پیام خوزستان

آخرين مطالب

رهاسازی آب بهترین راه خاموشی آتش هورالعظیم است علمي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: رها سازی آب بهترین راه برای خاموش کردن آتش در تالاب بین المللی هور العظیم است.
به گزارش ایرنا احمدرضا لاهیجان زاده عصر یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان به منظور بررسی راهکارهای مقابله با آتش سوزی هورالعظیم و دود ناشی از آن دراستانداری گفت:
وی با بیان این که آب باید به کیلومتر چهار، 10 و 15 تالاب هور العظیم در عراق برسد افزود: سطح آب در تالاب از دریچه ها پایین تر است و نمی‌تواند وسعت تالاب در بخش عراقی که دچار آتش سوزی شده است را پوشش دهد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این آتش سوزی در هورالعظیم مجددا از روز گذشته آغاز شده، توضیح داد: دود از چند نقطه وارد استان می شود و مسیر حرکت دود از کوت عبدالله به سمت جنوب شرق اهواز است.
وی افزود: اگر آتش سوزی در هورالعظیم 100درصد هم مهار شود با توجه به اینکه شرایط و هر سه راس مثلث آتش سوزی یعنی باد، دمای اشتعال، و نیزار در محیط وجود دارد باز شاهد رخ دادن آتش سوزی خواهیم بود .
لاهیجان‌زاده خاطرنشان کرد: در محیط تالاب فعل و انفعالات شیمیایی رخ می‌دهد و شرایط را برای آتش سوزی مهیا می‌کند.
وی توضیح داد: در حال حاضر تنها می‌توانیم کنترل آتش سوزی را از طریق نیروهای هوافضای سپاه داشته باشیم و تقاضا کنیم هواپیمای آب پاش چهار تا پنج روز در چند نوبت منطقه را آبپاشی کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان توضیح داد:با توجه به این که مرکز آلودگی و بحران در عراق است بخش زیادی از کنترل آن از توان ما خارج است.
لاهیجان زاده در عین حال گفت: در نشستی که با سازمان آب و برق استان داشتیم اعلام شد با توجه به اینکه کشت تابستانه را در پیش رو داریم و آب موجود برای کشاورزان برنامه ریزی شده لذا در حال حاضر آبی برای رها سازی نیست.
***احتمال عمدی بودن آتش سوزی وجود دارد
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: احتمال عمدی بودن آتش سوزی در تالاب هورالعظیم در بخش عراق وجود دارد که این موضوع باید بررسی شود.
کیامرث حاجی زاده با اشاره به دلایل خشک بودن تالاب هور العظیم و آتش سوزی در این تالاب بیان کرد: سد سازی های بالا دست دجله و فرات، ندادن حق آبه تالاب در دوران صدام، مشکلات فعلی عراق و معضلات و بی نظمی های ساختاری این کشور موجب شد محیط زیست عراق به این روز دچار شود.
وی افزود: وقتی با قهر طبیعت رو به رو شویم این قهر ایرانی و عراقی نمی شناسد و همه را درگیر خود می کند.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اقداماتی که برای مقابله با آتشسوزی هور العظیم انجام شده، گفت: 28 اقدام برای اطفای حریق و مقابله با مشکلات ناشی از آتش سوزی در شهرستانهای مجاور مانند ارایه تجهیزات درمانی، توزیع ماسک فیلتر دار، اعزام سوخت رسان بالگردها در منطقه، اطلاع رسانی از طریق رسانه ها، اقداماتی در حوزه امنیتی، و پشتیبانی برخی دستگاه ها انجام شده است.
وی بیان کرد: در آتش سوزی اولیه 48 ساعت قبل از اعلام موافقت عراق در منطقه بالگردهای آبپاش مستقر شدند.
حاجی زاده بیان کرد: 180هزار هکتار از هور العظیم در بخش عراق درگیر شد که 130 هزار هکتار نقطه به نقطه می سوخت.
وی با اشاره به لزوم مشارکت طرف عراقی در خاموشی هورالعظیم بیان کرد: دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه باید به صورت جدی تر وارد این مساله شوند و طرف عراقی را پای کار اورند.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: مجددا تقاضای آوردن هواپیمای ویژه برای عملیات اطفا را داشته ایم و از حوزه معاونت امنیتی درخواست می‌کنیم سریعا هماهنگی ها با وزارت خارجه و طرف عراقی انجام شود تا هواپیما وارد شود و قسمتهایی که مجددا آتش گرفته را خاموش کند.
وی ادامه داد: آب باید در قسمت عراقی هورالعظیم رهاسازی شود و قسمت عراقی را نمناک کند علاوه بر این باید هیاتی به عراق برود و حق آبه ای نیز از سمت عراق برای خاموشی هر چه بهتر هور مشخص شود.
نماینده دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان نیز در این نشست گفت: اگر مستنداتی مبنی بر عمدی بودن آتش سوزی در تالاب وجود دارد باید ارایه شود تا اگر عمدی بودن آن محرز شد در دیوان لاهه از انها شکایت شود.
وحید حاجی علی خانی بیان کرد: اگر بالگرد جدیدی قرار است به منطقه برای خاموشی اعزام شود نیز باید هماهنگی از طریق واحد تشریفات وزارت خارجه اقدام شود.
وی تاکید کرد: کسانی که در منطقه حضور دارند می توانند براساس شواهد موجود موضوع عمدی بودن یا نبودن اتش سوزی در هورالعظیم را ثابت کنند.
مدیر سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز دراین نشست توضیح داد: 155 نفر از ابتدای آتش سوزی تالاب هور العظیم به خاطر مشکلات تنفسی حاصل از دود ، تا کنون به درمانگاه مراجعه کرده اند.
فرهاد صفدری بیان کرد: اتوبوس امبولانس وو داروهای درمانی مورد نیاز در منطقه وجود دارد.
بخشدار نیسان از توابع شهرستان هویزه اظهار داشت: در موضوع آتش سوزی در هور العظیم علاوه بر حرف کارشناسان لازم است حرف‌های بومیان منطقه نیز شنیده شود.
بدر غرباوی توضیح داد: نی ریشه خاص و توخالی دارد که این ریشه تا 2 متر در زمین ادامه پیدا می‌کند برای همین اگر آتش نیزارها روی سطح زمین خاموش شود ریشه آن که زیر زمین است همچنان می سوزد و دود ایجاد می‌کند لذا تنها راه حل خاموش کردن کامل آتش نیزارها رها سازی اب است.
وی با اشاره به برون مرزی بودن این معضل گفت: اگر کشور عراق در این باره متعهد و پایبند نباشد ما پیوسته با دود ناشی از سوختن نیزارها درگیر خواهیم بود .
بخشدار نیسان گفت: در شب گذشته وضعیت رفیع به گونه ای بود که تنفس مردم واقعا دچار مشکل شده بود ، مردم درآن منطقه در حال زجر کشیدن هستند.
سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان گفت: دیشب وزش باد شدید در عراق را داشتیم که موجب شعله ور شدن آتش در تالاب هورالعظیم شده است.
محمد سبزه زاری بیان کرد: امشب و فردا شب نیز شاهد بادهای شدید در تالاب هستیم که موجب بیشتر شدن دود می شود علاوه بر این برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه باد شدید پیش بینی می شود.
وی ادامه داد: در روزهای پنج شنبه و جمعه با وجود این که شدت باد کم می شود اما جهت باد غربی است و باز هم باد دود را به سمت استان می آورد.
آتش سوزی در بخش عراقی تالاب حدود 20 روز طول کشید و طی آن تاکنون بیش از 16 هزار هکتار از تالاب سوخته است . دود ناشی از این آتش سوزی شهرهای خوزستان را درگیر کرده و گاهی تا محدوده 6 شهرستان منتشر می شود.
هورالعظیم در تابستان امسال هیچ آبی از کرخه و دجله (منابع تغذیه کننده اش) دریافت نکرده است، بخش عراقی تالاب به کلی خشک شده و در ایران نیز قسمت های وسیعی از آن خشک شده است.
تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور، در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دوسوم در عراق واقع است.
7164/6002

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/60787/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

آزادی کارکنان هندی کشتی توقیف شده توسط ایران

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان

آزادی 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان

رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

گلر استقلالی با دستکش سیدحسین مقابل سپاهان

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

شکست تیم ملی هاکی روی یخ ایران در قهرمانی جوانان آسیا

باخت سنگین شهرداری در فینال سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان