که بايد عملي شود.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان گفت: استفاده از امکانات و توانمندي هاي شرکت هايي مانند قرارگاه خاتم الانبياء ، موسسه جهادنصر و بنياد برکت مي تواند به تثبيت شن زارها و ريزگردها کمک کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/5515/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند